Obecność na pierwszej stronie wyników wyszukiwania w Google to cel wielu właścicieli stron internetowych i firm. Jak tam dotrzeć? Poznaj sprawdzone strategie i dobre praktyki SEO, i dowiedz się jak zwiększyć wartościowy ruch w witrynie!
Co zyska Twoja firma, wyświetlając się w TOP10 wyników Google?
Pierwsza strona wyników wyszukiwania Google to miejsce, w którym chce być każda firma. Dlaczego? Ponieważ to właśnie tam trafia zdecydowana większość Twoich potencjalnych klientów, poszukujących informacji, a niejednokrotnie konkretnych produktów czy usług z mocną intencją zakupową. Wyświetlanie się w TOP10 Google oznacza znacznie większą widoczność Twojej witryny, a co za tym idzie – jeszcze więcej potencjalnych klientów i szansę na zwiększenie sprzedaży.
Musisz mieć świadomość, że wysokie pozycje w wynikach organicznych Google wspierają również Twoje działania reklamowe, a w szczególności kampanie Google Ads w wyszukiwarce. Dzięki temu Twoja firma będzie pojawiać się na pierwszej stronie wyszukiwarki aż w kilku miejscach jednocześnie! Twoja marka będzie obecna zarówno w wynikach płatnych, jak i organicznych. Tak duża ekspozycja w SERP-ach to z kolei znacząco większe prawdopodobieństwo CTR – zainteresowany użytkownik kliknie link do Twojej strony i dokona konwersji.
Jak dostać się na pierwszą stronę w Google? Poznaj dobre praktyki SEO!
Osiągnięcie wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania Google wymaga oczywiście sporo pracy, cierpliwości oraz wdrożenia odpowiedniej strategii SEO. To złożony proces, składający się z szeregu drobnych, powiązanych ze sobą elementów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze aspekty, na które musisz zwrócić uwagę, aby zwiększyć swoje szanse na pierwszą stronę Google!
Odpowiednia struktura strony internetowej
Bez wątpienia fundamentem skutecznego pozycjonowania stron jest dobrze przemyślana struktura Twojego serwisu – począwszy od strony głównej, aż po najodleglejsze podstrony.
Architektura strony powinna być przejrzysta, intuicyjna i łatwa w nawigacji zarówno dla użytkowników, jak i robotów indeksujących Google. Zadbaj zatem o logiczny podział na kategorie i podstrony, stosuj przyjazne linki (tzw. SEO friendly) i pamiętaj o prawidłowo wdrożonej mapie strony w formacie XML (tzw. sitemap.xml). To wszystko ułatwi wyszukiwarce dotarcie do wszystkich ważnych treści w obrębie całego Twojego serwisu.
Oczywiście zaprojektowanie prawidłowej architektury informacji na stronie to złożony proces, wymagający sporej wiedzy, odpowiedniej analizy słów kluczowych oraz zderzenia jej wyników z aspektami UX oraz UI. Z tego powodu, jeśli jesteś osobą nietechniczną i nie masz wiedzy na temat SEO, rekomendujemy współpracę w tym zakresie ze sprawdzonymi specjalistami marketingu internetowego. Jako agencja Lumo również możemy zapewnić Ci takie wsparcie. Najlepiej, jeśli zgłosisz się do nas zanim zaczniesz budować nową stronę internetową.
Optymalizacja witryny i dopasowanie do słów kluczowych
Optymalizacja strony pod kątem odpowiednich słów kluczowych to kolejny aspekt, o którym musisz pamiętać w drodze na szczyt rankingu Google. Dobór fraz, związanych z Twoją branżą i oferowanymi produktami czy usługami, jest niezmiernie ważny.
Przeprowadź dokładną analizę zapytań, jakich używają potencjalni klienci Twojego biznesu, wyszukując informacji o oferowanych przez Ciebie produktach lub usługach w Google. W ten sposób możesz dowiedzieć się również, jakie powiązane tematy interesują klientów i być może lekko rozszerzysz swoją ofertę. Zyskasz również wiedzę na temat ewentualnej sezonowości wyszukiwań.
Po analizie umieść wybrane słowa kluczowe w strategicznych miejscach na swojej witrynie – w tytułach, nagłówkach, treściach, opisach meta-title oraz meta-description czy w nazwach plików graficznych. Pamiętaj jednocześnie, aby robić to z umiarem i w naturalny sposób. Przesycenie strony słowami kluczowymi (tzw. keyword stuffing) może mieć odwrotny skutek i przyczynić się do spadku pozycji strony, a nawet jej wyindeksowania.
Optymalizacja techniczna Twojej strony
Twoja witryna musi spełniać szereg wymagań technicznych, aby naprawdę osiągnąć wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania. Wyszukiwarka Google stawia na strony internetowe, które są nie tylko szybkie, lecz również bezpieczne oraz przyjazne dla urządzeń mobilnych. Zadbaj zatem o stałą optymalizację czasu ładowania, wdróż certyfikat SSL i protokół HTTPS oraz przygotuj stronę do wyświetlania na smartfonach i tabletach, wykorzystując technologię RWD lub inne rekomendowane rozwiązanie. Pamiętaj także, aby Twój serwis był wolny od jakichkolwiek błędów i miał poprawny kod źródłowy.
Twórz wartościowe i użyteczne treści dla użytkowników
Zapewne zdarzyło Ci się usłyszeć lub przeczytać, że Google premiuje w swoim rankingu strony, dostarczające internautom wartościowych, a zarazem unikalnych treści. Twórz więc angażujące, merytoryczne i atrakcyjne wizualnie artykuły oraz treści na strony, które rzeczywiście odpowiadają na potrzeby i pytania Twoich odbiorców.
Musisz też wiedzieć, że regularne publikowanie wysokiej jakości contentu nie tylko przyciągnie nowych użytkowników, ale też zachęci obecnych klientów do udostępniania Twoich treści, co z kolei pozytywnie wpłynie na pozycję strony w wynikach wyszukiwania oraz reputację marki, budując tzw. Social Proof.
Wdróż odpowiednie linkowanie wewnętrzne
Linkowanie wewnętrzne jest często niedoceniane przez właścicieli stron, niemających dużej wiedzy na temat SEO. Okazuje się, że to duży błąd!
Umieszczaj na swojej witrynie odnośniki, które w logiczny sposób łączą ze sobą powiązane tematycznie podstrony – strony produktowe, strony kategorii, strony ofertowe i opisowe czy artykuły na blogu. Sukcesywne linkowanie, ułatwi Twoim użytkownikom oraz robotom Google poruszanie się po Twoim serwisie i odkrywanie wartościowych treści. Pamiętaj jednocześnie, aby stosować przyjazne linki z odpowiednimi słowami kluczowymi. Adres URL powinien zawierać interesującą Cię frazę.
Pozyskuj linki przychodzące do witryny (link building)
Pozyskiwanie linków przychodzących, czyli link building to kolejny aspekt, w który zdecydowanie warto zainwestować czas oraz budżet na SEO. O sile Twojej strony w oczach robotów indeksujących Google decydują również linki przychodzące z innych witryn, tzw. backlinki.
Zasada jest stosunkowo prosta – im więcej wartościowych i tematycznych odnośników prowadzi do Twojego serwisu, tym lepiej. Staraj się jednak pozyskiwać linki wyłącznie z wysokiej jakości serwisów i zaufanych źródeł. Możesz to robić poprzez tworzenie wartościowych treści, które inne strony będą chętnie linkować, nawiązywanie współpracy z blogerami i influencerami czy działania PR-owe oraz publikowanie płatnych artykułów sponsorowanych.
Jednocześnie miej na uwadze, że pozyskiwanie dużej ilości „tanich linków” z wątpliwej jakości serwisów nie tylko może nie przynieść pożądanego efektu, lecz nawet spowodować spadek pozycji w Google lub zbanowanie Twojej strony.
Zadbaj o pozostałe elementy techniczne
Poza wspomnianymi wyżej aspektami, zadbaj także o inne techniczne elementy SEO, mające wpływ na pozycję w SERP. Chodzi m.in. o poprawne nagłówki H1-H6, przyjazne adresy URL, odpowiednio dopracowane meta tagi, optymalizację obrazów i zdjęć czy dostosowanie strony do urządzeń mobilnych. Wszystkie wspomniane przez nas czynniki, składają się na profesjonalną i skuteczną optymalizację witryny pod kątem wyszukiwarek.
Stale monitoruj efekty i ulepszaj działania
Oczywiście musisz mieć świadomość, że budowanie pozycji w Google to proces ciągły, wymagający od Ciebie lub Twoich specjalistów, regularnego monitorowania i wprowadzania ulepszeń.
Śledź zatem pozycje swojej strony w wynikach wyszukiwania Google przy pomocy odpowiednich narzędzi, analizuj ruch i zachowania użytkowników oraz sprawdzaj, które działania przynoszą najlepsze rezultaty. Korzystaj z Google Analytics oraz Google Search Console. Na tej podstawie optymalizuj swoją strategię SEO i wprowadzaj niezbędne zmiany. Bądź na bieżąco z aktualizacjami algorytmów Google i nowymi trendami w branży.
Analizuj działania SEO swojej konkurencji
Warto także przyglądać się działaniom SEO podejmowanym przez Twoją konkurencję. Sprawdź, jakie słowa kluczowe wykorzystują Twoi konkurenci, a ponadto zweryfikuj jakie treści tworzą oraz skąd pozyskują linki. Takie analizy są możliwe przy użyciu specjalnych narzędzi i pomogą Ci zidentyfikować dobre praktyki i obszary, w których możesz wyprzedzić rywali. Oczywiście nie chodzi o kopiowanie cudzych działań, ale o czerpanie inspiracji i wyciąganie wniosków.
Rozwijaj witrynę z myślą o pozycjonowaniu i użytkownikach
Wszystkie wymienione wyżej praktyki to sprawdzone wskazówki, z których na co dzień korzystają nasi specjaliści oraz eksperci SEO, prowadząc projektu dla klientów agencji Lumo. Najważniejsza myśl, jaką warto zapamiętać to fakt, iż musisz jednocześnie pamiętać o aspektach SEO, jak i o użytkowniku. Pamiętaj, że sama widoczność w Google nie wystarczy. Jeżeli strona docelowa będzie niedopracowana, to ruch na stronie wzrośnie, ale nie odnotujesz pożądanych konwersji. Dlatego stale rozwijaj zarówno warstwę SEO, jak i architekturę swojego serwisu pod kątem UX – z myślą o Google oraz użytkownikach!
Sprawdź, jakich błędów nie popełniać!
Na drodze do pierwszej strony wyników Google łatwo popełnić błędy, które mogą zniweczyć Twoje wysiłki. Jakich potknięć należy unikać w pozycjonowaniu? Poniżej zebraliśmy listę najczęściej spotykanych błędów. O części z nich napomknęliśmy już we wcześniejszej części artykułu.
- Skupianie się na niewłaściwych słowach kluczowych.
- Przesycanie strony słowami kluczowymi (ang. keyword stuffing).
- Duplikowanie treści na wielu podstronach (ang. duplicate content).
- Zaniedbywanie optymalizacji technicznej.
- Ignorowanie użytkowników urządzeń mobilnych..
- Kupowanie linków ze niskiej jakości serwisów.
- Brak wartościowych treści pisanych dla użytkowników.
- Nieregularna aktualizacja witryny.
- Niecierpliwość i oczekiwanie natychmiastowych efektów.
Unikanie wyżej wymienionych błędów to również podstawa skutecznego SEO – fundament tak samo ważny, jak wspomniane wcześniej „dobre praktyki”.
Pamiętaj, że droga na szczyt Google to złożony i długotrwały proces, wymagający czasu (nierzadko ponad 12 miesięcy do pierwszych widocznych efektów), wiedzy oraz konsekwencji w działaniu. Nie ma tutaj żadnej drogi na skróty! Tylko systematyczna praca i przestrzeganie dobrych praktyk mogą przynieść oczekiwane rezultaty.
Pomożemy Ci osiągnąć sukces i zdobyć pierwsze pozycje w Google!
Wierzymy, że przedstawione przez nas porady pomogą Ci zrozumieć, jak dostać się na pierwszą stronę w Google i wyprzedzić konkurencję! Jeśli jednak czujesz, że potrzebujesz wsparcia ekspertów w osiągnięciu swojego celu, to zapraszamy do współpracy z agencją Lumo – nie wahaj się skontaktować z naszymi konsultantami już dziś!
Nasz zespół doświadczonych ekspertów SEO pomoże Ci opracować i wdrożyć skuteczną strategię pozycjonowania, dopasowaną do specyfiki Twojej branży i biznesu. Zoptymalizujemy Twoją witrynę pod kątem wyszukiwarek, stworzymy angażujące treści, zadbamy o pozyskiwanie wartościowych linków.