Przejdź do treści

Strategia komunikacji marki – jak ją stworzyć i dopasować do grupy docelowej?

Promujesz swoją markę w wielu kanałach. Wyświetlasz reklamy w różnych miejscach, dbasz o aktywność w mediach społecznościowych i piszesz artykuły blogowe. Prawdopodobnie wielu Twoich współpracowników rozmawia na jej temat z klientami. Być może korzystasz też z tradycyjnych materiałów promocyjnych? 

To kluczowe, by we wszystkich tych interakcjach, mówić jednym głosem. Pomoże to zwiększyć świadomość marki i jej rozpoznawalność.

Trudno jednak osiągnąć taki efekt bez konkretnego planu. Umożliwi Ci to właśnie poprawnie opracowana strategia komunikacji. Dowiedz się, co dzięki niej zyskasz i jak ją stworzyć.

Czym jest strategia komunikacji marki?

Strategia komunikacji określa, jak dana marka będzie komunikować się ze swoimi odbiorcami i rynkiem. Jej celem jest przekazanie wartości, misji i wizji danej firmy w sposób, który jest zrozumiały, atrakcyjny i angażujący dla docelowej grupy odbiorców. 

Obejmuje wszystkie aspekty komunikacji – od stylu, przez potrzeby klientów, po wybór konkretnych kanałów marketingowych i narzędzi.

To kluczowy element budowy pozytywnego wizerunku marki i kształtowania relacji z jej otoczeniem.

Przeczytaj inspirujące wpisy na blogu LUMO

Dowiedz więcej o korzyściach kampanii Google Ads i pozycjonowaniu stron

Co składa się na dobrą strategię komunikacji marki?

Strategia komunikacji marki powinna definiować, jak Twoja firma komunikuje się ze światem. Prawdopodobnie doskonale wiesz, że na efektywną komunikację składa się wiele czynników. Podobnie jest więc z jej strategią. 

By stworzyć skuteczną strategię komunikacji marki, uwzględnij następujące elementy:

Identyfikacja marki

Niezwykle ważne jest to, by nadać swojej marce tożsamość i umieć ją precyzyjnie scharakteryzować. Twoja firma na pewno wyróżnia się czymś na tle konkurencji. To ważne, by jasno sprecyzować takie aspekty i odpowiednio je nazwać.

Odpowiedz sobie na pytania:

  • Jakie Twoja marka reprezentuje wartości?
  • Jaką ma osobowość i w jaki sposób ją okazuje?
  • Jaki jest jej cel?
  • Jaką misję chce realizować?
  • Po co w ogóle została stworzona?

Grupy docelowe komunikacji

Komunikacja działa w dwie strony. Na etapie tworzenia strategii nie możesz więc myśleć wyłącznie o perspektywie swojej firmy. Musisz uwzględnić także potrzeby i punkt widzenia konsumentów.

Być może wyróżnisz kilka grup odbiorców, które będą wymagać nieco innej komunikacji – np. w zakresie stylu czy doboru kanałów. To bardzo dobrze! Pamiętaj, że personalizacja komunikacji jest dziś szczególnie ważna.

Kanały komunikacji

Dziś masz więcej możliwości niż kiedykolwiek wcześniej, by dotrzeć do potencjalnych klientów i budować z nimi relacje. Jakie kanały warto rozważyć w swojej strategii komunikacji marki?

  • Tradycyjne 

Kanały offline to przede wszystkim te, które wykorzystujesz do bezpośredniej komunikacji z klientami. To np. rozmowy telefoniczne, osobiste spotkania czy udział w branżowych targach. Warto je odpowiednio zaplanować pod kątem komunikacyjnym.

To jednak także tradycyjne materiały marketingowe – jak np. ulotki, katalogi, standy reklamowe czy broszury. W niektórych branżach wciąż odgrywają one bardzo ważną rolę w strategii komunikacji i nie warto ich ignorować.

  • Cyfrowe

Nie da się ukryć, że kanały online od co najmniej kilkunastu lat wypierają te offline. Wybór jest tu nie mały. To Twoje kanały wewnętrzne – jak strona internetowa, blog, live chat na Twojej stronie czy maile, które wysyłasz do klientów. 

Musisz zaplanować także komunikację marki w zewnętrznych kanałach. To między innymi takie obszary, jak social media, płatne kampanie reklamowe (Google Ads i Meta Ads) czy publikacje sponsorowane. 

Przeczytaj inspirujące wpisy na blogu LUMO

Dowiedz więcej o korzyściach kampanii Google Ads i pozycjonowaniu stron

Treści pisane

Wszystkie treści, które udostępnia Twoja marka, powinny być spójne z wartościami i stylem, który preferuje Twoja grupa docelowa. Kluczowe jest to, by publikowane przez Ciebie teksty były merytoryczne i i po prostu interesujące dla odbiorców. Nie mogą oni przechodzić obok nich obojętnie.

Wybór rodzajów tworzonych treści i ich stylu to jednak nie wszystko. Na etapie tworzenia strategii warto także stworzyć harmonogram publikacji i przemyśleć kanały dystrybucji contentu. 

Aspekty wizualne 

Na etapie tworzenia strategii marki nie możesz zapomnieć o komunikacji wizualnej. Aspekty graficzne będą przecież Ci towarzyszyć podczas przeróżnych interakcji z klientami.

Mowa tu o takich kwestiach jak spójna kolorystyka i czcionki, a także logo czy motywy powtarzające się na grafikach. Miej na uwadze, że np. posty publikowane na Instagramie powinny cechować się nieco inną estetyką, niż te, które wrzucasz na LinkedIn.

Od czego zacząć stworzenie strategii komunikacji marki?

Tworzenie strategii nie może się zaczynać od planowania tego, jak mają brzmieć komunikaty reklamowe. Istnieje wiele aspektów, które musisz przeanalizować na wcześniejszych etapach.

Przed wdrożeniem strategii komunikacji marki zadbaj o:

Określenie grupy docelowej

Zanim przejdziesz do zastanawiania się, jak dokładnie chcesz się komunikować, określ, jaka komunikacja odpowiada Twoim potencjalnym klientom. Musisz poznać ich preferencje i zbadać potrzeby. 

Na jakie aspekty zwrócić uwagę?

  • Styl, który preferują przedstawiciele Twojej grupy docelowej. Bezpośredni? Formalny? A może najlepszy będzie złoty środek?
  • Kanały, z których korzystają. Twoi potencjalni klienci spędzają długie godziny na TikToku czy Instagramie? A może znajdziesz ich raczej na LinkedInie?
  • Wartości i słownictwo, z którym się utożsamiają. Czy bliska jest im troska o środowisko i ekologiczne wartości? A może cenią sobie luksus i prestiż?

Analiza konkurencji

Analiza konkurencji może być dla Ciebie źródłem wielu ciekawych wniosków i inspiracji. Umożliwi Ci ona poznanie praktyk stosowanych w Twojej branży, a także odnalezienie pole do zbudowania przewagi konkurencyjnej. 

Zwróć uwagę na:

  • kanały komunikacji wykorzystywane przez Twoich konkurentów,
  • rodzaj publikowanych treści (np. wideo, relacje, artykuły),
  • styl komunikacji (humorystyczny, poważny, zaczepny),
  • zaangażowanie, jakie generują poszczególne treści (reakcje, udostępnienia, komentarze).

Wykorzystaj te informacje, by podkreślić charakter Twojej marki i wyróżnić się na tle konkurencji.

Wybór kanałów komunikacji

Współczesny świat stwarza wiele możliwości, by docierać do potencjalnych klientów i komunikować się z już pozyskanymi. To media społecznościowe, e-mail marketing, płatne kampanie reklamowe, ale też content na Twojej stronie.

Przeczytaj inspirujące wpisy na blogu LUMO

Dowiedz więcej o korzyściach kampanii Google Ads i pozycjonowaniu stron

Każdy z nich wymaga nieco innego podejścia, co nie zmienia faktu, że przekaz musi być spójny. Warto dokonać wyboru konkretnych kanałów na etapie tworzenia strategii komunikacji marki, a następnie wyznaczyć cele, jaki ma realizować każdy z nich.

Określenie celów komunikacyjnych

Cele komunikacyjne są zazwyczaj powiązane z konkretnym kanałem i mogą się one różnić w zależności od obszaru. Warto je jednak jasno określić, co na późniejszym etapie pozwoli mierzyć skuteczność strategii komunikacyjnej.

Mogą to być np.:

  • Wzrost obserwujących w social media.
  • Większa liczba kliknięć w reklamy. 
  • Dłuższy czas przebywania na stronie. 
  • I oczywiście – konwersje i bezpośrednia sprzedaż.

Pamiętaj, że Twoje cele powinny być mierzalne!

Dlaczego zarządzanie komunikacją marki jest ważne dla Twojej firmy?

Strategia komunikacji marki nie jest jedynie kolejnym dokumentem czy plikiem w Excelu. Jeżeli dobrze ją zaplanujesz i wdrożysz, przyniesie ona wymierne korzyści Twojej firmie.

Co konkretnie możesz zyskać?

Wiarygodność marki

Wyobraź sobie, że widzisz reklamę jakiejś firmy. Klikasz w nią i trafiasz na jej stronę. Nie masz jednak pojęcia, dlaczego się tam znalazłeś, bo widzisz zupełnie inne treści i szatę graficzną niż na tych materiałach, które Cię do niej przyciągnęły. Zdezorientowany szybko ją opuszczasz.

Takie sytuacje po prostu nie mogą się zdarzać. Nie ma wątpliwości, że spójna komunikacja buduje zaufanie klientów do marki. To z kolei może bezpośrednio przekładać się na sprzedaż.

Rozpoznawalność marki

Spójność w przekazie, tonie i stylu pomaga w budowaniu silnej tożsamości marki. Konsekwentne używanie charakterystycznych elementów wizualnych i językowych sprawia, że firma staje się łatwiej identyfikowalna przez konsumentów. 

To z kolei może prowadzić do większej świadomości marki i szybszego podejmowania decyzji zakupowych.

Zasięg marki

Jeżeli wkładasz w wysiłek w to, by opracować strategię komunikacji marketingowej, oznacza to, że chcesz z niej korzystać. To pierwszy krok w stronę tego, by budować widoczność swojej firmy. 

Z każdym kolejnym komunikatem rosną jej zasięgi. A jeżeli jest on skonstruowany w przemyślany sposób, generują one wartościowy ruch i zainteresowanie Twoją ofertą.

Lojalność klientów

Klienci nie przywiązują się do marek wyłącznie ze względu na ich produkty czy usługi.  Jasne komunikowanie wartości i misji marki pomagają w budowaniu więzi emocjonalnej z klientami. Kiedy identyfikują się oni z wartościami marki, są bardziej skłonni ponownych zakupów i polecania jej innym.

Spójność marki i wzmocnienie wizerunku firmy

Spójna komunikacja przekazuje konsumentom jasny obraz marki, jej wartości i misji. Pomaga to w budowaniu silnego, pozytywnego wizerunku, który jest odporny na ewentualne kryzysy.

Zwiększenie atrakcyjności marki dla potencjalnych pracowników i partnerów biznesowych

Jasna strategia komunikacji może również pozytywnie wpłynąć na pracowników, którzy lepiej rozumieją misję i wartości firmy, co z kolei może zwiększyć ich zaangażowanie i motywację do pracy.

Strategia komunikacji marki, której celem jest budowanie pozytywnego wizerunku, przyciąga także do danego przedsiębiorstwa większą liczbę kandydatów. Podobnie jest w przypadku partnerów biznesowych czy potencjalnych inwestorów. 

Przewaga konkurencyjna

Unikalny przekaz i przemyślany wizerunek Twojej firmy pozwoli Ci wyróżnić się na tle konkurencji. Klienci zaczną kojarzyć określony styl i wartości z Twoją firmą i rozpoznawać ją na rynku.

Miej również na uwadze, że wykorzystanie kreatywnych i innowacyjnych metod komunikacji może przyciągnąć uwagę i zainteresowanie, co jest szczególnie ważne w bardzo konkurencyjnych branżach.

Optymalizacja budżetu marketingowego

Dzięki przemyślanej strategii marki lepiej planujesz swoje działania marketingowe i zwiększasz ich efektywność. Pozwala to unikać marnowania zasobów na nieefektywne kampanie i zwiększa ROI (zwrot z inwestycji).

Ograniczasz w końcu ryzyko błędnego doboru kanałów czy stylu komunikatów. 

Adaptacja do zmieniających się warunków

Elastyczna strategia komunikacji umożliwia szybkie dostosowywanie się do nowych trendów i zmian w zachowaniach konsumentów, co jest kluczowe w dynamicznie zmieniającym się świecie biznesu.

Wzrost sprzedaży

Strategia komunikacji marki pozwala Ci realizować również te najważniejsze cele biznesowe. Wzrost zysków jest wypadkową wszystkich innych korzyści, które wiążą się z jej wdrożeniem.

Przekonująca komunikacja, która trafnie odpowiada na potrzeby i problemy klientów, może skutecznie zachęcać do zakupu. Bardzo pomaga w tym również większa rozpoznawalność i lojalność konsumentów. 

Potrzebujesz wsparcia w stworzeniu strategii komunikacji marki? Nasza agencja chętnie Ci w tym pomoże. Skontaktuj się z nami już teraz!


Porozmawiajmy o tym, jak rozwinąć
Twój biznes