Przejdź do treści

Landing page – co to jest? Jak stworzyć angażującą stronę docelową?

Skuteczny landing page pomoże Ci nie tylko klarownie przedstawić ofertę, lecz przede wszystkim poprowadzi potencjalnego klienta do finalizacji transakcji lub innego celu, jaki założyłeś. Pokażemy Ci, co to jest landing page i jak stworzyć angażującą stronę docelową!

Landing page – co to jest?

Landing page, nazywany również strona docelowa albo strona lądowania, to najczęściej prosta witryna internetowa typu one-page (bez dodatkowych podstron) skupiona na przedstawieniu oferty i zachęceniu czytelnika do wykonania określonej czynności. W większości sytuacji pożądanym zdarzeniem konwersji jest zakup, lecz nie zawsze. Czasem landing page zachęca do zapisu na webinar albo dopisania się do newslettera.

Po co w ogóle buduje się landing pages? Przede wszystkim stanowią one jeden z ostatnich etapów lejka kampanii marketingowych prowadzonych w mediach społecznościowych albo sieci wyszukiwania. Z naciskiem na płatne kampanie CPC. Nic nie stoi jednak na przeszkodzie, byś kierował ruch na swojego landing page’a z innych miejsc: newslettera, artykułu na blogu, odcinka podcastu, video na YouTube czy nawet tradycyjnych formatów reklamy offline.

Czym różni się landing page od strony głównej?

Posłużmy się metaforą dwóch handlowców z firmy produkującej artykuły ścierne oraz narzędzia do cięcia i szlifowania – Bartka i Fryderyka.

Bartek lubi działać szeroko i prowadzenie długich rozmów czy badań, mających na celu rozpoznanie potrzeb klienta jest nie w jego stylu. Bartek, spotykając się z klientem stara się od razu przedstawić całą ofertę: rolki szlifierskie, arkusze ścierne, krążki fibrowe czy tarcze do cięcia dachówek ceramicznych oraz szyn kolejowych. Wydaje mu się, że im więcej spotkań odbędzie i im więcej przedstawi klientom, Ty większą sprzedaż wygeneruje.

Fryderyk działa zgoła inaczej. Potrafi cały tydzień siedzieć w biurze, przeglądać strony internetowe klientów oraz profile osób decyzyjnych na LinkedIn. Zanim spróbuje się skontaktować z potencjalnym klientem, dokładnie wie, jakie są jego potencjalne problemy i które produkty z oferty firmy mogą go zainteresować. Bartek działa szeroko jak reflektor, Fryderyk skupia się na dotarciu do sedna potrzeb, precyzyjnie niczym światło lasera.

Jak myślisz, który z nich generuje większą sprzedaż dla firmy? I jak ten przykład tłumaczy różnicę pomiędzy stroną główną (czy w ogóle „typową witryną”) a landing pages?

Bartek jest trochę jak normalna strona firmowa. Znajdziesz tam wszystkie informacje na temat działalności biznesu, oferowane produkty i usługi, historię firmy czy zakładkę kariera i oczywiście blog. Z kolei Fryderyk jest bardziej jak dobrze zaprojektowany landing page. Skupia się na wybranym produkcie, rozumiejąc potrzeby klienta i przedstawiając mu najważniejsze korzyści, korespondujące z jego wyzwaniami, problemami oraz aspiracjami.

Przeczytaj inspirujące wpisy na blogu LUMO

Zajrzyj na bloga, którego piszemy z wielką ochotą. Dowiedz się więcej o marketingu internetowym i odkryj jak docierać do użytkowników Internetu!

Kiedy warto użyć landing page w kampanii marketingowej?

Stworzenie landing page jest uzasadnione zawsze, jeśli masz ściśle określony, konkretny cel do osiągnięcia. Prosta, pojedyncza strona internetowa typu landing page pomoże go zrealizować lepiej, niż piękna, lecz bardzo rozbudowana witryna.

W tym miejscu mała podpowiedź: nie zawsze musisz budować osobny landing page dla nowej kampanii reklamowej. Jeżeli Twoje podstrony ofertowe wykorzystują wskazówki w zakresie designu, jakie opisujemy w dalszej części artykułu, to z powodzeniem możesz użyć ich w działaniach reklamowych. Jednocześnie pamiętaj, że budowanie nowej, rozbudowanej strony nie jest uzasadnione, jeśli Twoje cele spełni prosty, lecz dobrze zrobiony landing page.

Kiedy zatem powinieneś zastosować landing page? Zawsze, jeśli masz bardzo skonkretyzowany i określony cel. Kilka przykładów poniżej.

  • Sprzedaż: kursu online, usługi konsultacji czy szkolenia.
  • Zapis: do bazy newslettera, do informacji o przedsprzedaży czy do testów samochodu.
  • Formularz: wypełnienie formularza kontaktowego celem bezpłatnej rozmowy o ofercie.

Dokonanie zakupu produktu czy po prostu generowanie leadów o bardzo dobrze określonym modelu Buyer Persona to cele, które możesz z powodzeniem realizować przy pomocy dobrze zaprojektowanych landing page’y.

Jak stworzyć skuteczny landing page?

Wiesz już, czym jest landing page i kiedy warto z niego skorzystać. Pokażemy Ci teraz, jak stworzyć naprawdę skuteczny landing page. Przedstawimy Ci 7 najważniejszych aspektów, dzięki którym będziesz projektować jeszcze lepsze strony docelowe!

Pokazanie USP Twojej oferty

Nie zanudzaj potencjalnego klienta – daj mu konkret i pokaż kwintesencję swojej oferty. Zadbaj o dobre zaprezentowanie USP Twojej marki, usługi albo produktu, czyli tego, co rzeczywiście wyróżnia Cię na tle konkurencji. Jeśli nie wiesz lub nie pamiętasz, czym jest USP, to śpieszymy z przypomnieniem!

USP to z angielskiego „Unique Selling Proposition”, czyli „Unikalna Propozycja Sprzedaży”. Wyróżnik marki, taki jak nietypowe podejście do realizacji usługi, unikatowe know-how czy niepowtarzalne cechy produktu. Przeanalizuj wszystkie zalety swojej oferty i szczególnie wyróżnij te, które możesz zakwalifikować jako prawdziwe USP.

Pamiętaj jednocześnie, że dobry marketing bez USP nie istnieje. Unikalna Propozycja Sprzedaży to integralny element dobrze przeprowadzonego procesu strategicznego. Jeżeli nie znasz swojego USP, to czym prędzej musisz to zmienić, by pochwalić się nim na projektowanym przez Ciebie (lub Twoich współpracowników) landing page’u.

Wykorzystanie języka korzyści

Przedstaw konkretną cechę swojego produktu (np. tę wynikającą z USP), następnie dokładnie ją opisz i przedstaw jako mocną zaletę. Na koniec nawiąż do tej zalety na landing page i pokaż, jaką korzyść może zyskać użytkownik, jeśli skorzysta z Twojej oferty. Tak w telegraficznym skrócie możemy opisać język korzyści – integralny element landing page!

Pisanie tą metodą pomoże Ci w prosty sposób pokazać, jak oferowany produkt mogą rozwiązać problem klienta, pomóc stawić czoła nowym wyzwaniom, rozwinąć biznes czy podnieść komfort jego życia. Niezależnie, czy piszesz do B2C, czy B2B – pokaż korzyści! Jakich technik możesz użyć?

  • Stosuj zwroty takie jak „zyskasz”, „zaoszczędzisz”, „minimum formalności”, „ta cecha pomoże Ci” czy „pozwoli to na”.
  • Pamiętaj, by patrzeć z punktu potrzeb klienta, a nie tego, co Ty subiektywnie uznajesz za zaletę swojego rozwiązania.
  • W tekstach na landing page odwołuj się również do emocji, jakie są związane z problemami klienta i pokaż, jakie emocje wywoła rozwiązanie problemu.
  • Pisz zwięźle, ale nie bój się stosować przykładów i technik opowiadania historii.
  • Bądź pewny siebie i pokaż klientowi, co będzie miał z tego, że wykona pożądaną przez Ciebie akcję (np. wypełnienie formularz czy zapisze się do listy mailowej).

Pamiętaj oczywiście o poprawności językowej i sprawdzeniu wszystkich tekstów. Również tych, występujących na przyciskach CTA.

Widoczne Call to Action (CTA)

Dobrze widoczne CTA (ang. Call to Action) to jedne z najważniejszych elementów strony landing page. To właśnie wezwanie do działania jest głównym aspektem psychologicznym, wpływającym na użytkownika i nakłaniającym go do wykonania określonej akcji na Twoim landing page.

Niezależnie, czy tworzysz stronę landing page tradycyjnie kodując ją, czy wykorzystujesz jeden z dostępnych kreatorów landing pages – zwróć szczególną uwagę na CTA!

Skuteczne CTA jest proste i zwięzłe, a zarazem dopasowane do kontekstu landing page oraz języka Twojej grupy docelowej. Przykładami tekstów, jakie możesz umieścić na przycisku CTA, są: „Odbierz zniżkę”, „Skorzystaj z oferty”, „Zyskaj bezpłatną wiedzę”, „Zapisz się na darmowe szkolenie”, „Rozpocznij naukę i podnieś zarobki” czy „Chcę dołączyć do grupy”. Nie zapominaj o możliwości przygotowania kilku wersji landing page i przeprowadzenia testów A/B.

Treść dopasowana do grupy docelowej

Odbiorca powinien poczuć, że nie traktujesz go „z góry”, lecz mówisz jego językiem. Rozmawiasz z nim jak „równy z równym”. Dlatego treść dopasowana do grupy docelowej stanowi kolejny niezmiernie ważny aspekt tworzenia landing pages. Projektowanie landing page powinieneś zatem poprzedzić pogłębionym poznaniem stylu wypowiadania się, języka komunikacji Twojego modelowego klienta. W tym miejscu pamiętaj o modelu Buyer Persona.

Czym jest Buyer Persona? Przypomnijmy, że Buyer Persona to bardzo dokładny opis modelowego klienta. Pamiętaj, że nie warto wróżyć z fusów i projektowanie modelu dobrze poprzeć praktycznymi badaniami grupy odbiorców. Realna rozmowa z klientem pomoże Ci nie tylko poznać jego styl i język komunikacji, lecz również da Ci cenne informacje na temat jego problemów, potrzeb, wyzwań czy ewentualnych obiekcji. Wykorzystaj to!

Dobry UX i architektura treści

Przejrzysty oraz intuicyjny układ. Atrakcyjne wizualnie rozmieszczenie rozmaitych, zróżnicowanych treści: grafik, bloków tekstu czy filmów. Umiejętne stosowanie nagłówków czy spójna z marką kolorystyka landing page. To jedne z wielu zasad projektowania landing page, o jakich musisz pamiętać. Zwróć uwagę na 5 aspektów, o których piszemy poniżej!

  1. Minimalizm i prostota – skup się na tym, co najważniejsze. Staraj się mówić wyłącznie o najważniejszych cechach jednego produktu lub innego rozwiązania. Twoje skupienie na landing page musi być laserowe – wtedy zyskasz taki sam poziom koncentracji użytkownika.
  2. Architektura i hierarchia treści – wszystkie teksty czy elementu powinny być rozłożone w czytelny, a zarazem sugestywny sposób. Pamiętaj, że rozsądne stosowanie wyróżnień, wypunktowań, cytatów, grafik z wynikami czy animacji pomoże Ci prowadzić wzrok użytkownika na stronie docelowej kampanii.
  3. Konkretne Call to Action – o temacie CTA wspominaliśmy już wcześniej. To właśnie stosowanie wyróżniających się kolorystycznie na tle innych elementów przycisków CTA pozwoli Ci zwiększyć współczynnik konwersji.
  4. Fonty, zdjęcia czy kolory – pamiętaj o spójności i nie przesadzaj ze zróżnicowaniem stylistyki poszczególnych elementów. Pamiętaj, by zachować też spójny wygląd landing page z Twoim brandem.
  5. Wyeksponuj korzyści – wspominaliśmy, jak ważne jest podkreślenie korzyści. Zrób to, wykorzystując tabele, wyróżniające się kolorystycznie bloki graficzne oraz różnego rodzaju grafiki czy infografiki.

O czym jeszcze warto pamiętać? Buduj zaufanie! Ale o tym już za moment.

Przeczytaj inspirujące wpisy na blogu LUMO

Zajrzyj na bloga, którego piszemy z wielką ochotą. Dowiedz się więcej o marketingu internetowym i odkryj jak docierać do użytkowników Internetu!

Społeczny dowód słuszności

Social Proof, czyli społeczny dowód słuszności to zasada psychologiczna mówiąca, że człowiek, który nie wie, jaką decyzję podjąć, podejmie taką, jak większość grupy. Co to oznacza dla Ciebie? Możesz subtelnie pokazać, że warto zdecydować się na to, co proponujesz na landing page, zamieszczając tam (rzeczywiste i pozyskane w legalny sposób!) rekomendacje zadowolonych użytkowników. Najlepiej ze zdjęciem lub w formie video.

Wyraźnie określony cel

Konstruując nagłówki, pola formularzy, układ linków czy wezwania do działania pamiętaj ciągle, jaki cel przyświeca Twojemu projektowi. Landing page musi spełniać ściśle określony cel, który musisz w maksymalnie klarowny sposób zakomunikować użytkownikom odwiedzającym Twoją witrynę.

Nawet, jeśli korzystasz ze sprawdzonego szablonu landing page zwróć uwagę, czy rzeczywiście jest dopasowany do Twoich potrzeb i celu, jaki chcesz osiągnąć. Przykład? Jeżeli zależy Ci na zapisie na newsletter, to funkcjonalności koszyka zakupowego są zbędne!

Jakie są rodzaje landing pages?

Jakie są rodzaje landing page?

Pokażemy Ci teraz jakie są najważniejsze rodzaje stron typu landing page. Pokrótce omówimy takie rodzaje jak: lead generation, strony click through, coming soon czy landing page dedykowane sprzedaży produktu albo konkretnej usługi.

Lead Generation

Lead Generation landing page to serwis one-page zaprojektowany z myślą o pozyskiwaniu danych kontaktowych, czyli zbieraniu leadów – kontaktów do potencjalnych klientów. Dane są zbierane zazwyczaj poprzez dedykowany formularz na landing page.

Strony Click Through

Landing page’e typu Click Through to strony o nieco innej konstrukcji, niż zwykły one-page. Wyróżnia je fakt, iż są tak naprawdę „witrynami pośrednimi” na ścieżce zakupowej użytkownika. Ich celem również jest przekonanie do podjęcia określonej akcji.

Same landing page Click Through zawierają link do kolejnej strony, na której klient może zrealizować cel (np. kupić produkt). Często najpierw przedstawiają produkt, a dopiero potem kierują do strony sprzedażowej, sprawiając wrażenie „mniej nachalnych”.

Coming Soon

Landing page zawierający często licznik odliczający czas do prezentacji nowego produktu (np. kursu online, smartfona czy specjalnego rozwiązania dla wybranej grupy odbiorców). Dopóki licznik odmierza czas, dopóty użytkownicy nie mogą sfinalizować transakcji.

Sprzedaż produktu lub usługi

Tradycyjny landing page prezentujący wszystkie cechy, zalety i korzyści oferty. Może być wykorzystany do bezpośredniego zachęcenia do zakupu lub zapisu do bazy mailingowej. Może też stanowić etap pośredni, umożliwiając skorzystanie z bezpłatnej próbki (np. darmowy fragment książki e-book).

O czym należy pamiętać, tworząc strony docelowe?

Wiesz już, jakie są rodzaje landing page oraz jakie aspekty wziąć pod uwagę przy ich projektowaniu. Masz świadomość, jak ważne są takie elementy jak odpowiednio opracowane USP, metoda cecha-zaleta-korzyść, widoczne Call to Action czy przemyślana architektura nagłówków, tekstów i grafik.

Pokażemy Ci, o czym jeszcze musisz pamiętać przy budowaniu skutecznego landing page!

Instalacja i konfiguracja analityki

Koniecznie pamiętaj o instalacji oraz prawidłowej konfiguracji analityki Google Analytics. Tylko w ten sposób zyskasz informacje na temat rzeczywistego ruchu pozyskiwanego przez landing page oraz szczegółów o zachowaniach użytkowników na stronie.

Na podstawie danych z Google Analytics z łatwością zoptymalizujesz swój projekt landing page. Przeanalizujesz, jakie przyciski najczęściej generują kliknięcia. Sprawdzisz też, jaki jest profil odwiedzających czy współczynnik odrzuceń (ang. Bounce Rate). Jeżeli kierujesz ruch na landing page z kilku kanałów, to z łatwością sprawdzisz, który z nich jest najskuteczniejszy.

Optymalizacja pod konwersję

Stosując się do wskazówek w artykule z pewnością zbudujesz dobrze konwertujący landing page. Jeżeli jednak coś sprawia, że Twój landing page nie pozyskuje dla Ciebie konwersji, to zastanów się najpierw nad jakością ruchu kierowanego do strony docelowej. Być może sama kampania, działania organiczne w Social Media czy ruch z newslettera są nieodpowiednimi źródłami. Dopiero potem myśl o optymalizacji landing page. Patrz na całość Twojego lejka!

Szybkość działania landing page

Mogłoby się wydawać, że tak prosta strona one-page, jak typowy landing page nie powinna sprawiać problemów z szybkością działania. Owszem w teorii nie powinno tak być, ale lepiej to sprawdzić, nim będzie za późno! Pamiętaj, że czasem użytkownicy urządzeń mobilnych korzystają z internetu w miejscach o słabym zasięgu. Dlatego tak ważne jest dokładne przetestowanie wydajności landing page i wprowadzenie ewentualnych poprawek.

Dostosowanie do urządzeń mobilnych

Cały czas pamiętaj, że użytkownicy urządzeń mobilny stanowią coraz bardziej znaczącą grupę wśród Twoich odbiorców, niezależnie od Twojej definicji ICP czy Buyer Persona. Wśród interesującego Cię segmentu z dużą dozą prawdopodobieństwa większość osób będą stanowili właśnie użytkownicy smartfonów. Responsywność landing page to klucz do lepszej konwersji wśród tej grupy odbiorców.

Główny cel landing page to konwersja! Zadbaj o treść i dobre CTA.

Landing page to strona, dzięki której masz pozyskać konkretne konwersje! I to jest w praktyce nadrzędny cel każdego landing page, niezależnie od tego, jak zdefiniujesz samo zdarzenie konwersji. Dlatego tak ważne jest zadbanie o każdy aspekt oraz odpowiednie podejście do tematu CRO (ang. Conversion Rate Optimization).

Pomożemy Ci zrobić landing page i pozyskiwać konwertujący ruch!

Szukasz zaufanego partnera w pozyskiwaniu konwertującego ruchu i zwiększaniu przychodów z wykorzystaniem nowych kanałów digital marketingu? To świetnie się składa, bo w Lumo mamy dla Ciebie rozwiązania ofertowe i unikatowe podejście procesowe, dzięki którym pozyskasz najlepiej dopasowane leady dla swojego biznesu.


Porozmawiajmy o tym, jak rozwinąć
Twój biznes