Media społecznościowe w Polsce docierają do ponad 93% internautów (wg raportu Social Media 2023 – Gemius, PBI, IAB). Ogromny zasięg Social Media sprawia, że musisz wiedzieć, jak prowadzić skuteczny marketing w mediach społecznościowych! Podpowiemy Ci, jak robić to lepiej!
Czym jest Social Media Marketing (SMM)?
Social Media Marketing (SMM) to suma wszystkich działań marketingowych w mediach społecznościowych – płatnych oraz bezpłatnych. Obecność marki firmy albo marki osobistej w Social Media może realizować rozmaite cele: budowanie świadomości oraz wizerunku, nawiązywanie długofalowych relacji z fanami marki, tworzenie społeczności klientów czy wsparcie generowania leadów oraz pozyskiwanie ruchu na stronę internetową.
Dodajmy, że media społecznościowe stają się coraz ważniejszym kanałem komunikacji z klientem. Obsługa klienta w Messengerze, WhatsApp, wiadomościach na LinkedIn czy Instagramie to dla wielu osób codzienność. Pamiętaj o tym, planując obecność w sieci.
Marketing w mediach społecznościowych – jakie platformy wykorzystujemy najczęściej?
Wiesz już, że platformy społecznościowe to narzędzia pomagające budować wizerunek marki oraz jej rozpoznawalność. Planując uwzględnienie kanałów Social w swojej strategii marketingowej i sprzedażowej, musisz wiedzieć, jakie platformy są najczęściej wykorzystywane przez użytkowników.
YouTube
Format wideo cieszy się niesłabnącą popularnością! Dodajmy, że krótkie formy video to niejedyne formaty filmowe, jakie możesz wykorzystać w działaniach z zakresu content marketingu swojej firmy. Okazuje się, że długie, angażujące i merytoryczne treści pomagają bardziej zaangażować odbiorców, niż krótkie reels czy pojedyncze posty graficzne. Właśnie dlatego YouTube to kanał, jaki musisz uwzględnić w swojej strategii digital marketingu.
Prawie 2 miliardy aktywnych użytkowników każdego dnia i szerokie możliwości budowania zasięgu przy użyciu metod organicznych oraz płatnych to jedne z wielu atutów Facebooka. Serwis Facebook, należący do platformy Meta, to doskonałe miejsce zarówno do działań z zakresu Social Media Marketingu marki osobistej, jak i firmowej. Na Facebooku możesz publikować krótkie i długie formy wideo, klasyczne posty czy tworzyć grupy dyskusyjne.
Według statystyk aplikacja Instagram ma ponad 500 milionów aktywnych użytkowników, korzystających z niej każdego dnia. Możliwość emitowania płatnych kampanii reklamowych Meta Ads, video Reels i Stories wyświetlane również użytkownikom Facebooka oraz szereg innych formatów contentowych wraz z funkcjami dla e-commerce. Te cechy zdecydowanie przemawiają za wykorzystaniem Instagrama w Social Media Marketingu marki.
Twitter (platforma X)
Serwis mikroblogowy Twitter (obecnie platforma X) w 2023 roku została przejęta przez Elona Muska i jej przyszłość pozostaje wielką niewiadomą. Z jednej strony aplikacja społecznościowa wciąż cieszy się niesłabnącą popularnością wśród setek milionów użytkowników.
Z drugiej przejęcie przez znanego z kontrowersji przedsiębiorcę rodzi szereg pytań. Tweety warto uwzględnić w swoich działaniach, ale nie warto opierać się wyłącznie na nich. Transformacja platformy Twitter w X ma pociągnąć za sobą większe bezpieczeństwo, zaangażowanie i nowe narzędzia influencer marketingu. Jak będzie w praktyce?
Linkedln
LinkedIn według samych twórców serwisu to największa platforma zrzeszająca profesjonalistów online. Serwis wyróżnia się zdecydowanie na tle innych kanałów Social Media Marketingu ze względu na obecność ekspertów z rozmaitych dziedzin czy osób decyzyjnych z największych firm na rynku, którzy nie korzystają aktywnie z innych kanałów. Poza wymienionymi wcześniej celami, LinkedIn to dobre miejsca również na działania EB.
TikTok
Marketing na TikToku wciąż pozwala na dotarcie do dużej liczby użytkowników w sposób organiczny. Ekosystem reklamowy Tiktoka pozwala wprawdzie na wsparcie celów biznesowych poprzez reklamę i kampanie płatne, lecz nadal TikTok jest doskonałym miejscem dla wschodzących marek, które nie dysponują jeszcze budżetem na płatną reklamę. Krótkie, angażujące i dynamiczne formaty filmowe to esencja Tik Toka.
Kto powinien korzystać z Social Media w marketingu?
Czy każda firma, osoba, instytucja lub organizacja powinna dbać o swoją obecność w serwisach społecznościowych? Sprawdźmy!
Osoby prywatne
Budowanie personal brandingu z użyciem kanałów społecznościowych to doskonały sposób na zbudowanie społeczności wokół własnej osoby. Jeżeli jesteś specjalistą lub ekspertem z wybranej dziedziny, to możesz wykorzystać serwisy społecznościowe do budowania swojego wizerunku, a w konsekwencji sprzedaży produktów oraz usług.
Firmy
Biznes również jest beneficjentem zalet społeczności internetowych. Każdy profesjonalny manager marketingu oraz sprzedaży wie, że media takie jak Facebook, Instagram, Twitter (obecnie X) czy LinkedIn i TikTok – odpowiednio dobrane – skutecznie pomagają w dotarciu do grupy docelowej i budowaniu lojalności wśród nowych oraz aktualnych klientów.
Organizacje
Wszelkiego rodzaju organizacje pozarządowe, fundacje, nieformalne zrzeszenia czy instytucje badawcze to podmioty, które również mogą skorzystać z zalet kanałów społecznościowych. Liczba użytkowników wciąż rośnie, o czym mówią m.in. dane z raportu Digital 2021 Poland z roku 2021 oraz kolejnych lat. Warto o tym pamiętać!
Jakie korzyści daje SMM? 7 zalet prowadzenia Social Media!
Zobacz, jakie korzyści daje SMM i poznaj 7 największych zalet prowadzenia marketingu w Social Mediach!
- Promocja marki – budowanie wizerunku oraz większej rozpoznawalności marki wśród określonej grupy docelowej to jedno z podstawowych zadań, realizowanych poprzez obecność w serwisach o charakterze społecznościowym.
- Dodatkowy ruch na stronę – marketing w kanałach Social to doskonałe uzupełnienie działań SEO, SEM i innych metod pozyskiwania ruchu na stronę internetową. Wartościowy ruch pozyskasz zarówno poprzez działania społecznościowe organic, jak i paid.
- Zwiększenie sprzedaży – pamiętaj, że bezpośrednio Social Media nie są kanałem stricte sprzedażowym, jednak przemyślana strategia generowania leadów ze wsparciem platform społecznościowych i skuteczne dotarcie do określonej przez Ciebie grupy docelowej wpłynie korzystnie na Twoją sprzedaż.
- Budowa pozytywnego wizerunku – oczywiście obecność na Instagramie czy Facebooku oraz innych kanałach Social pomoże Ci zbudować pozytywny wizerunek marki – niezależnie, czy interesuje Cię marka osobista, marka firmy, czy synergia obu wymienionych.
- Możliwość poznania preferencji i oczekiwań klientów – dzięki szerokim statystykom i możliwości dwukierunkowej konwersacji z użytkownikami zyskujesz możliwość lepszego poznania preferencji zakupowych oraz oczekiwań nowych i aktualnych klientów firmy.
- Bliskość potencjalnego klienta – dwukierunkowa bezpośrednia komunikacja buduje bliskość i większe zaufanie do marki, dzięki czemu zyskujesz możliwość zbudowania emocjonalne więzi na linii marka-klient.
- Moc wielokanałowego podejścia – dzięki mądremu wykorzystania różnorodności formatów dostępnych w wielu kanałach społecznościowych zyskujesz kolejne punkty styku z Twoją marką i możliwość wykorzystania mocy marketingu omnichannel.
Pamiętaj, że osiągnięcie efektów działań wymaga opracowania przemyślanej strategii marketingowej. Sama obecność na platformach społecznościowych to tylko jedna z taktyk, wynikająca ze strategicznego podejścia do marketingu internetowego.
Jak prowadzić bardziej skuteczne działania marketingowe w Social Media?
Wiesz już, jakie korzyści płyną z promocji swoich produktów i usług na platformach społecznościowych. Pokażemy Ci teraz, jak prowadzić skuteczniejsze działania z zakresu Social Media Marketingu!
Zacznij od dobrej strategii!
Strategiczne podejście do marketingu społecznościowego jest wciąż niedoceniane! To duży błąd, a z drugiej strony szansa, dzięki której możesz się skutecznie wyróżnić. Jak stworzyć dobrą strategię? Pamiętaj o analizie konkurencji i grupy docelowej, ważna będzie też Big Idea oraz szukanie insightów marketingowych. Na podstawie dokumentu strategicznego stwórz harmonogram contentu, uwzględniając również kampanie płatne i KPI.
Bądź tam, gdzie Twoi klienci!
Dobór odpowiednich kanałów komunikacji społecznościowej powinieneś rozpocząć właśnie od pracy strategicznej, a ściślej – pracy nad poznanie segmentu klientów oraz badaniu Buyer Persony. Poznanie tzw. Persony Zakupowej pomoże Ci określić, w jakich kanałach są na co dzień potencjalni klienci zainteresowani Twoją ofertą.
Twórz angażujący i wartościowy content!
To, czy odbiorca wejdzie w interakcję z Twoim postem, jest uzależnione od chwilowego zainteresowania. Naprawdę chwilowego, bo masz zaledwie ułamek sekundy, by przykuć jego uwagę! Nie wierzysz? Przypomnij sobie, jak sam korzystasz z różnego rodzaju aplikacji społecznościowych. Ile razy pośpieszenie przewijałeś wall w poszukiwaniu ciekawych treści?
Dlatego tak istotne jest zadbanie o najmniejszy szczegół. Pamiętaj też, że samo przykucie uwagi nie wystarczy! Odbiorca musi widzieć wartość w Twoim contencie, by zatrzymać się przy nim na dłużej. Dlatego tak dużą popularnością cieszą się długie, merytoryczne wywiady na YouTube, choć wydawać by się mogło, że to short-content video wiedzie prym.
Bądź otwarty na trendy!
Rosnące znaczenie mikroinfluencerów oraz nanoinfluencerów, większa rola autentyczności, marketing odpowiedzialny społecznie, rosnące znaczenie social-commerce czy rozwój technologii VR oraz AR w kanałach społecznościowych to jedne z wielu trendów, jakie czekają nas w marketingu społecznościowym. Pamiętaj o nich i stale śledź nowe!
Jedną z metod na odnajdywanie trendów jest chociażby korzystanie z niepozornego narzędzia, jakim jest Google Trends. Jeżeli jakiś trend przybiera na znaczeniu, to Google Trends już o tym wie!
Wykorzystaj potencjał kampanii płatnych!
Portale społecznościowe to również miejsce, gdzie możesz docierać do swoich odbiorców przy wsparciu płatnej reklamy. Ekosystemy reklamowe takie jak Meta Ads czy Microsoft Ads pozwalają na bardzo precyzyjne targetowanie grupy odbiorców. Możesz docierać do nich, uwzględniając nie tylko ogólne informacje o zachowaniach czy zainteresowaniach, lecz również o konkretnych stanowiskach w firmach – takie możliwości oferuje LinkedIn.
Jaka będzie przyszłość marketingu i Social Media w dobie AI?
Spektakularny i zaskakująco szybki rozwój sztucznej inteligencji w latach 2022-2023 sprawił, że w wielu dziedzinach już dziś implementujemy AI. Sztuczna inteligencja zmienia zachowania klientów. Pomaga w podejmowaniu decyzji i wyszukiwaniu informacji. Czy AI zmieni w przyszłości marketing społecznościowy? Czy internetową społeczność będą współtworzyć świadome boty napędzane sztuczną inteligencją?
Tego jeszcze nie wiemy, ale z pewnością możesz wykorzystać AI w swoich działaniach. Szczególnie w celu przyspieszenia obsługi klienta czy moderacji. Pamiętaj jednak, że im więcej AI, tym bardziej na znaczeniu może przybierać możliwość kontaktu z człowiekiem. Jeżeli chcesz wygrać z konkurencją w kanałach Social, to koniecznie uwzględnij AI oraz elastyczne dopasowuj się do zmian rynkowych w długofalowych działaniach strategicznych.
Pomożemy Ci prowadzić marketing Social Media – wykorzystaj naszą wiedzę i umiejętności!
Przedstawiliśmy Ci najważniejsze informacje na temat Social Media Marketingu! Pokazaliśmy, że obecność w kanałach Social to doskonały sposób na budowanie pozytywnego wizerunku dowolnego brandu – osobistego, firmy oraz organizacji. Podzieliliśmy się z Tobą także najważniejszymi wskazówkami, skutecznego Social Media Marketingu. Mamy nadzieję, że działania marketingowe w kanałach społecznościowych nie mają przed Tobą tajemnic.
Wiemy, że zarządzanie brandem w Social Media wymaga ogromnej pracy. Jeśli potrzebujesz mocnego wsparcia w budowaniu profilu lub strony marki na Facebooku, Instagramie, LinkedIn, Tik Tok, Twitter (X) czy YouTube? Skontaktuj się z nami! Pomożemy Ci prowadzić Social Media Marketing i wzmocnimy Twoją obecność w mediach społecznościowych!