Przejdź do treści

Social Media – definicja. Jak wykorzystać media społecznościowe w marketingu?

Według raportu Gemius Social Media 2023 aż 28 milionów Polaków w przedziale wiekowym 7-75 lat aktywnie korzysta z mediów społecznościowych. Dziś pokażemy Ci, jak wykorzystać potencjał Social Media w marketingu Twojej firmy!

Czym są Social Media? Definicja pojęcia!

Wiesz, że przykładami serwisów społecznościowych są takie platformy jak Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn czy TikTok. Tylko czym właściwie są Social Media? Czy istnieje konkretna definicja mediów społecznościowych?

Przeczytaj inspirujące wpisy na blogu LUMO

Dowiedz więcej o korzyściach kampanii Google Ads i pozycjonowaniu stron

Jako serwisy społecznościowe definiujemy wszelkiego rodzaju platformy internetowe oraz aplikacje mobilne, umożliwiające wymianę informacji oraz wchodzenie w interakcje pomiędzy użytkownikami, a coraz częściej również między użytkownikiem a marką. Definicja Social Media jest dosyć płynna. W większości serwisów użytkownicy mogą komentować i reagować na aktywności innych, udostępniać filmy i zdjęcia czy publikować statusy tekstowe.

Social Media Marketing 2024 – najważniejsze trendy!

Wzrost znaczenia odpowiedzialnego influencer marketingu, jeszcze większy udział krótkich form video w ogólnym zaangażowaniu użytkowników czy sprzedaż bezpośrednio w aplikacjach społecznościowych, to najważniejsze trendy, jakie czeka Social Media Marketing w 2024 roku!

W przypadku wielokanałowego wdrożenia strategii marketingowej zwróć również uwagę na wykorzystanie danych z Social Media do lepszego zrozumienia swojej grupy docelowej. Pamiętaj też o omnikanałowości samych mediów społecznościowych. Internauci korzystający z nich posiadają często profile w różnych portalach i aplikacjach.

Rozważając perspektywy rozwoju SoMe w następnym oraz kolejnych latach, pamiętaj o statystykach z roku 2023. We wspomnianym na początku artykułu raporcie, możesz przeczytać, że najaktywniejsze w Social Media są kobiety. Użytkowniczki stanowią 51,8% ogółu. Najczęściej ze stron społecznościowych korzystają mieszkańcy wsi (36,2%), a także osoby z wykształceniem minimum średnim (w sumie ponad 65% badanych).

Jakie są rodzaje Social Media? Facebook to nie wszystko!

Nie istnieje jednoznacznie zdefiniowany podział kanałów społecznościowych. Możemy jednak wyróżnić 3 rodzaje Social Media, które w przypadku niektórych stron, mogą mieć cechy wspólne.

  1. Rozbudowane sieci społecznościowe – tradycyjne strony, umożliwiające budowanie oraz angażowanie społeczności internetowej na wielu płaszczyznach (profile prywatne i firmowe, formaty tekstowe, filmowe i graficzne czy grupy oraz ekosystemy reklamowe). Z pewnością zaliczymy do nich Facebooka oraz LinkedIn.
  2. Sieci oparte na dominującym formacie treści – serwisy oraz aplikacje oparte głównie na jednym lub kilku dominujących formatach treści, często o specyficznym podejściu do samego projektu UX, to kolejny rodzaj Social Media. Zaliczamy do nich m.in. TikTok (krótkie wideo), Instagram (zdjęcia i filmy) czy Twitter (mikroblogowanie, tekst) oraz Pinterest (inspiracje).
  3. Sieci dyskusyjne nowej generacji – niegdyś tradycyjne fora dyskusyjne, a obecnie specjalne serwisy to miejsca poświęcone dyskusjom oraz zadawaniu pytań. Do najpopularniejszych należą Quora oraz Reddit, a wiele osób zalicza do nich również rozbudowany komunikator Discord.

Rodzaje mediów społecznościowych są również bardziej niszowe pomysły, takie jak aplikacje mobilne mierzące aktywności sportowe z funkcjami, umożliwiającymi interakcję. Niektórzy jako Social Media definiują również wszelkiego rodzaju komunikatory internetowe.

Media społecznościowe – jakie dają możliwości Twojej marce?

Nie masz chyba wątpliwości, że Social Media dają Twojej marce ogromne możliwości ekspozycji na nowych klientów oraz budowania lojalności wśród społeczności Twoich fanów. Co oferują Twojej firmie?

  • Platforma do komunikacji – społecznościowe strony internetowe to doskonałe miejsce do komunikowania Twojej oferty, wartości, wydarzeń z życia firmy czy dwukierunkowej komunikacji z nowymi oraz aktualnymi klientami.
  • User Generated Content – treści generowane przez użytkowników Twoich produktów i oznaczane przez nich znacznikiem Twojej marki to doskonały pretekst do komunikacji z fanami oraz pomysł na konkurs, angażujący ich w sieci.
  • Nowy kanał obsługi klienta – komunikatory Messenger i WhatsApp czy nawet komentarz pod postem na LinkedIn to miejsca, w których możesz rozmawiać ze swoimi klientami i musisz być tam obecny, bo tego oczekuje od Ciebie społeczność!
  • Źródło danych analitycznych – raporty i statystyki dostępne w różnych kanałach Social to źródło nowych danych, dzięki którym możesz wdrażać poprawki do swoich działań, podnosząc efektywność marketingu.
  • Synergia działań organic i paid – pamiętaj, że Social Media to zarówno ruch organiczny, jak i możliwość wykorzystania potencjału płatnych kampanii reklamowych.
Przeczytaj inspirujące wpisy na blogu LUMO

Dowiedz więcej o korzyściach kampanii Google Ads i pozycjonowaniu stron

Social Media umożliwiają Ci też pozyskiwanie oraz pokazywanie pozytywnych rekomendacji na temat Twojej firmy, dzięki czemu budujesz Social Proof i wiarygodność marki w sieci.

Jakie korzyści daje Ci marketing społecznościowy?

Profesjonalne prowadzenie Social Media pomoże Ci w budowaniu zaufania do marki. Grupy na Facebooku czy profil na Instagramie mogą stać się doskonałym miejscem na budowanie społeczności fanów. W przypadku marketingu B2B również obecność LinkedIn może okazać się rewelacyjnym uzupełnieniem taktyk na drodze do realizacji celów biznesowych firmy.

Bezpośredni kontakt z odbiorcami to kolejna korzyść wejścia Twojej marki do świata Social Media. Spersonalizowana, bliska komunikacja jest dużo bardziej osobista, niż w przypadku jednokierunkowych komunikatów w formie reklamy banerowej czy kampanii w sieci wyszukiwania. Jednocześnie Social Media stanowią doskonałe uzupełnienie taktyk SEM.

Zmień użytkowników Social Media w lojalnych klientów!

Wiesz już, że działania marketingowe w obrębie popularnych serwisów społecznościowych to niepisany „must have!” każdej nowoczesnej marki. Jeżeli szukasz zaufanego partnera, który pomoże Ci wykorzystać potencjał marketingu społecznościowego w Twoim biznesie, to skontaktuj się z nami! Zyskasz wsparcie w strategicznym podejściu do działań płatnych oraz organicznych w Social Media.


Porozmawiajmy o tym, jak rozwinąć
Twój biznes