Co to jest graf wiedzy Google?
Graf wiedzy to funkcjonalność wyszukiwarki Google, która ma na celu pomagać odkrywać informacje łatwiej i szybciej niż dotychczas. Jest to zmiana filozofii z wyszukiwania słów kluczowych na możliwość wyszukiwania obiektów świata rzeczywistego wraz z ich powiązaniami między sobą.
Graf wiedzy pozwala na wyszukiwanie obiektów – rzeczy, ludzi, miejsc, marek, atrakcji turystycznych, celebrytów, drużyn sportowych, budynków, obiektów geograficznych, zespołów muzycznych, filmów, itd. – oraz natychmiastowe pokazywanie dodatkowych informacji z nimi związanych bezpośrednio w wynikach wyszukiwania.
Graf wiedzy Google opiera się na publicznych źródłach informacji, takich jak Freebase, Wikipedia czy CIA World Factbook oraz na informacjach znalezionych przez wyszukiwarkę podczas indeksowania zasobów internetowych.
Informacje z Grafu wiedzy są wyświetlane w zależności od wybranej wersji językowej wyszukiwarki Google, a nie od wykorzystywanej domeny wyszukiwarki. Stopień wykorzystania mechanizmu Grafu wiedzy w poszczególnych wersjach językowych wyszukiwarki może być różny ze względu na stopień zaawansowania algorytmu przetwarzającego zapytania w danym języku oraz dostępność usystematyzowanych danych w tym języku.
2. Analiza widoczności marek w Grafie wiedzy
Na podstawie zestawienia 100 najbardziej wartościowych marek na świecie (2013 BrandZ Top 100 Most Valuable Global Brands) przeprowadziliśmy analizę widoczności informacji z Grafu wiedzy w wynikach wyszukiwania oraz czynników, które wpływają na tę widoczność.
Badanie zostało przeprowadzone w polskiej wersji językowej wyszukiwarki Google.pl. Najważniejsze wyniki analizy przedstawiają poniższe wykresy.
Szczegółowe wyniki analizy dostępne są w arkuszu:
Wnioski z analizy widoczności marek w Grafie wiedzy:
- Dla większości zapytań w postaci nazwy popularnej marki wyświetlane są dodatkowe informacje z Grafu wiedzy.
- Wszystkie marki wyświetlane w Grafie wiedzy posiadają wpis w wersji językowej Wikipedii zgodnej z wersją językową wyszukiwarki.
- Większość spośród marek, dla których w wynikach wyszukiwania pojawiają się informacje z Grafu wiedzy, posiada oficjalną stronę Google+ ze zweryfikowaną nazwą strony lub zweryfikowaną witryną.
- Większość obrazków wyświetlanych dla marek w dodatkowych informacjach z Grafu wiedzy pochodzi z ich stron Google+.
- Strony Google+ marek, dla których są wyświetlane informacje z Grafu wiedzy, charakteryzują się większą przeciętną liczbą +1’ek.
3. Korzyści z Grafu wiedzy dla marek
Jest wiele korzyści jakie niesie za sobą wyświetlanie informacji o marce z Grafu wiedzy:
- Wiarygodność dla użytkowników. Wyświetlanie dodatkowych informacji o marce w wynikach wyszukiwania zwiększa wśród użytkowników jej wiarygodność i reputację.
- Autorytet dla wyszukiwarki. Wyświetlanie informacji z Grafu wiedzy oznacza, że wyszukiwarka rozpoznaje markę i może wykorzystać nadany jej autorytet przy tworzeniu rankingu wyników wyszukiwania dla innych zapytań.
- Kreowanie wizerunku. Dodatkowe informacje tekstowe i graficzne są elementem budującym rozpoznawalność marki online. Ponieważ dane w Grafie wiedzy są pobierane ze strony Google+ i wpisu w Wikipedii, marka ma realny wpływ na sposób prezentacji w wynikach wyszukiwania.
- Dostępność. Szansę pojawienia się w Grafie wiedzy mają także mniejsze marki, na przykład poprzez optymalizację i aktywne prowadzenie strony Google+.
4. Czynniki widoczności w Grafie wiedzy
Graf wiedzy jest generowany algorytmicznie i nie są znane wszystkie czynniki, które wpływają na jego pojawienie się w wynikach wyszukiwania dla zapytań w postaci nazwy marki.
Są jednak działania zwiększające prawdopodobieństwo pojawienia się Grafu wiedzy dla marki:
- Założenie strony Google+ dla marki. Wyniki przeprowadzonej analizy wskazują na silną korelację między wyświetlaniem dodatkowych informacji z Grafu wiedzy dla marki, a posiadaniem przez nią zweryfikowanej strony Google+.
- Weryfikacja oficjalnej witryny internetowej marki, powiązanej ze stroną Google+.
- Spełnienie warunków koniecznych do weryfikacji nazwy strony Google+:
– Strona Google+ musi być zatwierdzona przez markę, którą reprezentuje.
– Strona Google+ musi zawierać link do oficjalnej witryny marki. Witryna marki musi być połączona ze stroną Google+ przy użyciu plakietki Google+ lub fragmentu kodu.
– Strona Google+ musi mieć znaczącą liczbę obserwatorów. - Zwiększenie reputacji strony Google+ poprzez jej optymalizację, aktywne prowadzenie i angażowanie użytkowników.
- Wykorzystanie znaczników Schema.org do wskazania preferowanego logo marki w witrynie internetowej.
- Wykorzystanie znaczników Schema.org do dostarczenia wyszukiwarce dodatkowych metadanych na temat produktów, artykułów, ocen użytkowników, itd.
- Posiadanie przez markę strony w Wikipedii, w wersji językowej zgodnej z wersją językową wyszukiwarki. Należy sprawdzić czy wpis dotyczący marki istnieje, jest kompletny oraz aktualny. Wikipedia daje markom pewną możliwość kontrolowania tego, co jest wyświetlane w Grafie wiedzy. Ważne, aby przy tworzeniu lub edytowaniu wpisu w Wikipedii przestrzegać listy zasad i wytycznych.
- Budowanie reputacji i rozpoznawalności marki online poprzez pozostałe działania, takie jak optymalizacja zawartości witryny dla wyszukiwarek internetowych, pozyskiwanie wartościowych linków i aktywność w serwisach społecznościowych.
Gdy Graf wiedzy pojawia się w wynikach wyszukiwania Google dla zapytań w postaci nazwy marki, należy sprawdzić, czy informacje w nim wyświetlane są prawidłowe. Wyświetlane informacje można w pewnym stopniu dostosowywać, edytując ich źródło, czyli na przykład stronę Google+ marki lub wpis w Wikipedii.
5. Google+ jako źródło informacji dla Grafu wiedzy
Informacje z Grafu wiedzy mogą być dodatkowo uzupełnione przez dane ze strony Google+ marki lub mogą być wyświetlane w przypadku, gdy nie są dostępne informacje z publicznych źródeł wiedzy, np. Wikipedii.
Dzięki temu dodatkowa ramka z informacjami po prawej stronie wyników wyszukiwania może być prezentowana dla mniej rozpoznawalnych marek, które na przykład nie posiadają dedykowanego wpisu w odpowiedniej wersji językowej Wikipedii.
Posiadanie przez markę zweryfikowanej strony Google+ pozwala na wzbogacenie wyników wyszukiwania dla brandowych zapytań. Należy zauważyć, że strona Google+ może być swobodnie edytowana, dzięki czemu marka ma duży wpływ na dodatkowe informacje wyświetlane o niej w wynikach wyszukiwania.
Jeżeli strona Google+ regularnie publikuje wpisy, to w ramce obok wyników wyszukiwania mogą pojawiać się aktualności ze strumienia Google+. Jest to dodatkowy kanał, którym można przyciągnąć uwagę użytkowników i dotrzeć do nich z nowościami dotyczącymi marki.
6. Podsumowanie
Graf wiedzy w wynikach wyszukiwania Google to rozwiązanie, które ma jeszcze szybciej dostarczać użytkownikom gotowe odpowiedzi, bez opuszczania przez nich strony wyników wyszukiwania. Jednak przy okazji Graf wiedzy niesie też wiele możliwości i korzyści dla marek. Dzięki odpowiednim działaniom możliwe jest rozszerzenie i wyróżnienie informacji o marce wyświetlanych w wynikach wyszukiwania.