Przejdź do treści

Hierarchia nagłówków a SEO – jak poprawnie stosować nagłówki w strukturze strony?

Treść zamieszczona na stronie internetowej powinna mieć odpowiednią strukturę. Dzięki temu zwiększy się czytelność strony i przejrzystość informacji dostępnych na niej, czytelnik chętniej zapozna się z jej zawartością, a dodatkowo, zyska ona wyższą ocenę w rankingu tworzonym przez roboty wyszukiwarki na potrzeby bezpłatnych wyników wyszukiwania.

Strona internetowa powinna zostać odpowiednio zoptymalizowana – a w procesie optymalizacyjnym musi zostać uwzględniona optymalizacja nagłówków.

Dlaczego warto stosować nagłówki w treści strony?

Nagłówki w zamieszczone w treści stron internetowych widoczne są gołym okiem. Owszem, określa je także kod html, jednak i bez znajomości języka kodowania, można wskazać, który fragment treści jest nagłówkiem. Nagłówki można najprościej opisać, jako specjalnie wyróżnione fragmenty tekstu.

Spełniają one kilka funkcji. Przede wszystkim porządkują treści- sprawiają, że treści zamieszczone na portalach internetowych nie są blokami zlanego tekstu.Pełnią także rolę informacyjną – dzięki nim można się zorientować, o czym będzie kolejny fragment tekstu.

Jak się okazuje, nagłówki w tekstach na stronie pełnią też istotną rolę w kontekście pozycjonowania strony internetowej. Jednak, aby tak się stało, musi zostać zachowana odpowiednia struktura nagłówków. Nagłówki są także znane jako śródtytuły.

Nagłówki strony i ich hierarchia

Omiatając wzrokiem tekst zamieszczony na stronie internetowej, wprawny obserwator z łatwością się zorientuje, że występuje określona hierarchia nagłówków seo. Wyróżnić można nagłówki html różnych poziomów: h1 h2 h3. Najwyższy spośród nich wszystkich jest oczywiście nagłówek h1. Najniższą pozycję w hierarchii zajmuje nagłówek h6.

Najczęściej można spotkać się z nagłówkami najwyższego poziomu, choć przy bardzo rozbudowanych i niezwykle szczegółowych tekstach zdarza się też, że i nagłówki niższych poziomów znajdują zastosowanie.

Trzeba podkreślić, że stosowanie nagłówków w artykule zawsze powinno mieć jakiś cel. Przerywanie bloku tekstu w połowie myśli, tylko po to, aby umieścić nagłówek, będzie działaniem zupełnie niepotrzebnym, a nawet szkodliwym.

Taka treść strony stanie się zupełnie nieprzyjazna dla użytkownika.

Najważniejsze nagłówki strony – H1, H2, H3

Tworząc strukturę nagłówków należy pamiętać o jednej kwestii- kluczowe znaczenie ma odpowiednia struktura nagłówków. Nie mogą one być stosowane dowolnie, musi być zachowany określony porządek.

Jeżeli użyjesz w tekście nagłówek h1, to po nim powinny pojawić się nagłówki niższego rzędu – nagłówki h2. Jeżeli bezpośrednio po h1 wkradnie się np. h3 czy h4, to w treści zapanuje chaos.

Istotna jest kolejność – najpierw tytuł (nagłówek h1), a następnie kolejne nagłówki h2 h3 h4. Prawidłowa struktura nagłówków ma duże znaczenie w procesie pozycjonowania strony internetowej. W nagłówku h1 zawrzyj przewodnią myśl tekstu.

Co do zasady, to przyjmuje się jednorazowe wykorzystanie nagłówka h1 w tekście na stronie internetowej – stoi on najwyżej w hierarchii nagłówków. Tytuł artykułu, strony internetowej zawiera się w nagłówku h1, może to być także nazwa kategorii czy nazwa produktu w sklepie internetowym.

Spośród wszystkich śródtytułów, to on ma największy wpływ na pozycjonowanie strony w sieci, dlatego też warto zadbać o jego odpowiednią optymalizację i nasycenie słowami kluczowymi.

Nagłówek H1 czyli „tytuł” danej strony

Prawidłowo zoptymalizowane nagłówki h1 powinny zawierać najważniejsze słowo kluczowe, jednak musi ono zostać wplecione w taki sposób, aby całe wyrażenie było naturalne.

Algorytm wyszukiwarki Google coraz większe znaczenie przykłada do tego, aby treści zamieszczane w serwisach internetowych były przede wszystkim przyjazne dla użytkowników.

Zasada ta tyczy się również nagłówków h1 stosowanych w artykułach. Nagłówek najwyższego poziomu powinien rzucać się w oczy i przyciągać uwagę czytelnika – to właśnie on jest przeważnie tym fragmentem tekstu, na który użytkownik w pierwszej kolejności zwróci uwagę.

Jest jeszcze jedna istotna rzecz – nagłówek h1 powinien być unikalny! To oznacza że na innych podstronach nie powinien występować taki sam nagłówek, ponieważ tworzyło by to duplikację treści.

A wiemy jednak że duplikacja treści może być szkodliwa dla pozycjonowania strony, sklepu lub bloga, ponieważ to dezorientuje algorytmy wyszukiwarki która podstrona jest o danej tematyce i robot wyszukiwarki nie wie wtedy którą stronę umieścić w wynikach wyszukiwarki.

Powoduje to często usunięcie podstron z indeksu lub umiejscowienie danej strony na niższych pozycjach.

Nagłówek H2

Nagłówek h2 możesz wykorzystać jako tytuł większego fragmentu tekstu koncentrującego się na określonym temacie. Będzie on pomocny dla użytkownika, jeżeli podsumujesz zwięźle w śródtytule treść.

Nagłówek h2 powinien także zostać skonstruowany w taki sposób, aby zawierał słowo kluczowe, które jest istotne z punktu widzenia pozycjonowania. W nagłówkach H2 możesz zamieszczać także słowa poboczne (frazy długiego ogona). Fraza kluczowa musi jednak zostać wpleciona w śródtytuł w sposób naturalny.

Dobrze zoptymalizowany pod SEO tekst powinien zawierać minimum kilka nagłówków H2, jednak należy pamiętać by były one rozmieszczane w sposób naturalny przyjazny czytelnikowi.

Nagłówek H3

W tekstach zamieszczanych na stronach internetowych, prócz nagłówka h1 pełniącego przeważnie rolę tytułu strony oraz nagłówka h2, można dosyć często spotkać również nagłówki h3. Wykorzystywane są przede wszystkim do oznaczania kolejnych podrozdziałów.

Dzięki nim czytelnik otrzymuje tekst w formie łatwej do przyswojenia. Również w nagłówku h3 zastosuj słowo kluczowe – tak samo jak w nagłówkach h1 i h2, a także h4 h5…

Nagłówki niższego poziomu (H4 – H6)

Nagłówki niższego poziomu od h4 do h6 pojawiają się w tekstach strony znacznie rzadziej niż nagłówki h1-h3. Możesz wykorzystać je w swoim tekście wówczas, gdy jest on bardzo rozbudowany i niezwykle szczegółowy.

Tworząc śródtytułu niższych poziomów wykorzystaj ogólne rady dotyczące konstruowania nagłówków – w miarę możliwości zamieszczaj w nich słowa kluczowe, zadbaj o to, aby były zwięzłe i aby niosły dla czytelnika konkretną wartość.

Jak budować nagłówki na stronie

Tworzenie i optymalizacja struktury nagłówków to procesy, które nie powinny skupiać się wyłącznie na h1, choć z punktu widzenia seo, to on ma najważniejsze znaczenie. Warto przyjrzeć się również śródtytułom niższego poziomu (np. h4 h5).

One również powinny być naturalne – upychanie słów kluczowych na siłę mija się z celem. Krótkie nagłówki przykuwające uwagę i rzeczowo podsumowujące treść kolejnego akapitu to ideał, do którego warto dążyć.

Umieszczenie słów kluczowych w nagłówkach

Chcąc, aby optymalizacja nagłówków w treściach na stronie internetowej przyniosła zamierzony skutek, warto trzymać się dobrych praktyk. Śródtytuły powinny być zwięzłe, muszą nieść konkretną wartość dla użytkownika.

Odpowiednie nasycenie nagłówków słowami kluczowymi, może korzystnie wpłynąć na pozycjonowanie – jednak w tej materii istotny jest umiar.

Stosowanie odpowiedniej struktury nagłówków

Optymalne wykorzystanie fraz kluczowych przy tworzeniu nagłówków będzie nie lada wsparciem w procesie SEO, jednak nie można zapomnieć także o tym, aby nagłówki zamieszczane na stronie miały odpowiednią strukturę.

Nagłówek niższego rzędu musi być zawsze poprzedzony nagłówkiem stojącym wyżej w hierarchii. Np. zanim umieścisz w tekście nagłówek h3, musisz użyć nagłówka h2.

Hierarchia nagłówków SEO na blogu PM

Struktura nagłówków w przykładowym wpisie na blogu Performance Media

Czy nagłówki na stronie mają wpływ na SEO?

Jaki jest wpływ nagłówków na seo? Czy w ogóle stopień optymalizacji śródtytułów przekłada się na kolejność wyników prezentowanych użytkownikowi?

Z dużym prawdopodobieństwem stwierdzić można, że rozmieszczenie nagłówków oraz optymalizacja treści, mają wpływ na pozycje strony w organicznych wynikach wyszukiwania.

To, jak duży jest ten wpływ, pozostaje już kwestią dyskusyjną – na ten temat prowadzone są w branży szeroko zakrojone debaty.

Pewne jest jednak to, że optymalizacja nagłówków z pewnością nie zaszkodzi, a może przyczynić się do tego, że witryna internetowa otrzyma dodatkowy bonus od robotów wyszukiwarki i znajdzie się wyżej w rankingu na konkretne słowa kluczowe.

Tworząc artykuł do sieci, warto zadbać o to, aby zawierał on śródtytuły najwyższego poziomu (nagłówki h1, nagłówki h2, nagłówki h3). Dzięki temu na stronie znajdzie się przejrzysta treść, która będzie przyjazna dla czytelnika.

Dlaczego warto stosować prawidłową strukturę nagłówków na stronie?

Skoro już zostało wyjaśnione to, czym jest nagłówek na stronie, jaki ma wpływ na wyniki wyszukiwania oraz jak tworzyć nagłówki odpowiednie dla seo, to pora zastanowić się nad tym, dlaczego w ogóle warto zadać sobie trud troski o prawidłową strukturę śródtytułów?

Umiejętne wykorzystanie nagłówków poprawia czytelność strony

Rozważając znaczenie nagłówków w tekstach umieszczanych na stronach internetowych, należy zwrócić uwagę na poprawę czytelności. Umiejętnie wykorzystane śródtytuły sprawią, że tekst stanie się lżejszy w odbiorze dla czytelnika.

Dzielą artykuły na mniejsze fragmenty, przez co ich forma jest przyjaźniejsza dla użytkownika. Na pytanie o to, czy warto stosować nagłówki w treściach, odpowiedź jest tylko jedna – jak najbardziej warto!

Prawidłowa struktura nagłówków na stronie ułatwia wyszukiwarce indeksować strony i oceniać treści

Lepsze pozycjonowanie serwisu internetowego to zdecydowanie jeden z tych powodów, dla których warto zatroszczyć się o prawidłową strukturę nagłówków w ramach serwisu internetowego.

Jednak to nie wszystko – śródtytuły mogą także sprawić, że Twoja witryna wyróżni się na tle innych w wynikach wyszukiwania. Wszystko to za sprawą rozszerzonych wyników wyszukiwania (rich snippets) – mogą wystąpić np. jako odnośniki do konkretnego fragmentu tekstu.

Z kolei słowa kluczowe używane przy konstruowaniu nagłówków przyczynią się do tego, że roboty wyszukiwarki trafniej będą mogły dopasować wyniki wyszukiwania do potrzeb użytkowników, co poprawi ocenę treści dostępnych w ramach serwisu.

Podsumowanie

Naturalnie wyglądające śródtytuły, w których występują optymalnie rozmieszczone słowa kluczowe, a także ułatwiają czytelnikowi zorientowanie się w tematyce poszczególnych fragmentów tekstu to elementy, których nie powinno zabraknąć w artykułach zamieszczanych na stronach internetowych.

Właściwie zastosowana struktura nagłówków korzystnie wpłynie zarówno na pozycjonowanie stron internetowych, jak i na odbiór tekstu przez czytelnika.


Porozmawiajmy o tym, jak rozwinąć
Twój biznes