Zjawisko duplikacji treści jest jednym z podstawowych wyzwań, z jakimi muszą zmierzyć się właściciele stron oraz sklepów internetowych. W artykule pokażemy, czym jest duplicate content, jakie są rodzaje i przyczyny duplikacji treści oraz jak sobie z nią radzić!
Czym jest duplikacja treści?
Definicja duplikacji treści mówi o sytuacji, gdzie identyczna lub bardzo podobna treść pojawia się na podstronach o różnych adresach URL w obrębie jednej witryny, bądź na różnych stronach internetowych. Może to być wynikiem celowego kopiowania treści lub błędów technicznych, które negatywnie wpływają na SEO.
Twórcy wyszukiwarki Google definiują z kolei „duplicate content” jako treść, która jest „znacząco podobna” lub identyczna w więcej niż jednym miejscu w sieci Web. W praktyce oznacza to, że jeśli ten sam tekst albo innego rodzaju treść jest dostępna pod zróżnicowanymi adresami URL, to boty wyszukiwarki Google mogą mieć problem z określeniem, która wersja treści jest oryginalna i najważniejsza.
Problem szczególnie często dotyka e-commerce, gdzie duże sklepy internetowe zmagają się z duplicate content w przypadku opisów kategorii oraz opisów produktów, a także rozwiązań w zakresie paginacji czy wielu wersji językowych. Oczywiście nawet w przypadku dużej skali powielenia treści, istnieją rozwiązania, które krok po kroku pomagają uporać się z problemem.
Pamiętaj jednak, że o duplicate content należy pomyśleć, już na etapie tworzenia strategii SEO oraz projektowania architektury serwisu. Takie podejście znacząco zredukuje koszty związane pozycjonowaniem strony, a jednocześnie pomoże już na starcie wyprzedzić konkurencję, która choć obecna w Google od dawna, to może mieć ogromne problemy właśnie z tym zjawiskiem.
Rodzaje duplikacji treści
Przedstawimy Ci teraz dwa główne rodzaje duplikacji treści. Zewnętrzny oraz wewnętrzny duplicate content.
Zewnętrzna duplikacja treści
Zewnętrzna duplikacja treści występuje wtedy, kiedy dokładnie ta sama treść jest publikowana się na różnych stronach internetowych. Może to być wynikiem powielania identycznych tekstów, gdzie dany artykuł jest umieszczany na wielu witrynach. Inna sytuacja, bardziej niebezpieczna zachodzi wówczas, kiedy treść zostaje skopiowania bez wiedzy i zgody samego autora.
Przykładem może być artykuł opublikowany na blogu, który następnie zostaje skopiowany i opublikowany na innej stronie bez odpowiedniego oznaczenia źródła, jako wpis gościnny albo tekst sponsorowany, użyty do link buildingu.
Wewnętrzna duplikacja treści
Wewnętrzna duplikacja treści ma miejsce w momencie, kiedy ten sam lub bardzo zbliżony tekst lub obraz, pojawia się na różnych podstronach w obrębie tej samej witryny. Może to być wynik rozmaitych błędów w konfiguracji CMS, takich jak generowanie różnych adresów URL dla takiego samego tekstu, bądź celowego powielania contentu w celu zwiększenia liczby podstron. Sytuacja ta prowadzi do powstania kanibalizacji, gdyż różne adresu URL są zoptymalizowane na te same słowa kluczowe.
Dobrym przykładem takiego zjawiska może być taka sama podstrona z opisem produktu w sklepie internetowym, dostępna pod odmiennymi adresami URL w zależności od parametrów filtrowania.
Przyczyny duplikacji treści
Już wiesz pokrótce, co może przyczyniać się do zjawiska duplikacji rozmaitych tekstów, zdjęć czy innych treści w internecie. Duplikacja może mieć wiele przyczyn, zarówno technicznych, jak i tych, wynikających głównie z działań użytkowników. Poniżej zebraliśmy dla Ciebie pięć popularnych przykładów.
- Powtarzanie treści na stronach paginacji
- Błędnie wdrożony protokół SSL,
- Brak przekierowania trailing slash,
- Ta sama strona występująca pod kilkoma adresami URL,
- Jednoczesne korzystanie z wersji bez www i z www.
- Błędnie wdrożone wersje językowe strony.
W dalszej części tekstu omówimy te przyczyny bardziej szczegółowo, abyś lepiej zrozumiał istotę problemu.
Jak duplikacja treści szkodzi pozycjonowaniu?
Bez wątpienia w wielu przypadkach duplikacja treści wpływa niekorzystnie na pozycjonowanie Twojej strony w Google. Poniżej przedstawiliśmy 3 najczęściej spotykane przez pozycjonerów przypadki.
- Duplikacja wewnętrzna – gdy bot wyszukiwarki Google napotyka na duplikaty treści, musi zdecydować, którą wersję wyświetlić w wynikach wyszukiwania. Może to prowadzić do skrajnej sytuacji, kiedy żadna z opublikowanych wersji nie osiąga wysokiej pozycji, co obniża widoczność strony, szczególnie w przypadku duplikacji wewnętrznej.
- Rozproszenie linków zwrotnych – linki zwrotne są ważnym czynnikiem rankingowym. Jeśli różne wersje identycznie wyglądającej treści otrzymują linki zwrotne, ich moc jest rozproszona na kilka podstron. Osłabia to potencjał.
- Zbyt duży budżet indeksowania – Google ma ograniczony budżet indeksowania dla każdej witryny. Duplicate content na różnych podstronach może prowadzić do zmarnowani budżetu na wielokrotne skanowanie tej samej zawartości.
Oczywiście w przypadku dużych serwisów na pewnym etapie rozwoju, zjawisko kontrolowanej duplikacji może być czymś normalnym. Jeżeli chcesz lepiej zapanować zarówno nad samą duplikacją contentu, jak i widoczności witryny w Google, to nie wahaj skontaktować się z przedstawicielem naszej agencji Lumo.
Jakie mogą być przyczyny duplikacji treści?
Powtarzanie treści na stronach paginacji, błędnie wdrożony SSL czy podstrona, która występuje pod rozmaitymi adresami, prezentując tą samą zawartość – to jedne z przykładów przyczyn zjawiska duplikacji. Poniżej opisaliśmy bardziej szczegółowo każdy z przypadków.
Powtarzanie treści na stronach paginacji
Paginacja (tzw. stronicowanie) to technika stosowana na stronach internetowych do podziału długich list treści na mniejsze, łatwiejsze do zarządzania części. Przykładem zastosowania są oczywiście listingi produktów w kategoriach produktowych.
Problem pojawia się w momencie, gdy strony paginacji zawierają identyczne lub bardzo podobne treści, co prowadzi do duplicate content. Przykładowo, jeśli każda strona paginacji zawiera ten sam opis kategorii, ale posiada różne produkty.
Błędnie wdrożony protokół SSL
Protokół SSL (ang. Secure Sockets Layer) jest używany do zabezpieczania połączeń internetowych między serwerem hostingowym a użytkownikiem. Błędne uruchomienie SSL może sprawić, że ta sama podstrona jest dostępna zarówno pod adresem z przedrostkiem HTTP, jak i przedrostkiem HTTPS. Taki układ spowoduje duplikację treści w Twoim serwisie, ponieważ bot Google traktuje te adresy jako oddzielne strony. Rozwiązaniem może być zastosowanie przez Ciebie przekierowania 301.
Brak przekierowania trailing slash
Adres URL z trailing slashem (np. https://example.com/page/
) i bez niego (np. https://example.com/page
) są traktowane jako dwa różne adresy. Przeglądarki i wyszukiwarki mogą indeksować obie wersje, co prowadzi do duplikacji treści. W konfiguracji serwera należy wdrożyć odpowiednie przekierowanie na wybraną wersję adresu.
Ta sama strona występująca pod kilkoma adresami
Często zdarza się, że ta sama strona jest dostępna pod różnymi adresami URL. Może to być wynikiem błędów w konfiguracji CMS lub celowego działania. Przykładem może być strona produktu dostępna pod adresem URL, łącznie z parametrami filtrowania, takimi jak kolor czy rozmiar, co oczywiście prowadzi do duplikacji treści, a także zduplikowania meta tagów (meta description czy meta title).
Jednoczesne korzystanie z wersji bez www i z www
Jeśli Twoja strona jest dostępna zarówno pod adresem z www, jak i bez www, wyszukiwarka traktuje te adresy jako oddzielne strony. To również prowadzi do duplikacji treści w Google, ponieważ ta sama treść jest dostępna pod dwoma różnymi adresami URL. Zauważ, że ten błąd jest bardzo podobny do nieprawidłowego ustawienia protokołów HTTPS i HTTP. Rozwiązaniem, zależnie od skali problemu, może być również przekierowanie typu 301.
Błędnie wdrożone wersje językowe strony
Różne wersje językowe strony mogą także prowadzić do duplikacji treści, jeśli nie są prawidłowo skonfigurowane. Stosowany jest tutaj m.in. specjalny parametr HREF LANG. W sytuacji, kiedy ta sama treść jest publikowana w odmiennych wersjach językowych, ale bez odpowiedniego oznaczenia, to Google może uznać to również za duplicate content.
Narzędzia pomagające wykryć duplikację treści
Na rynku jest dostępnych obecnie szereg aplikacji, pomagających sprawdzić, czy content jest unikalny, czy zachodzi jego duplikacja. Poniżej zebraliśmy najciekawsze z nich.
- Screaming Frog – popularna aplikacja do audytu SEO, dzięki której wykryjesz duplikację treści na Twojej stronie w obrębie meta-tagów (głównie meta-title oraz meta-description), a ponadto sprawdzisz inne ważne dla Google aspekty SEO.
- Copyscape – kolejne narzędzie, dedykowane głównie do sprawdzania plagiatów (innymi słowy – czy ktoś inny Cię nie kopiuje!), które pomoże w wykrywaniu zewnętrznego duplicate content.
- Siteliner – specjalne narzędzie do kompleksowej analizy treści, szczególnie pomocne wykrywaniu wewnętrznej duplikacji treści, jeśli zdarzy Ci się ją powielić.
Przydatne jest również Google Search Console. Dzięki wymienionym wyżej narzędziom, porównasz fragmenty tekstu na swojej stronie i zidentyfikujesz duplicate content, a w konsekwencji wprowadzisz odpowiednie rozwiązania (np. przekierowanie 301). Unikniesz w ten sposób problemów z widocznością w wyszukiwarce, jeżeli zdarzy Ci się (nawet przypadkowo) kopiować lub powielić dokładnie tę samą treść.
Pomożemy Ci w SEO i skutecznej walce z duplicate content!
Wiesz już, że duplicate content to Twój przeciwnik w pozycjonowaniu strony internetowej. Przedstawiliśmy Ci najważniejsze aspekty związane z duplikacją treści w obrębie stron oraz sklepów internetowych. Zyskałeś wiedzę, że najprostszym – choć nie zawsze najlepszym – rozwiązaniem jest ustawienie stosownego przekierowania, najczęściej typu 301. Wiesz też, że duplikacja nie dotyczy jedynie tekstów, lecz również obrazów, a nawet takich elementów jak tagi meta-title oraz meta-description.
Pamiętaj jednak, że nawet w przypadku ograniczonej wiedzy na temat SEO czy zasobów własnych, możesz mieć profesjonalne wsparcie w pozycjonowaniu. Agencja Lumo i nasz zespół doświadczonych fachowców, nie tylko pomoże Ci uporać się z duplikatami treści z innych stron lub duplicate content w obrębie serwisu, lecz również wesprze Cię w holistycznym podejściu do SEO.