Przejdź do treści

Analiza konkurencji w SEO – jak przeprowadzić? Co daje?

O wysokie pozycje w wyszukiwarce na frazy powiązane z Twoim biznesem zdecydowanie warto zabiegać. Przekłada się to na większy ruch na Twojej stronie, a więc także zyski.

Zapewniamy Cię, że Twoi konkurenci doskonale o tym wiedzą. Właśnie dlatego tak ważne jest to, by zrozumieć ich strategię SEO. Poznanie podejmowanych przez nich działań i stosowanych taktyk pomoże Ci zwiększyć swoją widoczność w wynikach wyszukiwania.

Dowiedz się, jak przeprowadzić skuteczną analizę konkurencji w SEO i jakie narzędzia mogą Ci w tym pomóc. 

W jakim celu wykonuje się analizę konkurencji w SEO?

Analiza konkurencji to jedna z pierwszych rzeczy, jaką musisz zrobić przed rozpoczęciem pozycjonowania. Nie jest to jednak jedyny moment, w którym warto ją przeprowadzić. Rekomendujemy analizować działania swoich konkurentów regularnie, dzięki czemu dostosujesz się do aktualnych trendów i zmian narzucanych przez rynek. 

Dlaczego? Analiza konkurencji pozwoli Ci:

  • Poznać taktyki i strategie SEO skuteczne w Twojej branży. 
  • Dowiedzieć się, co działa, a co nie działa i uniknąć błędów, które przed Tobą zdążyli popełnić Twoi konkurenci. 
  • Odnaleźć słowa kluczowe, na które warto się pozycjonować. 
  • Znaleźć przewagę konkurencyjną. Może ona dotyczyć np. słów kluczowych z długiego ogona, których Twoi konkurenci nie uwzględniają w swojej strategii. 
  • Zidentyfikować luki czy braki, które musisz zapełnić. Może to dotyczyć np. tematyki artykułów blogowych. 
  • Określić, jakich nakładów pracy będzie wymagać wyprzedzenie Twoich konkurentów w SEO

Jak wykonać analizę konkurencji SEO?

Analiza konkurencji w SEO składa się z kilku etapów. Poniżej podpowiadamy, na co warto zwrócić uwagę podczas realizacji każdego z nich. 

Wybierz odpowiednich konkurentów do analizy

Kto będzie Cię interesować? Przede wszystkim firmy oferujące podobne produkty czy usługi, czyli takie, które chcą wypozycjonować się na te same słowa kluczowe

Co ważne, nie muszą to koniecznie być Twoi bezpośredni biznesowi konkurenci. W wyszukiwarce liczą się strony www. Załóżmy, że prowadzisz sklep internetowy z częściami samochodowymi. Jeżeli ktoś, kto prowadzi hobbystycznego bloga o motoryzacji, zajmuje wysokie pozycje na interesujące Cię frazy, jest Twoją konkurencją. Nieważne, że nie sprzedaje klocków hamulcowych. 

Jak znaleźć takie witryny?

  • Wpisz do wyszukiwarki zapytania związane z Twoją działalnością i sprawdź, jakie strony się wyświetlają na najwyższych pozycjach.
  • Możesz też skorzystać ze specjalistycznych narzędzi, jak np. Senuto, Ahrefs czy Semrush, które wskażą Ci Twoich potencjalnych konkurentów. 
  • Nie skupiaj się wyłącznie na witrynach, które zajmują np. pierwsze trzy pozycje – zwłaszcza, jeżeli są to bardzo znane, rozpoznawalne marki. Zwróć uwagę również na te strony, które nie zawsze zajmują pierwsze pozycje, ale mimo wszystko mają dużą widoczność w wyszukiwarce – je też musisz wyprzedzić. 
Konkurencja w analizie widoczności Senuto
Konkurencja w analizie widoczności Senuto

Zanalizuj frazy kluczowe konkurencji

To jeden z kluczowych (nomen omen) etapów analizy SEO konkurencji. Jak go przeprowadzić?

  • Wykorzystaj narzędzia do analizy słów kluczowych – jak Planer Słów Kluczowych w Google Ads, Ahrefs czy Senuto.
  • Przeanalizuj, na jakie frazy wyświetlają się w wyszukiwarce Twoi konkurenci. 
  • Sprawdź konkurencyjność wybranych słów kluczowych. Oceń, jak łatwo będzie Ci się na nie wypozycjonować w wyszukiwarce. 
  • Znajdź słowa, na które nie pozycjonują się jeszcze Twoi konkurenci. To dla Ciebie najłatwiejsza droga do tego, aby zacząć budować widoczność. Oczywiście wybrane frazy muszą generować zainteresowanie użytkowników. 
  • Przeanalizuj wybrane słowa kluczowe pod kątem intencji użytkownika. Czy szuka on informacji, chce dokonać zakupu, a może skorzystać z konkretnej usługi?
  • Zbadaj trendy wyszukiwań, aby zrozumieć, czy popularność słów kluczowych rośnie, maleje czy jest stabilna. Pomoże Ci w tym narzędzie Google Trends. 

Sprawdź strukturę konkurencyjnych witryn

Strony internetowe powinny być przejrzyste i powinny posiadać logiczną strukturę – ma to ogromny wpływ na pozycjonowanie. To ważne zarówno dla użytkowników, jak i robotów Google.

Przeprowadzając analizę stron konkurencji pod tym kątem, zwróć uwagę na:

  • Architekturę informacji. Zidentyfikuj i przeanalizuj główne sekcje strony – jak strony kategorii, strony produktów/usług, blog, strony kontaktowe.
  • Strukturę strony. Zbadaj sposób, w jaki różne strony są ze sobą powiązane. Przeanalizuj menu, aby zobaczyć, jak konkurenci organizują swoje główne sekcje i jakie linki umieszczają w nagłówkach czy stopce. 
  • Linkowanie wewnętrzne. Skup się na strukturze linków wewnętrznych, która pomaga robotom wyszukiwarek łatwo indeksować stronę. Odnajdź najczęściej linkowane podstrony. 
  • Nagłówki (H1, H2, H3). Pozwalają strukturyzować treści i wskazywać wyszukiwarkom, które frazy są najistotniejsze na danych podstronach. Warto więc poświęcić im uwagę. 
  • Mapy strony XML i HTML. Pomagają one w indeksowaniu stron i poprawiają dostępność treści. Zwróć uwagę, czy Twoi konkurenci je stworzyli.

Sprawdź treści tworzone przez konkurencję

SEO nie może istnieć bez contentu. Treści są jednym z najważniejszych elementów, który wpływa na pozycje w wynikach wyszukiwania stron Twoich konkurentów. 

Pod jakim kątem analizować teksty konkurencji?

  • Rodzaju treści. Czy Twoja konkurencja ogranicza się wyłącznie do treści na swojej stronie głównej i najważniejszych podstronach? Czy tworzy opisy kategorii (w przypadku e-commerce) Czy prowadzi bloga?
  • Poruszanej tematyki. Na jakie tematy piszą Twoi konkurenci? Jakie taktyki stosują, by przyciągnąć odbiorców do swoich tekstów? Co interesuje przedstawicieli ich, a więc także Twojej grupy docelowej?
  • Jakości. Czy treści są wartościowe? Wyczerpują poruszane tematy? Czy łatwo się je czyta, a ich struktura jest przejrzysta? 
  • Częstotliwości publikacji. Czy Twoi konkurenci regularnie publikują nowe treści? Jak często to robią w skali miesiąca czy nawet tygodnia?
  • Zaangażowania. Czy pod tekstami Twoich konkurentów użytkownicy zostawiają komentarze? Czy udostępniają te treści w swoich mediach społecznościowych?
Przeczytaj inspirujące wpisy na blogu LUMO

Dowiedz więcej o korzyściach kampanii Google Ads i pozycjonowaniu stron

Sprawdź linki przychodzące konkurencji

Jednym z kolejnych istotnych czynników rankingowych dla Google jest autorytet Twojej strony internetowej. Zbudujesz go między innymi za pomocą wysokiej jakości linków zewnętrznych, które prowadzą do Twojej witryny. 

Jak przeprowadzić analizę linków konkurencji?

  • Oceń jakość linków. Sprawdź, czy pochodzą z zaufanych źródeł, czyli stron, które cieszą się dużym autorytetem. Pomoże Ci w tym np. narzędzie Ahrefs. 
  • Sprawdź liczbę linków prowadzących do wybranych stron i porównaj ją z swoją. 
  • Przeanalizuj atrybuty linków (dofollow, nofollow).
  • Zweryfikuj anchor teksty w linkach konkurencji, czyli po prostu linkowane słowa kluczowe. 
  • Postaraj się zidentyfikować wzorce linkowania w Twojej branży. Czy Twoi konkurenci korzystają z podobnych źródeł linków? Są obecni na znanych blogach, a może dużych portalach branżowych?
Przeczytaj inspirujące wpisy na blogu LUMO

Dowiedz więcej o korzyściach kampanii Google Ads i pozycjonowaniu stron

Stan optymalizacji technicznej stron konkurencji

Aby strona zajmowała wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania, musi być ona dopracowana również od strony technicznej. 

Na co zwrócić szczególną uwagę pod tym kątem?

  • Zweryfikuj szybkość ładowania strony. Jakiekolwiek problemy w tym zakresie mogą negatywnie wpływać na SEO. 
  • Upewnij się, czy strony konkurencji są zoptymalizowane pod kątem urządzeń mobilnych. Powinny one umożliwiać wygodne korzystanie na każdym sprzęcie.
  • Zwróć uwagę na czytelność i logikę struktury adresów URL, która ułatwia (lub utrudnia) indeksowanie przez wyszukiwarki.
  • Sprawdź, czy obrazy na stronach konkurencji są zoptymalizowane, czyli mają odpowiednie atrybuty alt, są odpowiedniej wielkości i szybko się ładują.
  • Zweryfikuj optymalizację meta tagów. Skup się zwłaszcza na meta title i meta description. 
  • Sprawdź, czy strony konkurencji używają bezpiecznego połączenia HTTPS. Innymi słowy – czy mają zainstalowany certyfikat SSL.

Analiza UX

User Experience ma dziś ogromne znaczenie w pozycjonowaniu. Google chce dostarczać użytkownikom jak najbardziej jakościowe odpowiedzi na ich zapytania. Dotyczy to nie tylko samej treści, ale też wygody korzystania ze stron, które wyświetla na najwyższych pozycjach. 

Na co zwrócić uwagę w tym aspekcie?

  • Sprawdź, czy strony konkurencji są dostępne dla osób z różnymi ograniczeniami, np. dla osób niewidomych lub niedowidzących.
  • Przeanalizuj intuicyjność nawigacji. Użytkownicy powinni szybko i bez żadnych problemów odnajdywać interesujące ich informacje lub wykonywać konkretne działania. 
  • Oceń, jak atrakcyjny i spójny jest design stron konkurencji, ponieważ to również wpływa na wrażenia użytkowników.
  • Zwróć uwagę na opinie i recenzje dotyczące witryn konkurencji, które mogą dostarczyć cennych wskazówek na temat UX.

Inne działania marketingowe prowadzone przez konkurencję

Istnieje wiele powodów, by wychodzić z założenia, że na pozycje firmy w wynikach wyszukiwania nie wpływają nie tylko działania w zakresie SEO, ale też inne taktyki, mające na celu zwiększenie jej rozpoznawalności. 

Co więcej, poznanie całej repertuaru marketingowego pozwoli Ci lepiej zrozumieć strategię konkurencji i dowiedzieć się, jak łączą działania SEO z innymi kanałami promocji swojej marki. Chociażby aktywność konkurencji w mediach społecznościowych może dostarczyć Ci informacji o ich grupie docelowej, zaangażowaniu użytkowników i popularności treści.

Jakich narzędzi SEO warto użyć do analizy konkurencji?

W analizie konkurencji pod kątem SEO nie chodzi o to, by wchodzić na stronę każdego konkurenta i krok po kroku analizować wszystkie elementy wpływające na jej pozycje w Google. Specjalistyczne narzędzia zrobią to za Ciebie. Musisz tylko wiedzieć, na które z nich warto postawić. 

Senuto

Senuto to polskie narzędzie, które służy głównie do analizy widoczności. Pozwoli Ci ono:

  • zweryfikować widoczność w wynikach wyszukiwania dowolnej strony internetowej (liczbę fraz w top 3, top 10 czy top 100),
  • dowiedzieć się, na jakie dokładnie frazy Twoja konkurencja wyświetla się w Google, 
  • poznać największe spadki i wzrosty dotyczące widoczności Twoich konkurentów w ostatnich dniach,
  • zidentyfikować Twoich konkurentów (narzędzie dobierze ich na podstawie liczby wspólnych fraz kluczowych).

Ahrefs

To kompleksowe narzędzie SEO, które pozwoli Ci przeanalizować wszystkie istotne aspekty dotyczące pozycjonowania stron. 

W Ahrefs sprawdzisz m.in,: 

  • kim są Twoi konkurenci na poszczególne frazy,
  • istotne wskaźniki SEO, jak np. Domain Raiting konkurencji,
  • jaki ruch organiczny generują konkurencyjne strony, 
  • na jakie słowa kluczowe są one widoczne, 
  • profil linków przychodzących konkurentów.

Contadu lub Surfer SEO

Surfer SEO i Contadu to narzędzia, które pomagają opracować i realizować strategię content marketingową. Znacznie ułatwiają tworzenie treści, ale nie tylko. 

Możesz w nich podać interesującą Cię frazę, a po chwili pokażą Ci one strony, które zajmują na nią najwyższe pozycje. Pozwala to więc nie tylko na identyfikację konkurentów, ale także zaawansowaną analizę treści. 

Przydatne wtyczki do przeglądarki

Analizę konkurencji znacznie ułatwiają także różnego rodzaju wtyczki, które możesz dodać do swojej przeglądarki. Godne Twojej uwagi są przede wszystkim te narzędzia:

  • MozBar – to popularna wtyczka, która umożliwia szybką analizę SEO strony, w tym autorytet domeny (DA) i autorytet strony (PA).
  • Ahrefs SEO Toolbar – dostarcza danych o profilu linków zwrotnych, ruchu organicznym i rankingu słów kluczowych.
  • SEO META in 1 Click – pozwala na analizę tagów meta i atrybutów alt, które wpływają na pozycjonowanie strony.
  • SEOquake – oferuje analizę wyświetleń, słów kluczowych, konkurencyjności oraz wskaźników jakości strony.
  • BuiltWith – pozwala zidentyfikować technologie użyte na stronie, co jest pomocne w analizie technicznej. 
  • Keyword Surfer, który pokaże Ci między innymi, ile razy dane słowo kluczowe pojawia się na stronie konkurencji. 

Podsumowanie

Badanie konkurencji pozwoli Ci określić, co musisz zrobić, aby zbudować oczekiwaną widoczność w wyszukiwarce i jakich zasobów będzie to wymagać. 

Nie możesz skupiać się jednak tylko na konkurentach. Nie zapomnij też o audycie SEO Twojej strony! Warto upewnić się, że jest ona odpowiednio zoptymalizowana i gotowa do dalszych działań z zakresu pozycjonowania. 

Chcesz zacząć budować widoczność w Google? Skontaktuj się z nami już teraz!


Porozmawiajmy o tym, jak rozwinąć
Twój biznes