Przejdź do treści

Broken links (uszkodzone linki) – co to? Jak wpływają na SEO?

Klikasz link na stronie, ale zamiast zobaczyć oczekiwaną treść, widzisz jedynie komunikat o błędzie 404? Właśnie trafiłeś na broken link! W artykule sprawdzimy, czym są uszkodzone linki „broken links” i przyjrzymy się, jaki jest ich wpływ na SEO Twojej strony!

Broken links – nazywane również przez specjalistów „dead links” lub martwe linki – są uszkodzonymi lub martwymi odsyłaczami do innych stron lub podstron. Broken link to hiperłącza, które z różnych przyczyn nie przekierowują użytkownika Twojego serwisu do docelowej strony.

Zamiast przenieść internautę na pożądany adres, po kliknięciu w taki odsyłacz, wyświetla się mu komunikat o błędzie, najczęściej słynny „Error 404 – nie znaleziono strony„.

Takie błędne odsyłacze mogą występować zarówno w obrębie Twojej witryny (łącza wewnętrzne), jak i prowadzić do zewnętrznych stron (łącza wychodzące). Mogą też być odsyłaczami przychodzącymi z innych domen do Twojej strony, wykorzystywanymi chociażby w działaniach link building.

Uszkodzone linkowanie może powstawać na kilka sposobów. W zależności od przyczyn lub specyfiki występowania, dzielimy je na 3 rodzaje. Mały „słownik broken links” prezentujemy poniżej.

Uszkodzone linki wewnętrzne

Błędne linki wewnętrzne to wszystkie odsyłacze, które kierują internautę do innych stron w obrębie tej samej domeny, jednak przejście na stronę docelową kończy się wyświetleniem komunikatu o błędzie. Łącza takie mogą ulec uszkodzeniu w 3 przypadkach.

  1. Docelowa podstrona zostanie usunięta lub przeniesiona pod inny adres, a łącze nie zostanie zaktualizowane.
  2. W kodzie HTML strony pojawi się przypadkowa literówka w adresie linkowanej strony.
  3. Zmieni się struktura witryny, a hiperłącza nie zostaną dostosowane do nowych adresów.

Takie błędy powstają bardzo często już na etapie tworzenia i w początkach rozwijania strony, jeśli wspomniany proces nie jest konsultowany ze specjalistą SEO, a sami twórcy nie mają odpowiedniej wiedzy na temat prawidłowego projektowania architektury informacji.

Przeczytaj inspirujące wpisy na blogu LUMO

Dowiedz więcej o korzyściach kampanii Google Ads i pozycjonowaniu stron

Uszkodzone linki przychodzące

Hiperłącza przychodzące to odnośniki z innych domen, które kierują użytkowników do Twojej witryny. Kiedy może dojść do uszkodzenia takiego hiperłącza?

  1. Zmienisz adres zakładki, do której prowadził odsyłacz, a właściciel zewnętrznej strony nie zaktualizuje swojego odnośnika.
  2. Zewnętrzna witryna, z której pochodził link, przestanie istnieć.

Należy zwracać szczególną uwagę na takie sytuacje, jeżeli prowadzisz działania link buildingowe, stanowiące jeden z elementów nowoczesnego pozycjonowania w wyszukiwarkach internetowych.

Uszkodzone linki wychodzące

Nieprawidłowe łącza wychodzące to odnośniki z Twojej strony do zewnętrznych witryn. Można wymienić 3 sytuacje, kiedy możesz się natknąć na ten problem.

  1. Docelowa strona zostanie usunięta lub przeniesiona pod inny adres.
  2. Zewnętrzna domena wygaśnie i nie zostanie odnowiona.
  3. Właściciel linkowanej strony wprowadzi błąd w jej adresie.

Takie sytuacje występują również w działaniach link building, szczególnie po stronie samego wydawcy, czyli właściciela serwisu, w którym publikujesz artykuł sponsorowany, kierujący do Twojej strony.

Obecność broken links na Twoje stronie internetowej może mieć szereg negatywnych konsekwencji dla jej pozycjonowania. Poniżej opisujemy szerzej 3 najczęstsze sytuacje, na które musisz zwrócić uwagę zarówno na etapie audytu, jak i optymalizacji.

  1. Utrata mocy linkowania – każdy odsyłacz ma swoją moc, która jest przekazywana jest na docelową stronę. Jeśli odnośnik jest uszkodzony, moc przepada, co może osłabić pozycję strony w wynikach wyszukiwania. Ten aspekt jest niezmiernie ważny w kontekście działań link buildingowych i budowania profilu linkowania zewnętrznego.
  2. Utrudnienie skanowania i indeksowania – roboty indeksujące wyszukiwarek, natrafiając na broken link, marnują swój crawl budget na przeczesywanie nieistniejących zakładek. Zamiast indeksować wartościowe treści, błądzą po uszkodzonych odsyłaczach, co może spowolnić indeksację witryny albo sprawić, że część prawidłowych podstron nie będzie zaindeksowana.
  3. Negatywne doświadczenia użytkowników – internauci, którzy trafią na broken link, z pewnością nie będą zadowoleni. Może to skutkować zwiększonym współczynnikiem odrzuceń i krótszym czasem spędzonym na stronie, a to sygnał dla Google, że Twój serwis nie dostarcza użytkownikom wartościowych treści.

Błędne odsyłacze nie tylko mogą obniżyć widoczność strony w wynikach wyszukiwania, lecz również utrudnić robotom indeksującym pracę i zniechęcić użytkowników do korzystania z witryny, a w konsekwencji zakupów. Dlatego tak ważne jest regularne monitorowanie i naprawianie uszkodzonych odnośników.

Jak sprawdzić czy strona posiada zepsute linki?

Istnieje wiele narzędzi typu „link checker”, z których pomocą szybko i sprawnie z identyfikujesz wszelkiego rodzaju broken links na Twojej stronie. Poniżej przedstawiliśmy najciekawsze z nich.

  • Screaming Frog -to rozbudowane narzędzie SEO (właściwie tzw. crawler), dedykowany do skanowania witryny, również pod kątem broken links. Wystarczy, że wprowadzisz adres URL strony, a Screaming Frog przeanalizuje wszystkie hiperłącza i wskaże te, zwracające kod błędu 404.
  • Ahrefs – popularna platforma SEO posiada funkcję Site Audit, służącą do wykrywania różnych problemy na stronie, w tym nieprawidłowego linkowania wewnętrznego i zewnętrznego. Ahrefs sprawdzi zarówno odsyłacze wewnętrzne, jak i przychodzące spoza Twojej domeny.
  • Google Search Console – narzędzie od Google również potrafi zidentyfikować broken linki. W raporcie „Crawl Errors” znajdziesz listę adresów URL, oznaczonych przez robota Google jako niedostępne, w tym zwracające błąd 404.

W tym miejscu warto dodatkowo wspomnieć o tzw. broken link building. Jest to metoda, gdzie szukamy niedziałających odsyłaczy, przygotowujemy treści mające związek z nimi, a następnie kontaktujemy się z autorem serwisu lub artykułu z prośbą o zmianę niedziałającego hiperłącza na odsyłacz do naszej strony.

Jak naprawić uszkodzone linki?

Identyfikacja błędnych broken links na stronie to dopiero początek. Teraz możesz przystąpić do właściwego działania i ich naprawy, używając jednej z 3 metod.

  1. Przywróć usuniętą treść – jeśli łącze prowadzi do strony, która została usunięta, rozważ przywrócenie jej, szczególnie jeśli artykuł cieszył się popularnością wśród użytkowników i pozyskiwał wartościowe linki przychodzące.
  2. Ustaw przekierowanie 301 – jeżeli podstrona zmieniła adres URL, ustaw przekierowanie 301 ze starego adresu na nowy. Dzięki temu internauci i roboty wyszukiwarek trafią we właściwe miejsce, a moc Twojego linkowania zostanie przekazana.
  3. Zaktualizuj odnośniki – w sytuacji, gdy to odsyłacze wewnętrzne uległy uszkodzeniu, po prostu zaktualizuj ich adresy URL w kodzie HTML strony. W przypadku odsyłaczy przychodzących skontaktuj się z właścicielami stron, z których pochodzą i poproś o ich aktualizację.

Gdy jednak nie możesz przywrócić treści, ani przekierować hiperłącza czy ustawić odpowiedniego przekierowania, to po prostu skasuj łącze. Ułatwisz pracę robotom indeksującym i wpłyniesz na pozytywne doświadczenia odwiedzających.

Umów się na konsultację z ekspertami Lumo!

Jeśli czujesz, że potrzebujesz wsparcia w identyfikacji i naprawie uszkodzonych odnośników, zespół naszej agencji marketingowej Lumo chętnie Ci pomoże!

Nasi specjaliści SEO przeprowadzą kompleksowy audyt Twojej witryny, wskażą problematyczne punkty i zaproponują skuteczne rozwiązania. Wspólnie zadbamy o to, by Twoja strona była wolna od broken links i cieszyła się jak najlepszą widocznością w wynikach wyszukiwania.


Porozmawiajmy o tym, jak rozwinąć
Twój biznes