Przejdź do treści

Praktyczne wykorzystanie grafu wiedzy dla marek w wynikach wyszukiwania Google

Co to jest graf wiedzy Google?

Graf wiedzy to funkcjonalność wyszukiwarki Google, która ma na celu pomagać odkrywać informacje łatwiej i szybciej niż dotychczas. Jest to zmiana filozofii z wyszukiwania słów kluczowych na możliwość wyszukiwania obiektów świata rzeczywistego wraz z ich powiązaniami między sobą.

Graf wiedzy pozwala na wyszukiwanie obiektów – rzeczy, ludzi, miejsc, marek, atrakcji turystycznych, celebrytów, drużyn sportowych, budynków, obiektów geograficznych, zespołów muzycznych, filmów, itd. – oraz natychmiastowe pokazywanie dodatkowych informacji z nimi związanych bezpośrednio w wynikach wyszukiwania.

Informacje z grafu wiedzy w wynikach wyszukiwania Google
Informacje z grafu wiedzy w wynikach wyszukiwania Google

Graf wiedzy Google opiera się na publicznych źródłach informacji, takich jak Freebase, Wikipedia czy CIA World Factbook oraz na informacjach znalezionych przez wyszukiwarkę podczas indeksowania zasobów internetowych.

Informacje z Grafu wiedzy są wyświetlane w zależności od wybranej wersji językowej wyszukiwarki Google, a nie od wykorzystywanej domeny wyszukiwarki. Stopień wykorzystania mechanizmu Grafu wiedzy w poszczególnych wersjach językowych wyszukiwarki może być różny ze względu na stopień zaawansowania algorytmu przetwarzającego zapytania w danym języku oraz dostępność usystematyzowanych danych w tym języku.

2. Analiza widoczności marek w Grafie wiedzy

Na podstawie zestawienia 100 najbardziej wartościowych marek na świecie (2013 BrandZ Top 100 Most Valuable Global Brands) przeprowadziliśmy analizę widoczności informacji z Grafu wiedzy w wynikach wyszukiwania oraz czynników, które wpływają na tę widoczność.

Badanie zostało przeprowadzone w polskiej wersji językowej wyszukiwarki Google.pl. Najważniejsze wyniki analizy przedstawiają poniższe wykresy.

Marki z informacjami w Grafie wiedzy
Czy dla nazwy marki wyświetlany jest graf wiedzy?
Marki w Grafie wiedzy, które posiadają stronę w Wikipedii
Marki z informacjami w Grafie wiedzy, które posiadają stronę w Wikipedii w tym samym języku, co wyszukiwarka Google (pl.wikipedia.org)
Marki w Grafie wiedzy, które posiadają stronę Google+ ze zweryfikowaną nazwą lub witryną internetową
Marki w Grafie wiedzy, które posiadają stronę Google+ ze zweryfikowaną nazwą lub witryną internetową
Źródło obrazka dla marki w Grafie wiedzy
Źródło obrazka dla marki w Grafie wiedzy
Liczba +1’ek na stronie marki w Google+
Liczba +1’ek na stronie marki w Google+

Szczegółowe wyniki analizy dostępne są w arkuszu:

Wnioski z analizy widoczności marek w Grafie wiedzy:

  1. Dla większości zapytań w postaci nazwy popularnej marki wyświetlane są dodatkowe informacje z Grafu wiedzy.
  2. Wszystkie marki wyświetlane w Grafie wiedzy posiadają wpis w wersji językowej Wikipedii zgodnej z wersją językową wyszukiwarki.
  3. Większość spośród marek, dla których w wynikach wyszukiwania pojawiają się informacje z Grafu wiedzy, posiada oficjalną stronę Google+ ze zweryfikowaną nazwą strony lub zweryfikowaną witryną.
  4. Większość obrazków wyświetlanych dla marek w dodatkowych informacjach z Grafu wiedzy pochodzi z ich stron Google+.
  5. Strony Google+ marek, dla których są wyświetlane informacje z Grafu wiedzy, charakteryzują się większą przeciętną liczbą +1’ek.

3. Korzyści z Grafu wiedzy dla marek

Jest wiele korzyści jakie niesie za sobą wyświetlanie informacji o marce z Grafu wiedzy:

  • Wiarygodność dla użytkowników. Wyświetlanie dodatkowych informacji o marce w wynikach wyszukiwania zwiększa wśród użytkowników jej wiarygodność i reputację.
  • Autorytet dla wyszukiwarki. Wyświetlanie informacji z Grafu wiedzy oznacza, że wyszukiwarka rozpoznaje markę i może wykorzystać nadany jej autorytet przy tworzeniu rankingu wyników wyszukiwania dla innych zapytań.
  • Kreowanie wizerunku. Dodatkowe informacje tekstowe i graficzne są elementem budującym rozpoznawalność marki online. Ponieważ dane w Grafie wiedzy są pobierane ze strony Google+ i wpisu w Wikipedii, marka ma realny wpływ na sposób prezentacji w wynikach wyszukiwania.
  • Dostępność. Szansę pojawienia się w Grafie wiedzy mają także mniejsze marki, na przykład poprzez optymalizację i aktywne prowadzenie strony Google+.

4. Czynniki widoczności w Grafie wiedzy

Graf wiedzy jest generowany algorytmicznie i nie są znane wszystkie czynniki, które wpływają na jego pojawienie się w wynikach wyszukiwania dla zapytań w postaci nazwy marki.

Są jednak działania zwiększające prawdopodobieństwo pojawienia się Grafu wiedzy dla marki:

  1. Założenie strony Google+ dla marki. Wyniki przeprowadzonej analizy wskazują na silną korelację między wyświetlaniem dodatkowych informacji z Grafu wiedzy dla marki, a posiadaniem przez nią zweryfikowanej strony Google+.
  2. Weryfikacja oficjalnej witryny internetowej marki, powiązanej ze stroną Google+.
  3. Spełnienie warunków koniecznych do weryfikacji nazwy strony Google+:
    – Strona Google+ musi być zatwierdzona przez markę, którą reprezentuje.
    – Strona Google+ musi zawierać link do oficjalnej witryny marki. Witryna marki musi być połączona ze stroną Google+ przy użyciu plakietki Google+ lub fragmentu kodu.
    – Strona Google+ musi mieć znaczącą liczbę obserwatorów.
  4. Zwiększenie reputacji strony Google+ poprzez jej optymalizację, aktywne prowadzenie i angażowanie użytkowników.
  5. Wykorzystanie znaczników Schema.org do wskazania preferowanego logo marki w witrynie internetowej.
  6. Wykorzystanie znaczników Schema.org do dostarczenia wyszukiwarce dodatkowych metadanych na temat produktów, artykułów, ocen użytkowników, itd.
  7. Posiadanie przez markę strony w Wikipedii, w wersji językowej zgodnej z wersją językową wyszukiwarki. Należy sprawdzić czy wpis dotyczący marki istnieje, jest kompletny oraz aktualny. Wikipedia daje markom pewną możliwość kontrolowania tego, co jest wyświetlane w Grafie wiedzy. Ważne, aby przy tworzeniu lub edytowaniu wpisu w Wikipedii przestrzegać listy zasad i wytycznych.
  8. Budowanie reputacji i rozpoznawalności marki online poprzez pozostałe działania, takie jak optymalizacja zawartości witryny dla wyszukiwarek internetowych, pozyskiwanie wartościowych linków i aktywność w serwisach społecznościowych.

Gdy Graf wiedzy pojawia się w wynikach wyszukiwania Google dla zapytań w postaci nazwy marki, należy sprawdzić, czy informacje w nim wyświetlane są prawidłowe. Wyświetlane informacje można w pewnym stopniu dostosowywać, edytując ich źródło, czyli na przykład stronę Google+ marki lub wpis w Wikipedii.

5. Google+ jako źródło informacji dla Grafu wiedzy

Informacje z Grafu wiedzy mogą być dodatkowo uzupełnione przez dane ze strony Google+ marki lub mogą być wyświetlane w przypadku, gdy nie są dostępne informacje z publicznych źródeł wiedzy, np. Wikipedii.

Informacje ze strony Google+ obok wyników wyszukiwania
Informacje ze strony Google+ obok wyników wyszukiwania

Dzięki temu dodatkowa ramka z informacjami po prawej stronie wyników wyszukiwania może być prezentowana dla mniej rozpoznawalnych marek, które na przykład nie posiadają dedykowanego wpisu w odpowiedniej wersji językowej Wikipedii.

Posiadanie przez markę zweryfikowanej strony Google+ pozwala na wzbogacenie wyników wyszukiwania dla brandowych zapytań. Należy zauważyć, że strona Google+ może być swobodnie edytowana, dzięki czemu marka ma duży wpływ na dodatkowe informacje wyświetlane o niej w wynikach wyszukiwania.

Jeżeli strona Google+ regularnie publikuje wpisy, to w ramce obok wyników wyszukiwania mogą pojawiać się aktualności ze strumienia Google+. Jest to dodatkowy kanał, którym można przyciągnąć uwagę użytkowników i dotrzeć do nich z nowościami dotyczącymi marki.

Najnowsze wpisy Google+ w informacjach o marce
Najnowsze wpisy ze strumienia Google+ w dodatkowych informacjach o marce

6. Podsumowanie

Graf wiedzy w wynikach wyszukiwania Google to rozwiązanie, które ma jeszcze szybciej dostarczać użytkownikom gotowe odpowiedzi, bez opuszczania przez nich strony wyników wyszukiwania. Jednak przy okazji Graf wiedzy niesie też wiele możliwości i korzyści dla marek. Dzięki odpowiednim działaniom możliwe jest rozszerzenie i wyróżnienie informacji o marce wyświetlanych w wynikach wyszukiwania.


Porozmawiajmy o tym, jak rozwinąć
Twój biznes