Przejdź do treści

Planer słów kluczowych Google – co to jest? Jak wykorzystać w Google Ads i SEO?

Planer słów kluczowych Google - co to jest? Jak wykorzystać w Google Ads i SEO?

Zależy Ci na zwiększeniu widoczności w wyszukiwarce? Na pewno jednak nie chcesz, aby Twoja strona wyświetlała się na przypadkowe frazy. Twoim celem są takie, które wpisują Twoi potencjalni klienci czy po prostu odbiorcy tworzonych przez Ciebie treści. Odnajdziesz je dzięki profesjonalnym narzędziom, jak właśnie planer słów kluczowych od Google. 

To dzięki niemu zrezygnujesz z działań, które nie mają szans powodzenia i skupisz się na tych aspektach SEO i Google Ads, które mają dla Twojego biznesu największy potencjał. Dowiedz się, jak najlepiej wykorzystać to darmowe narzędzie i w czym dokładnie może Ci pomóc. 

Jakie zalety ma korzystanie z Planera słów kluczowych?

Planer słów kluczowych (Google Keyword Planner) to bezpłatne narzędzie od Google służące do kompleksowej analizy słów kluczowych. Wykorzystasz je zarówno w działaniach związanych z pozycjonowaniem, jak i tworzeniem kampanii reklamowych. 

Dzięki niemu:

  • Znajdziesz najlepiej dopasowane słowa kluczowe dla Twojej branży, działalności i określonych celów. Odrzucisz te, które nie mają potencjału. 
  • Zweryfikujesz sezonowość poszczególnych fraz, co jest szczególnie istotne np. w branży e-commerce.
  • Zoptymalizujesz budżet przeznaczany na kampanie Google Ads, a także działania z zakresu SEO i content marketingu. 
  • Przeanalizujesz działania konkurencyjnych stron
  • Zrobisz to wszystko całkowicie za darmo. 

Oczywiście istnieje także szereg innych narzędzi, które umożliwią Ci przeprowadzanie analizy fraz – jak chociażby Ahrefs, Answer The Public, Senuto czy Semstorm. Pozwolą Ci one dodatkowo poszerzyć wiedzę – Google Keyword Planer to jednak absolutna podstawa. 

Jak działa planer? Kluczowe metryki Keyword plannera

Aby zyskać dostęp do Keyword plannera, potrzebujesz konta Google Ads. By z niego skorzystać, nie musisz podawać danych karty. Nie odpowiadaj, jeżeli Google poprosi Cię o wskazanie głównego celu reklamowego. Po prostu przejdź do zakładki “Masz doświadczenie w Google Ads?”, a następnie kliknij w przycisk  “Utwórz konto bez kampanii”. 

Gdy uruchomisz już narzędzie, zobaczysz dwie główne możliwości:

  • Poznaj nowe słowa kluczowe. Jak się domyślasz, raport ten umożliwi Ci odnalezienie fraz, które możesz wykorzystać zarówno w strategii SEO, jak i kampaniach Google Ads. 
  • Poznaj liczbę wyszukiwań i prognozy. Ta sekcja pozwoli Ci poznać średnią miesięczną liczbę wyszukiwań danej frazy, dane historyczne oraz prognozy jej popularności w przyszłości.

Przyjrzymy się działaniu planera słów kluczowych Google trochę szerzej. Jak dokładnie możesz go wykorzystać? 

Wyszukuj i znajduj słowa kluczowe

Marketing w wyszukiwarce nie może istnieć bez dokładnej znajomości zapytań wyszukiwanych przez użytkowników. Narzędzie Google Keyword Planner da Ci do nich kompleksowy wgląd. Co więcej, będziesz mieć gwarancję, że korzystasz danych pochodzących z samego źródła. 

Chcesz dowiedzieć się, czego szukają użytkownicy w Google? Wystarczy, że przejdziesz do raportu „Znajdź słowa kluczowe”. Następnie wpisz interesujące Cię wyrażenie (np. nazwę produktu czy usługi, branżę, temat) lub adres URL Twojej strony bądź witryny konkurencji. 

W ten sposób otrzymasz listę fraz wraz z kompletem danych dotyczących ich najważniejszych parametrów. Pozwoli Ci to oprzeć swoje działania marketingowe na zapytaniach, które mają największy potencjał w przypadku Twojej działalności. 

Sprawdzisz liczbę wyszukiwań słowa kluczowego

Nie chcesz opierać swojego marketingu na frazach, których nikt nie wpisuje. Taka taktyka nie ma najmniejszego sensu – nawet jeżeli uda Ci się zbudować na nie największą możliwą widoczność. Planer od Google podpowie Ci, jaka jest średnia miesięczna liczba wyszukiwań poszczególnych słów. 

Znajdziesz także informacje o tym, jak zmieniało się zainteresowanie danymi frazami przez ostatnie trzy miesiące, a także rok do roku. To szczególnie ważne, jeżeli sprzedajesz produkty czy usługi, na które wpływa sezonowość. 

Pamiętaj jednak, żeby nie skupiać się wyłącznie na zapytaniach o bardzo dużej liczbie wyszukiwań. Zwykle to ogólne słowa, które gorzej konwertują. Nie ignoruj więc fraz z długiego ogona, które mają mniej wyszukiwań, ale znacznie lepiej oddają intencję użytkownika, co warto wykorzystać. 

Sprawdzisz słowa kluczowe konkurencji

Twoje działania marketingowe przyniosą najlepsze efekty, jeżeli będą lepsze niż aktywności podejmowane przez Twoją konkurencję. Proste, prawda? Musisz jednak zacząć od tego, aby w ogóle poznać szczegóły dotyczące strategii Twoich konkurentów. Planer słów kluczowych Google Ads może Ci w tym pomóc. 

Narzędzie umożliwia bowiem wyszukiwanie fraz kluczowych na podstawie adresu witryny internetowej lub konkretnego adresu URL. Dzięki temu dowiesz się, na jakich zapytaniach skupiają się Twoi konkurenci, co w konsekwencji pozwoli Ci zbudować nad nimi przewagę. 

Stawki CPC

Zdecydowana większość reklam tworzonych w systemie Google Ads jest rozliczana w modelu PPC, czyli Pay Per Click. W praktyce oznacza to, że reklamodawca płaci dopiero, gdy użytkownik kliknie w konkretną reklamę. 

Właśnie dlatego w planerze słów kluczowych znajdziesz informację o wskaźniku CPC (Cost Per Click) w przypadku każdej frazy. To po prostu stawka, którą zapłacisz za kliknięcie w taką reklamę.

Inne metryki

Keyword planner to prawdziwa kopalnia danych, które pozwolą Ci prowadzić skuteczne działania. Oprócz informacji wymienionych powyżej znajdziesz tam informacje także m.in. o:

  • prognozach dotyczących liczby kliknięć, wyświetleń, CTR i kosztów kampanii reklamowych,
  • średniej pozycji słowa kluczowego w wynikach organicznych,
  • minimalnej i maksymalnej stawce za kliknięcie, 
  • konkurencyjności danego słowa (może być wysoka, średnia lub niska),
  • udziale w wyświetleniach reklam.

Wykorzystaj planer do kampanii SEO

Pomoc planera słów kluczowych jest przydatna we wszystkich działaniach marketingowych, które są związane z wyszukiwarką Google. Twórcy opracowali co prawda to narzędzie po to, by umożliwić planowanie płatnych kampanii reklamowych Google Ads, ale dziś jest ono wykorzystywane przez zdecydowaną większość specjalistów SEO – na każdym etapie pozycjonowania stron internetowych.

Planer pozwoli wybrać Ci te słowa kluczowe, które wygenerują duży ruch na Twojej stronie i przyciągną użytkowników rzeczywiście zainteresowanych Twoją ofertą. 

Jak wykorzystać planer słów kluczowych w SEO w maksymalnie efektywny sposób?

  • Podczas jednego wyszukiwania skupiaj się na jednej frazie. Otrzymasz wtedy maksymalnie szczegółowe dane. W razie potrzeby możesz maksymalnie sprawdzać do 10 słów kluczowych na raz. 
  • Filtruj wyniki wyszukiwania. Pamiętaj o tym, aby wybrać język i lokalizację, która Cię interesuje. Określaj także, czy chcesz uwzględniać nazwy marek.
  • Podawaj wykluczające słowa kluczowe. Narzędzie nie będzie wtedy pokazywać Ci fraz, które Cię nie interesują. 
  • Nawet jeżeli ich nie szukasz, wprowadzaj frazy ogólne. Dzięki temu zobaczysz także listę słów kluczowych z długiego ogona – w konfiguracjach, o których mogłeś nie pomyśleć. 
  • Podawaj konkretne adresy URL, by sprawdzić, jakie frazy uwzględniają w swojej strategii Twoi konkurenci.  
  • Zwracaj szczególną uwagę na frazy, które mają stosunkowo dużą liczbę wyszukiwań i jednocześnie niską konkurencyjność. To one mogą przesądzić o sukcesie Twoich działań. 

Pomoc w tworzeniu nowych treści

Keyword planer to bardzo przydatne narzędzie również w działaniach content marketingowych. Dzięki niemu znajdziesz tematy potencjalnych artykułów i różnego rodzaju innych treści – i to takie, którymi użytkownicy są rzeczywiście zainteresowani. 

Na pewno doskonale zdajesz sobie sprawę, że nie wszystkie frazy nadają się do wykorzystania w tekstach blogowych czy publikacjach sponsorowanych. Najlepiej sprawdzą się te, które dotyczą konkretnych problemów użytkowników, a więc mają formę pytań. Jak je znaleźć?

Musisz w odpowiedni sposób przefiltrować wyniki wyszukiwania. Aby odpowiednio je zawęzić, dodaj filtr „słowo kluczowe”, a następnie wpisz wyrazy typu „jak”, „jaki”, „co”, „dlaczego” itd. W taki sposób poznasz zapytania wpisywane przez użytkowników, które są wręcz gotowymi tematami różnych artykułów. 

Pomoc w SEO lokalnym

Lokalne SEO to ogromna szansa dla biznesów prowadzących działalność stacjonarną. Jak jednak przyciągnąć uwagę potencjalnych klientów z konkretnego regionu? Oczywiście wykorzystując w swojej strategii odpowiednie frazy kluczowe, które znajdziesz oczywiście dzięki planerowi Google. 

Będą to oczywiście słowa powiązane z daną lokalizacją – czyli zawierające np. nazwę województwa, miasta czy osiedla. Narzędzie maksymalnie ułatwia Ci ich odnalezienie. By znaleźć frazy powiązane z Twoją działalnością i regionem, nie musisz nawet go opisywać – wystarczy, że wpiszesz główne słowo kluczowe (np. dentysta) i zaznaczysz interesujący Cię obszar na mapie. 

Wykorzystaj planer do kampanii Google Ads

 Możemy pokusić się o stwierdzenie, że prowadzenie efektywnych kampanii Google Ads bez wykorzystania planera jest po prostu nie możliwe. W końcu po to został on stworzony. Wiesz już, że dzięki niemu odnajdziesz słowa kluczowe, na które możesz kierować reklamy. Równie ważne jest jednak to, że umożliwi Ci on również określenie ich prognozowanej skuteczności.

Jak to możliwe? Wszystko dzięki temu, że po wybraniu słów kluczowych, planer wygeneruje raport informujący o:

  • szacowanej liczbie wyświetleń i kliknięć reklamy w ciągu 30 dni,
  • prognozowanym CTR, czyli współczynniku kliknięć, 
  • średnim koszcie miesięcznym kampanii,
  • prognozowanym budżecie dziennym,
  • CPC, czyli średnim koszcie za kliknięcie. 

Analizując propozycje słów kluczowych do kampanii reklamowych, nie zapominaj o odpowiednim filtrowaniu. Dzięki odpowiednim filtrom łatwiej odnajdziesz np. zapytania o dużej popularności i niewielkiej konkurencyjności bądź takie, w przypadku których sugerowana stawka za kliknięcie znajduje się na akceptowalnym przez Ciebie poziomie. 

Aby zmaksymalizować efektywność planera, połącz konto Google Ads z kontem Google Analytics. Powodzenia!


Porozmawiajmy o tym, jak rozwinąć
Twój biznes