Przejdź do treści

Błąd 404. Co oznacza i jak go naprawić?

„Error 404”, „błąd 404”, „strony nie odnaleziono”, „404 not found” to frustrujące komunikaty na stronie internetowej informujące o braku zasobów. Liczne błędy 404 mogą być źródłem dużych problemów z widocznością strony i utrudniać jej pozycjonowanie. Co dokładnie oznacza błąd 404? Co możesz zrobić, żeby go uniknąć na swojej stronie? I jak naprawić błąd 404?

Co oznacza błąd 404 – not found?

Z błędem 404 spotkasz się, kiedy będziesz chciał wejść na stronę internetową, która nie istnieje. Oznacza to, że przeglądarka spróbowała połączyć się z takim zasobem, ale serwer go nie odnalazł. Może to być podstrona danego serwisu, ale również plik, np. PDF. 404 to jeden z kodów HTTP.

Klasa kodów 400 informuje o problemach z danym żądaniem i wskazuje na błędy po stronie klienta. Tym klientem jest przeglądarka, które oczekuje wyświetlenia nieistniejącego zasobu. Pokrewnym do błędu 404 jest komunikat 410. Informuje on, że zasób nie istnieje, ale serwer ma o tym informacje. Z 410 korzysta się w przypadku stron, które zostały trwale usunięte. 404 oznacza natomiast, że dany zasób nie został odnaleziony.

To, że internauta zobaczy błąd 404, niekoniecznie musi świadczyć o tym, że przypadkiem usunąłeś jakieś zasoby ze swojej strony lub nie przekierowałeś ich na nowy adres. Jedną z przyczyn pojawienia się takiej informacji może być np. pomyłka użytkownika, który popełnił literówkę w adresie serwisu. Często do tego dochodzi, kiedy internauta próbuje wejść na stronę, podając adres z pamięci albo przepisując z wizytówki firmy.

To jednak tylko jedna z wielu możliwych przyczyn błędu 404, który może wyświetlić się jako komunikat: błąd 404, error 404, file not found, 404, nie znaleziono strony lub inny. W każdym przypadku efekt będzie ten sam – nie zobaczysz zasobów, których oczekiwałeś.

Przyczyny pojawiania się błędu 404

Użytkownik może trafić na nieistniejący adres z wielu powodów. Oto możliwe przyczyny takiej sytuacji:

  • Zmiana struktury adresów URL strony internetowej – może do niej dojść ze względu na rozpoczęcie korzystania z innego systemu CMS. Wówczas należy skorzystać z przekierowania 301, żeby stare adresy URL kierowały na nowe. Jeśli tego nie zrobisz, to użytkownicy mogą trafiać na podstrony, które nie istnieją.
  • Zmodyfikowanie adresu URL np. ze względu na zmianę nazwy produktu – w takim przypadku również należy utworzyć przekierowanie 301, żeby użytkownik od razu trafił na nową podstronę, a nie na błąd 404.
  • Tymczasowe wyłącznie danej strony – w momencie wprowadzania zmian w serwisie może nie być on dostępny. Nie zapomnij o jego przywróceniu po zakończeniu prac.
  • Usunięcie artykułu, produktu czy jakiejkolwiek podstrony na witrynie.
  • Infekcja na stronie – bardzo często złośliwe oprogramowanie tworzy setki nowych podstron, które następnie są indeksowane przez wyszukiwarkę Google.
  • Nawet jeśli usuniesz te zasoby, to przez jakiś czas mogą one jeszcze pozostawać w indeksie Google i użytkownicy będą trafiać na nieistniejące podstrony.
  • Wprowadzenie zmian w pliku .htaccess.
  • Niewyczyszczone pliki cookies i pliki cache – efektem tego może być wyświetlanie nieaktualnej wersji strony, która zwraca błąd. Taka może być przyczyna, jeśli strona nie ładuje się prawidłowo tylko na jednym urządzeniu.
  • Błąd not found może pojawiać się również kiedy próbujesz połączyć się z serwerem wpisując adres url danej strony www „z palca”, wtedy możesz zobaczyć informacje: Server not found, error 404, albo, że strona została usunięta.

Wpływ błędów 404 na zachowania użytkowników i proces SEO

Internauta, który szuka danej informacji, najczęściej korzysta z wyszukiwarki internetowe Google, klika wybrany wynik i zakłada, że uzyska to, na czym mu zależało. W przypadku gdy zamiast oczekiwanej zawartości zobaczy błąd 404, prawdopodobnie opuści stronę i skorzysta z innej. Zatem być może stracisz użytkownika, który mógł stać się Twoim klientem.

Czy jednak takie błędy mają jakikolwiek wpływ na widoczność Twojej strony w organicznych wynikach wyszukiwania Google? Według Google nie spowodowują one bezpośrednio spadku strony w SERP-ach. W praktyce jednak, jeśli takie komunikaty zaczną się pojawiać nagminnie, to ich efektem mogą być problemy. Dla algorytmu Google duże znaczenie mają zachowania użytkowników.

Efektem błędu 404 może być wysoki bounce rate, czyli wskaźnik odrzuceń. To przypadki, kiedy użytkownik opuszcza serwis po zobaczeniu tylko jednej strony. Na tej podstawie Google może ocenić, że Twoja witryna nie spełniła intencji internauty i przełoży się to na niższą pozycję w naturalnych wynikach wyszukiwania. Kolejny negatywnym efektem może być obniżenie crawl budget, czyli ilości podstron, które robot Google jest w stanie odwiedzić podczas jednej wizyty.

Zatem pojedyncze błędy 404 nie powinny zaszkodzić wysokim pozycjom Twojej strony w Google. Monitoruj jednak sytuację, żeby nie dopuszczać do dużej ich ilości. Tylko jak możesz je znaleźć?

Jak znaleźć błąd 404?

Czasami na stronę 404 trafisz w swoim serwisie przypadkiem, ale to rzadkość. Możesz jednak odnaleźć takie błędy na swojej stronie, jeśli skorzystasz z odpowiednich narzędzi.

– GSC – Google Search Console

Dodaj witrynę do Google Search Console. Musisz poczekać, aż wszystkie dane o serwisie będą dostępne. Następnie z menu „Indeks” wybierz „Stan”. Pod wykresem znajdziesz „Nie znaleziono (404)”. Obok znajduje się informacja, ile takich błędów znaleziono na Twojej stronie.

Kliknij i powiększ obraz.

błędy 404 w Google Search Console

Po kliknięciu tego napisu zobaczysz listę adresów, w przypadku których pojawił się taki problem.

Kolejną metodą na znalezienie stron z kodem 404 jest sprawdzenie w ustawieniach GSC statystyk indeksowania i odnalezienie żądań indeksowania według stanu:

404 w statystykach indeksowania

– Crawlery stron np.: Screaming Frog SEO Spider, Sitebulb,

Możesz również skorzystać z programów, które przeskanują Twoją stronę i sprawdzą, jaką uzyskają odpowiedź po żądaniu danego zasobu. Jednym z nich jest Screaming Frog SEO Spider, który w przypadku darmowej wersji przeskanuje do 500 podstron danego serwisu. Po uruchomieniu skanowania w kolumnie „Status code” zobaczysz kod odpowiedzi serwera. Kolejnym rozwiązaniem, które może pomóc jest Sitebulb. W tym przypadku raport jest czytelniejszy, ale aplikacja jest płatna. Przez 14 dni możesz z niej korzystać za darmo.

– Ahrefs

Bardzo dobry sposobem na znalezienie błędów 404 i innych jest sprawdzenie strony w narzędziu dla seowców Ahrefs.com. Po wpisaniu domeny i jej analizie należy kliknąć w opcję uszkodzone w sekcji Linki zwrotne. Drugim sposobem jest kliknięcie w Najlepsze według linków w sekcji Strony. Następnie wybrać w dostępnych opcjach 404 not found.

Kliknij i powiększ obraz.
ahrefs - szukanie błędów 404

Kliknij i powiększ obraz.
strony z kodem 404 not found w Ahrefs

– Analiza logów serwera

Możesz również skorzystać z dziennika logów serwera. Znajdziesz go po zalogowaniu się do panelu administracyjnego Twojego hostingu. Ze wszystkich zapytań wysłanych do serwera możesz wyodrębnić te, które zwracają kod 404. W tym przypadku jednak najlepiej korzystać z dedykowanych narzędzi służących do analizy logów.

Co to jest pozorny błąd 404 i jak go usunąć?

W poszukiwaniu stron posiadający kod błędu 404 możesz natrafić na tzw. pozorne błędy 404. Co to oznacza? Dana podstrona nie istnieje, ale w dalszym ciągu przeglądarka otrzymuje kod stanu 200, co wskazuje na powodzenie. Bywa również i tak, że użytkownikowi wyświetli się strona z niewielką ilością treści lub prawie pusta. Taki rezultat będzie indeksowany w wynikach wyszukiwania, co wpłynie na to, że robot Google, zamiast indeksować istniejące strony, będzie próbował zaindeksować podstronę, której nie ma.

pozorny błąd 404 w GSC

Kliknij i powiększ obraz.

Co możesz w takim przypadku zrobić?

Po pierwsze taka strona powinna zwracać błąd 404 lub 410. Jeśli zasoby z tego adresu zostały przeniesiony na inny, to skorzystaj z przekierowania 301 na aktualny adres. Jeżeli problem nie znika, to użyj narzędzi do sprawdzania adresów URL w Google Search Console. Sprawdź zwracany kod i renderowane treści. Jeśli witryna jest pusta lub prawie pusta, to może się okazać, że odwołuje się do nieistniejących zasobów i z tego wynika pozorny błąd 404.

Strona błędu 404 a wpływ na SEO

Jak już wiesz, duża ilość błędów 404 może mieć negatywny wpływ na SEO i widoczność stron internetowych w Google. Pojawienie się kilku takich stron z błędem nie powinno stanowić problemu, ale komplikacje wystąpią prawdopodobnie wtedy, gdy będzie ich bardzo dużo. Warto monitorować takie przypadki i jak najszybciej na nie reagować.

Strona błędu 404 powinna zwierać elementy pozwalające na przejście co najmniej do głównej strony oraz do oferty lub bloga strony.

Możesz również wykorzystać strony 404 na innych serwisach na swoją korzyść. Jeśli trafisz na jakiejś witrynie na taki błąd, a na swojej stronie masz wysokiej jakości materiał na ten temat, to zasugeruj właścicielowi witryny przekierowanie użytkowników na swoją stronę. W przypadku gdy witryna nie działa przez pomyłkę, być może webmaster w ramach wdzięczności odeśle w swoim artykule użytkowników do Twojego materiału, co może mieć wpływ na widoczność Twojej strony w wynikach naturalnych Google.

Stronę błędu 404 na swojej witrynie możesz wykorzystać tak, żeby nie wiązała się ona z utratą użytkownika. Jak to zrobić?

Jak zoptymalizować stronę błędów 404 i wykorzystać błędy 404 na własną korzyść?

Eliminowanie na bieżąco wszystkich błędów 404 jest bardzo trudne, m.in. w przypadku dużych sklepów internetowych. Możesz jednak zrobić wiele, żeby użytkownik, który trafi na Twojej stronie na 404, nie opuścił jej.

Umieść na niej:

  • Hasło, które wzbudza zainteresowanie. Może to być przyciągająca uwagę grafika.
  • Odnośniki umożliwiające dotarcie do kategorii i podkategorii na stronie.
  • Wyszukiwarkę – być może korzystając z niej, użytkownik znajdzie to, czego szukał.

Dzięki temu możesz zmniejszyć wskaźnik odrzuceń i spowodować, że dany internauta być może stanie się Twoim klientem.


Porozmawiajmy o tym, jak rozwinąć
Twój biznes