Przejdź do treści

Poznaj najczęstsze błędy SEO, które popełniasz, zakładając sklep internetowy e-commerce!

Wysoka pozycja sklepu internetowego w wynikach wyszukiwania to jeden z kluczowych czynników sukcesu w e-commerce. W artykule pokażemy Ci, jakie najczęstsze błędy SEO popełniają twórcy sklepów internetowych i podpowiemy, jak ich unikać!

Dlaczego zapominamy o optymalizacji SEO?

Wielu przedsiębiorców planujących uruchomienie e-sklepu prowadzi już sklep stacjonarny, nie mając jednak dużej wiedzy na temat marketingu internetowego. Inwestują oni niewielką kwotę w budowę sklepu internetowego, twierdząc, że chcą po prostu sprawdzić, czy nowa witryna przyniesie im korzyści sprzedażowe.

Niestety, bez działań optymalizacyjnych pod kątem pozycjonowania i kompleksowej strategii obecności w internecie, taki e-sklep jest z góry skazany na niepowodzenie. Konkurencja jest duża i potrzebne są synergiczne działania w różnych kanałach. Nie wystarczy jedynie „odpalić Adsy” czy „pisać fajnego bloga”. Potrzebna Ci jest strategia, również strategia SEO.

Jakie błędy SEO popełniamy najczęściej przy zakładaniu sklepu online? Poznaj 12 najczęściej popełnianych błędów w sklepach internetowych!

Nieprawidłowa architektura informacji, błędne linkowanie on-site czy brak wdrożenia tagów meta to jedne z wielu błędów w e-commerce, popełnianych przez niedoświadczonych specjalistów. W kolejnych akapitach przeczytasz, na czym polegają i jak unikać popularnych błędów e-commerce!

Przeczytaj inspirujące wpisy na blogu LUMO

Zajrzyj na bloga, którego piszemy z wielką ochotą. Dowiedz się więcej o marketingu internetowym i odkryj jak docierać do użytkowników Internetu!

Zła struktura drzewa kategorii

Niejasna logicznie, skomplikowana, nieuwzględniająca słów kluczowych i utrudniająca nawigację struktura drzewa kategorii oraz podkategorii to zła praktyka zarówno z punktu widzenia pozycjonowania, jak i potencjalnego klienta. Właściwa architektura kategorii Twojego sklepu internetowego powinna zostać stworzona z uwzględnieniem fraz kluczowych oraz klarownej hierarchii kategorii i podkategorii, widocznej również w adresach URL.

Złe linkowanie wewnętrzne

Linki umieszczone automatycznie przez autorski CMS przy pomocy JavaScript, odnośniki w formie grafik czy podstrony produktowe oraz kategorii osierocone w procesie linkowania wewnętrznego to jedne z wielu błędów spotykanych w e-commerce. Aby roboty indeksujące mogły zaindeksować cały sklep, muszą widzieć jasne powiązania pomiędzy podstronami. Jeżeli jakaś strona produktowa albo kategoria nie będzie podlinkowana, to prawdopodobnie nie zostanie zaindeksowana.

Bot ma dostęp do wszystkich zasobów

Formularze rejestracyjne, podstrony odzyskiwania hasła, wyniki wyszukiwania z wewnętrznej wyszukiwarki sklepu internetowego czy podstrony ze świadomie zduplikowanym contentem – te zasoby zdecydowanie nie powinny zostać zaindeksowane.

Pamiętaj, że fakt, iż bot ma dostęp do wszystkich zasobów, nie oznacza, że zyskasz lepszą pozycję w Google. Wręcz przeciwnie – źle oceniając wartość zasobów i nie wyłączając ich z indeksowania, możesz obniżyć wartość swojej strony dla botów indeksujących.

Przeczytaj inspirujące wpisy na blogu LUMO

Zajrzyj na bloga, którego piszemy z wielką ochotą. Dowiedz się więcej o marketingu internetowym i odkryj jak docierać do użytkowników Internetu!

Brak wdrożenia odpowiednich meta tagów

Potencjalny klient, chcący kupować produkty w internecie często zaczyna swoją podróż od wyszukiwarki Google. Wyniki na stronie SERP (ang. Search Engine Result Page) są prezentowane m.in. na podstawie meta tagów „meta-title” oraz „meta-description”. Częstym problemem jest nieprawidłowe wdrożenie tagów lub ich całkowity brak.

Zadbaj o dopasowane, nasycone słowami kluczowymi i zachęcające do kliknięcia meta-tagi. Zyskasz lepszą widoczność w Google oraz poprawisz CTR.

Brak treści na stronach kategorii oraz informacji o produktach

Jednym z podstawowych elementów budowania widoczności sklepu internetowego jest treść, na którą składają się również opisy produktów oraz kategorii. Nie musisz pisać elaboratów, ale postaraj się, by teksty na tych podstronach w wyczerpujący sposób opisywały zawartość kategorii albo konkretne produkty. Brak tych treści wpływa bardzo negatywnie na Twoją pozycję w wynikach Google.

Przeczytaj inspirujące wpisy na blogu LUMO

Zajrzyj na bloga, którego piszemy z wielką ochotą. Dowiedz się więcej o marketingu internetowym i odkryj jak docierać do użytkowników Internetu!

Produkty mają zduplikowane opisy

Duplicate Content czy zduplikowane treści w obrębie tego samego serwisu to zmora dla specjalistów od pozycjonowania. Wielu przedsiębiorców uważa, że wystarczy skopiować ten sam opis 100 razy i ewentualnie zmienić nazwę produktu – nie idź tą drogą!

Tylko unikalne opisy produktowe przyniosą Ci pozycje w TOP 10 SERP-ów, a w konsekwencji dobrą sprzedaż. Jeśli na razie nie masz możliwości ich stworzenia – rozważ tymczasowe wyłączenie z indeksowania zduplikowanych zasobów. Pamiętaj też, że generyczne treści stworzone prostym propmptem przez ChatGPT i skopiowane do CMS-a bez dodatkowej redakcji również nie będą rozwiązaniem.

Noindex/nofollow

Nierzadko systemy CMS automatycznie dodają atrybuty noindex oraz nofollow w miejscach, gdzie ich wdrożenie jest błędne i nie ma żadnego uzasadnienia. Przypomnijmy znaczenie tych atrybutów HTML!

  • Noindex to atrybut, informujący roboty indeksujące, że dana strona ma zostać wyłączona z indeksowania. To również częsty powód problemów z indeksacją całego sklepu e-commerce.
  • Nofollow to z kolei atrybut, informujący bota wyszukiwarki, że określony link nie ma być śledzony i nie powinien mieć wpływu na ranking strony. Unikaj stosowania tego atrybutu w architekturze wewnętrznej swojej strony internetowej.

Oba wymienione wyżej atrybuty mają wpływ na crawlowanie serwisu przez roboty indeksujące.

Niska wydajność sklepu online

Ogromne znaczenie dla pozycji w Google ma również wydajność e-sklepu. Jeżeli strona główna sklepu internetowego oraz kolejne podstrony ładują się bardzo wolno, to ciężko będzie nam zbudować dobrą widoczność w sieci. Użytkownicy również mogą być zniechęceni długim czasem oczekiwania na pojawienie się strony produktowej. Aby dowiedzieć się więcej na temat wydajności sklepu, możesz skorzystać z narzędzi, takich jak GTmetrix.

Brak bloga

Nie prowadząc bloga, tracisz ogromny potencjał związany z budowaniem rozpoznawalności marki oraz widoczności w sieci. Pamiętaj, że tworzenie merytorycznych i nasyconych w odpowiednim stopniu frazami kluczowymi artykułów blogowych niesie za sobą korzyści na wielu płaszczyznach. Zyskujesz nie tylko lepsze pozycje w Google, lecz również budujesz solidne podstawy góry lejka marketingowo-sprzedażowego ToFu (ang. Top of the Funnel).

Przeczytaj inspirujące wpisy na blogu LUMO

Zajrzyj na bloga, którego piszemy z wielką ochotą. Dowiedz się więcej o marketingu internetowym i odkryj jak docierać do użytkowników Internetu!

Błędna optymalizacja grafik

Zbyt duży rozmiar oraz waga plików graficznych, niepoprawne nazewnictwo i brak wdrożonych tagów „alt” (tzw. alternatywnych opisów obrazków) to jedne z grzechów głównych błędnej optymalizacji grafik. Warto też zastanowić się nad wykonaniem sesji zdjęciowej, zamiast stosowaniem nieunikalnych zdjęć produktów ze strony producenta. Pokaż, co rzeczywiście możesz zaoferować z myślą o klientach i pozycji w Google.

Niepoprawne stosowanie nagłówków

Wielokrotnie spotkaliśmy się z przypadkami, gdzie na stronie głównej albo podstronach występowało kilka nagłówków H1 rozrzuconych po całej treści. Inny przykład to brak dbania o hierarchię nagłówków H1, H2, H3 i mieszanie ich w obrębie tekstu. Już na etapie wdrażania sklepu internetowego musisz zwrócić uwagę, czy Twój CMS nie dodaje do podstron podwójnego nagłówka H1 lub nie popełnia innych błędów.

Źle skonfigurowany plik sitemap.xml i blokada dla botów wyszukiwarki

Plik sitemap.xml przechowuje mapę witryny, czyli listę wszystkich istotnych adresów URL podstron Twojego sklepu internetowego. Źle skonfigurowany plik mapy strony powoduje błędne indeksowanie serwisu – roboty indeksujące nie widząc podstron w sitemap.xml z dużym prawdopodobieństwem nie dotrą do nich samodzielnie.

Równie istotny jest plik robots.txt. On z kolei nie zawiera znaczników języka XML, lecz informacje o tym, jakie zasoby strony mogą być indeksowane przez roboty, a do których dostęp jest zabroniony. Częstym błędem jest całkowita blokada sklepu dla botów właśnie na poziomie pliku robots.txt.

O czym jeszcze powinieneś pamiętać, zakładając sklep internetowy?

Wiesz już, jakie aspekty wpływają na pozycję sklepu internetowego w Google. Widoczność w organicznych wynikach Google to jednak nie wszystko! O czym jeszcze powinieneś pamiętać, zakładając e-sklep?

Zaplanuj promocję w Google Ads i Facebook Ads

Skuteczne dotarcie do grupy docelowej wymaga synergii rozmaitych działań. Nie wystarczy wysoka pozycja w wynikach Google, by pozyskać nowych klientów. Pamiętaj, by zaplanować również budżet na promocję w Google Ads oraz Facebook Ads.

Przeczytaj inspirujące wpisy na blogu LUMO

Zajrzyj na bloga, którego piszemy z wielką ochotą. Dowiedz się więcej o marketingu internetowym i odkryj jak docierać do użytkowników Internetu!

Prowadząc sklep internetowy, musisz nie tylko pozyskiwać nowych klientów, ale dbać również o tych, którzy dokonali zakupu albo jedynie odwiedzili sklep. W tym celu „przypomnij im o swoim istnieniu”, emitując ściśle stargetowane kampanie remarketingowe.

Załóż i prowadź media społecznościowe

Klienci to społeczność, o którą musisz dbać. Nie ma lepszego miejsca na angażowanie społeczności, niż nowoczesne kanały Social Media. W zależności od specyfiki działalności Twojego sklepu internetowego możesz zaplanować obecność na Facebooku, Instagramie, TikToku czy LinkedIn. Twórz angażujący, wartościowy content, w rozmaitych formatach: krótkie i długie video, posty tekstowe, infografiki czy zdjęcia.

Przeczytaj inspirujące wpisy na blogu LUMO

Zajrzyj na bloga, którego piszemy z wielką ochotą. Dowiedz się więcej o marketingu internetowym i odkryj jak docierać do użytkowników Internetu!

Zadbaj o dobrą obsługę klienta w wielu kanałach

Współczesny konsument żyje w pośpiechu. Nie ma czasu czekać. Komunikuje się tam, gdzie lubi, a nie tam, gdzie mu każesz. Dlatego tak ważne jest obsługiwanie klienta w rozmaitych kanałach – standardowy mail czy telefon to zdecydowanie za mało! Wielu konsumentów lubi komunikować się z użyciem Messengera, WhatsAppa, Telegrama, a nierzadko również modułu czatu na stronie czy połączenia video z konsultantem.

Wybierz skalowalną platformę sprzedaży e-commerce

Nie ma nic gorszego, niż rozwój sklepu ograniczony przez… Wybór nieodpowiedniej platformy sprzedaży e-commerce. Już na starcie wybierz skalowalne rozwiązanie i zadbaj, by w razie potrzeby można było w łatwy sposób rozbudować asortyment z poziomu 100 produktów do 1000 pozycji albo z pułapu 1000 produktów do poziomu 5000 towarów.

Zadbaj o UX, intuicyjny proces zakupowy oraz optymalizację CRO

Możesz oferować darmową wysyłkę, dostawę w 24 godziny i możliwość zakupów bez potrzeby założenia konta, ale… Bez dobrze zaprojektowanej ścieżki zakupowej klient nie skorzysta z tych benefitów, bo po prostu nie będzie wiedział, jak dokonać zakupu. UX, intuicyjny proces zakupowy i stała dbałość o optymalizowanie konwersji to aspekty, o których musisz pamiętać. Jeśli Twój serwis nie będzie przyjazny klientowi, to nie zanotujesz sprzedaży.

Pamiętaj o dopasowaniu strony internetowej do potrzeb użytkowników urządzeń mobilnych

Potrzebujesz skutecznego pozycjonowania stron? Zobacz jak robimy to w LUMO

Wszelkie raporty mówią, jak duże znaczenie ma dopasowanie strony do potrzeb użytkowników urządzeń mobilnych. Liczba konsumentów robiących zakupy przy pomocy tabletów, smartfonów, a w przyszłości nawet smartwatchy będzie rosła! Jeżeli nie chcesz zostać w tyle peletonu, to koniecznie uwzględnij dopasowanie sklepu do mobile w swojej strategii e-commerce.

Wybierz zaufanego partnera w SEO dla branży e-commerce!

Przedstawiliśmy Ci najczęstsze błędy z zakresu Search Engine Optimization, jakie możesz spotkać również w swoim sklepie. Jeżeli chcesz poradzić sobie z błędami i zwiększyć sprzedaż w e-sklepie, to nie wahaj skontaktować się z przedstawicielem Lumo! Pomożemy Ci zoptymalizować konwersję, odzyskać porzucone koszyki i sprzedawać więcej!


Porozmawiajmy o tym, jak rozwinąć
Twój biznes