Przejdź do treści

Czym jest audyt Google Ads? Efektywne wykorzystanie budżetu kampanii Google dzięki audytowi konta Google Ads!

Skuteczność kampanii jest uzależniona od szeregu czynników – ustawień reklamowych konta Google Ads, dopasowań słów czy jakości strony lądowania. Audyt Google Ads pomoże Ci zlokalizować i naprawić błędy, a w konsekwencji poprawić wynik sprzedażowy!

Rosnąca popularność marketingu internetowego sprawiła, że coraz więcej osób widzi potencjał w działaniach reklamowych w systemie Google czy Facebook Ads. Jednocześnie stosunkowo niski próg wejścia spowodował, że wiele freelancerów oraz agencji marketingowych rozszerzyło swoją działalność o prowadzenie kampanii w Google Ads. Doświadczenie pokazuje jednak, że wiele podmiotów nie realizuje skutecznych kampanii.

Profesjonalny audyt Google Ads to odpowiedź na potrzeby rynku i fakt, że coraz więcej niedoświadczonych marketerów zajmuje się realizacją kampanii. Bez wątpienia płatna reklama w wyszukiwarce czy sieci GDN pomoże Ci zdobyć nowych klientów. W praktyce efektywność kampanii Google jest jednak uzależniona od dobrej strategii i wiedzy pracowników agencji czy członków Twojego zespołu. W artykule omówimy szerzej, jak wygląda proces i jak może pomóc Twojej firmie!

Co to jest Google Ads (dawniej audyt Google AdWords)?

Zanim przejdziemy do szczegółów, odpowiemy Ci na pytanie, czym w ogóle jest audyt Google Ads. Proces audytowania konta polega przede wszystkim na wieloetapowej weryfikacji konfiguracji uruchomionych kampanii. Jego przeprowadzenie pomoże Ci znaleźć obszary wymagające poprawy, które aktualnie skutkują spadkiem jakości reklamy oraz niskim współczynnikiem konwersji.

Żeby przeprowadzić audyt Google Ads, specjalista lub agencja musi uzyskać dostęp do Twojego konta, z którego prowadzisz aktualnie kampanie. Przed rozpoczęciem procesu możesz zostać poproszony o wypełnienie briefu. Informacje w nim zawarte pomogą określić, jakie cele dla Twojego biznesu ma realizować reklama. W konsekwencji audyt pozwoli zweryfikować, czy konfiguracja kampanii jest ukierunkowana na osiągnięcie wspomnianych założeń.

Potrzebujesz audytu Google Ads? Zobacz jak robimy to w LUMO

Dlaczego warto zrealizować audyt kampanii?

Wysokie kwoty przeznaczane na marketing przynoszą niską sprzedaż? Masz duży ruch na stronie internetowej, ale współczynnik konwersji jest bliski zera? A może w Google Analytics widzisz dane na temat sprzedaży wynikającej z konkretnej grupy reklam, które nie mają pokrycia w rzeczywistości? To znak, że musisz zlecić przejrzenie konta reklamowego Google naszym specjalistom z Lumo! Co zyskasz, zlecając audyt konta oraz kampanii?

  • Optymalizacja kampanii Google Ads – w każdej kampanii można znaleźć elementy, które da się poprawić. Audyt Twojego konta należącego do systemu reklamowego Google Ads pomoże Ci zlokalizować obszary wymagające poprawy i ulepszyć je.
  • Poprawa skuteczności – Twoja kampania jest efektywna i wydaje się, że nie da się wycisnąć z niej więcej leadów czy konwersji? To świetnie się składa, bo profesjonalny audyt pomoże Ci poprawić skuteczność działań i jeszcze bardziej podnieść wynik sprzedażowy!
  • Lepsze dopasowanie do potrzeb grupy docelowej – nie ma nic gorszego, niż duży ruch na stronie, który nie konwertuje. Warto wykonać audyt, by zweryfikować targetowanie czy wykluczenia i efektywnie dotrzeć do potencjalnego klienta.
  • Efektywniejsze zarządzanie – wdrożenie rekomendacji po audycie pomoże w efektywniejszym zarządzaniu kampaniami  oraz trafniejszym wyciąganiu wniosków, a to dzięki optymalizacji współpracy Google Ads z Google Analytics czy Google Tag Manager.
  • Realizacja celów biznesowych – reklama wyświetla się na zapytania niezgodne ze strategią Twojego biznesu? Warto sprawdzić wykluczenia! Audyt kampanii Google Ads podpowie Ci, co musisz zrobić, by lepiej realizować cele z użyciem systemu Google.

Przeprowadzając audyt zyskasz również wiedzę na temat obecnego stanu kampanii oraz konta, które pomogą Ci dotrzeć do nowych klientów. Nasze rekomendacje pozwolą Ci dotrzeć do zupełnie nowych grup odbiorców w Google Ads. W efekcie nie tylko podniesiesz ROI, ale rozszerzysz targetowanie o nowe segmenty potencjalnych klientów, do których wcześniej nie docierałeś.

Audyt Google Merchant Center

Nie możemy zapomnieć również o narzędziu szczególnie istotnym z punktu widzenia e-commerce i reklam produktowych, jakim jest audyt Google Merchant Center. Nierzadko możemy spotkać się z sytuacją, gdzie GMC nie pobiera informacji o produktach w sklepie albo odrzuca część pozycji dostępnych w asortymencie. Audyt pomaga też w optymalizacji tekstów oraz zdjęć wyświetlanych w reklamach produktowych.

Przeczytaj inspirujące wpisy na blogu LUMO

Zajrzyj na bloga, którego piszemy z wielką ochotą. Dowiedz się więcej o marketingu internetowym i odkryj jak docierać do użytkowników Internetu!

Co powinien zawierać audyt konta Google? Czego możesz się z niego dowiedzieć?

Wiesz już, dlaczego warto przeprowadzić audyt oraz całościowo spojrzeć na konfigurację prowadzonych już płatnych kampanii reklamowej Google Ads. W kolejnych akapitach pokażemy Ci, co powinien zawierać audyt konta Google Ads i z jakich etapów się składa.

Weryfikacja ustawień konta

Rozpoczynając audyt Google Ads, specjaliści Lumo zaczynają od przejrzenia ustawień konta reklamowego. Pracę rozpoczynamy od skontrolowania konfiguracji, które nie są ściśle i bezpośrednio powiązane z emitowanymi reklamami. Chodzi natomiast o kwestie krytyczne z punktu widzenia zarządzania oraz bezpieczeństwa konta. O jakie ustawienia chodzi?

  • Konfiguracja dostępu do konta oraz płatności.
  • Skrypty i listy remarketingowe.
  • Poprawne zliczanie konwersji.
  • Rekomendacje dla konta.
  • Faktyczne wykorzystanie nowych funkcji.
  • Wybór grup odbiorców do remarketingu.
  • Kontrola implementacji Google Tag Manager.
  • Połączenie z Google Moja Firma.
  • Poprawna implementacja Google Tag na stronie internetowej.

Na tym etapie sprawdzamy również połączenie konta Google Ads z innymi usługami. Weryfikujemy poprawność integracji m.in. z Google Analytics czy Google Search Console oraz kontem w serwisie YouTube. Ze względu na ochronę danych osobowych weryfikujemy też ustawienia związane z bezpieczeństwem kampanii oraz konta.

Ocena doboru strategii ustalania stawek

Efekty Twoich kampanii zależą m.in. odpowiedniego doboru strategii ustalania stawek. To właśnie weryfikacja tego aspektu jest kolejnym elementem profesjonalnego przeglądu konta. Ten etap należy zacząć od przeanalizowania oczekiwań biznesowych i ich porównania z prowadzonymi działaniami. Jak dobrać model rozliczeń do określonego celu?

  • Jeżeli Twoim celem jest zwiększenie ruchu na stronie internetowej, to skup się na kliknięciach reklamy kierującej do witryny. Skutecznym rozwiązaniem na drodze do osiągnięcia tego celu jest optymalizacja stawek kosztu kliknięcia – model CPC.
  • Budowanie świadomości marki i kampanie zasięgowe to rodzaje działań marketingowych, w których chcesz maksumalizować liczbę wyświetleń reklamy. Najlepszą strategią Google Ads będzie w tym przypadku wybór rozliczeń w modelu vCPM, czyli rozliczanie stawek za każde 1000 wyświetleń.
  • Jeżeli korzystasz ze śledzenia konwersji i oczekujesz podejmowania bezpośrednich działań w witrynie przez swoich klientów, to skup się na optymalizacji pozyskiwania konwersji. Pomoże Ci w tym mechanizm inteligentnego ustalania stawek.
  • Jeśli w swoich działaniach wykorzystujesz formaty wideo i chcesz zwiększyć liczbę interakcji albo wyświetleń filmów to musisz zainteresować się jedną z dwóch metod określania stawek – CPV (koszt obejrzenia) albo CPM (koszt tysiąca wyświetleń).
  • W przypadku kreacji video dla sklepów internetowych i chęci zwiększenia liczby konsumentów rozważających zakup, musisz skierować uwagę na wyświetlenia filmów, w czym pomoże Ci model CPV, czyli rozliczenia za obejrzenia filmu.

Odpowiedni dobór strategii do celu biznesowego nie tylko pomoże osiągnąć lepsze wyniki, lecz również zapewni efektywniejsze użycie budżetu marketingowego.

Sprawdzenie typów kampanii i ich efektywności

W przypadku kampanii prowadzonych przez duże podmioty z pewnością będziemy mieli do czynienia z rozmaitymi typami oraz formatami reklamowymi. Właśnie dlatego kolejnym punktem na naszej checkliście audytu Google Ads jest weryfikacja typów kampanii oraz ich faktycznej efektywności. Jakie rodzaje kampanii możemy zweryfikować?

  • Kampanie linków sponsorowanych – reklamy oparte o dobór keywordsów, odpowiedniej lokalizacji oraz tekstów reklamowych odpowiadających konkretnej usłudze powiązanej z wcześniej wybranymi słowami w formie linków w wyszukiwarce.
  • Działania w sieci Google Display Network – kampanie GDN emitowane zazwyczaj w formie banerów graficznych na stronach partnerskich sieci AdSense.
  • Ustawienia kampanii remarketingowych – weryfikujemy również poprawność konfiguracji działań z zakresu remarketingu.
  • Konfigurację kampanii video na YouTube – zoptymalizowane ustawienia reklamy video wpływają bezpośrednio na poprawę wyników kampanii Google.
  • Reklamy Google Marketing Platform – warto również zrobić audyt kampanii prowadzonych w oparciu o rozwijaną przez Google platformę GMP.
  • Reklama produktowa – rodzaj kampanii dedykowany dla sklepów internetowych. W tym przypadku elementem procesu jest również audyt Twojego konta w Merchant Center.
  • Kampanie Performance Max – innowacyjna forma reklamy skoncentrowana na efektywności działań i automatyczne określanie stawek, zautomatyzowane tworzenie kreacji reklamowych oraz automatyzację kierowania kreacji i atrybucji.

Ekosystem reklamowy należący do Google stale się rozwija i ewoluuje, więc w praktyce możemy mieć do czynienia z dużo szerszym spektrum dostępnych opcji reklamowych wykorzystywanych przez firmę poddawaną audytowi. Pamiętaj jednak, że dobór odpowiednich rodzajów reklamy przełoży się na jakość użytkowników kierowanych na Twoją stronę.

Ocena budżetu kampanii

Audyt Google Ads – przeprowadzany samodzielnie albo przez wyspecjalizowaną agencję – musi również uwzględniać element oceny budżetu kampanii. Na tym etapie sprawdzamy, czy pieniądze są efektywnie wykorzystywane, a nie przepalane ze względu na nieprawidłowe targetowanie czy błędne zliczanie konwersji. Nasi specjaliści sprawdzają również, czy ustawiona kwota jest optymalna oraz czy jej zwiększenie będzie korzystne dla poprawy Twoich wyników sprzedaży.

Analiza słów kluczowych stosowanych w kampaniach

Profesjonalny audyt sprawdza też, czy zapytania, na które wyświetla się reklama, korespondują z naszymi celami. Służy do tego analiza słów stosowanych w kampaniach Google. Sprawdzamy w ten sposób, czy wskazane przez Ciebie słowa rzeczywiście generują wartościowe kliknięcia i powodują wzrost konwersji na stronie www lub w Twoim sklepie internetowym. Na jakie aspekty zwracamy uwagę?

  • Czy słowa użyte w konfiguracji kampanii są trafne?
  • Czy frazy w kampanii Google nie są zbyt ogólne?
  • Czy uwzględniliśmy zapytania long tail?

Na tym etapie możesz dowiedzieć się również, czy jakieś słowa nie zostały pominięte i wówczas mamy możliwość ich dodania w konfiguracji Google Ads. Być może warto postawić na inteligentne rozszerzenia reklam? Decyzja należy do Ciebie, jednak zalecamy zastanowić się nad włączeniem tej funkcji. Warto także skorzystać narzędzia Google Keyword Planner czy aplikacji do analizy keywords dla SEO.

Analiza wykluczających się słów

Jeśli już o brakujących frazach mowa, to warto wspomnieć o ich nadmiarze, a właściwie o wykluczeniach. Analiza wykluczających się słów kluczowych to kolejny etap audytu Google Ads. W trakcie procesu sprawdzamy, czy reklama wyświetla się na zapytania, których znaczenie lub intencja użytkownika nie są związane z Twoją branżą, usługą czy sprzedawanym przez Ciebie produktem. Zapobiegamy w ten sposób przepalaniu Twojego budżetu.

Żeby sprawdzić wykluczające się słowa kluczowe, należy przejść do konta w Google Ads, a następnie otworzyć raport o tej samej nazwie. Optymalizacja tego aspektu przyczyni się do efektywniejszego wykorzystania dostępnego budżetu.

Analiza dopasowań

Bez wątpienia jednym z ważnych aspektów audytu Google Ads jest analiza doboru słów kluczowych. Określają one, jak bardzo muszą być powiązane z zapytaniem użytkownika do określonych przez nas fraz, by reklama wzięła udział w aukcji, a w konsekwencji mogła się wyświetlić. Mamy do czynienia z dopasowaniami ścisłymi, przybliżonymi (z modyfikatorem lub bez) oraz dopasowaniami do wyrażenia.

Sprawdzenie stron, na które kierują kampanie. Ocena ich jakości i zawartości

Wiele osób nie docenia wagi, jaką odgrywa jakość zawartości stron docelowych, do których kierowane są kampanie. Audyt uwzględnia zatem sprawdzenie, na ile dopracowana jest witryna – podstrona w sklepie internetowym, strona ofertowa w serwisie firmowym czy dedykowany landing page typu one-page. Na co warto zwrócić uwagę?

  • Unikalność treści na stronie docelowej.
  • Sprawdzenie, czy każda grupa reklam ma swoją docelową stronę lub podstronę.
  • Obecność na stronie wszelkich niezbędnych informacji.
  • Odpowiednie nasycenie frazami-kluczami.
  • Sprawdzenie, czy strona nie zawiera nieprzydatnych dla użytkownika informacji.

Jeżeli sprzedajesz usługę lub produkt, to zadbaj o umieszczenie na stronie niezbędnych informacji zarówno w formie tekstowej, jak i grafik czy infografik. Pamiętaj też, że na współczynnik odrzuceń mogą wpływać aspekty User Experience. Dobrym pomysłem może być połączenie audytu Google Ads z procesem audytu UX.

Sprawdzenie typów i ocena treści kreacji

Ostatnim etapem audytu jest oczywiście ocena typów oraz treści czy wyglądu samych kreacji. Niezależnie od tego, czy mówimy o reklamie tekstowej, banerach graficznych czy materiałach video – ich treść musi być zgodna z komunikacją Twojej marki. Informacje zawarte w reklamach muszą być poprawne pod kątem zgodności informacji, a także poprawne językowo czy stylistycznie. Oczywiście slogany reklamowe muszą zachęcać do kliknięcia.

Dlaczego specjalista powinien zrobić audyt Google Ads? Czy mogę wykonać go samodzielnie?

Dopasowanie kreacji do intencji użytkownika czy poprawne wyświetlanie na urządzeniach mobilnych, a także integracja z kontem Google Analytics to jedne z wielu aspektów, jakie warto uwzględnić, przeprowadzając audyt. Samodzielna realizacja procesu jest możliwa, jednak dopiero wsparcie specjalistów pozwoli Ci odkryć moc, jaka drzemie w reklamach Google. Szczególnie jeśli Twojej kampanii nie prowadzi doświadczony specjalista.

Zlecając audyt Google Ads profesjonalnej agencji, masz pewność, że specjalista realizujący proces nie pominie żadnego istotnego punktu. Efektem audytu kampanii Google będzie obszerny raport – wdrożenie zawartych w nim wskazówek przyczyni się nie tylko do zwiększenia wartościowego ruchu na stronie. Zyskasz przede wszystkim wzrost konwersji, a w konsekwencji – większą sprzedaż!

Jeżeli masz już za sobą samodzielny, bezpłatny audyt Twojego konta Google Ads i szukasz świeżego spojrzenia na prowadzone kampanie Google, to zgłoś się do nas! Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksowy audyt reklam w Google i pomożemy podnieść ich efektywność.


Porozmawiajmy o tym, jak rozwinąć
Twój biznes