Zastanawiasz się, czy lepiej postawić na pozycjonowanie, czy na kampanię Google Ads? A może połączyć obie te taktyki, by zintensyfikować siłę działań marketingowych? Przeczytaj nasz artykuł i poznaj zalety oraz wady SEO i reklam Google Ads! Dowiedz się, kiedy zdecydować się na każdą z tych form dotarcia do potencjalnego klienta w internecie!
SEO (ang. Search Engine Optimization) – definicja
Definicja pozycjonowania mówi, iż jest to proces optymalizacji strony pod kątem wymagań algorytmów wyszukiwarek internetowych – w Polsce, podobnie jak w wielu krajach, będzie Ci zależało na podniesieniu pozycji w wynikach wyszukiwania Google. SEO to zatem kompleksowy proces, mający na celu poprawę widoczności strony w organicznych (tzw. bezpłatnych) wynikach wyszukiwania Google oraz innych wyszukiwarek. Głównym celem kampanii SEO jest zwiększenie ilości i jakości konwertującego ruchu na stronie, pochodzącego z wyników wyszukiwania. Na proces optymalizacji składa się wiele elementów. Najważniejsze z nich, wymieniliśmy dla Ciebie poniżej.
- Audyt SEO – analiza mocnych i słabych stron witryny pod kątem czynników wpływających na ranking w Google (czyli w tzw. SERP-ach). Kompleksowy audyt pozwala ocenić szereg czynników, takich jak m.in. jakość treści, linków przychodzących czy ewentualne problemy techniczne. Do audytu często wykorzystywane są też informacje o ruchu z Google Analytics.
- Content marketing – w przypadku SEO będzie to tworzenie wartościowych, a zarazem merytorycznych treści, np. artykułów na bloga, poradników, opisów produktów czy artykułów sponsorowanych (pozwalających na pozyskanie linków do serwisu). Warto wiedzieć, że treści muszą być nie tylko „dobre dla SEO”, lecz również przydatne z punktu widzenia intencji wyszukiwania użytkownika.
- Link building – tym terminem określamy pozyskiwanie linków zewnętrznych z innych stron internetowych do Twojego serwisu, co pomaga budować autorytet domeny i kierować do niego wartościowy ruch.
- Optymalizacja techniczna – złożony proces, wynikający często z raportu po audycie SEO, wpływający na szereg aspektów, takich jak chociażby poprawa szybkości ładowania strony, dostosowanie do urządzeń mobilnych, optymalizacja obrazów, usunięcie duplikatów treści czy naprawa przekierowań 301 i 302.
Dobrze prowadzone pozycjonowanie to nie jednorazowa akcja, lecz nieustanny proces. SEO pozwala na stabilny wzrost widoczności strony w wynikach wyszukiwania i pozyskiwanie wartościowego ruchu organicznego. Doskonale uzupełnia działania Google Ads.
Zalety i wady pozycjonowania
Pozycjonowanie stron ma wiele zalet, choć można wymienić też kilka wad, o których warto wiedzieć, zanim podejmiesz decyzję o wdrożeniu tej taktyki do swoich działań. Poniżej znajdziesz najważniejsze zalety SEO.
- Wysoka pozycja w wynikach organicznych buduje wiarygodność marki i zaufanie użytkowników.
- Ruch pozyskany dzięki SEO sam w sobie jest darmowy (płacisz tylko za usługę pozycjonowania).
- Efekty pozycjonowania są długofalowe i raz zdobyta pozycja może utrzymywać się miesiącami.
- SEO pomaga bardzo precyzyjnie dotrzeć do grupy docelowej, dzięki odpowiedniemu doborowi słów kluczowych.
- Pozycjonowanie wspiera budowanie świadomości marki oraz działania PR.
Oczywiście są pewne aspekty, które mogą wpłynąć na wybór odmiennej taktyki. Poniżej wymieniliśmy główne wady SEO, których świadomość będzie ważna, na etapie decyzji o podjęciu działań.
- Efekty SEO nie są natychmiastowe, na rezultaty musisz poczekać od kilku miesięcy do nawet roku.
- Pozycjonowanie jest procesem i wymaga stałych działań oraz odpowiednich nakładów finansowych.
- Duża konkurencja w Google sprawia, że o wysokie pozycje na popularne frazy jest bardzo trudno.
Warto też wiedzieć, że algorytmy Google ulegają częstym zmianom, a więc niezbędna jest fachowa wiedza i śledzenie najnowszych informacji. Choć pozycjonowanie to czasochłonny proces, warto w nie zainwestować. Agencja Lumo pomoże Ci opracować i wdrożyć skuteczną strategię SEO. Nasi fachowcy stale śledzą zmiany algorytmów Google, dzięki czemu zawsze jesteś o krok przed konkurencją.
Czym jest Google Ads?
Google Ads (wcześniej tzw. Google AdWords) to system reklamowy Google, umożliwiający wyświetlanie płatnych reklam w wyszukiwarce oraz na stronach partnerskich. Reklamy w Google Ads dzielą się na kilka rodzajów, o których piszemy dla Ciebie poniżej.
- Reklamy w wyszukiwarce Google – podstawowe, tekstowe reklamy pojawiające się nad lub pod organicznymi wynikami wyszukiwania w formie „linków sponsorowanych”.
- Reklamy graficzne – banery wyświetlane na stronach należących do sieci reklamowej Google GDN (ang. Google Display Network), często stosowane w remarketingu.
- Reklamy wideo – spoty reklamowe przed, w trakcie lub po filmach na YouTube. Warto wiedzieć, że to rosnąca i wciąż bardzo efektywna kategoria reklam.
- Reklamy produktowe (Google Shopping) – reklamy z grafiką produktu i ceną, kierujące do sklepów internetowych. Są doskonałym źródłem ruchu, jeśli prowadzisz biznes e-commerce.
- Kampanie remarketingowe – reklamy wyświetlane użytkownikom, którzy wcześniej odwiedzili Twoją stronę.
Reklamy w Google Ads wyświetlają się Twoim potencjalnym klientom, wyszukującym frazy powiązane z określonymi przez Ciebie (czyli „reklamodawcę”) słowami kluczowymi lub osobom, które wykazują zainteresowanie daną tematyką (w przypadku kampanii w sieci reklamowej GDN). Rozliczenie najczęściej odbywa się w modelu CPC (ang. Cost Per Click), czyli płacisz za kliknięcie w reklamę.
Plusy i minusy Google Ads
Google Ads to bez wątpienia bardzo skuteczne narzędzie reklamowe, pozwalające szybko uzyskać pierwsze efekty. Reklamy z tej grupy nie są jednak pozbawione wad. Zacznijmy jednak od zalet tej formy reklamy.
- Reklama jest widoczna niemalże natychmiast po uruchomieniu kampanii.
- Kampania potrafi generować ruch i sprzedaż już w pierwszych dniach emisji.
- Google Ads daje duże możliwości targetowania reklam i docierania do określonych grup docelowych.
- Rozbudowane opcje remarketingu pozwalają dotrzeć do osób zainteresowanych naszymi produktami lub usługami.
- Dzięki kampaniom produktowym możesz promować konkretne produkty i zwiększać sprzedaż w sklepie internetowym.
Dowiedz więcej o korzyściach kampanii Google Ads i pozycjonowaniu stron
Przejdźmy teraz do wad Google Ads. Musisz mieć świadomość ich istnienia, zanim podejmiesz decyzję, co wybrać – SEO czy Google Ads?
- Koszty kampanii czasami mogą być bardzo wysokie, zwłaszcza w konkurencyjnych branżach.
- Reklamy przestają się wyświetlać po wyczerpaniu dziennego budżetu lub wyłączeniu budżetowania kampanii.
- Prowadzenie skutecznych kampanii Google Ads wymaga dużej wiedzy i doświadczenia. Zalecana jest współpraca dobrą agencją performance marketingu.
- Użytkownicy czasami ignorują reklamy, instalując programy blokujące (np. AdBlock).
- Efekty kampanii są krótkotrwałe i po wyłączeniu reklam ruch szybko spada.
Mimo wspomnianych wad, Google Ads to forma reklamy, którą zdecydowanie warto wykorzystać do szybkiego pozyskania pierwszych klientów i wypromowania produktów lub usług. Jeśli chcesz, by Twoje reklamy odniosły sukces, postaw na współpracę z doświadczoną agencją, taką jak Lumo.
Dowiedz więcej o korzyściach kampanii Google Ads i pozycjonowaniu stron
Czym różni się SEO od kampanii Google Ads – co wybrać?
Podstawowa różnica między SEO a Google Ads polega na tym, że pozycjonowanie dotyczy darmowych (tzw. organicznych, naturalnych) wyników wyszukiwania, a Google Ads to wyniki płatne (linki sponsorowane, reklamowe). Aspekty, jakie musisz wziąć pod uwagę jest jednak więcej!
- Pozycjonowanie to długofalowy proces, a efekty kampanii Google Ads są praktycznie natychmiastowe i często widoczne w ciągu pierwszych 2 tygodni.
- SEO generuje darmowy ruch, natomiast za każde kliknięcie reklamy w systemie Google Ads trzeba zapłacić.
- Kampanie Google Ads dają więcej możliwości reklamowych w porównaniu do SEO (Google oferuje m.in. banerowe reklamy graficzne, reklamy wideo na YouTube czy formaty produktowe dla e-commerce).
- Reklamy w Google Ads wyświetlają się nie tylko w samej wyszukiwarce, lecz również na stronach partnerskich Google, w poczcie Gmail czy na YouTube.
Nie zawsze łatwo jednoznacznie odpowiedzieć na pytanie, brzmiące „SEO czy Google Ads? Co wybrać?”. Wybór strategii zależy od specyfiki branży, budżetu, celów biznesowych i oczekiwanych rezultatów. Zawsze warto skonsultować się z doświadczonym specjalistą SEM, znającym dogłębnie specyfikę obydwu taktyk. W kolejnych akapitach sprawdzimy dokładniej, kiedy warto postawić na SEO, a kiedy na Adsy.
Kiedy warto zdecydować się na pozycjonowanie w Google?
- Zależy Ci na długofalowych efektach i stabilnym wzroście ruchu organicznego.
- Masz czas, aby poczekać na efekty pozycjonowania (kilka-kilkanaście miesięcy).
- Chcesz zbudować rozpoznawalność i wiarygodność marki.
- Dysponujesz odpowiednim budżetem na content i link building.
- Chcesz promować firmę lub sklep w perspektywie wielu lat, a nie przez kilka tygodni.
Kiedy warto wybrać kampanię reklam w Google Ads?
- Potrzebujesz natychmiastowych rezultatów i szybkiego dotarcia do nowych klientów.
- Wprowadzasz na rynek nowy produkt lub usługę i planujesz szeroko zakrojoną kampanię.
- Planujesz kampanię sezonową (np. Black Friday, szybka wyprzedaż czy promocja świąteczna)
- Chcesz bardzo precyzyjnie dotrzeć do określonej grupy docelowej, dzięki dokładnemu targetowaniu.
- Wiesz, że możesz wykorzystywać remarketing, by ponownie dotrzeć do zainteresowanych klientów.
Porównanie SEO i Google Ads – podsumowanie
Czas na małe podsumowanie! Porównajmy najważniejsze informacje na temat obu taktyk, o których piszemy w tytule artykułu.
SEO i Google Ads to dwie uzupełniające się taktyki marketingu internetowego w wyszukiwarkach (w przypadku Google Ads pole działania jest jednak szersze!). Pozycjonowanie przyniesie Ci długofalowe korzyści w postaci darmowego ruchu z wyszukiwarki Google, ale na efekty musisz poczekać nawet kilkanaście miesięcy.
Google Ads pozwala z kolei na naprawdę szybkie dotarcie do klientów i natychmiastowe rezultaty (nierzadko w ciągu 2 pierwszych tygodni), ale wiąże się to z regularnymi kosztami. Jednocześnie brak budżetu oznacza automatyczne wyłączenie reklam (w przeciwieństwie do SEO).
Dowiedz więcej o korzyściach kampanii Google Ads i pozycjonowaniu stron
Naszym zdaniem, jeżeli tylko dysponujesz odpowiednimi zasobami finansowymi, to optymalna strategia będzie połączeniem działań SEO i Google Ads (czyli holistyczne podejście SEM). Dzięki temu możesz jednocześnie pracować nad poprawą widoczności w wynikach organicznych i generować ruch oraz sprzedaż z kampanii płatnych.
Google Ads i SEO – czy mają na siebie wpływ?
Choć SEO i Google Ads to dwie niezależne od siebie taktyki, to same w sobie wzajemnie na siebie oddziałują. Dobrze zoptymalizowana pod kątem SEO strona będzie uzyskiwać wyższy Wynik Jakości w Google Ads (tzw. Quality Score), a co za tym idzie – niższy koszt CPC i lepszą pozycję reklam Google Ads. Z kolei dane z kampanii Google Ads – chociażby najlepiej konwertujące słowa kluczowe – mogą Ci posłużyć do lepszej optymalizacji działań SEO.
Warto też podkreślić, że reklamy w Google Ads zwiększają świadomość Twojej marki, co wpływa na większą liczbę wyszukiwań brandowych. Aby w pełni wykorzystać potencjał Google Ads i SEO, zadbaj o spójność komunikacji i wzajemne uzupełnianie się obu strategii. Pomoże w tym współpraca z doświadczoną agencją SEM. Najlepiej, jeżeli ta sama agencja będzie prowadziła zarówno działania w Google Ads, jak i kampanie SEO.
Pomożemy Ci budować widoczność Twojej marki w internecie!
Wierzymy, że nasz artykuł rozwiał Twoje wątpliwości na temat różnic między SEO a Google Ads i pomógł określić, która strategia sprawdzi się najlepiej w przypadku Twojej firmy!
Pamiętaj, że optymalne rezultaty osiągniesz łącząc zarówno działania SEO, jak i Google Ads.Jeśli szukasz agencji, która kompleksowo zajmie się budowaniem widoczności Twojej marki w internecie z użyciem tatyk SEM (ang. Search Engine Marketing), to skontaktuj się z nami. Oferujemy profesjonalne usługi z zakresu pozycjonowania i prowadzenia kompleksowych kampanii Google Ads. Zaufało nam już wielu klientów. Dołącz do nich i przekonaj się, jak skuteczny może być marketing internetowy w Twoim biznesie!