Przejdź do treści

Jak pisać posty na Facebooku, które zapewnią Ci wysokie zasięgi i efekty? Twórz angażujące treści na FB i zyskaj nowych fanów!

Facebook jest jednym z kluczowych elementów strategii marketingowej współczesnych firm. Wciąż jednak niewiele osób wie, jak prowadzić efektywne działania w mediach społecznościowych. Dziś pokażemy Ci, jak tworzyć posty na Facebooku i publikować angażujący content!

Potencjał Social Media (SoMe) oferuje markom możliwość bezpośredniej komunikacji z fanami i animowanie społeczności skupionej wokół fanpage. Wielu specjalistów nie wie jednak, jak wykorzystywać siłę komunikacji w SoMe, by zaangażować fanów i skierować uwagę odbiorcy właśnie na nasz content. W kolejnych akapitach pokażemy Ci, jak prowadzić działania na Facebooku i opublikować posty na FB, które pokochają Twoi klienci.

Jakie są typy postów na FB?

Zanim przejdziemy do wskazówek, które pomogą zwiększyć zaangażowanie użytkowników Facebooka i zachęcą ich do interakcji z Twoją marką, sprawdzimy, jakie są rodzaje postów w serwisie Facebook. Poniżej omawiamy pokrótce najważniejsze typy contentu – video, publikacje tekstowe oraz graficzne.

  1. Tekst – często marketerzy nie doceniają siły postów tekstowych. Okazuje się jednak, że często dopracowany wpis na FB zawierający merytoryczne treści poradnikowe czy branżowe case study będzie atrakcyjniejszy niż przeciętnej jakości grafika albo film.
  2. Grafika – jeżeli publikacja zawiera grafikę, to właśnie ona ma największe znaczenie i w pierwszej kolejności decyduje o „być albo nie być” Twojej kreacji. Dobra kreacja graficzna lub infografika angażuje odbiorców i daje sygnał algorytmowi o atrakcyjności contentu.
  3. Video – treści wideo są chętnie konsumowane przez odbiorców. Zanim jednak zdecydujesz się opublikować video na Facebooku, to zawczasu zadbaj o przemyślany scenariusz filmów i pomysł na nie.

Według specjalistów posty zawierające przykuwające uwagę filmy wzbudzają największe zaangażowanie odbiorców. Bez wątpienia format video będzie zyskiwał na znaczeniu w kolejnych latach. Pamiętaj jednak, że sukces w Social Media zależy od dopasowania do grupy docelowej – być może w Twoim przypadku skuteczniejsze będzie content tekstowy i graficzny?

Przeczytaj inspirujące wpisy na blogu LUMO

Zajrzyj na bloga, którego piszemy z wielką ochotą. Dowiedz się więcej o marketingu internetowym i odkryj jak docierać do użytkowników Internetu!

Twórz posty na  Facebooku, które zaangażują użytkowników

Nierzadko spotykamy się ze zjawiskiem, w którym marki komunikują się w kanałach SM bez planu. Ich działania nie wynikają ze strategii marketingowej czy przemyślanej komunikacji. W konsekwencji treści nie zyskują zaangażowania odbiorców, a ich organiczne zasięgi spadają.

Możesz temu zaradzić! Przede wszystkim opracuj plan, w którym uwzględnisz rozmaite linie postów – informacyjne, produktowe, rozrywkowe, poradnikowe czy pokazujące kulisy pracy Twojej firmy. A może cykl z odpowiedziami na najczęściej zadawane pytania? Takie zróżnicowanie przekazu sprawi, że fani sami zaczną interesować się Twoimi publikacjami i udostępniać je, dzięki czemu w sposób organiczny zyskasz nowych odbiorców.

Pamiętaj, że klienci chcą ujrzeć angażującą treść, która zatrzyma ich na dłuższą chwilę podczas przewijania wall’a. Chwytliwy tytuł, intrygująca grafika czy miniaturka filmu na Facebooku to pierwszy krok do zaangażowania odbiorców.

Obserwuj konkurencję i czerp inspiracje – nie musisz wymyślać koła na nowo!

Treść posta musi być unikatowa i zgodna ze strategią komunikacji danej firmy, ale… Nie oznacza to, że za każdym razem musisz wymyślać koło na nowo! Obserwuj konkurencję dla danej marki i czerp inspiracje sprawdzając, które posty konkurencji mają najwięcej interakcji.

Obserwując konkurencyjne fanpage, nie musisz ograniczać się jedynie do polskiego rynku. Klienci oczekują świeżego przekazu! Daj im go, czerpiąc inspiracje z działań zagranicznej konkurencji – nawet jeżeli nie jesteście rywalami na lokalnym rynku. Firmy oferujące ten sam produkt lub usługę za granicą mogą mieć całkowicie inne spojrzenie na marketing. Ich obserwacja przyniesie Twojej marce wymierne korzyści.

Oczywiście inspirując się, należy zachować w tym umiar – tym, co będzie atrakcyjne dla zagranicznych klientów, możesz z czasem zniechęcić swoich odbiorców. Pamiętaj o różnicach kulturowych i nie kopiuj 1:1 konkurencyjnych kreacji reklamowych.

Nasze podpowiedzi, jak pisać posty na FB? 9 skutecznych wskazówek, jak publikować wpisy na FB i budować zasięg!

Jeśli szukasz podpowiedzi, które sprawią, że Twoi fani będą bardziej skłonni udostępnić post, polubić zdjęcie czy zostawić komentarz, to jesteś w dobrym miejscu! Znane marki często stosują po prostu sprawdzone mechanizmy działania w Social Media.

  1. Publikują atrakcyjne posty ze zdjęciami i grafikami.
  2. Tworzą krótkie, ale angażujące posty tekstowe.
  3. Stosują wezwanie do działania i zadają pytania.
  4. Publikują treści na Facebooku również w weekendy.
  5. Stosują emotikony w tekstach.
  6. Planują publikacje z wyprzedzeniem.
  7. Śledzą aktualności i trendy w branży.
  8. Unikają nachalnej reklamy, sprytnie budując zainteresowanie marką.
  9. Korzystają z różnych formatów i analizują ich skuteczność.

Każda marka jest inna i opisane w kolejnych akapitach wskazówki należy wdrażać z rozwagą. Przede wszystkim musimy pamiętać, że treści powinny być dopasowane do grupy odbiorców. Ważna jest również autentyczność – bądź po prostu sobą, a fani to docenią!

Stwórz atrakcyjne posty zdjęciowe i graficzne

Trudno zapomnieć o niesztampowych kreacjach graficznych czy zapierających dech w piersiach krajobrazach… Kreacje na swojej stronie na Facebooku musisz traktować z taką samą dbałością, jak sam produkt, usługę czy obsługę klienta.

Kreacja graficzna musi być atrakcyjna – powinna przykuwać uwagę odbiorcy chwytliwym hasłem oraz oryginalnością. Nic nie stoi na przeszkodzie, by zawierała strzałki, wezwanie do działania, krótki tekst czy opinie zadowolonych klientów.

Planując publikacje postów graficznych czy zawierających zdjęcia, musisz też pamiętać o aspektach technicznych. Odbiorcy korzystają z rozmaitych urządzeń. Dlatego należy dopasować wymiary kreacji do wymagań technicznych – zalecane są formaty pionowe lub kwadratowe.

Nie rozpisuj się – to zmniejsza zainteresowanie

Teksty w SoMe rządzą się swoimi prawami – powinny być krótkie, zwięzłe i zachęcające fanów do podjęcia jakiegoś działania. Dłuższe teksty dziel na akapity, stosuj emotikony i wypunktowania. Długie ściany tekstu zazwyczaj wpływają negatywnie na zaangażowanie odbiorców i zasięgi.

Zadawaj pytania

Skuteczne Call To Action (w skrócie CTA, czyli słynne wezwanie do działania) to nie tylko chwytliwe komunikaty zachęcające do kliknięcia linku i przejścia na stronę ofertową albo podstronę w sklepie internetowym.

CTA to również krótkie i zwięzłe pytania, które mogą przybrać formę kreacji graficznej, filmu czy posta wyłącznie tekstowego. Pytaj swoich fanów o to, jakie produkty czy usługi chcieliby zobaczyć w Twojej ofercie, jakie są ich problemy biznesowe czy jak spędzają majówkę?

Możesz także zrobić głosowanie za pomocą reakcji. Przykładowo – na kreacji graficznej umieszczasz pytanie czy klienci wolą kawę z mlekiem, czy bez (możesz użyć m.in. sformułowania „Jesteś #TeamBiała czy #TeamCzarna?”). Fani odpowiadają w komentarzach i rodzi się dyskusja.

Bądź widoczny w weekendy

Pamiętaj, że w kanałach social droga do celu, jakim jest budowa szerokiej i zaangażowanej społeczności, trwa cały czas! Nawet jeżeli prowadzisz biznes stacjonarny, a Twoja siedziba jest otwarta wyłącznie w dni robocze, to zamieszczaj treści na stronie również w weekendy.

Świadomość marki budujemy przez cały tydzień. Nie musisz w tym celu zatrudniać pracowników w soboty i niedziele czy samodzielnie zajmować się weekendowymi publikacjami. Wystarczy zaplanować treści w Meta Business Suite, a opublikują się same!

Stosuj emotikony w postach, ale z umiarem

Posty na Facebooku to nie suche i oficjalne maile wysyłane do Urzędu Miasta. Prowadząc komunikację w kanałach socialowych, nie tylko możesz, lecz wręcz musisz wrzucić na luz! Dbając o pozytywny odbiór tekstów zamieszczonych w poście, dziel treść na mniejsze akapity, przeplatając ją emotikonami.

Jeżeli w tekście chcesz umieścić listę wypunktowaną, to również możesz użyć w tym celu emotikonów. Zamień punkty poprzedzające każde zdanie na emotikony zgodne z tematyką postu oraz Twoją strategią komunikacji w SoMe.

Bądź systematyczny

Nawet najbardziej wyrafinowana zachęta odbiorców do wykonania pożądanej akcji nie przełoży się na wzrost zainteresowania marką, jeżeli… Twoje działania będą chaotyczne, niezaplanowane, pozbawione spójności i całościowej koncepcji strategicznej.

Właśnie dlatego chcemy przekazać, jak ważna jest systematyczność w kanałach social. Rób posty regularnie, by oswoić odbiorców ze swoją marką. Stwórz plan publikacji, w którym uwzględnisz rozmaite linie postów – przykładowe propozycje poniżej.

  1. Linia produktowa – tutaj możesz publikować posty dotyczące bezpośrednio oferowanych przez Twoją firmę produktów i usług.
  2. Linia poradnikowa – publikacje poradnikowe pokazujące, jak Twoje produkty i usługi mogą rozwiązywać problemy klientów.
  3. Linia okolicznościowa – treści nawiązujące do aktualnych wydarzeń i świąt osadzone w kontekście Twojej marki czy branży.
  4. Linia rozrywkowa – lekkie treści rozrywkowe – dowcipy, memy czy gify – wykorzystujące w kreacji elementy Twojej komunikacji graficznej.
  5. Linia „od kuchni” – linia pokazująca pracę Twoją i Twojego zespołu od zaplecza.

Oczywiście wybrany produkt czy usługa – ze względu na specyfikę danej branży czy grupy odbiorców – mogą być komunikowane z użyciem różnych linii contentowych. Pamiętaj jednak, by urozmaicać przekaz zarówno rozmaitymi formatami, jak i liniami publikacji.

Bądź na bieżąco z aktualnościami ze swojej branży

Pierwszy komentarz na temat premiery nowych rozwiązań technologicznych? Trendy branżowe na nadchodzący rok? A może ekspercka opinia na temat nowego prawa dotyczącego klientów korzystających z Twoich produktów lub usług?

Niezależnie od tego, czy prowadzisz kawiarnię, warsztat mechaniczny, czy firmę produkcyjną – bądź na bieżąco z aktualnościami ze swoje branży! Pokaż fanom, że Twoja strona na FB to miejsce, do którego warto wracać po wartościową wiedzę i newsy.

Unikaj nachalnej reklamy

Media społecznościowe to… Społeczność. Dwustronna komunikacja pomiędzy marką a jej fanami czy nowymi, potencjalnymi klientami. Z tego powodu przekaz nigdy nie powinien być jednostronny i nacechowany reklamowo.

Przyjrzyj się kreacjom zamieszczanym przez największe marki na świecie, niekoniecznie z Twojej branży. Zobacz, jak sprytnie wplatają swoje produkty i usługi w atrakcyjne konteksty graficzne, komunikując markę, bez nachalnej reklamy.

Analizuj statystyki, wykorzystaj dane i eksperymentuj!

Na koniec zostawiliśmy jedną z najważniejszych wskazówek, którą można ująć w trzech prostych krokach.

  1. Testuj rozmaite formaty postów i linie publikacji.
  2. Analizuj statystyki i wyciągaj wnioski, implementując zmiany.
  3. Nie bój się eksperymentować z nowymi formatami na fanpage.

Analiza, wnioskowanie i eksperymentowanie to jedne z kluczowych kompetencji, które warto zaimplementować w swoich działaniach.

Przeczytaj inspirujące wpisy na blogu LUMO

Zajrzyj na bloga, którego piszemy z wielką ochotą. Dowiedz się więcej o marketingu internetowym i odkryj jak docierać do użytkowników Internetu!

Naucz się wykorzystywać komunikację w SoMe, twórz angażujące posty na FB i zyskaj nowych fanów!

Świetnie, że jesteś z nami do końca! To jednak dopiero początek Twojej przygody z marketingiem na Facebooku i pisanie intrygujących postów, które sprawią, że fani pokochają Twoją markę. Podsumujmy najważniejsze informacje.

  • Właściciele fanpage mogą umieszczać treści na FB, korzystając głównie z trzech formatów, tj. treści video, graficznych i zdjęć oraz postów tekstowych.
  • Budując zaangażowanie użytkowników SoMe, nie musisz wymyślać koła na nowo! Śledź konkurencję, czerp inspiracje i wykorzystuj wiedzę w swoich działaniach.
  • Dobry post powinien zawierać atrakcyjne zdjęcia, grafiki lub przykuwający uwagę film. W tekstach pamiętajmy o CTA oraz stosowaniu emotikonów.
  • Kluczem do sukcesu w SoMe jest regularność. Planuj z wyprzedzeniem i zamieszczaj content również w weekendy.
  • Komunikacja w Social Media podlega ciągłym zmianom. Analizuj skuteczność swoich działań, wyciągaj wnioski i eksperymentuj.

Szukasz profesjonalnego wsparcia w budowie społeczności Twojej marki na Facebooku? Skontaktuj się z nami! Przygotujemy dla Ciebie kompleksową ofertę uwzględniającą również kampanie reklamowe Facebook Ads, reklamy Google Ads oraz pozycjonowanie stron.


Porozmawiajmy o tym, jak rozwinąć
Twój biznes