Przejdź do treści

Linkowanie wewnętrzne – znaczenie linków wewnętrznych dla SEO. Jak je wdrożyć?

Roboty wyszukiwarek tworzą ranking stron na podstawie setek czynników. Nikt dokładnie nie zna ich wszystkich, ale nie ulega wątpliwościom, że linki wewnętrzne zajmują pośród nich ważne miejsce. Ich przemyślana struktura ułatwia zarówno algorytmom Google, jak i użytkownikom poruszanie się po Twojej stronie.

Aby spełniały swoją rolę, nie możesz jednak chaotycznie umieszczać ich na przypadkowych podstronach. Dowiedz się, jak linkować w obrębie własnej witryny, by zwiększać widoczność w Google i doskonalić User Experience. 

Potrzebujesz skutecznego pozycjonowania stron? Zobacz jak robimy to w LUMO

Link wewnętrzny to dowolny odnośnik na Twojej stronie prowadzący do innej podstrony w jej obrębie. Jego stworzenie jest bardzo proste i bez problemu zrobisz to w każdym systemie do zarządzania treścią (CMS).

W zdecydowanej większości przypadków dodawanie linków w tego typu narzędziach wygląda dokładnie tak samo, jak ich tworzenie w standardowych edytorach tekstowych. Oczywiście, warto przy okazji ich dodawania przestrzegać kilku zasad, ale o tym piszemy w dalszej części artykułu. 

Linki wewnętrzne a zewnętrzne – czym się różnią?

Wiesz już, czym są linki wewnętrzne. To pojęcie dotyczące wyłącznie odnośników na konkretnej stronie www, które kierują do podstron na tej samej witrynie. Wpływają one pozytywnie na pozycjonowanie, ale nie tylko. W SEO liczą się także linki zewnętrzne. Czym są?

Jak możesz się domyślić, są to odnośniki, które pochodzą z witryn zewnętrznych i kierują do Twojej strony. Ich pozyskiwanie buduje autorytet Twojej domeny. Google ustala ranking w myśl zasady, że im więcej takich odnośników prowadzi do Twojej strony, tym bardziej wartościowa jest ona dla użytkowników. 

Co to jest linkowanie wewnętrzne?

Linkowanie wewnętrzne (internal linking) to w wąskim ujęciu dodawanie na danej podstronie odnośnika (hiperłącza) prowadzącego do innej podstrony w tym samym serwisie. W szerszym znaczeniu jest to proces polegający na kreowaniu sieci połączeń w obrębie danej strony internetowej, która tworzy jej przejrzystą strukturę i umożliwi wygodne poruszanie się po jej poszczególnych sekcjach. 

Tego typu działania odgrywają bardzo ważną rolę w optymalizacji SEO i kształtowaniu doświadczeń osób odwiedzających Twoją witrynę. Jeżeli będziesz linkować w przemyślany sposób, możesz liczyć na nagrodę w postaci wysokich pozycji i korzyści stricte biznesowe – jak np. zwiększenie sprzedaży. 

Dlaczego warto wdrożyć linkowanie wewnętrzne w serwisie?

Linkowanie wewnętrzne poprawia widoczność Twojej strony w wyszukiwarce i zwiększa jej przyjazność dla użytkowników. Dzieje się tak przede wszystkim ze względu na to, że:

  • Linki wewnętrzne pomagają robotom Google znaleźć, zaindeksować i zrozumieć zawartość stron. Odpowiednie linkowanie wewnętrzne sygnalizuje robotom, że dane podstrony są ze sobą powiązane. Dzięki temu mogą lepiej zrozumieć ich kontekst i znajdujące się na nich treści, a także dotrzeć do stron, które nie zostały jeszcze zaindeksowane. 
  • Linki przekazują autorytet (PageRank) pomiędzy stronami. Autorytetto wskaźnik opracowany przez Google, który w formie liczby wyraża wartość (jakość) danej strony. Możesz go przekazywać między podstronami w Twoim serwisie – np. umieszczając link na stronie A (o wysokim autorytecie), który prowadzi do strony B, zwiększasz PageRank tej drugiej. 
  • Linkowanie poprawia nawigację, a co za tym idzie – UX (User Experience) strony. Linkując w przemyślany sposób, ułatwiasz użytkownikom odnajdywanie interesujących ich treści i wykonywanie określonych działań. 
  • Odnośniki tworzą hierarchię i strukturę strony internetowej. Twoje linki wewnętrzne to tak naprawdę architektura Twojej witryny. To one sprawiają, że łączysz poszczególne podstrony w kategorie i podkategorie. 
  • Linki zmniejszają współczynnik odrzuceń. Za ich pomocą zachęcasz użytkowników do podejmowania konkretnych działań – np. dokonania zakupu, wypełnienia formularza czy zapisu do newslettera. Teoretycznie struktura linkowania wewnętrznego powinna funkcjonować tak, że użytkownik nie opuści Twojego serwisu, dopóki nie wykona aktywności, której od niego oczekujesz. 
  • Odnośniki umacniają pozycje strony w wynikach wyszukiwania. Wszystkie powyższe czynniki sprawiają, że wewnętrzne linkowanie zwiększa widoczność Twojej witryny. Nie mogłoby być inaczej, skoro ułatwia ono proces indeksowania i wspiera User Experience. 

Jak zrobić linkowanie wewnętrzne przyjazne pod SEO?

Poprawne linkowanie ma ogromny wpływ na SEO. Wskazuje ono Google, które podstrony w Twoim serwisie są najważniejsze i sprawia, że roboty mogą je znaleźć i umieścić w rankingu. 

Linki wewnętrzne spełniają swoją rolę jednak tylko wtedy, gdy umieszczasz je w przemyślany sposób. W działaniach SEO związanych z linkowaniem, kieruj się poniższymi wskazówkami:

  • Twórz wartościowe treści powiązane tematycznie z Twoją działalnością. Bez tekstów możesz linkować wewnętrznie w bardzo w okrojonym zakresie. 
  • Jeżeli zależy Ci na efektach SEO, stosuj linki z atrybutem dofollow. W innym wypadku nie będziesz przekazywać stronom autorytetu. Linki dofollow ustawiają się domyślnie – jeżeli chcesz zachować taki stan rzeczy, po prostu nic nie zmieniaj. 
  • Linkuj z umiarem. Zbyt dużo linków to po prostu bałagan i problemy z czytelnością – zarówno dla robotów Google, jak i użytkowników. Pamiętaj, że im mniej odnośników na podstronie, tym mają one większą wartość.
  • Nie umieszczaj linków na siłę. Wrzucaj je tylko, jeżeli jest to uzasadnione tematycznie i ma wartość dla użytkowników. 
  • Zadbaj o to, by na Twojej stronie nie było tzw. sierot (orphan pages), czyli stron, do których nie prowadzą żadne linki. Może to spowolnić proces indeksacji. 
  • Zwróć uwagę na to, by linki były dobrze widoczne dla użytkowników. Zadbaj o wyróżnienie ich innym kolorem niż standardowy (nieklikalny tekst) i pogrubieniem bądź podkreśleniem. 
  • Regularnie analizuj linki wewnętrzne na swojej witrynie. Usuwaj te, które prowadzą do nieaktualnych, usuniętych czy uszkodzonych podstron. 
  • Wykorzystuj odpowiednie narzędzia do optymalizacji linków w swoim serwisie. W skutecznym linkowaniu wewnętrznym pomoże Ci między innymi Google Search Console, Majestic czy Ahrefs.

Kluczowe jest oczywiście również umieszczanie linków w odpowiednich miejscach. Odnośniki powinny znaleźć się przede wszystkim w:

Linki w menu głównym

Menu główne to kluczowy element nawigacyjny na każdej stronie. A tam, gdzie pojawia się nawigacja, pojawia się temat linków wewnętrznych. 

Zadbaj o to, aby w menu znalazły się hiperłącza do wszystkich najważniejszych podstron w Twoim serwisie. Pamiętaj, że to kluczowy element, od którego wielu użytkowników rozpocznie poznawanie Twojej marki. 

Linki w nawigacji okruszkowej (breadcrumbs)

Breadcrumbs to rodzaj nawigacji, która umożliwia użytkownikowi śledzenie swojej aktualnej lokalizacji w obrębie witryny i w razie potrzeby wygodny powrót do wcześniej odwiedzanych podstron. Zadbaj o to, aby cała ścieżka składała się z klikalnych linków – poza podstroną, na której w danym momencie ktoś się znajduje. 

Przykład nawigacji okruszkowej: Strona główna – Meble – Meble łazienkowe – Szafki – Szafki pod umywalki nablatowe.

Linki w stopce

Stopka strony internetowej to standardowy element każdej witryny. Umieszczane tam linki zaliczają się do tzw. odnośników site-wide, czyli znajdujących się na wszystkich podstronach danego serwisu. 

Zadbaj o to, by umieścić  tam odnośniki kierujące do ważnych podstron – na różnych etapach ścieżki zakupowej. 

Na standardowej stronie w stopce warto podlinkować do następujących zakładek:

  • „O nas”,
  • „Kontakt” ,
  • „Blog”,
  • „FAQ”,
  • „Kariera”,
  • a także najważniejszych zakładek opisujących Twoją ofertę.

Z kolei w sklepie internetowym warto dodać jeszcze linkować do podstron, zawierających informacje o:

  • dostawie,
  • metodach płatności,
  • zwrotach,
  • regulaminie sklepu.

Oczywiście dokładna zawartość i rozmieszczenie linków zawsze zależy od specyfiki konkretnej strony i powinna być ustalana indywidualnie na etapie tworzenia strategii SEO. 

Linki w panelu bocznym

Menu boczne to element, który pojawia się przede wszystkim w sklepach internetowych. Ułatwia on użytkownikom poruszanie się po stronie i stwarza okazję do umieszczenia większej liczby wewnętrznych odnośników. 

Najczęściej znajdziesz tam linki do pozostałych kategorii lub podkategorii w danym sklepie. Użytkownicy są do takiego rozwiązania przyzwyczajeni i chętnie z niego korzystają – dlatego warto je wdrożyć.  

Linki w opisach kategorii

Opisy kategorii to bardzo ważny element wspierający SEO w sklepach internetowych. Warto zadbać o to, by nie były one tylko bezbarwnym opisem, a dawały użytkownikom realną wartość. Pomogą Ci w tym linki wewnętrzne do powiązanych produktów, kategorii czy podkategorii. 

Linkując, pamiętaj o zdrowym rozsądku. Opisując obuwie trekingowe, nie linkuj do kategorii z eleganckimi koszulami. Chyba, że wzniesiesz się na wyżyny kreatywności i będzie miało to sens. 

Linki we wpisach blogowych

Artykuły blogowe powstają po to, aby edukować odbiorców na temat Twojej oferty i budować z nimi relacje. Załóżmy, że prowadzisz sklep internetowy z elektroniką. Artykuły blogowe, które tworzysz, na pewno w jakimś stopniu dotyczą sprzedawanych przez Ciebie produktów. Nie piszesz przecież o przepisie na naleśniki czy historii sztuki. 

Przeczytaj inspirujące wpisy na blogu LUMO

Zajrzyj na bloga, którego piszemy z wielką ochotą. Dowiedz się więcej o marketingu internetowym i odkryj jak docierać do użytkowników Internetu!

Zadbaj więc o to, by teksty na blogu były dosłownie powiązane z innymi treściami na Twojej stronie. 

W artykułach blogowych linkuj do:

  • Innych tekstów powiązanych tematycznie. Piszesz ogólny artykuł o marketingu internetowym? Omawiając jego poszczególne aspekty, jak np. Google Ads czy SEO, dodaj linki do bardziej szczegółowych tekstów.
  • Podstron konkretnych produktów czy usług, które wspominasz w tekście. Tworzysz zestawienie najlepszych pomysłów na prezent na dzień matki? Podlinkuj każdy z opisywanych produktów. 
  • Stron umożliwiających założenie konta, wypełnienie formularza czy zakup usługi – w artykułach o charakterze sprzedażowym. 

Linki w treści podstron

Na każdej podstronie w Twoim serwisie znajdują się jakieś treści. Gdy je tworzysz, zawsze zadawaj sobie pytanie, jakie działanie ma podjąć użytkownik odwiedzający dane miejsce i jakie dodatkowe informacje mu w tym pomogą. Pomoże Ci to stworzyć odpowiednią strukturę linków i zwiększyć współczynnik konwersji. 

Pamiętaj, że możesz linkować także grafiki i nie musisz ograniczać się do słowa pisanego – oczywiście, jeżeli jest to uzasadnione. 

Potrzebujesz skutecznego pozycjonowania stron? Zobacz jak robimy to w LUMO

Anchory w linkowaniu wewnętrznym – o czym pamiętać?

Anchor text (po polsku nazywany także kotwicą) to klikalny tekst linku, który widzi użytkownik. Patrząc od strony formalnej, jest to tekst zawarty w kodzie HTML strony pomiędzy znacznikami <a>.

Anchory to więc kluczowe elementy w linkowaniu wewnętrznym i zewnętrznym. Mają znaczenie dla SEO, a także dla użytkowników – to m.in. od nich zależy, czy zdecydują się oni kliknąć w dany link. Dla robotów wyszukiwarek anchory są z kolei podpowiedzią, na jakie słowa kluczowe dana podstrona ma się wyświetlać w wynikach wyszukiwania. 

Właśnie dlatego tworząc anchory linków, pamiętaj o tym, by:

  • Unikać anchorów typu „Tutaj”, „Dowiedz się więcej” itd. Nie mają one żadnej mocy SEO i nie są zgodne z zasadami UX. Zamiast tego, używaj anchorów typu „Zapoznaj się z cennikiem”, „Zapisz się na webinar” czy „Dowiedz się, jaki telefon do 2000 zł wybrać”. 
  • Nie stosować takich samych anchorów dla rożnych podstron. Google może w takiej sytuacji uznać, że dotyczą one tej samej tematyki i że na Twojej witrynie dochodzi do duplikacji treści. 
  • Używać słów kluczowych, ale z głową. Umieszczaj je w linkach w sposób naturalny – obok fraz w anchorach mogą pojawiać się także słowa zachęcające do kliknięcia. Odpowiednio zoptymalizowany anchor to na przykład – „Sprawdź, jak robić linkowanie wewnętrzne”. 
  • Wplatać kotwice naturalnie w treści i zachować umiar co do ich liczby. 
  • Nie przesadzać z długością anchor tekstów. Celuj w około 60 znaków. 
  • Najważniejsze anchory (a co za tym idzie – linki) umieszczać wysoko na stronie. Roboty Google zaczynają zapoznawać się z jej kodem od samej góry.

Masz pytania związane z linkowaniem wewnętrznym w SEO? A może chcesz rozpocząć skuteczne pozycjonowanie Twojego serwisu? Skontaktuj się z nami już teraz!


Porozmawiajmy o tym, jak rozwinąć
Twój biznes