Prowadząc rozmowy z klientami często możemy spotkać się z pytaniem o sens inwestowania zarówno w linki sponsorowane, jak i pozycjonowanie w wynikach organicznych. Reklamodawcy bardzo często decydują się tylko na jedną z dwóch dostępnych w wyszukiwarce form reklamy, traktując inwestycje w linki sponsorowane oraz pozycjonowanie tych samych słów kluczowych jako zbędne „dublowanie” własnej reklamy.
Tymczasem jest to działanie, które znacząco zwiększa efekty kampanii. Oprócz najprostszego wniosku: im więcej nas w wynikach wyszukiwania, tym mniej miejsca pozostawiamy konkurencji, warto się przyjrzeć specyfice obu gałęzi SEM i temu, jak wzajemnie mogą się uzupełniać.
Posługując się powyższym zestawieniem łatwo zauważyć, że celem równoczesnej kampanii SEO i PPC jest wzajemne uzupełnianie się. Dzięki temu jesteśmy w stanie zmaksymalizować efekty płynące z reklamy w wyszukiwarkach. Inna przyczyna, dla której warto zdecydować się na dwie formy reklamy jest bardziej prozaiczna – część internautów „z zasady” nie wybiera linków sponsorowanych opierając się głównie na wynikach organicznych. Warto zadbać o dotarcie również do tej grupy konsumentów.
Oczywiście wszystko da się poprzeć konkretnymi liczbami. Oto przykład badań pokazujący jak wzrasta świadomość marki dzięki kompleksowej kampanii w wyszukiwarkach:
- 28% – wzrost osiągnięty dzięki kampanii PPC
- 39% – taki zanotowano po zastosowaniu wyłącznie pozycjonowania
- 7% – to efekt synergii SEO i PPC
Źródło: CPG Search Study – Cosmetic Category, kwiecień 2008, Media Screen LLC
Za tymi procentami kryją się konkretne zyski, które mogą być zmaksymalizowane dzięki wykorzystaniu całego potencjału, który tkwi w wyszukiwarkach. Właśnie ten czynnik (zwrot z inwestycji) powinien być najważniejszym argumentem przemawiającym za stosowaniem synergii SEO i PPC.