Rola Public Relations (PR) wciąż rośnie, jednocześnie wiele osób wciąż nie wie, czym różni się PR od marketingu i jaki jest cel działań. Jeżeli należysz do tego grona, to ten artykuł jest dla Ciebie! Przyjrzymy się, czym dokładnie jest Public Relations, jakie są cele PR oraz na czym polega różnica między PR a marketingiem.
Public Relations – co to jest?
Definicja „Public Relations” (spotkasz się też z czasem z terminem „imagistyka społeczna”) oznacza w praktyce strategię komunikacji, której celem jest zbudowanie i utrzymanie pozytywnych relacji między firmą a jej otoczeniem. „Otoczenie” możesz rozumieć wielorako i zależnie od celów, jakie chcesz osiągnąć. Może ono obejmować m.in. klientów, pracowników, inwestorów, media oraz lokalną społeczność. PR polega na przekazywaniu rzetelnych informacji, kształtujących pozytywny wizerunek Twojej firmy i budujących zaufanie. Jakie są przykładowe działania PR?
- Media Relations – współpraca z wszelkiego rodzaju mediami, przygotowywanie i dystrybucja komunikatów prasowych.
- Event Marketing – organizacja wydarzeń oraz konferencji, promujących markę Twojej firmy, pracowników, produkty i usługi.
- Kryzysowy PR – zarządzanie komunikacją w sytuacjach kryzysowych, aby minimalizować negatywne skutki dla wizerunku firmy.
Warto wiedzieć, że działania z zakresu Employer Branding, czyli budowania pozytywnego wizerunku Twojej firmy jako pracodawcy w umysłach potencjalnych pracowników, również uchodzą za działanie PR. Kampanie employer brandingowe doskonale wspierają pozyskiwanie talentów, szczególnie w bardzo konkurencyjnych branżach związanych z nowymi technologiami.
Jakie są cele Public Relations?
Wiesz już, czym jest Public Relations i jakie są przykładowe działania w tym zakresie. Musisz wiedzieć, że PR ma na celu realizację wielu strategicznych zadań, wspierających wizerunek Twojej firmy. Jakie cele mogą realizować działania Public Relations?
- Budowanie pozytywnego wizerunku marki – kreowanie dobrego wizerunku Twojej firmy w oczach ludzi.
- Zarządzanie reputacją – ochrona i poprawa reputacji Twojej firmy w sytuacjach kryzysowych.
- Komunikacja z otoczeniem – utrzymywanie stałej komunikacji z klientami, pracownikami, inwestorami i mediami.
- Zwiększanie rozpoznawalności – promowanie marki, celem zwiększenia jej obecności i widoczności na rynku.
- Budowanie zaufania – tworzenie relacji opartych na zaufaniu z różnymi grupami interesariuszy.
Musisz wiedzieć, że często PR działa w synergii z marketingiem, poprzez współpracę z Twoim działem marketingu w celu osiągnięcia wspólnych celów.
Public Relations w praktyce
Dosyć teorii – sprawdźmy, co oznaczają działania PR w praktyce! Działania Public Relations obejmują szeroki zakres metod i narzędzi, pomagających Twojej firmie osiągać określone cele komunikacyjne. Poniżej zebraliśmy dla Ciebie najważniejsze przykłady takich działań.
- Komunikacja prasowa, czego przykładem może być przygotowanie notki prasowej na temat planów produkcji nowego modelu samochodu elektrycznego i rozesłanie komunikatu do dziennikarzy oraz mass mediów.
- Marketing eventowy, którego przykładem jest m.in. organizacja seminariów z automatyki budynkowej, spotkań dla specjalistów z branży marketingowej czy organizacja konferencji dla ludzi związanych z sektorem HoReCa.
- Content marketing, czego przykładem jest tworzenie poradników na temat usług firmy oraz produktów przez nią oferowanych.
Public relations to nie tylko teoretyczne koncepcje, ale przede wszystkim praktyczne działania, przynoszące Twojej firmie realne korzyści. Poniżej przygotowaliśmy dla Ciebie dwa przykłady skutecznych kampanii PR z różnych branż.
Dove – kampania „Real Beauty”
Marka Dove od lat promuje naturalne piękno i akceptację siebie. Kampania „Real Beauty” skupiła się na pokazaniu prawdziwych kobiet, a nie modelek, w reklamach. Dzięki temu Dove zyskało ogromne uznanie i lojalność klientów, którzy docenili autentyczność i pozytywne przesłanie kampanii.
Lego – kampania „Rebuild the World”
Lego w kampanii „Rebuild the World” zachęcało dzieci i dorosłych do kreatywnego myślenia i budowania lepszego świata. Kampania obejmowała działania, takie jak interaktywne wystawy, warsztaty i konkursy, które angażowały społeczność i promowały wartości marki Lego.
PR a marketing – różnice
Już wcześnie wspomnieliśmy, że często działania marketingowe, wspierają działania z zakresu PR (i na odwrót). Teraz pokażemy Ci, jakie są najważniejsze różnice między działaniami marketingowymi a Public Relations.
- Cel – marketing koncentruje się na wsparciu sprzedaży Twoich produktów i usług, podczas gdy Public Relations skupia się na budowaniu ogólnego pozytywnego wizerunku oraz reputacji Twojej firmy.
- Grono odbiorców – marketing kieruj działania głównie do Twoich klientów i potencjalnych klientów, natomiast PR obejmuje szersze grono zainteresowanych, w tym również media, pracowników, kandydatów do pracy, inwestorów i lokalną społeczność.
- Metody – marketing wykorzystuje narzędzia takie jak reklama, promocje czy kampanie mailowe, natomiast Public Relations korzysta z komunikatów prasowych, eventów, media relations oraz zarządzania kryzysowego.
Ostatni element różniący oba pojęcia w praktyce są efekty i ich mierzalność. Dział marketingu często mierzy sukces poprzez wskaźniki sprzedaży i ROI, natomiast dział PR ocenia skuteczność na podstawie pozytywnego rozgłosu, zasięgu medialnego i reputacji firmy, a więc bardziej „miękkich” metryk.
Pamiętaj jednak, że działania PR i marketingowe nie wykluczają się, lecz doskonale wspierają. Rolą Public Relations nie jest zastąpienie działu marketingu, lecz synergiczne wsparcie działań w określonych obszarach. Wspólnym celem będzie kreowanie dobrego wizerunku firmy, a w konsekwencji pozytywny wpływ na sprzedaż, bądź inne wskaźniki KPI.
Czym jest czarny PR?
Jako czarny PR definiujemy wszelkiego rodzaju nieetyczne praktyki, mające na celu zniszczenie reputacji konkurencji poprzez rozpowszechnianie nieprawdziwych lub zmanipulowanych informacji. Przykłady czarnego PR to publikowanie fałszywych recenzji, szerzenie plotek, manipulowanie danymi. Czarny PR może przynieść krótkoterminowe korzyści, ale w dłuższej perspektywie szkodzi zarówno Twojej firmie, jak i całej branży. Poniżej przytoczyliśmy i opisaliśmy szerzej kilka przykładów „Czarnego Public Relations”. Oczywiście rekomendujemy, aby prowadzić działania PR w sposób etyczny i zgodny z prawem!
Fałszywe recenzje produktów
Jednym z najczęstszych przykładów „Black PR” jest publikowanie fałszywych, negatywnych recenzji produktów Twojej konkurencji. Takie działania mogą znacząco wpłynąć na decyzje zakupowe klientów i obniżyć sprzedaż konkurencyjnych produktów. Jednocześnie mogą sprawić, że Twój pozytywny wizerunek firmy legnie w gruzach, gdy tylko Twoi klienci zauważą takie działania.
Ujawnianie poufnych dokumentów
Kolejna „czarna praktyka” polega na ujawnianiu poufnych dokumentów konkurencyjnego przedsiębiorstwa, takich jak raporty finansowe czy wewnętrzne notatki zarządu. Takie działania mogą zaszkodzić reputacji konkurencyjnej firmy i spowodować straty finansowe. W przypadku ich wykrycia, możemy jednak narazić swoje przedsiębiorstwo na proces sądowy i utratę dobrego wizerunku.
Manipulowanie wynikami wyszukiwania
Innym przykładem jest manipulowanie wynikami wyszukiwania w internecie, aby negatywne informacje o konkurencji pojawiały się na pierwszych miejscach. Może to obejmować tworzenie fałszywych stron internetowych, które publikują nieprawdziwe informacje o konkurencji.
Agencja marketingowa, wspierająca działania Public Relations
Nasza agencja marketingowa Lumo ma duże doświadczenie w prowadzeniu działań marketingowych, wspierających działania z zakresu Public Relations. Jeżeli poszukujesz zaufanego partnera, który wesprze Twój dział PR w docieraniu do nowych klientów i kreowaniu pozytywnego wizerunku marki wśród opinii publicznej, to koniecznie skontaktuj się z nami, aby dowiedzieć się więcej! Nasi specjaliści pomogą Ci między innymi w kampaniach reklamowych Facebook Ads oraz Google Ads, pozycjonowaniu SEO czy prowadzeniu mediów społecznościowych.