Bezpieczeństwo w sieci, to kwestia, na którą (dla własnego dobra) powinniśmy zwracać szczególną uwagę. Zazwyczaj nie zdajemy sobie sprawy z tego, w jak prosty sposób nasze poufne dane mogą zostać przechwycone. W momencie, w którym znajdą się one w niepowołanych rękach, będzie już za późno na jakąkolwiek reakcję.
W poniższym tekście przybliżamy tematykę protokołów, za pomocą których przesyłane są dane pomiędzy klientem a serwerem. Wciąż duża liczba stron internetowych korzysta z protokołu http, choć dla zwiększenia bezpieczeństwa użytkowników zalecana jest jego szyfrowana wersja, czyli https. Dzięki szyfrowaniu dane wrażliwe są dodatkowo zabezpieczone. Dodatkową korzyścią wdrożenia certyfikatu SSL jest pozytywny wpływ na SEO i proces pozycjonowania stron.
Co to jest HTTPS (hypertext transfer protocol secure)?
Dostępne są dwa rodzaje protokołów. Z pewnością zauważyłeś, że adres internetowy konkretnej strony jest poprzedzony przedrostkiem http// lub https//.
http a https?
Jaka jest różnica pomiędzy http a https? Jest ona dosyć istotna. Protokół https – hypertext transfer protocol secure: to ulepszona (szyfrowana) wersja http. Protokół ten pozwala na bezpieczne połączenie pomiędzy użytkownikiem a serwerem. Port 443 to domyślny port dla https.
Jak działa protokół https?
Jak działa https?
Jego największą zaletą jest to, że zapewnia on szyfrowanie przesyłanych danych. To ochrona, która zabezpiecza wrażliwe dane użytkowników przed przechwyceniem oraz przed modyfikacją. Adres url stron internetowych, które korzystają z takiego rozwiązania będzie poprzedzony skrótem https. Do szyfrowania przesyłanych informacji wykorzystywany jest certyfikat ssl.
Czego https nie ukryje?
Korzystanie z protokołu https znacznie podnosi poziom bezpieczeństwa użytkowników. Chroni wiele danych, jednak nie wszystkie. Co pozostaje poza obszarem ochrony? Nawet przy zastosowaniu tego rozwiązania, Twój adres IP nie jest szyfrowany. Protokół nie zabezpieczy też przed złośliwym oprogramowaniem, które przypadkiem możesz zainstalować na swoim komputerze.
Sporo praktycznych informacji na temat działania posiada artykuł na stronie Google Search Central.
Jak włączyć https?
Aby zmienić sposób komunikacji strony z serwerem, musisz zamienić protokół http na protokół https. Jak to zrobić? Będzie potrzebny certyfikat ssl. Bardzo często jest on oferowany przez firmy hostingowe. Skontaktuj się ze swoim usługodawcą, aby przekonać się, czy w jego ofercie znajduje się certyfikat ssl. Gdy już certyfikat zostanie uruchomiony, musisz także zadbać o odpowiednią konfigurację swojej strony.
Co to jest HTTP?
Hypertext Transfer Protocol (http) to protokół służący do przesyłania danych. Po raz pierwszy został wykorzystany w 1990 roku. Obsługuje komunikację pomiędzy klientem a serwerem. Protokół ten nie zapisuje danych, co wymusza każdorazowe ich przesyłanie. Połączenie nie jest szyfrowane, przez co dane użytkowników nie są w żaden sposób chronione, a poufne informacje (np. hasła czy informacje dotyczące karty kredytowej) mogą trafić w niepowołane ręce. Port 80 to domyślny port dla http.
Dlaczego http nie jest rozsądnym rozwiązaniem?
Strony, które komunikację z serwerem opierają na protokole http, w żaden sposób nie zabezpieczają użytkownika przed wyciekiem danych wrażliwych. Jest to rozwiązanie, od którego powoli się odchodzi – coraz częściej, zamiast http używa się szyfrowanego połączenia w postaci protokołu https. Dzięki temu dane są trudniejsze do przechwycenia, w szczególności dotyczy to danych osobowych oraz dostępów do danych finansowych.
Czym się różni protokół HTTP i HTTPS?
Protokół http nie posiada żadnych zabezpieczeń. Dane, które przesyłane są za jego pośrednictwem, mogą z łatwością zostać przechwycone. Z kolei protokół https jest szyfrowany. Przesyłane dane są zabezpieczone, między innymi przed ich usunięciem czy modyfikacją. Http czy https? Odpowiedź może być tylko jedna – https!
Wpływ certyfikatu SSL (protokołu HTTPS) na SEO?
Wysoka pozycja strony internetowej na frazy kluczowe w bezpłatnych wynikach wyszukiwania, to oczko w głowie niemal każdego administratora witryny. Optymalizacja i, pozycjonowanie i szereg innych działań, mają sprawić, że roboty wyszukiwarki wysoko ocenią konkretny serwis. Co istotne, roboty te coraz większą wagę przykładają do kwestii bezpieczeństwa użytkownika i strony z certyfikatem SSL są lepiej oceniane.
„Poprawne wdrożenie certyfikatu SSL (korzystanie z protokołu https) zazwyczaj ma pozytywny wpływ na pozycję strony www w wynikach wyszukiwania. W przypadku braku braku bezpiecznego przesyłania danych do serwera, przeglądarki mogą wyświetlać ostrzeżenie przed wejściem na niebezpieczną witrynę.”
W ramach wykonywania audytu SEO dla klientów sprawdzamy jaka wersja protokołu została wdrożona, jeśli http to rekomendujemy wdrożenie certyfikatu SSL, w przypadku wersji https to sprawdzamy czy ten protokół został poprawnie wdrożony. Wdrożenie bezpiecznego zabezpiecza m.in podawane przez odwiedzających dane osobowe.
Co to jest certyfikat SSL?
Opowiadając na pytanie – ssl co to jest?
SSL to skrót od angielskiej nazwy Secure Socket Leyer. Wykorzystuje się go do zwiększenia bezpieczeństwa transmisji danych pomiędzy użytkownikiem a serwerem. Można wymienić trzy klasy certyfikatów SSL, każda z nich cechuje się nieco innym poziomem zabezpieczeń.
- DV – domain validation,
- OV – organization validation,
- EV – extended validation.
Należy wspomnieć także o TLS. Certyfikat TLS to jeszcze nowocześniejsze rozwiązanie, dzięki któremu dane użytkowników są zabezpieczone na najwyższym możliwym (obecnie) poziomie. Skoro już wiesz, co to jest ssl, pora się dowiedzieć, jak sprawdzić, czy został on poprawnie wdrożony na stronie internetowej.
Jak sprawdzić, czy SSL został poprawnie wdrożony?
Jeżeli nie jesteś w stu procentach przekonany co do tego, czy certyfikat SSL został poprawnie wdrożony na Twojej stronie internetowej, to możesz zweryfikować tę kwestię przy pomocy prostych narzędzi.
Wybór jest dosyć szeroki – najczęściej, jedyną rzeczą, którą będziesz musiał zrobić, będzie wpisanie w konkretnych miejscu adresu witryny. Polecanym narzędziem do sprawdzenia czy certyfikat został poprawnie wdrożony jest np. SSL Checker. W odpowiedzi otrzymasz raport, na podstawie którego stwierdzisz, czy wdrożenie certyfikatu SSL przebiegło pomyślnie. To jednak nie wszystko.
Jak sprawdzić czy strona jest bezpieczna?
W momencie, gdy nie będzie ona zabezpieczona certyfikatem SSL może wyświetlić się komunikat twoje połączenie z tą witryną nie jest bezpieczne. Sprawdzenie czy strona jest bezpieczna to jedna z czynności w audycie poprzedzającym pozycjonowanie sklepu internetowego.
Ile kosztuje certyfikat SSL?
Biorąc pod uwagę zyski z wdrożenia certyfikatu SSL, koszt jego zakupu wydaje się znikomy. Przeciętnie, za certyfikat SSL zapłacisz około 100 zł (netto), jednak zdarzają się promocje, dzięki którym możesz nieco zaoszczędzić (warto wspomnieć także o tym, że dostępne są także całkowicie darmowe certyfikaty SSL). Ostateczna cena będzie zależała od tego, na jaki rodzaj certyfikatu wybierzesz.
Pamiętaj jednak, że certyfikat bezpieczeństwa dla swoich witryn internetowych musisz cyklicznie odnawiać. Kupując certyfikat SSL wykupujesz tak naprawdę abonament – na rok lub dwa – w zależności od tego, na jak długi okres abonamentowy się zdecydujesz.
Dlaczego warto zabezpieczyć stronę certyfikatem SSL?
Powodów jest kilka i każdy z nich jest tak samo istotny. Jeżeli zastanawiasz się, czy warto zainwestować w certyfikat ssl co daje jego wdrożenie, to spieszymy z odpowiedzią. Wdrożenie certyfikatu SSL zwiększa bezpieczeństwo użytkowników. Ich dane są zabezpieczone dzięki szyfrowaniu, przez co są one trudniejsze do przejęcia i ewentualnej modyfikacji.
W dzisiejszych czasach protokół SSL wydaje się być jedynym rozsądnym rozwiązaniem dla stron, które operują danymi poufnymi klientów. Są to między innymi serwisy bankowe, sklepy internetowe oraz wszystkie inne strony, na których użytkownik się loguje. Jednak takie dodatkowe zabezpieczenie powinien rozważyć administrator każdej witryny.
Warto pamiętać także o tym, że stosowanie nowoczesnych rozwiązań zwiększających bezpieczeństwo użytkowników, to dodatkowy plus w oczach robotów wyszukiwarki. Co prawda, przy układaniu rankingu bezpłatnych wyników wyszukiwania roboty uwzględniają mnóstwo różnych czynników, jednak można domniemywać, iż wraz z rosnącym niebezpieczeństwem wyłudzania czy przechwytywania danych, protokół SSL będzie miał coraz większe znaczenie.
Każdy, kto troszczy się o pozycje strony internetowej i pozostaje wierny wytycznym SEO, będzie zainteresowany dodatkowym zabezpieczeniem danych użytkowników odwiedzających jego serwis. Jest jeszcze jednak kwestia, która wynika z dwóch poprzednich.
Jeżeli zadbasz o to, aby dane przesyłane pomiędzy użytkownikami a serwerem były chronione protokołem, zyskasz większe zaufanie wśród klientów. W społeczeństwie coraz bardziej rośnie świadomość dotycząca ochrony danych wrażliwych w sieci i sporo osób, widząc, że wchodzą na stronę internetową przy pomocy protokołu http (może im wyświetlić się komunikat: ta witryna nie umożliwia bezpiecznego połączenia), szybko ją opuszcza, nawet nie zapoznając się z jej zawartością.
Jeżeli zatem zależy Ci na tym, aby zdobywać zaufanie klientów (jednocześnie dbając o ich bezpieczeństwo), a także chcesz, aby przyjaźniejszym okiem na Twoją stronę internetową spojrzały roboty wyszukiwarki Google, to koniecznie pomyśl o tym, aby czym prędzej wdrożyć ładowanie strony za pomocą protokołu https.