Yandex (ros. Я́ндекс) jest odpowiednikiem Google, któremu udało się utrzymać dominację wśród wyszukiwarek internetowych na rynku rosyjskim. Udziały silnika wyszukiwarki Yandex w rosyjskim internecie to ponad 70%. Jest to jeden z niewielu krajów, gdzie Google nie prowadzi w rankingu wyszukiwarek internetowych. Yandex dość sprawnie radzi sobie również na Ukrainie, Białorusi i w Kazachstanie, ale już bez takiej przewagi nad Google. Teraz w planach rozwoju firmy znalazła się ekspansja na rynki innych krajów, wśród których wymieniana jest Polska.Na celowniku Yandexu znalazły się również takie kraje, jak Egipt, Indonezja czy Wietnam, czyli obszary, na których internet nie jest jeszcze tak powszechny i łatwo dostępny.
Yandex w Europie Wschodniej
Yandex w Rosji
Wyszukiwarki na Białorusi
Wyszukiwarki na Ukrainie
Polski Yandex
Puls Biznesu donosi, że Yandex chce ponownie wejść na rynek polski po nieudanej próbie z 2003 roku. Czy jednak firma Yandex ma szanse na zdominowanym przez Google polskim rynku? Wydają się one bardzo wątłe. Yandex ma kapitał, który pozwala mu na kupienie jednego z polskich popularnych portali. Mówi się o tym, że grupa ITI chce sprzedać Onet. To daje szanse na szybki start, bo trudno spodziewać się radykalnej zmiany przyzwyczajeń polskich internautów. Czy jednak wyszukiwarka Yandex może zaoferować coś, co sprawi, że na jej korzyść zrezygnujemy z usług Google?
Bogdan Wiśniewski, business development manager Yandex na Polskę, stwierdza: Jeśli Yandex zdecyduje się na inwestycje w Polsce, to tylko z produktem najlepszej jakości i celem na poziomie dwucyfrowych udziałów w rynku
. Dwucyfrowy udział? Brzmi śmiało i jednocześnie mało realnie. Historia polskiego Internetu zna już przykłady porażek takich gigantów jak eBay, AOL czy Yahoo.
Póki co domena yandex.pl przekierowuje do rosyjskiej wersji wyszukiwarki pod adresem yandex.ru. Czy zmieni się to jeszcze w tym roku?