Przejdź do treści

Tagi i ich wpływ na pozycjonowanie – jak dobrze je wykorzystywać w SEO?

Tagi to jeden ze sposobów porządkowania treści. Przydają się zwłaszcza na stronach, publikujących dużo tekstów – jak np. blogi czy portale informacyjne. Ich prawidłowe stosowanie poprawia nawigację i pozwala internautom w bardziej wydajny sposób eksplorować treści. 

Mają one także wpływ na SEO. Zastanawiasz się, jak duży? I jak korzystać z tagów, by zyskali na tym użytkownicy Twojej strony i jej pozycje? Sprawdź!

Czym są tagi?

Na pewno korzystasz z mediów społecznościowych i wiesz, czym są hashtagi. Prawdopodobnie używasz ich do przeglądania interesujących Cię tematów i szybkiego odnajdywania treści, których w danej chwili potrzebujesz. Np. gdy szukasz inspiracji na obiad, na Instagramie wpisujesz #dinner czy #dinnerideas, a Twoim oczom ukazują się pięknie skomponowane talerze pełne pysznego jedzenia. 

Podobny mechanizm można wykorzystać również na stronach www. W takim wypadku tagi to słowa kluczowe lub frazy, które obejmują wszystkie treści dotyczące danej tematyki. Użytkownik może się między nimi swobodnie przeklikiwać i ich wyszukiwać. Innymi słowy – są to etykiety, które umożliwiają grupowanie contentu. 

Uwaga! Warto zdawać sobie sprawę, że tagi, których używasz do grupowania treści, nie są tym samym co meta tagi. Te drugie odpowiadają przede wszystkim za prezentację wyników w wyszukiwarkach czy kwestie związane z indeksowaniem stron. 

Tagi a kategorie – różnice

Tagi i kategorie to dwa różne sposoby organizacji treści na stronach internetowych. Jakie są główne różnice między nimi?

  • Kategorie są ogólne i dotyczą głównych tematów lub działów strony. Tagi są z reguły bardziej szczegółowe i dotyczą konkretnych zagadnień lub aspektów treści.
  • Kategorie mogą tworzyć bardziej rozbudowaną strukturę i zawierać w sobie podkategorie. Tagi są płaskie. 
  • Kategorie są obowiązkowe z puntu widzenia UX, SEO, a także wielu systemów CMS. Oznacza, że np. każdy wpis musi być przypisany do co najmniej jednej kategorii. Tagi są opcjonalne –  możesz ich używać lub nie, w zależności od swoich potrzeb.
  • Kategorie są zazwyczaj wyświetlane w formie uporządkowanej listy lub menu. Z kolei tagi – w formie ciągu fraz oddzielonych przecinkami lub tzw. chmury tagów.

Dla pewności wyjaśnimy to na przykładzie. Załóżmy, że prowadzisz bloga poświęconego piłce nożnej. Masz na nim kategorię „Premier League”, czyli sekcję poświęconą tekstom dotyczącym najlepszej ligi angielskiej. Tagi, których możesz używać, to np. „Arseal”, „Liverpool” czy „Manchester City”, by oznaczać teksty dotyczące konkretnych klubów. Pod warunkiem, że nie masz takich podkategorii!

Jak tworzyć tagi na stronie?

Tagi mogą ułatwiać użytkownikom, a także robotom Google, poruszanie się po Twojej stronie. Musisz jednak zdawać sobie sprawę, że popularne systemy CMS (w tym WordPress) w chwili dodania przez Ciebie tagu, tworzą strony, które zawierają wszystkie podstrony oznaczone danym tagiem. Może to rodzić pewne komplikacje w obszarze SEO. 

Właśnie dlatego właściwe stosowanie tagów wymaga przemyślanej strategii. Jak robić to poprawnie?

  • Stwórz strukturę tagów, zanim zaczniesz je dodawać. To znacznie lepsza opcja, niż przypisywanie ich do treści na bieżąco. Pozwoli Ci to uniknąć korzystania z wielu podobnych tagów, a w efekcie duplikacji treści. 
  • Nie twórz zbyt wielu tagów. Więcej nie znaczy lepiej, a nie każda treść zasługuje na osobny, oryginalny znacznik. Unikaj także tworzenia synonimów do istniejących tagów.
  • Stosuj unikalne tagi. Nie powielaj w nich treści znajdujących się w nazwach podstron, kategorii, podkategorii czy tytułach tekstów. 
  • Używaj słów kluczowych w tytułach tagu. Dzięki temu użytkownicy i wyszukiwarki będą mieć lepszy obraz tego, czego dotyczy dana treść. Pamiętaj jednak, by robić to z rozwagą! Jeżeli dana fraza występuje na innej podstronie, a ta rankuje w Google, znacznie lepszym scenariuszem dla Ciebie jest to, by użytkownicy trafiali właśnie na nią, a nie stronę tagu. 
  • Dbaj o optymalizację podstron z tagami. Upewnij się, że mają one przejrzystą strukturę adresu URL, unikalne opisy i projekt zgodny z zasadami UX. 

Jak działają tagi w procesie pozycjonowania stron internetowych?

Tak naprawdę tagi umieszcza się na stronach przede wszystkim ze względu na użytkowników, obecnie mają mniejszy wpływ na pozycjonowanie. Mają one ułatwić im nawigację i odnajdywanie interesujących ich treści. Zdecydowana większość zmian, które wprowadzasz na swojej stronie, wpływa jednak nie tylko na odczucia internautów, ale także jej pozycje. 

Zdania, co do tego, czy warto korzystać z tagów ze względu na SEO są podzielone. Zacznijmy jednak od ich potencjalnych korzyści. 

Dlaczego tagi mogą wspomóc proces pozycjonowania strony?

  • Nie od dziś wiadomo, że kwestie związane z user experience są istotne dla widoczności strony www w wyszukiwarce. Tagi mogą pomóc w poruszaniu się po witrynie i zrozumieniu jej hierarchii. 
  • Tagi mogą zachęcać do dłuższego przebywania na stronie i eksplorowania innych treści. To z kolei może wykazać, że dana witryna jest wartościowa dla użytkowników.
  • Tagi to miejsca, w których możesz zawrzeć frazy kluczowe, dla których nie znalazłeś przestrzeni gdzie indziej. Takie podejście ma oczywiście sens tylko wtedy, jeżeli używane słowa są spójne z tematyką danej strony. 
  • Tagi mogą także ułatwić działania analityczne. Możesz dzięki nim łatwo zidentyfikować, jaka tematyka najbardziej interesuje Twoich użytkowników – bez konieczności analizowania każdego tekstu z osobna. 

A teraz przejdźmy do omówienia kłopotów, jakie mogą sprawić tagi, gdy używasz ich nieprawidłowo. 

Nieodpowiednie użycie tagów na stronie

Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na pytanie, czy dodawanie tagów na stronie jest zawsze opłacalne z punktu widzenia SEO. Bez wątpienia mogą one korzystnie wypłynąć na doświadczenia użytkownika. Istnieją jednak pewne zagrożenia z ich używaniem, które mogą utrudnić proces pozycjonowania. 

Duplikacja treści

Nieprawidłowe używanie tagów może prowadzić do bardzo negatywnego zjawiska, jakim jest duplikacja treści. Może tak się stać zwłaszcza wtedy, jeżeli używasz takich samych tagów, jak nazw podstron czy kategorii, lub tworzysz wiele tagów o zbliżonych (lub nawet takich samych) tytułach. 

W efekcie powstają strony o adresach URL w tym stylu:

  • przyklad.pl/tag/pozycjonowanie-sklepow-internetowych/
  • przyklad.pl/tag/seo-sklepow-internetowych/
  • przyklad.pl/tag/seo-w-e-commerce/
  • przyklad.pl/tag/pozycjonowanie-e-commerce

Zazwyczaj do takich sytuacji dochodzi na skutek chaotycznego dodawania tagów – np. w momencie pisania artykułu. Odpowiednie planowanie pozwoli Ci tego uniknąć. 

Kanibalizacja

Kanibalizacja słów kluczowych to sytuacja, w której różne adresy URL z Twojej strony walczą o to, by wyświetlać się w wynikach wyszukiwania na te same frazy. 

Na czym to polega w praktyce? Załóżmy, że na Twoim blogu jest artykuł o tytule „Wykorzystanie tagów”. Uznałeś, że dobrym pomysłem będzie dodanie do niego tagu „Wykorzystanie tagów”. Być może podniesie to jego pozycje? Niestety nie. To zły pomysł, który może doprowadzić do kanibalizacji. 

Co zrobić, by unikać takich sytuacji? Po prostu nie używaj tagów zbieżnych z tytułami podstron czy innych treści na Twojej stronie. 

Crawl Budget

Zasoby robotów wyszukiwarek są ograniczone. Co to dla Ciebie oznacza w praktyce? Że najlepiej, gdy roboty zajmują się indeksowaniem podstron, które są dla Ciebie najważniejsze.

Zbyt dużo treści może jednak sprawić, że Google zajmie się skanowaniem mało istotnych elementów, zamiast przeznaczać crawl budget na te kluczowe. A jak wiesz, każdy kolejny tag to w praktyce nowa podstrona.

Co więc możesz zrobić, aby uniknąć marnowania budżetu?

Po pierwsze, pamiętaj o tym, że nie warto tworzyć zbyt wielu tagów. Jeszcze raz podkreślimy, że kluczowe jest zaplanowanie ich struktury zawczasu i konsekwentne stosowanie się do niej. 

Możesz też wyłączyć z indeksowania wszystkie lub wybrane podstrony z tagami. Unkniesz w ten sposób ewentualnych problemów z pozycjonowaniem, a użytkownicy wciąż będą mogli z nich korzystać na Twojej stronie.  

Tagi w SEO – podsumowanie

Tagi mogą być pomocne w SEO, pod warunkiem, że dobrze zaplanujesz strategię ich stosowania. Przede wszystkim używaj w nich słów kluczowych, na które nie pozycjonujesz innych podstron w Twoim serwisie. Dbaj także o to, by nie było ich za dużo. Pamiętaj, że mają one pomagać użytkownikom w odnajdywaniu poszczególnych treści, a nie wprowadzać zbędny chaos na Twojej stronie. 

Zastanawiasz się, czy powinieneś używać tagów? Nie masz pewności, jak to robić, by skorzystały na tym pozycje Twojej strony w wynikach wyszukiwania? Porozmawiajmy!


Porozmawiajmy o tym, jak rozwinąć
Twój biznes