Przejdź do treści

Dlaczego Google nie używa znacznika meta description moich stron?

Jak Google tworzy krótkie opisy stron w SERP

Google ustami Matta Cuttsa często powtarza, że przy tworzeniu krótkich opisów stron w wynikach wyszukiwania może wykorzystać zawartość opisu meta ze strony, ale zrobi to tylko wówczas, kiedy uzna go za przydatny dla użytkowników – dobrze powiązany z treścią strony i zapytaniem. Ma to służyć użytkownikom, którzy przeglądając wyniki wyszukiwania oceniają ich trafność na podstawie tytułu i opisu strony w SERP.

Źródła krótkich opisów stron w algorytmie Google

Matt Cuttts powiedział:

Pozostawiamy sobie prawo do opisania witryny w wynikach wyszukiwania w sposób który uznamy za najbardziej przydatny dla użytkowników. Często, jeśli posiadasz dobry znacznik meta description, użyjemy go. Ale jeśli uznamy, że nie jest on dobry, np. jest prawie pusty, albo posiada słowo „Untitled”, powtarza się w tej samej formie na każdej stronie serwisu, itp. to możemy uznać, że fragment tekstu ze strony jest lepszy i użyć go w wynikach wyszukiwania. Możemy w tym celu wykorzystać również opis z Open Directory Project lub coś innego, co uznamy za użyteczne. Kierujemy się przy tym dobrem użytkowników i nie zawsze uznajemy, że zawartość meta description jako opis strony jest najlepsza. Webmaster nie ma nad tym całkowitej kontroli.

Znaczenie krótkiego opisu strony w wynikach wyszukiwania

Meta tag description, chociaż nie brany pod uwagę przy ustalaniu pozycji przez najważniejsze wyszukiwarki, jest ważnym miejscem umieszczania słów kluczowych, które są pogrubione w opisie strony, jeśli odpowiadają frazie zapytania. Jest to element ważny przede wszystkim z punktu widzenia przyciągania uwagi użytkownika. Jest reklamą strony, która w pewnym stopniu decyduje o tym, czy użytkownicy będą klikać w wynik, czy też nie. Jest to pierwsza z okazji umożliwiająca optymalizację wezwania do działania (ang. call-to-action) strony.

Optymalizacja znacznika meta description

Z wyżej wymienionych powodów właściciele witryn internetowych chcą mieć kontrolę nad opisem strony w wynikach wyszukiwania. Z drugiej strony Google generując wizytówkę strony w SERP postępuje według ustalonego algorytmu, który nie zawsze działa idealnie.

Rys. Opis o małej wartości wygenerowany przez wyszukiwarkę

Co zrobić, aby zwiększyć szansę na wartościowe (z własnego punktu widzenia) opisy w wynikach wyszukiwania? Przewidzieć czego oczekuje robot wyszukiwarki w opisie meta i zoptymalizować go pod tym kątem.

  1. Należy zadbać o to, aby opis meta był powiązany z treścią strony oraz umieścić w nim najważniejsze słowa kluczowe, na które dana strona ma się pojawiać (pojawia się) w wynikach wyszukiwania. Nie powinna to być lista słów kluczowych tylko wartościowy opis przygotowany z ich użyciem.
  2. Posiadanie dużej liczby stron o tych samych tytułach i opisach meta może prowadzić do wyświetlania nie odpowiedniej podstrony w SERP lub ignorowania meta description. Należy zadbać o unikalne opisy, aby Google postrzegało je jako wartościowe.
  1. Znacznik meta desription powinien mieć odpowiednią długość. Przyjmuje się, że jest to 150-160 znaków. Dolna granica wynika z faktu, że warto wykorzystać w pełni dopuszczalną liczbę znaków, aby skłonić użytkowników do odwiedzenia strony. Zbyt krótki opis może też być małowartościowy dla wyszukiwarki. Górny limit 160 znaków zapobiega ucinaniu opisu. Nie wykluczone, że znaczne przekroczenie tej długości zmniejsza wartość tekstu dla Google.
  2. Wskazówki SEOmoz do meta description zawierają informację, że umieszczenie w zawartości znaków czudzysłowia może powodować ucięcie tekstu. Dlatego najlepszym rozwiązaniem jest nie korzystanie ze znaków innych niż alfanumeryczne. Wówczas kiedy umieszczenie cytowania jest ważne, to lepiej umieścić je w znakach apostrofu (’cytowanie’).
  3. Jeżeli krótki opis w SERP przypuszczalnie został pobrany z katalogu ODP (choć obecnie zdarza się to już rzadko), można zablokować jego stosowanie następującym znacznikiem meta:

    <meta name=”robots” content=”NOODP”>
  4. Ostatecznie, jeżeli wygenerowany opis szkodzi wizerunkowi marki, albo powoduje problemy prawne, to można całkowicie usunąć krótki opis z wyniku wyszukiwania meta znacznikiem:

    <meta name=”robots” content=”nosnippet”>

    Trzeba być jednak ostrożnym przy jego stosowaniu i próbować wykorzystać inny sposób na rozwiązanie takiego problemu.

Może generowanie opisu przez Google nie jest złe?

Nie zawsze opisy generowane przez Google są takie jak oczekujemy. Ale czasem nie jest to złe rozwiązanie, szczególnie jeśli dostarczony opis meta nie zawiera słów zapytania a wyszukiwarka odnajdzie je w tekście i wyświetli je jako opis strony. Słowa kluczowe zostaną pogrubione w opisie strony przyciągając bardziej uwagę użytkowników, jako wyniki wyglądające na bardziej powiązane z zapytaniem.


Porozmawiajmy o tym, jak rozwinąć
Twój biznes