Dobrze wypozycjonowana wizytówka Google Moja Firma potrafi wygenerować nawet 25% ruchu organicznego na stronę internetową – to wystarczająco mocny argument, żeby pochylić się nad tematem, prawda? Dziś pokażemy Ci, na czym polega pozycjonowanie wizytówki Google i jak pozycjonować Profil Firmy w Google Maps.
Stworzyliśmy maksymalnie praktyczny tutorial, dzięki któremu ruch na Twojej witrynie ma szansę znacznie podskoczyć – to gotowa instrukcja, z której możesz skorzystać w dowolnym momencie. Pro tip – wszystko, co poniżej przeczytasz, możesz wprowadzać na swojej wizytówce na bieżąco – wystarczy, że otworzysz ją w drugiej karcie przeglądarki. Zaczynamy!
Czym jest wizytówka Google (dawniej GMF)?
Profil firmy w Google (Wizytówka Google – dawniej GMF lub GMB, czyli Google Moja Firma lub Google My Business) to bezpłatny profil Twojego biznesu w wyszukiwarce. Wizytówka pojawia się albo nad, albo pomiędzy wynikami wyszukiwania, albo w prawej kolumnie strony wyników wyszukiwania (ang. SERP, czyli Search Engine Results Page). Zawiera informacje o nazwie Twojej firmy, godzinach otwarcia, fizycznym adresie oraz adresie strony internetowej. Znajdują się tam też m.in. dane kontaktowe i opinie klientów.
Dzięki wypełnionej i zoptymalizowanej wizytówce GMF Twoja marka może wyświetlać się w Google Maps; jest wówczas częściej rekomendowana potencjalnym klientom, niż strona Twojej konkurencji. Samo zarządzanie wizytówką Google nie jest skomplikowane i odbywa się z poziomu dedykowanego panelu administracyjnego w przeglądarce internetowej. Centrum zarządzania wizytówką Google musi być powiązane z Twoim kontem Google.
Etapy pozycjonowania wizytówki Google
Czas na tutorial!
Pokażemy Ci teraz, jak wygląda skuteczne pozycjonowanie Twojej wizytówki Google Moja Firma krok po kroku. To sprawdzony i efektywny, dwunastoetapowy proces budowania widoczności profilu Google Wizytówka w Internecie. Jeżeli masz już założoną swoją wizytówkę – możesz przystąpić do uzupełniania informacji dokładnie w tym momencie.
Uzupełnij nazwę firmy i dane teleadresowe
Wypełnianie wizytówki rozpocznij od uzupełnienia podstawowych danych teleadresowych, tzw. danych NAP (name, address, phone). Pamiętaj, by w wizytówce Google znalazł się dokładnie ten sam adres firmy oraz numer telefonu, co w zakładce kontakt na firmowej stronie www. Jednocześnie podlinkuj wizytówkę w firmowym serwisie.
Warto wiedzieć, że działania link buildingowe dla strony www niosą za sobą korzyści również dla wizytówki Google, o ile tylko istnieje pomiędzy nimi wzajemne linkowanie. Dzięki temu w wizytówce biznesowej Google mogą również pojawić się opinie Twoich klientów z innych serwisów, np. Facebooka czy Bookingu!
Wybierz kategorię wizytówki Google
W panelu Google Moja Firma ustaw teraz kategorię swojej wizytówki. Do wyboru masz ogromną ilość możliwości. Ponadto, oprócz kategorii głównej, możesz wybrać szereg kategorii dodatkowych. Jednak to główny wybór jest najistotniejszy. Jak optymalnie dobrać kategorię wizytówki Google?
Określ główną frazę związaną z Twoją działalnością, a następnie wpisz ją w pole wyszukiwania, uzupełniając o frazę lokalną. Przykładami takich zapytań będą „salon fryzjerski Wrocław”, „trycholog Warszawa” czy „agencja SEO Poznań”. Sprawdź, pod jakimi kategoriami w wizytówce firmy Google występuje Twoja konkurencja. Jako kategorię główną wybierz tę, która pojawia się najczęściej w pierwszych dwudziestu wynikach.
Ustaw lokalizację i obszar działalności
Ustaw lokalizację i obszar działalności
W kolejnym kroku ustaw dokładną lokalizację oraz obszar, w jakim świadczysz swoje usługi lub oferujesz produkty. Szczególnie konfiguracja obszaru działalności w wizytówce może zrodzić szereg pytań – oto kilka praktycznych wskazówek:
- Jeżeli świadczysz usługi stacjonarnie, tylko i wyłącznie w swoim biurze czy gabinecie (np. dentysta, fryzjer czy prawnik), to Twoją lokalizacją będzie właśnie miejsce świadczenia usług. Obszarem działania może być zaś całe miasto.
- Jeśli świadczysz usługi serwisowe i nie przyjmujesz klientów swoim lokalu, lecz dojeżdżasz do nich na terenie miasta, województwa czy kraju, to możesz usunąć adres firmowy, by nie wprowadzać klienta w błąd. Jednocześnie ustaw jako obszar działania cały region, w którym działasz (miasto, powiat, województwo czy kraj).
- Jeśli Twoja firma posiada więcej stacjonarnych lokalizacji, to dobrym pomysłem będzie stworzenie wielu wizytówek dla każdej z nich. Jako obszar działania ustaw wówczas cały region, w którym działasz – miasto, województwo lub kraj.
Pamiętaj również o naszej wcześniejszej wskazówce. Adres firmy musi być rzeczywisty i tożsamy z adresem znajdującym się w zakładce „Kontakt” na Twojej stronie www.
Dodaj opis działalności
Kolejnym czynnikiem wpływającym na pozycję wizytówki w Google jest indywidualny opis firmy. Tekst powinien być nie tylko unikalny, lecz również chwytliwy i zawierać odpowiednie frazy kluczowe związane z Twoją działalnością.
Powinien nie być dłuższy niż 750 znaków. Jednocześnie staraj się maksymalnie wykorzystać dostępny limit. Kluczowe informacje i najważniejsze frazy zawrzyj natomiast w pierwszych 250 znakach opisu firmy.
Opublikuj zdjęcia swojej firmy i produktów
Koniecznie zadbaj o to, by w wizytówce znalazły się zdjęcia – Twoje, Twojej siedziby, Twoich realizacji, a także produktów lub procesu wykonywania usług. To właśnie fotografie budują zaufanie w oczach klienta, który dopiero trafił na Twoją wizytówkę.
Zadbaj również, by udostępniane przez Ciebie zdjęcia posiadały oznaczenie geograficzne, czyli specjalny meta tag z zapisaną lokalizacją. Pomogą Ci w tym bezpłatne aplikacje, takie jak np. narzędzie Picasa.
Uzupełnij atrybuty w wizytówce
Atrybuty wizytówki biznesowej Google to wszelkiego rodzaju informacje, m.in. na temat dostępności sieci Wi-Fi, parkingu dla gości, toalety czy obecności baru. Możesz tam również zamieścić wiadomość, czy Twoja firma to miejsce przyjazne dla osób LGBTQ+, czy można do Twojego lokalu wejść z psem.
Miej świadomość, że nie wszystkie informacje, jakie widzisz, możesz uzupełnić samodzielnie. Wiele z nich to atrybuty, jakie są dodawane przez Google poprzez pytania kierowane do użytkowników. Możesz zachęcić swoich klientów do odwiedzenia wizytówki i odpowiedzenia na kilka pytania dotyczących Twojej działalności.
Uzupełnij usługi (wyświetlają się na urządzeniach mobilnych)
Wciąż niewielu posiadaczy firmowych wizytówek w Google wie, że od października 2019 roku dostępna jest dodatkowa sekcja – „Usługi”. Możesz tam zamieścić informacje na temat świadczonych przez Ciebie usług: nazwę, opis, cenę i grafikę. Pamiętaj, że aktualnie mogą je zobaczyć jedynie użytkownicy urządzeń mobilnych, jednak pozycjonując się w Google Maps, nie możesz o nich zapomnieć!
Uzupełnij karuzelę produktów
Podobnie jak w przypadku sekcji „Usługi”, masz możliwość dodania produktów w swoim profilu GMF. Możesz utworzyć katalog podzielony na kolekcje i kategorie oraz dodać do każdej z nich unikalny opis (na maksymalnie 1000 znaków). Dodatkowo każdy z produktów również możesz uzupełnić dedykowanym opisem o długości 1000 znaków, a także zdjęciem i linkiem do produktu, ukrytym pod przyciskiem z chwytliwym CTA (call to action).
Warto podkreślić, że produkty z karuzeli są widoczne zaraz po kliknięciu wizytówki. Widzą je również użytkownicy wszystkich urządzeń – komputerów stacjonarnych, laptopów, tabletów oraz smartfonów. Są dobrze widoczne, dzięki czemu każdy użytkownik zwróci na nie uwagę, co wyraźnie poprawia atrakcyjność Twojej prezentacji oraz CTR.
Nie istnieje złota zasada tworzenia karuzeli produktowych, ale możemy Ci podsunąć kilka wskazówek, które sprawdziliśmy wielokrotnie w praktyce. Przede wszystkim:
- stwórz minimum 3 kolekcje,
- w każdej z nich umieść 5-7 produktów (lub więcej),
- dopasuj tytuły tak, by były spójne z kategorią oraz zawierały interesujące Cię frazy kluczowe,
- opis produktu również powinien zawierać wspomniane frazy!
Regularnie publikuj aktualności
Możliwość publikowania postów w wizytówce jest często niedoceniana. To właśnie regularne publikacje wpływają na pozycję naszej firmy w GMF. Tworząc wpisy, pamiętaj, by używać w nich fraz long tail. Od niedawna istnieje możliwość obserwowania wizytówki przez użytkowników, dzięki temu mogą być oni w stałym kontakcie z Twoją marką.
Masz możliwość dodawania wpisów o długości 1500 znaków, uzupełnionych tekstem, tytułem, zdjęciem lub filmem oraz przyciskiem CTA. Dodatkowo możesz stworzyć specjalną „ofertę”, która będzie wyświetlana nawet przez rok!
Zabiegaj o pozytywne opinie i odpowiadaj na nie
Ilość oraz jakość opinii ma znaczenie, co pewnie doskonale rozumiesz. Okazuje się, że nie tylko dla algorytmów pozycjonowania, lecz również dla samych klientów. Duża liczba pozytywnych rekomendacji zwiększa szansę na kontakt z Twoją firmą. Pamiętaj też, by szybko reagować na opinie, niezależnie od ich charakteru. Dbaj też, by ich średnia wynosiła co najmniej 4.0, a najlepiej dąż do przedziału oceny 4.5-5.0.
Uzupełnij dane strukturalne na swojej stronie
Uzupełnienie danych strukturalnych pomoże algorytmom zweryfikować powiązanie Twojej strony z profilem Google My Business. Zyskasz w ten sposób większą wiarygodność i możliwość uzyskania wyższych pozycji.
Dlaczego warto pozycjonować firmę w aplikacji Google Maps?
Wizytówkę możesz pozycjonować podobnie jak swoją stronę www. W szczególności ważne jest skuteczne pozycjonowanie firmy w mapach Google Maps. Zyskasz w ten sposób lepsze dotarcie do klientów, szczególnie jeżeli prowadzisz biznes o charakterze lokalnym, którego konsumenci mogą poszukiwać z użyciem Mapy Google. Do takich firm należą m.in. restauracje, hotele, salony beauty, warsztaty mechaniczne czy siłownie.
Profesjonalne pozycjonowanie w Google Maps sprawi, że Twoje przedsiębiorstwo pojawi się potencjalnemu klientowi na mapie miasta zaraz po wpisaniu powiązanej frazy, np. „restauracja Kraków”, „barber Katowice” czy „kawiarnia Jelenia Góra”. Co zyskasz poprzez pozycjonowanie lokalne wizytówki w Google Maps?
- Większą widoczność – obecność firmy w Google Maps to kolejny punkt styku z Twoją marką. Nie masz chyba wątpliwości, że pozycjonowanie w Google Maps pomoże Ci zwiększyć szansę na wybór Twojej działalności przez potencjalnego klienta?
- Łatwy kontakt – to właśnie wizytówka Google Moja Firma jest miejscem, z którego internauci czerpią informacje na temat danych kontaktowych do firm w ich okolicy. Znajdą tam m.in. adres lokalizacji oraz strony www, numer telefonu, a od niedawna również linki do mediów społecznościowych (Facebook, Instagram, LinkedIn czy TikTok).
- Wyższą wiarygodność – obecność firmy w usłudze Google Maps buduje wiarygodność marki. Jeżeli Twój biznes zgromadzi dużą ilość dobrych opinii w wizytówce Google, to zyskasz bardzo duże zaufanie potencjalnego klienta już na starcie!
W erze powszechnego dostępu do smartfonów i urządzeń mobilnych z wbudowanym modułem GPS, to właśnie bezpłatna aplikacja Google Maps jest jednym z najpopularniejszych źródeł informacji o firmach działających w pobliżu aktualnej lokalizacji użytkownika. Niezależnie, czy Twoim klientem jest mieszkaniec miasta, turysta, czy kierowca przejeżdżający przez okolicę. Musisz zadbać o dobrą ekspozycję marki w Google Maps.
Co wpływa na pozycjonowanie wizytówki Google Moja Firma?
Podobnie, jak w przypadku pozycjonowania stron i sklepów internetowych, na pozycjonowanie w Google Moja Firma wpływa szereg rozmaitych czynników:
- Widoczność – im bardziej zadbamy o rozpoznawalność i jakość wizytówki, tym będzie ona lepiej widoczna. Wpływa na to zarówno linkowanie do wizytówki z naszej strony, jak i wykorzystanie dedykowanej witryny Google Business Site. Pamiętaj też o budowaniu wizerunku poprzez gromadzenie rekomendacji w wizytówce Google.
- Odległość – im bliżej Twojej fizycznej lokalizacji w wizytówce znajduje się użytkownik, tym większe prawdopodobieństwo, że to właśnie wizytówka Twojego biznesu znajdzie się wyżej w wynikach wyszukiwania na określone słowa kluczowe.
- Trafność – nazwa firmy, opis działalności czy publikacje w postaci postów. Na trafność wpływa szereg aspektów. Dobrze uzupełniona wizytówka Google, zawierająca treści z odpowiednim słowem kluczowym (np. „agencja marketingowa”, „warsztat mechaniczny” czy „salon fryzjerski”), tym większe prawdopodobieństwo, że wyświetli się użytkownikom, poszukującym produktów lub usług, jakie oferujesz.
Optymalizacja wizytówki Google pomaga w jej pozycjonowaniu i podnoszeniu widoczności, zarówno w samej wyszukiwarce Google, jak i mapach. W kolejnej sekcji pokażemy Ci, jak prawidłowo uzupełnić informacje w wizytówce oraz na co zwrócić uwagę, by zadbać o jej skuteczne pozycjonowanie.
Nie zapomnij o wizytówkach NAP i link buildingu!
Dobrą praktyką jest dbałość o tworzenie wzmianek na temat firmy w różnych miejscach. Chodzi zarówno o lokalne pozycjonowanie SEO – konkretniej link building – jak i publikowanie specjalnie zaprojektowanych NAP (ang. Name, Address, Phone). Takie elementy stanowią sygnał dla Google, że firma świadczy usługi w danym miejscu i jest wiarygodna. Sprawdź, gdzie swoje NAP-y ma Twoja konkurencja i zacznij działać!
Jak mierzyć widoczność i skuteczność pozycjonowania wizytówki?
Pomiar widoczności i skuteczności działań zacznij od przejrzenia statystyk udostępnianych w profilu administracyjnym Google Moja Firma. Znajdziesz tam informacje na temat ilości interakcji, połączeń, wiadomości, rezerwacji, poszukiwania trasy do Twojej lokalizacji czy kliknięć w obrębie witryny. Pamiętaj też, że w Internecie dostępne są narzędzia, umożliwiające weryfikację Twojej pozycji w Google Maps na wybrane frazy.
Kolejny krok to dodanie tagu UTM do linku znajdującego się w wizytówce. Dzięki temu zyskasz możliwość mierzenia efektów również z poziomu Google Analytics podpiętego do Twojej witryny.
Skuteczna optymalizacja wizytówki Google Moja Firma – podsumowanie
Przedstawiliśmy Ci, na czym polega optymalizacja wizytówki w Google Moja Firma. Wiesz już, jak kompleksowo zoptymalizować swój profil GMF. Zbierzmy zatem najważniejsze informacje z dzisiejszego artykułu:
- Wizytówka Google to darmowy profil firmy w wyszukiwarce Google. Pojawia się w prawej kolumnie SERP-ów i prezentuje najważniejsze informacje na temat Twojej działalności: nazwę, zdjęcia, link do strony, numer telefonu, dane adresowe, a także lokalizację, opis działalności i opinie klientów.
- Optymalizacja profilu w serwisie My Business Google pomoże Ci zwiększyć widoczność i rozpoznawalność marki. To także kolejny punkt styku z Twoją marką, umożliwiający kontakt oraz gromadzenie rekomendacji. To właśnie pozytywne opinie pomogą Ci budować wiarygodność firmy w świadomości internautów.
- Proces optymalizacji składa się z szeregu aspektów. Przede wszystkim musisz uzupełnić nazwę firmy i dane teleadresowe, spójne z zakładką „Kontakt” na Twojej stronie. Pamiętaj też o wzajemnym linkowaniu pomiędzy profilem GMF a witryną internetową.
- Istotnymi czynnikami Twojej pozycji są również: dobór odpowiedniej kategorii, ustawienie lokalizacji i obszaru działalności, uzupełnienie atrybutów, usług oraz karuzeli produktów, a także pozyskiwanie rekomendacji. Pamiętaj też o regularnej publikacji aktualności, stronie Business Site i danych strukturalnych.
- W mierzeniu widoczności oraz skuteczności działań pomoże Ci odpowiednia konfiguracja kodów śledzących w Google Analytics. Pamiętaj o dodaniu UTM do linku kierującego do Twojej witryny.
Aktualne dane w wizytówce i regularne przeglądanie dostępnych opcji oraz publikowanie aktualności pomogą Ci stopniowo wznosić się w wynikach wyszukiwania i wyprzedzić konkurencję w Google Maps.
Pomożemy Ci wypozycjonować wizytówkę firmy w Google!
Wiesz już, jak dużą rolę odgrywa pozycjonowanie wizytówki w wynikach wyszukiwania oraz Google Maps. Mamy świadomość, że ogrom zadań operacyjnych związanych z rozwojem firmy nie zawsze pozwala na kompleksowe zajęcie się każdym aspektem widoczności w Internecie – stąd też oferujemy swoją pomoc 😊
Jeżeli zatem potrzebujesz skutecznego wsparcia w efektywnym pozycjonowaniu wizytówki oraz budowaniu rozpoznawalności Twojej marki w Internecie, to skontaktuj się z nami. Nasz zespół ekspertów pomoże Ci podnieść widoczność firmy w sieci i pozyskać wartościowe leady dla Twojego biznesu – zjedliśmy zęby na takich zadaniach! 😊
Sprawdź, jak możemy pomóc! Wypełnij formularz i porozmawiaj z ekspertem