Przejdź do treści

Reklamy na Instagramie – poradnik krok po kroku jak reklamować się na Instagramie!

Atrakcyjna i angażująca reklama na Instagramie to doskonały sposób na budowanie świadomości marki oraz podniesienie sprzedaży. W artykule dowiesz się, jak reklamować się na Instagramie, by optymalnie wykorzystać budżet i zrealizować Twoje cele biznesowe.

Każdego miesiąca Instagram przyciąga ponad miliard aktywnych użytkowników. Aż 500 milionów osób odwiedza swoje konto na Instagramie codziennie, korzystając z niego średnio przez 53 minuty. Jednocześnie treści graficzne w aplikacji wzbudzają ponad 20% większe zaangażowanie, niż analogiczne reklamy w serwisie Facebook. Ogromna popularność platformy sprawia, że musisz uwzględnić obecność na Instagramie w swojej strategii marketingowej!

Czym są reklamy na Instagramie? Odkryj formaty reklamy na IG!

Instagram Ads to płatne reklamy kierowane do użytkowników aplikacji Instagram, za które reklamodawca rozlicza się zwykle w modelu CPC (za kliknięcie) albo CPV (za wyświetlenie). Osoby chcące tworzyć reklamy na Instagramie mają do wyboru szereg formatów. Oferowane są zarówno kampanie graficzne, jak i video. Jakie są dostępne dla Ciebie?

Przeczytaj inspirujące wpisy na blogu LUMO

Zajrzyj na bloga, którego piszemy z wielką ochotą. Dowiedz się więcej o marketingu internetowym i odkryj jak docierać do użytkowników Internetu!

Posty na Instagramie

Podstawowy rodzaj reklamy na IG, którą można skonfigurować zarówno z poziomu aplikacji, jak i menadżera reklam na Facebooku (Meta Business Suite). W tym przypadku kierujesz reklamy do użytkowników przeglądających główny feed aplikacji. Reklamodawca ma do wyboru statyczne posty sponsorowane, karuzele, reklamy video oraz kolekcje.

Reklama w Stories

Instastory to jeden z unikatowych formatów wprowadzonych przez twórców aplikacji w sierpniu 2016 roku. Koncepcja zakłada publikowanie krótkich, zwykle kilku-kilkunastosekundowych materiałów video lub grafik, które są dostępne w specjalnej sekcji przez 24 godziny. Można w nich umieścić przycisk z linkiem do strony. Ulotne Instagram Stories są chętnie przeglądane przez użytkowników.

Rolki, czyli Reels

Instagram Reels to format, a zarazem narzędzie do tworzenia krótkich, dynamicznych i angażujących treści video. Podobnie jak w przypadku Stories, reklamy Reels na Instagramie pomagają w dotarciu do nowych klientów. Atrakcyjna forma dynamicznego wideo pomaga zwiększyć skuteczność reklamy i promować usługi oraz produkty Twojej firmy.

Sekcja „Odkrywaj”

Explore Page, czyli sekcja „Odkrywaj” to zakładka w aplikacji Instagram, umożliwiająca użytkownikom przeglądanie treści, które mogą ich zainteresować. Specjalny algorytm zbiera informacje na temat zachowań i zainteresowań użytkownika, dzięki czemu materiały w sekcji Explore Page Instagrama to treści, które z dużym prawdopodobieństwem zainteresują odbiorcę. Reklama w sekcji Odkrywaj to kolejny format reklamowy dostępny w aplikacji.

Reklamy produktowe

Marketing dla e-commerce wymaga specjalnego podejścia. Instagram pozwala wyświetlać użytkownikom reklamy produktowe dedykowane dla sklepów internetowych. Pomagają w efektywnej promocji, a w konsekwencji bezpośredniej sprzedaży produktów i usług. Dodajmy, że użytkownik nie musi opuszczać aplikacji, by sfinalizować zakup. Pamiętaj jednak, że konto biznesowe musi mieć aktywną funkcję Instagram Checkout.

Kampanie w IGTV

Budując strategię marketingową w zakresie obecności firmy na Instagramie, nie możesz zapominać o osobach, które lubią konsumować dłuższe treści. Kampanie IGTV stanowią doskonałe uzupełnienie reklamy video w aplikacji. Umożliwiają Ci publikowanie dłuższych, nawet 10-minutowych produkcji reklamowych.

Podobnie jak w przypadku kampanii reklamowych Google Ads czy Facebook Ads, reklamodawca ma możliwość emitowania reklam w rozmaitych umiejscowieniach, precyzyjnego targetowania czy remarketingu.

Miejsce, w którym będzie wyświetlana Twoja reklama na Instagramie, będzie opatrzone nienachalnym napisem „Sponsorowane”. Facebook i Instagram informują w ten sposób użytkowników o tym, że dana treść pochodzi od reklamodawcy.

Ważną informacją jest fakt, iż narzędzia reklamowe pozwalają specjaliście na wykorzystanie dodatkowych opcji. Wśród funkcji dostępnych wyłącznie w reklamie dla danego formatu mogą być przyciski CTA, katalogi produktowe czy linki kierujące na Twoją stronę.

Potrzebujesz kampanii Facebook Ads? Zobacz jak robimy to w LUMO

Dlaczego warto reklamować się na Instagramie? Poznaj zalety marketingu w Instagram Ads!

Możliwość dotarcia do miliardów użytkowników na całym świecie i niski koszt reklamy na Instagramie przy dobrej optymalizacji kampanii to jedne z wielu powodów, dla których warto reklamować się w aplikacji Instagram. Jakie są zalety płatnej promocji na Instagramie?

  • Precyzyjne targetowanie geograficzne – dzięki dokładnemu geotargetowaniu z użyciem danych z GPS, reklamodawca może kierować reklamy do odbiorców w ściśle określonej lokalizacji na całym świecie.
  • Łatwe dotarcie do grupy docelowej – przy pomocy menadżera reklam dostępnego na Facebooku, reklamę na Instagramie możesz kierować do wybranych użytkowników na podstawie ich zachowań, zainteresowań czy danych demograficznych.
  • Niski koszt kampanii reklamowej – dobrze zoptymalizowana kampania cechuje się niskim kosztem pozyskania użytkownika czy określonej akcji. Warto w nią zainwestować, bo koszt za kliknięcie może Cię pozytywnie zaskoczyć!
  • Efektywna kontrola wydatków – przez cały czas trwania kampanii reklamodawca z poziomu menadżera reklam może kontrolować wydatki. Mając wiedzę na temat kosztu za kliknięcie reklamy, ma możliwość jej optymalizacji czy wyłączenia.
  • Niestandardowe grupy oraz grupy podobnych odbiorców – płatne kampanie reklamowe na Instagramie można wyświetlać osobom, które podały nam swój adres e-mail lub telefon, a także grupom lookalike.
Przeczytaj inspirujące wpisy na blogu LUMO

Zajrzyj na bloga, którego piszemy z wielką ochotą. Dowiedz się więcej o marketingu internetowym i odkryj jak docierać do użytkowników Internetu!

Dodajmy, że reklamy na Instagramie i Facebooku doskonale się uzupełniają. Pomagają zachęcić użytkowników do zakupu towaru czy rezerwacji, niezależnie od tego, czy reklama dotyczy ważnych wydarzeń lub świąt, promocji Black Friday czy okresowych akcji marketingowych.

Kto powinien wybrać Instagram i promować swoją firmę na Instagramie?

Nasze doświadczenie pokazuje, że prowadzenie i reklama profilu na Instagramie to dobry pomysł dla przedsiębiorstw z dowolnej branży. Warto zaznaczyć, że główną osią komunikacji w aplikacji IG są treści graficzne oraz video. Restauracje, hotele, fotografowie ślubni czy salony piękności z pewnością będą mogli łatwiej wygenerować angażujący i atrakcyjny content na Instagram. Nie oznacza to jednak, że musisz zrezygnować z reklamy w trudniejszych branżach – wręcz przeciwnie!

Ekosystem reklamowy Meta Ads daje Ci możliwość wyboru spośród szeregu rozmaitych formatów reklam graficznych i video. Przemyślana strategia komunikacji może pomóc w opracowaniu skutecznej kampanii na Instagramie dla warsztatu mechanicznego, serwisu sprzętu AGD czy nawet firmy zajmującej się przeprowadzkami. Kreatywność i dobra strategia sprawiają, że na IG odnajdą się również firmy z sektora B2B.

Jak ustawić kampanię i zrobić reklamę na Instagramie krok po kroku?

Wiesz już, czym jest reklama na Instagramie i dlaczego warto promować swoją firmę z użyciem tego typu reklamy. Przejdźmy teraz do odpowiedzi na tytułowe pytanie – jak stworzyć reklamę na Instagramie? Zaczniemy od pokazania krok po kroku konfiguracji kampanii z poziomu aplikacji mobilnej.

Utwórz konto

Jeśli rozważasz uruchomienie reklamy na Instagramie, prawdopodobnie Twoja firma posiada już swój profil w serwisie. Jeżeli jest inaczej – pierwszym krokiem do uruchomienia promocji jest utworzenie konta i przełączenie go z konta prywatnego na profesjonalne.

Utwórz reklamę na Instagramie (promocja posta)

Masz już konto w serwisie, a za Tobą publikacja pierwszych postów? To świetnie! Możesz wybrać najatrakcyjniejszy z nich i użyć go jako reklamę. Musisz wybrać konkretny post, a następnie wybierz „Promuj”. Pamiętaj, że nie każdy rodzaj treści może zostać wykorzystany w kampanii – jeżeli format jest nieodpowiedni, to nie znajdziesz przycisku promowania przy danym poście.

Wybierz cel reklamy

Po kliknięciu „Promuj” zostaniesz przeniesiony do kreatora reklamy na Instagramie. W pierwszym kroku należy wybrać cel reklamy. Jakie cele mamy do wyboru?

  1. Więcej odwiedzin profilu – jeśli Twoim celem jest zachęcenie użytkowników do zapoznania się z marką i polubienia profilu na Instagramie, to wybierz tę opcję.
  2. Więcej odwiedzin witryny – w przypadku reklam kierujących do oferty na stronie czy w sklepie internetowym ten cel będzie najlepszym wyborem.
  3. Więcej wiadomości – wybierz ten cel na przykład jeśli reklamujesz usługę wymagającą podania niestandardowych informacji przed rezerwacją.

W przypadku reklam ustawianych z poziomu aplikacji masz do wyboru ograniczoną liczbę celów. Konfigurując kampanię z poziomu menadżera reklam, istnieje możliwość bardziej szczegółowej konfiguracji – o tym już za moment!

A może rozmowa z ekspertem?

Złóż formularz i porozmawiaj ze specjalistą Lumo o Twoim Instagramie!

Ustal grupę odbiorców

W kolejnym kroku ustalasz grupę odbiorców. Możesz skorzystać z możliwości automatycznego doboru grupy podobnych do osób, które już obserwują Twój profil. Masz także możliwość wprowadzenia własnej grupy dzięki ręcznym funkcjom segmentacji, a także oznaczenia reklamy szczególnej kategorii (np. kredyty, zatrudnienie, mieszkania czy tematy społeczne i polityczne).

Określ grupę targetową

Jeśli chcesz, by reklama wyświetlała się określonej przez nas grupie i wybierzemy ręczną konfigurację targetowania, to zostaniemy poproszeni o wprowadzenie bardziej szczegółowych informacji. Musisz stworzyć nazwę grupy, podać lokalizację, zainteresowania, wiek oraz płeć.

Budżet i czas trwania

W ostatnim kroku ustalasz dzienny budżet (zalecamy minimum 25-30 zł dziennie) oraz czas trwania kampanii. Dodajmy, że istnieje możliwość ustawienia reklamy trwającej od 1 do 30 dni, a także reklamy ciągłej, o której wyłączeniu decydujemy sami.

Przeczytaj inspirujące wpisy na blogu LUMO

Zajrzyj na bloga, którego piszemy z wielką ochotą. Dowiedz się więcej o marketingu internetowym i odkryj jak docierać do użytkowników Internetu!

Jak uruchomić kampanię za pomocą menedżera reklam Facebook Ads? Poradnik dla każdego! Określamy cel, rodzaj reklamy i targetowanie.

Wspomnieliśmy, że konfiguracja reklamy na Instagramie jest możliwa również z poziomu menedżera reklam na Facebooku. Bez wątpienia narzędzia Meta Ads dają specjaliście większe możliwości ustawienia optymalnej reklamy niż uproszczony kreator dostępny w aplikacji poprzez przycisk „Promuj”. W kolejnych akapitach pokażemy Ci, gdzie klikać, by Twoja reklama odniosła sukces!

Określenie celu kampanii

Po przejściu do menadżera reklam w Meta Business Suite konfigurację rozpoczynamy od określenia celu kampanii. Masz do wyboru takie same cele jak w przypadku Facebooka.

  • Rozpoznawalność – dedykowana firmom, którym zależy na zwiększeniu zainteresowania produktami i usługami. Doskonały wybór, jeśli chcemy budować świadomość marki i zwiększyć zasięg.
  • Ruch – wybieramy ten cel, jeżeli chcemy skierować użytkowników do ściśle określonego miejsca docelowego, tj. na Twoją stronę, artykuł na blogu czy aplikację. Mamy także możliwość zachęcenia klientów do wykonania połączenia telefonicznego.
  • Aktywność – cel dedykowany do zwiększania zaangażowania wśród odbiorców. Pomaga dotrzeć do osób, które z największym prawdopodobieństwem zareagują na reklamę – polubią post, skomentują go lub udostępnią.
  • Kontakty – pomaga w pozyskiwaniu kontaktów i generowaniu leadów. Wybierając ten cel, możemy pozyskiwać subskrybentów newslettera czy zachęcać do wypełnienia formularza (np. na jazdę testową samochodem).
  • Promocja aplikacji – cel reklamowy dedykowany twórcom oraz wydawcom oprogramowania. Umożliwia skierowanie odbiorców do sklepu, gdzie będą mogli pobrać aplikację.
  • Sprzedaż – ostatni cel jest dedykowany branży e-commerce. Pozwala podnieść współczynnik konwersji, prowadzić promocję sprzedaży z katalogu czy docierać do osób skłonnych do zakupu poprzez Instagram i inne aplikacje Meta.

Na etapie kampanii wybierasz cel, natomiast w kolejnym kroku – na poziomie zestawu reklam – dobierzesz target oraz interesujące Cię umiejscowienie, czyli Instagram.

Zaplanuj budżet i harmonogram

Na poziomie zestawu reklam (istnieje też możliwość planowania na poziomie całej kampanii) musisz określić precyzyjny budżet oraz harmonogram.

  • Budżet całkowity – w tym przypadku określasz całkowitą kwotę do wydania w okresie trwania kampanii na Instagramie.
  • Budżet dzienny – określasz średnią kwotę, jaką może wydać system reklamowy na Twoją reklamę w ciągu jednego dnia. Zalecane przy kampaniach ciągłych, tj. bez ustawionej daty zakończenia.

W wielu sytuacjach wyświetlanie reklam cały czas jest optymalnym rozwiązaniem. Jeżeli jednak Twoi odbiorcy są aktywni w wybranych godzinach albo oferta jest ograniczona czasowo, to zalecamy uszczegółowienie godzin emisji w harmonogramie.

Skonfiguruj grupę odbiorców

Przejdźmy teraz do konfiguracji grupy docelowej. Narzędzia reklamowe Facebooka i Instagrama oferują szerokie możliwości segmentacji użytkowników, które opisujemy poniżej.

  • Lokalizacja – umożliwia Ci wybranie regionu, gdzie będzie wyświetlana reklama. Możesz też wybrać spośród dodatkowych zawężeń, tj. osób mieszkających na danym obszarze i/albo tych, które niedawno w niej były. Wybór osób podróżujących w tej lokalizacji pozwala dotrzeć do odbiorców znajdujących się na danym obszarze, którzy jednocześnie zadeklarowali miejsce zamieszkania oddalone o ponad 200 km.
  • Wiek – możesz kierować reklamy do wybranej grupy wiekowej z przedziału od 13 roku życia do ponad 65 lat.
  • Płeć – masz możliwość wyboru kobiet lub mężczyzn albo obu grup.

Powyższe opcje można uznać za standardowe metody. Poniżej opisujemy dostępne w menadżerze reklam szczegółowe możliwości wyboru grupy docelowej.

  • Dane demograficzne – kreator pozwala docierać do użytkowników o określonym statusie związku, wykształceniu czy sytuacji finansowej.
  • Zainteresowania – umożliwia Ci dotarcie do osób zainteresowanych konkretnymi zagadnieniami, np. restauracjami, urządzeniami czy serialami.
  • Zachowania – w tym miejscu masz możliwość uszczegółowienia grupy docelowej pod kątem zachowań zakupowych czy życiowych (np. zaangażowani nabywcy).
  • Wykluczenia – funkcja pozwalająca Ci na wykluczenie określonych grup. Przydatna przy eliminacji nakładania się grup pomiędzy zestawami reklam albo wykluczenia odbiorców niezainteresowanych produktem (np. wykluczenie wegetarian z grupy targetowej reklamy restauracji grillowej).
  • Targetowanie szczegółowe Advantage – umożliwia Ci inteligentne poszerzenie grupy odbiorców przez algorytmy Meta, zwiększając grono potencjalnie zainteresowanych.
  • Języki – pomaga w uszczegółowieniu języka, jakimi posługują się odbiorcy kreacji.

Warto zwrócić uwagę na fakt, że opisywany kreator na tym etapie informuje Cię także o potencjalnej liczbie odbiorców reklamy, prezentując szacowany dzienny zasięg.

Wybierz Instagram w umiejscowieniach

W sekcji „Umiejscowienia” wybieramy miejsca, w których będzie wyświetlana reklama. W celu wyboru Instagrama musimy zaznaczyć „ręczne umiejscowienia”, a następnie „wyłącznie Instagram” (do wyboru jest też Facebook, Messenger i Audience Network). Reklamy będą emitowane w aktualnościach, karcie „Eksploruj” i Stories oraz Reels. W tym miejscu możemy także określić pokazywanie reklam na określonych urządzeniach czy systemach.

Wykreuj treść i wygląd reklamy

Ostatnim etapem konfiguracji jest stworzenie samej reklamy w obrębie zestawu reklam (kreacji reklam może być kilka). Jak to zrobić krok po kroku?

  • Wybierasz profil na Instagramie, którego dotyczy reklama (musi być połączony z kontem reklamowym na Facebooku).
  • Tworzysz nową reklamę lub wybieramy istniejący post.
  • Jeśli chcesz stworzyć nową kreację, przesyłamy zdjęcie, grafikę lub video.
  • Następnie wybierasz, czy za reklamę posłuży nam pojedynczy obraz lub film, czy chcemy stworzyć reklamę karuzelową z kilku grafik lub materiałów video.
  • W kolejnych krokach dostosowujemy treści reklam – teksty i nagłówki – oraz wybieramy docelowy URL i przycisk CTA (np. zarezerwuj teraz).

Pamiętaj, że kreacja jest jednym z najistotniejszych elementów! Atrakcyjny film czy grafika bezpośrednio wpływa na późniejsze konwersje.

Potrzebujesz kampanii Facebook Ads? Zobacz jak robimy to w LUMO

Ile kosztuje reklama na Instagramie? Jak wykorzystać potencjał Instagram Ads i zwiększyć skuteczność reklamy?

Wiesz już, jak skonfigurować reklamę na Instagramie i rozpocząć kampanię na IG! Koszty reklamy w tym medium są uzależnione od specyfiki branży i zasięgu działań. Dla przykładu koszty reklamy na Instagramie dla sieci hoteli mogą wahać się od kilku do nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych miesięcznie.

Jeżeli chcesz wykorzystać potencjał reklam Instagram Ads i zastanawiasz się, jak zwiększyć skuteczność reklamy, to skontaktuj się z nami! Pomożemy Ci dotrzeć do nowych klientów i podnieść przychód w Twojej firmie!


Porozmawiajmy o tym, jak rozwinąć
Twój biznes