Przejdź do treści

Long tail – co to? Wszystko o długim ogonie

Czy chcesz, aby Twoja firma wyświetlała się na słowa kluczowe, które po prostu ładnie brzmią, ale nie zwiększą ruchu na stronie, rozpoznawalności Twojej marki czy zysków? Jasne, że nie. To przecież marnowanie potencjału drzemiącego w SEO, a także budżetu przeznaczanego na marketing. 

Musisz znaleźć te zapytania, które wpisują osoby potencjalnie zainteresowane Twoją ofertą, i to właśnie na nich skoncentrować się w swojej strategii. Podpowiemy Ci, że większość z nich będą stanowić rozbudowane frazy długiego ogona. Czym są słowa kluczowe typu long tail i jak wypozycjonować na nie swoją stronę internetową?

Co to jest long tail?

Użytkownicy kierują różne zapytania do wyszukiwarki Google. Gdybyśmy chcieli podzielić je pod kątem tematyki, powstałoby prawdopodobnie kilkadziesiąt kategorii. Za względu na długość, a co za tym idzie – szczegółowość, możemy jednak wyróżnić trzy podstawowe rodzaje słów kluczowych:

  • Słowa ogólne (fat head), czyli krótkie zapytania, zawierające 1 czy 2 słowa np. „zabawki” czy „samochody”. To najczęściej wyszukiwane rodzaje zapytań, które generują 18-19% ruchu w wyszukiwarce. To o pozycje na tego typu frazy zabiega najwięcej firm, co sprawia, wymaga to wielu lat konsekwentnych działań. 
  • Słowa średniej długości (chunky middle), to bardziej szczegółowe frazy, które zawierają zazwyczaj 3 wyrazy i odpowiadają za 11-12% ruchu w Google – np. „buty do biegania” czy „laptop gamingowy”.
  • Słowa z długiego ogona (long tail), czyli rozbudowane, szczegółowe wyrażenia, które składają się z minimum 3-4 wyrazów. To zapytania typu „damskie buty do biegania nike” czy „laptop gamingowy do 3000 zł”.

Co, poza długością, wyróżnia frazy long tail na tle pozostałych typów?

  • Są znacznie bardziej precyzyjne – w maksymalnym stopniu oddają intencję użytkownika.
  • Są najrzadziej kierowane do Google, ale odpowiadają za 69-71% ruchu w wyszukiwarce.
  • Są mniej konkurencyjne – mniej firm opiera na nich swoje działania SEO. 

Właśnie dlatego pozycjonowanie na frazy z długiego ogona odgrywa tak ważną rolę w skutecznym marketingu internetowym. Wysokie pozycje na wiele niszowych słów kluczowych mogą przynieść lepsze efekty biznesowe niż koncentracja na frazach generycznych. 

Jakie są przykłady słów kluczowych long tail (długiego ogona)?

Załóżmy, że prowadzisz sklep internetowy z elektroniką. Czy wiesz, na jakie frazy powinien się on wyświetlać w Google? Pewnie pomyślisz o zapytaniach w stylu „smartfony” czy „laptopy”. Musisz jednak mieć na uwadze, że to najpopularniejsze frazy, które cechują się największą konkurencyjnością. Wypozycjonowanie na nie Twojej strony będzie  trudne i czasochłonne. 

Co więcej, wybierając wspomniane wyżej frazy, możesz dotrzeć np. do osób zainteresowanych sprzętami Apple. A co, jeśli sprzedajesz tylko produkty marki Samsung czy Dell?

Właśnie dlatego strategia long tail to słuszne podejście. Dzięki niej budujesz widoczność strony w wynikach wyszukiwania Google na frazy, które nie pozostawiają wątpliwości co do tego, czego dokładnie szuka dany użytkownik. Docierasz więc do potencjalnych klientów, a nie przypadkowych osób, które tylko obniżają współczynnik konwersji. 

Pora przyjrzeć się konkretnym przykładom fraz long-tail. Można wśród nich wyróżnić następujące rodzaje:

Informacyjne, czyli takie, których intencją jest zdobycie wiedzy na określony temat:

  • jaki prezent dla dziewczyny na walentynki,
  • jaki laptop do pracy do 5000 zł, 
  • jak długo gotować jajka na miękko.

Produktowe dotyczące konkretnych modeli produktów:

  • Buty Jordan czerwone męskie 44,
  • Audi A4 quattro 1.8t,
  • Samsung Galaxy s23 Plus. 

Lokalne, czyli powiązane z konkretną lokalizacją:

  • co zobaczyć w Barcelonie w 2 dni,
  • co można robić w Krakowie z dziećmi,
  • dentysta warszawa Żoliborz.

Dlaczego warto wybrać pozycjonowanie na długi ogon?

Masz jeszcze wątpliwości, że warto wykorzystywać frazy long tail w działaniach SEO? Podsumujmy zatem najważniejsze korzyści wynikające z takiej strategii:

  • Słowa typu long tail znacznie lepiej oddają intencję użytkownika niż frazy ogólne. Zyskujesz więc znacznie większą szansę na dotarcie do osób rzeczywiście zainteresowanych Twoją ofertą. 
  • Frazy z długiego ogona cechują się mniejszą konkurencyjnością. Możesz więc liczyć na szybsze efekty i zbudowanie przewagi konkurencyjnej. Co więcej, łatwiej będzie Ci utrzymać wypracowane pozycje. 
  • Pozycjonowanie long tail wymaga mniejszego budżetu. Mniejsza konkurencyjność tego typu fraz sprawia, że zadowalające rezultaty można uzyskać mniejszym nakładem finansowym. 
  • Frazy long tail wspierają działania content marketingowe. Dzięki wykorzystaniu słów kluczowych długiego ogona stworzysz wartościowe dla użytkowników treści, które zwiększą rozpoznawalność Twojej marki i wykreują Twój wizerunek jako eksperta w branży. 

Chcesz pozycjonować swoją stronę? Zobacz jak robimy to w LUMO

Dla jakich branż i działalności frazy long tail jest ważny?

Uwzględnienie w strategii pozycjonowania stron fraz long tail jest wskazane w każdej branży. Istnieją jednak przypadki, w których taka taktyka okaże się szczególnie opłacalna.

Dotyczy to przede wszystkim szeroko rozumianej branży e-commerce, w której panuje duża konkurencyjność. Zapytania long tail pozwolą Ci odnaleźć swoją niszę i dużo łatwiej zbudować widoczność witryny. Użytkownicy bardzo często wykorzystują frazy long tail do wyszukiwania produktów.

Skupienie się na tego typu frazach jest dobrym pomysłem również na początkowym etapie prowadzenia biznesu czy działań z zakresu SEO. Takie podejście sprawi, że w krótszym czasie osiągniesz pierwsze rezultaty i przyciągniesz użytkowników, którzy wykazują duże prawodpodobieństwo konwersji. 

Z wymienionych powyżej względów long tail SEO to także trafny wybór w przypadku niewielkich biznesów, które dysponują stosunkowo małym budżetem marketingowym.

Przeczytaj inspirujące wpisy na blogu LUMO

Zajrzyj na bloga, którego piszemy z wielką ochotą. Dowiedz się więcej o marketingu internetowym i odkryj jak docierać do użytkowników Internetu!

Dowiedz się, jak stosować frazy long tail w strategii SEO

Pozycjonowanie long tail zawsze powinno rozpoczynać się od wyboru fraz kluczowych. Nie wszystkie z nich mają bowiem potencjał dla Twojego biznesu. Musisz przeanalizować je pod kątem liczby wyszukań, intencji użytkowników, a także tego, w jakim stopniu są one powiązane z Twoją działalnością. 

W wyborze słów pomogą Ci takie narzędzia jak:

  • Planer słów kluczowych Google (bezpłatne narzędzie dla płatnych kampanii Google Ads),
  • Ahrefs,
  • Senuto, 
  • Answear The Public. 

Po ich selekcji należy przejść do optymalizacji strony. Musisz zadbać o to, aby umieścić konkretne frazy long tail na poszczególnych podstronach. Oczywiście nie możesz tego robić w sposób nieprzemyślany. 

Aby zwiększać widoczność w wyszukiwarce, kieruj się poniższymi wskazówkami:

  • Umieszczaj frazy typu long tail w artykułach blogowych. Wiele z nich to gotowe pomysły na różnego rodzaju poradniki, rankingi czy zestawienia. 
  • Jeżeli prowadzisz sklep internetowy, wykorzystaj słowa z długiego ogona, by stworzyć strukturę kategorii. Nie zapominaj o nich także, tworząc opisy produktów.
  • Pamiętaj o umieszczaniu tego typu zapytań w znacznikach title i nagłówkach w treściach na stronie. 
  • Umieszczaj frazy z długiego ogona w opisach alternatywnych (atrybutach ALT) grafik i zdjęć.
  • Zadbaj o to, aby umieszczać słowa kluczowe z długiego ogona w anchorach linków. 
  • Unikaj przesycania treści słowami kluczowymi. Zadbaj o ich naturalne rozmieszczenie w różnego rodzaju tekstach. 

Interesuje Cię skuteczne pozycjonowanie szerokie? Skontaktuj się z nami już teraz!


Porozmawiajmy o tym, jak rozwinąć
Twój biznes