Przejdź do treści

Wiek domeny, witryny, linków i ich wpływ na pozycje w wynikach wyszukiwania

Niniejszy artykuł jest poświęcony często poruszanemu zagadnieniu znaczenia wieku witryny oraz wieku linków i ich miejsca w algorytmie wyszukiwarki Google. Wiele dyskusji w branży SEO dotyczyło tego, jaki pozytywny wpływ pod kątem wyszukiwarek internetowych mają: wiek domeny, wiek stron na której został umieszczony link przychodzący, czy też sam czas istnienia odnośnika. Takie czynniki miałyby zapewniać wyższe pozycje ze względu na ich wykorzystanie w algorytmie Google do oceny reputacji witryny oraz powodować częstsze przeglądanie i indeksowanie zawartości przez roboty wyszukiwarek.

Należy jednak zastanowić się czy nie jest to jeden z mitów SEO popartych jedynie przypuszczeniami i subiektywnymi odczuciami, spojrzeć na zagadnienia z perspektywy wyszukiwarki. Powołując się na stanowisko Google w tej kwestii (a dokładniej wypowiedzi Matta Cuttsa i innych pracowników) można przypuszczać, że Google albo nie uwzględnia tych czynników w ogóle (być może uwzględniało je w przeszłości), albo mają one niewielkie znaczenie i są wykorzystywane w ścisłym powiązaniu z innymi wskaźnikami.

Wiek witryny

Wniosek, że wiek witryny ma poważny wpływ na pozycje w wynikach wyszukiwania, jest spowodowany zapewne tym, że w czołówce SERP Google można często zobaczyć witryny z kilku i kilkunastoletnim stażem. Ale czy na tej podstawie można sformułować regułę przyczynowo-skutkową: stara witryna = wysoka pozycja? To chyba daleko posunięte uproszczenie. W takim podejściu nie uwzględnia się faktu, że witryna ze stażem mogła ugruntować swą pozycję w Internecie, w tym także pod kątem czynników uwzględnianych przez algorytm Google, takich jak: budowanie marki (które zazwyczaj wymaga właśnie czasu), jej rozpoznawalność, popularność w Internecie, a zatem większe prawdopodobieństwo linkowania z wartościowych stron zewnętrznych, itp.

Uwzględniając to, z dużym prawdopodobieństwem można powiedzieć, że wiek witryny sam w sobie nie jest czynnikiem znacząco wpływającym na rankingi. Kluczem jest więc nie sam wiek, ale to co w tym czasie można osiągnąć tworząc wartościową witrynę.

Okres rejestracji domeny

Google swego czasu zgłosiło patent, w którym okres rejestracji domeny może być brany pod uwagę ze względu na fakt, że spamerzy i osoby próbujące manipulować wynikami wyszukiwania często rejestrują domenę na możliwie najkrótszy okres czasu. Obecnie czynnik ten można potraktować bardziej w kategorii kolejnego mitu SEO.

Możliwe, że okres rejestracji domeny jest wykorzystywany w połączeniu z innymi sygnałami, aby zidentyfikować działania spamerskie, ale rejestracja domeny na rok czy 10 lat sama z siebie o niczym jeszcze nie świadczy.

Wiekowe linki oraz linki z wiekowych stron

Tak jak w przypadku wieku witryny, trzeba zastanowić się, jaka może być przyczyna większej wartości starszych linków i linków z dłużej istniejących stron. Należy zwrócić uwagę na cykl życia w Internecie – domeny, witryny, strony, linki, treści pojawiają się i znikają w naturalny sposób. Dlatego starsze strony, i stale umieszczone linki mogą zostać uznane za istotne, ponieważ przetrwały próbę czasu, tym bardziej jeśli te strony są również stale linkowane. To może być prawdziwy powód przekazywania przez tego typu linki większej wartości.

Wartościowe linki

To co jest naprawdę ważne w linkowaniu, to źródła odnośników. Istotna jest reputacja witryny, moc linkującej domeny, zdolność generowania wartościowego ruchu, możliwość dotarcia do potencjalnych użytkowników, dobre anchor teksty oraz linkowanie odpowiednich stron witryny. Między innymi te elementy są wyznacznikami wartościowych linków.


Porozmawiajmy o tym, jak rozwinąć
Twój biznes