Przejdź do treści

Reklama w YouTube. Dowiedz się o typach kampanii!

Platforma YouTube to najpopularniejszy na świecie serwis internetowy, umożliwiający publikowanie oraz odtwarzanie filmów. Zobacz, jak wykorzystać reklamę na YouTube w strategii marketingowej Twojej firmy i zyskaj dostęp do miliarda potencjalnych klientów!

Bez wątpienia obecność w serwisie YouTube pomoże Ci docierać do szerokiego grona odbiorców z całego świata. Dziś jednak nie skupiamy się na prowadzaniu kanału YouTube, lecz możliwościach, jakie oferują profesjonalne kampanie reklamowe w tym serwisie.

Weź pod uwagę, że każdego dnia pojawia się w nim prawie 100 tys. nowych treści! Prowadząc działania reklamowe, Twoja marka ma ogromną szansę pojawić się na nowych filmach oglądanych przez Twoją grupę docelową.

Czym jest reklama na YouTube?

Reklama na portalu YouTube to nie tylko kampanie wideo, lecz szereg nowatorskich możliwości budowania świadomości marki i pozyskiwania wartościowego ruchu. Reklamodawcy zainteresowani emisją reklam wideo mają do dyspozycji rozmaite formaty filmowe – TrueView Discovery, TrueView In-Stream oraz Bumper Ad czy kreacje reklamowe w banerze masthead. To jednak nie wszystkie możliwości, jakie oferuje YouTube!

Drugą kategorią formatów są reklamy graficzne, znane z sieci reklamowej Google Display Network. Mogą one występować zarówno jako typowe banery reklamowe, jak i elementy kart sponsorowanych czy nakładek in-video. Wykorzystanie możliwości formatów graficznych oraz filmowych reklam YouTube otwiera przed Tobą nowe drogi do pozyskiwania wartościowych klientów zainteresowanych Twoimi produktami lub usługami.

Zalety reklam na YouTube

Wykorzystanie reklamy na YouTube niesie szereg korzyści dla Twojej marki! Jakie są najważniejsze zalety tej formy reklamy w internecie?

  • Ogromny zasięg – YouTube to miliard użytkowników na całym świecie! Tylko w Polsce korzysta z serwisu aż 20 milionów internautów (73% ogółu). Jednocześnie platforma jest drugą po Google najpopularniejszą wyszukiwarką internetową. Dodajmy, że w naszym kraju zajmuje ona trzecie miejsce w rankingu najpopularniejszych witryn, umożliwiając dotarcie do dużej liczby nowych odbiorców.
  • Możliwość precyzyjnego targetowania – kolejna zaleta wyświetlania reklam na platformie YouTube to szerokie możliwości związane z kierowaniem kreacji reklamowych. Dostępne metody kierowania umożliwiają Ci docieranie do szczegółowo określonych grup docelowych. Masz możliwość targetowania demograficznego, zainteresowań czy nawet konkretnych kategorii tematycznych.
  • Przystępna cena reklamy – niebagatelne znaczenie ma koszt reklamy YouTube. Jest on dużo niższy, niż w przypadku reklamy w mediach masowych – głównie ogólnodostępnych stacjach telewizyjnych. Dodajmy, że przeciętna cena reklamy wynosi od kilku do kilkunastu groszy za wyświetlenie. Pamiętaj też, że jeśli użytkownik pominie Twoją reklamę, to nie zostaniesz za nią obciążony opłatą.
  • Łatwe udostępnianie – każdy film na YouTube może zostać udostępniony dalej – dotyczy to również Twoich reklam video. Użytkownicy mają możliwość udostępniania treści filmowych zarówno w mediach społecznościowych, jak i osadzania ich na innych stronach internetowych. Zyskujesz w ten sposób dodatkowy zasięg bez wydawania pieniędzy.
  • Zaawansowane metody analizy – ostatnią korzyścią reklamy w witrynie YouTube, na którą powinieneś zwrócić szczególną uwagę, jest bardzo dobra mierzalność efektów kampanii. Tradycyjne kanały masowe nie pozwalają na precyzyjne mierzenie wyników. Kampanie Google Ads otwierają przed Tobą dostęp do zaawansowanych raportów oraz możliwości analiz z użyciem narzędzia Google Analytics.

Dodajmy, że obecnie reklama w serwisie YouTube stanowi doskonałą alternatywę dla dużo droższych kampanii telewizyjnych, cechujących się masowym charakterem, trudnością targetowania oraz problemami z mierzalnością efektów.

Przeczytaj inspirujące wpisy na blogu LUMO

Zajrzyj na bloga, którego piszemy z wielką ochotą. Dowiedz się więcej o marketingu internetowym i odkryj jak docierać do użytkowników Internetu!

Jakie są rodzaje reklam na YouTube?

Serwis filmowy YouTube udostępnia reklamodawcom rozmaite formaty reklamy. Poniżej przedstawiamy Ci dostępne rodzaje kampanii reklamowych wraz z opisem.

Reklamy TrueView In-Stream

Pierwszym rodzajem są reklamy In-Stream, czyli reklamy wyświetlane przed odtworzeniem filmu opublikowanego na YouTube. Są one podzielone na kolejne dwie kategorie – reklamy możliwe do pominięcia oraz takie, których pominąć nie można. Pierwsze z nich można pominąć już po pierwszych 5 sekundach i są one rozliczane w modelu CPV. Z reguły stosuje się tu filmy trwające maksymalnie 30 sekund. Reklamy niemożliwe do pominięcia trwają maksymalnie 15 sekund i są rozliczane w modelu CPM.

TrueView Discovery

TrueView Discovery to kolejny typ reklamy dostępny na YouTube, stanowiący połączenie reklamy z filmem oraz formatu display. Banerowa forma składa się z tekstu (do 3 linii) oraz miniaturki filmu w formacie grafiki. Kreacje reklamowe są wyświetlane w wynikach wyszukiwania YouTube, na stronie głównej w przypadku aplikacji na smartfona oraz obok filmów powiązanych. Są rozliczane wyłącznie, gdy użytkownik obejrzy reklamę i kliknie miniaturę.

Bumper Ads

Ostatnim formatem, jaki chcemy Ci przybliżyć są reklamy Bumper Ads. Są to bardzo krótkie, trwające maksymalnie 6 sekund, szybkie i dynamiczne reklamy w formie filmu. Nie można ich pominąć, a dodatkowo mogą być wyświetlane w dowolnym momencie – przed, po, a także w trakcie oglądania filmu. Rozliczane w modelu CPM reklamy są stosowane zazwyczaj w akcjach o charakterze zasięgowym oraz kampaniach budowania świadomości danej marki.

Targetowanie reklam w YouTube

YouTube udostępnia Ci szereg rozmaitych metod targetowania reklam. W jaki sposób możesz kierować swoje kreacje reklamowe do interesującej Cię grupy docelowej?

  • Zainteresowania – korzystając z informacji o zachowaniach i zainteresowaniach użytkowników w internecie, system Google jest w stanie wyświetlać im reklamy zgodnie z interesującą ich tematyką. Dodajmy, że targetowanie działanie niezależnie od tego, jaki film ogląda obecnie internauta.
  • Tematyka – Twoje reklamy mogę być wyświetlane nie tylko na kanałach różnych twórców, lecz również w obrębie stron należących do sieci reklamowej GDN. Przypomnijmy, że sieć GDN daje Ci dostęp do szeregu nowych umiejscowień – witryn podzielonych zgodnie z ich tematyką.
  • Frazy kluczowe – YouTube to również wyszukiwarka, do której użytkownicy kierują zapytania. Oznacza to, iż możesz wyświetlać reklamy na odpowiednie słowa kluczowe. Ten rodzaj kierowania jest bardzo podobny do targetowania tematycznego, opisanego wyżej.
  • Demografia – dzięki tej opcji masz możliwość targetowania swoich kreacji reklamowych do użytkowników o określonych cechach demograficznych. Masz do wyboru takie parametry jak przedział wiekowy, status rodzicielski, dochód gospodarstwa domowego czy płeć internauty.
  • Miejsce docelowe – system reklamowy pozwala Ci także na kierowanie Twoich reklam do internautów oglądających konkretne kanały, a nawet filmy na YouTube. Istnieje też możliwość targetowania do użytkowników aplikacji czy witryn w sieci GDN. Dzięki temu masz dużą kontrolę nad umiejscowieniami wyświetlania reklam.
  • Remarketing – kampanie remarketingowe wideo pozwalają Ci na docieranie do osób, które wcześniej weszły w interakcję z Twoimi filmami albo Twoim kanałem na YouTube. Zyskujesz w ten sposób możliwość utrwalenia świadomości marki w umyśle konsumenta.

Zauważ, że dostępne metody kierowania reklam są bardzo podobne do tych, znanych z systemu Google Ads. Wynika to z faktu, iż kampanie reklamowe na YouTube wykorzystają ten sam zbiór danych, gromadzonych przez firmę Google.

Formaty reklamowe

Reklama na YouTube pomaga Ci wyróżnić się na tle konkurencji również poprzez zróżnicowane formaty reklamowe. Do dyspozycji masz zarówno kreacje filmowe, jak i reklamę banerową. Poznaj najważniejsze formaty reklam, jakie możesz wyświetlić na platformie YouTube!

  • Nakładki reklamowe – format reklam wyświetlanych podczas oglądania filmu. Kreacje mają formę grafiki albo tekstu umiejscowionego na półprzezroczystym tle. Zajmują one jedynie 20% dolnego obszaru okna, w którym wyświetlany jest film. Użytkownik może w dowolnym momencie zamknąć taką reklamę.
  • Reklamy displayowe – standardowe banery graficzne, jakie możesz zobaczyć również na stronach internetowych należących do sieci Google Display Network. W portalu YT są one wyświetlane po prawej stronie materiałów wideo, rzadziej są umieszczone pod nimi. Długi czas kontaktu z reklamą zwiększa szansę na kliknięcie.
  • Reklamy wideo bez możliwości pominięcia – omawiany już na wstępie naszego artykułu format. Tego rodzaju reklamy są emitowane przed rozpoczęciem filmu i trwają zazwyczaj ponad 15 sekund. Pamiętaj, że brak możliwości pominięcia może wywoływać negatywne emocje w umyśle oglądającego.
  • Reklamy wideo z możliwością pominięcia – bardzo popularny i atrakcyjny rodzaj kampanii, umożliwiający pominięcie spotu reklamowego już po pierwszych 5 sekundach jego wyświetlania.
  • Reklamy w przerywnikach – tzw. „Bumper Ads”, czyli krótkie, dynamiczne filmy trwające maksymalnie 6 sekund. Są niepomijalne i dostępny tylko na urządzenia mobilne. Doskonale uzupełniają dłuższe formy filmowe, gdyż przykuwają uwagę, a jednocześnie nie irytują internautów.
  • Reklamy w trakcie filmu – są to wszelkiego rodzaju reklamy w formie filmu, jakie można wyświetlić w trakcie trwania wideo o długości minimum 15 minut. Mogą być pomijalne lub nie – zależy to od specyfiki modelu rozliczeń.
  • Karty sponsorowane – umiejscowione po prawej stronie okna wyświetlania filmu karty sponsorowane pozwalają zaprezentować produkty z usługi Google Zakupy.

W wyborze odpowiedniego rozwiązania pomogą Ci specjaliści z naszej agencji reklamowej lumo.media.

Ile kosztuje kampania na YouTube?

Najczęściej reklamy w YouTube są rozliczane w modelu CPV (ang. Cost Per View), czyli opłata jest naliczana za każde wyświetlenie kreacji filmowej. Sam koszt jest uzależniony od metody kierowania, jakości filmu czy stawek konkurencji. Możesz przyjąć, że w Polsce przeciętna wysokość CPV plasuje się w przedziale od kilku do kilkunastu groszy za pojedyncze wyświetlenie. Całkowity budżet jest dowolny i możesz go modyfikować.

Przeczytaj inspirujące wpisy na blogu LUMO

Zajrzyj na bloga, którego piszemy z wielką ochotą. Dowiedz się więcej o marketingu internetowym i odkryj jak docierać do użytkowników Internetu!

Jak nagrać atrakcyjną reklamę wideo?

Atrakcyjny, a zarazem angażujący materiał filmowy to klucz do skuteczności reklamy wideo. Przede wszystkim postaw na jakość i kreatywność oraz ukazanie firmy w pozytywnym świetle. Pamiętaj, że niskiej jakości content będzie odstraszał i może zaszkodzić wizerunkowi Twojej marki. Musisz mieć świadomość, że dobry materiał filmowy jest ważniejszy niż wysoki budżet Twojej kampanii.

Pamiętaj też o odpowiednim zaprojektowaniu wideo. Musi być ono zgodne z wytycznymi danej formy reklamy w zakresie czasu trwania materiału. Jednocześnie miej świadomość, że nie zawsze dobrą praktyką jest emitowanie długich filmów reklamowych. Nierzadko użytkownik będzie znudzony dłuższą formą. Postaw zatem na jakość i konkretność w przekazywaniu informacji.

Jeżeli interesuje Cię promowanie Twojej marki z użyciem angażujących kampanii na YouTube, to koniecznie skontaktuj się z przedstawicielem Lumo! Pomożemy Ci w opracowaniu skutecznej strategii, dzięki której Twoja firma zyska nowych klientów.


Porozmawiajmy o tym, jak rozwinąć
Twój biznes