Przejdź do treści

Jak zwiększyć widoczność strony?

Celem wszystkich działań specjalistów SEO jest zwiększenie widoczności strony w wyszukiwarkach oraz ruchu organicznego. Czym dokładnie jest widoczność, jak ją sprawdzić i poprawić? Wszystkiego dowiesz się z niniejszego artykułu.

Widoczność strony w wyszukiwarkach – co to jest?

Widoczność strony można określić jako:

  • liczbę słów w TOP3, TOP10 lub TOP50,
  • estymowany miesięczny ruch z naturalnych wyników wyszukiwania.

Widoczność w Google oznacza na jaką liczbę fraz kluczowych dana domena się wyświetla. Widoczność uwzględnia obecność witryny na dalekich pozycjach, więc nie koniecznie musi przenosić się na ruch organiczny.

Żeby dana podstrona wyświetlała się wysoko na dane słowa kluczowe zawsze najpierw pojawia się daleko, często poza pierwszą setką.

Jak sprawdzić widoczność strony w Google?

Aby sprawdzić liczbę słów kluczowych na jakie dana domena wyświetla się w wynikach wyszukiwania (SERP) warto skorzystać z kilku narzędzi:

  • Google Search Console,
  • Senuto,
  • Semstorm,
  • Ahrefs,
  • Semrush,
  • Sistrix,
  • Searchmetrics.

Każde z narzędzi pokaże inne dane, ze względu na inną metodologię i bazę dotyczące pozycji różnych fraz. Niemniej warto skorzystać z co najmniej 2 narzędzi (w tym koniecznie GSC), żeby mieć bardziej wiarygodny pogląd na aktualną widoczność i trend. Jako specjalista SEO, widoczność stron klientów sprawdzam w GSC, Senuto oraz Ahrefs.

Jak zwiększyć widoczność strony internetowej w wyszukiwarce?

Zwiększenie widoczności to proces wieloetapowy i rozłożony w czasie. Wymagający dokładności zarówno podczas planowania i przygotowania strategii, jak również podczas wdrażania zmian optymalizacyjnych i rozbudowy strony o nowe treści.

Analiza pozycjonowania strony

Audyt SEO jest niezbędnym elementem procesu pozycjonowania. W ramach szczegółowej analizy serwisu należy sprawdzić:

  • poprawność kodu na stronie,
  • możliwość skanowania i indeksowania witryny przez Googleboty,
  • czy strona nie posiada kary ręcznej lub nie została zhakowana,
  • wdrożenie poprawności linków (podstrony z błędem 404, zbędne przekierowania 301),
  • architekturę informacji na stronie,
  • czy cała strona ładowana jest przez protokół https?
  • poprawność plików robots.txt i sitemap.xml,
  • strukturę i poprawność adresów url,
  • jakości tekstów na stronie,
  • sprawdzenie pozycji strony w SERPach,
  • wdrożenie danych strukturalnych,
  • czy stron jest dostosowana do urządzeń mobilnych,
  • czy linkowanie do domeny jest odpowiednie,
  • a także widoczności strony w zewnętrznych narzędziach.

Szczególny nacisk należy położyć na szybkość ładowania serwisu. W roku mocnym czynnikiem rankingowym może zostać Core Web Vitals. Podstawowe wskaźniki internetowe mówią o tym, jak szybko strona się ładuje, w jakim czasie zaczyna być interaktywna oraz czy layout strony jest stabilny.

Ma to duże znaczenie z punktu widzenia użytkownika. Dzięki temu szybciej będzie mógł korzystać ze strony lub sklepu internetowego.

Rekomendacje, które powstaną na podstawie szczegółowej analizie strony należy wdrożyć. Po wdrożeniu poprawek usprawniających przychodzi kolej na kolejny etap.

Analiza słów kluczowych

Znalezienie odpowiednich fraz kluczowych jest bardzo istotna. Dzięki temu krokowi będziemy mogli wybrać odpowiednie słowa do pozycjonowania. W ramach tzw. keyword research wyszukujemy frazy powiązane z ofertą i branża.

Wśród nich należy wyróżnić fraz z intencjami:

  • informacyjną,
  • transakcyjną,
  • nawigacyjną.

Ze względu na potencjał (liczbę wyszukiwań) poszczególnych fraz możemy podzielić je na:

  • Fat Head,
  • Middle,
  • Long Tail.

W zależności od wielkości i aktualnej sytuacji strony możemy wybrać frazy z kategorii Fat Head – jednowyrazowe słowa kluczowe np. “kredyty”, lub zdecydować się na pozycjonowanie szerokie (Long Tail SEO).

Podczas analizy słów kluczowych należy zwrócić uwagę na to czy dane słowo kluczowe jest w formie pytania, np. „jak zwiększyć widoczność na stronie”. Jeśli tak, mamy gotowy temat na blog ekspercki. Nowe treści na blogu zwiększą odwiedziny użytkowników zainteresowanych produktami i problemami z nimi związanymi.

Optymalizacja techniczna stron

Poprawienie elementów technicznych strony internetowej pomaga zwiększyć widoczność stron w wyszukiwarce Google. Dzięki usunięciu błędów na stronie, optymalizacji czasu ładowania witryny, dostosowaniu do urządzeń mobilnych, optymalizacji grafik (rozdzielczość grafik, nazwy plików graficznych, alt), poprawne wdrożenie linków kanonicznych poprawi komunikację botów Google i strony lub sklepu.

Jak zwiększyć widoczność stosując content marketing?

„Głównym celem poprawy widoczności w wyszukiwarce Google jest zwiększenie wartościowego ruchu ma stronie lub w sklepie (e commerce). Na tym właściwie polega pozycjonowanie stron

Rozbudowa i poprawa treści na stronie jest niezbędna do zwiększenia ruchu organicznego. Głównym czynnikiem widoczności jest ilość i jakość wdrożonych treści.

Pierwszym krokiem do wyższej widoczności jest przygotowanie dobrze zoptymalizowanej treści na stronę główną oraz podstrony ofertowe, następnie zaplanowanie artykułów blogowych.

Bez artykułów blogowych strona staje się niemal statyczną stroną sprzed 10 lat. Dzięki pisaniu i publikacji artykułów poradnikowych i eksperckich na blogu pokazujemy potencjalnym klientom, że jesteśmy ekspertami w danej dziedzinie. Na blogu powinny pojawiać się również wpisy dotyczące zakupu lub korzystania z produktów.

Jak tworzyć poszczególne treści i artykuły?

Nagłówki h1- h6 pomagają uporządkować i nadać optymalną strukturę treści. Dodatkowo umieszczenie słów kluczowych w nagłówkach h2 oraz h3 może w znaczący sposób wpłynąć na pozycje poszczególnych fraz oraz zwiększać widoczność.

Najważniejszy w strukturze jest oczywiście nagłówek h1. Często występują one jako tytuły, a nagłówki h2-h6 jako śródtytuły. Zazwyczaj używa się jednego (zalecana liczba) nagłówka h1 oraz kilku h2 i kilku-kilkunastu nagłówków h3. Nagłówki niższego rzędu często są pomijane.

Nagłówek h1 to zazwyczaj tytuł artykułu, nazwa kategorii lub produktu. Stanowi ona bardzo ważną informację dla bota Google o tym co znajduje się na danej podstronie. Dlatego niezwykle ważne jest optymalizacja nagłówków dla wyszukiwarki Google.

Jak zwiększyć widoczność strony w Google poprzez optymalizację nagłówków?

  • jeden nagłówek h1 na podstronę,
  • stosowanie hierarchii nagłówków,
  • umieszczenie fraz kluczowych w nagłówkach w naturalnej odmianie.

Tytuł strony – meta title?

Jednym z najbardziej kluczowych czynników rankingowych jest tytuł stron. Umieszczony jest w sekcji <head> dokumentu HTML pomiędzy znacznikami <title></title>. Jest on bardzo istotny dla googlebotów, a dla użytkowników widoczny tylko w przeglądarce nad kartą strony oraz w wynikach wyszukiwania.

Dobry tytuł powinien zawierać słowo kluczowe najlepiej jak najbliżej początku (czyli lewej stron), a także zachęcać do kliknięcia w link i odwiedzenia naszej strony. Główna fraza kluczowa umieszczone może być to samo jak w przypadku słowa umieszczonego w nagłówku h1, albo bardzo zbliżone.

Każdy tytuł w obrębie domeny powinien być niepowtarzalny. Aby uniknąć kanibalizacji i/lub duplikacji należy unikać umieszczania tych samych fraz w wielu tytułach. Czasem jest to nieuniknione np. w sklepach internetowych z dużą liczbą podobnych produktów.

Tytuł stron powinien wynosić do 70 znaków, ponieważ część tytułu zostanie „ucięta”.

Opis strony (meta description), który zachęca do odwiedzenia

Meta description to krótki opis strony, który jest widoczny w wynikach wyszukiwania na zapytanie o dane słowo kluczowe. Ten element znajduje się również w sekcji <head> miedzy w znaczniku <meta name=”description” content=”Zachęcający do kliknięcia opis strony”>. Optymalna długość to do 160 znaków ze spacjami.

Tworząc opis strony warto umieścić tam frazę kluczową, opis zachęcający do kliknięcia oraz CTA – call to action, czy zachętę do działania: Sprawdź!, Zobacz!, Czytaj więcej!

Optymalizacja grafik pod wyszukiwarkę

„Nie samym tekstem Google żyje.”

Wyszukując dane słowo w SERPach oprócz reklam (a jakże) i linków organicznych, wyświetlające również inne typy wyników. Szansą na duży ruch jest optymalizacja grafik, które wyświetlają się na pierwszych stronach wyszukiwarki.

Aby znaleźć się wysoko w grafikach, należy odpowiednio przygotować pliki graficzne. Istotna jest nawet nazwa pliku, dlatego zawsze staramy się umieścić w nazwie pliku słowa kluczowe dotyczące zdjęcia. Poszczególne wyrazy należy oddzielić myślnikami, unikać polskich liter typu: ą, ę, ś.

W przypadku „pozycjonowania grafik” istotnym elementem jest odpowiednie uzupełnienie atrybutu alt. Alt to opis alternatywny obrazka, który powinien zawierać opis zawartości danej grafiki.

Dodatkowym elementem zwiększającym widoczność i klikalność grafik jest otoczenie ich treści bogatej w słowa kluczowe dotyczącej danych grafik.

Linkowanie wewnętrzne

Potężnym wzmocnieniem widoczności może okazać się odpowiednie stosowanie linkowania wewnętrznego. Pomoże lepiej indeksować stronę, a użytkownikom na łatwiejsze przechodzenie pomiędzy powiązanymi podstronami.

Jednym z „tricków SEO” jest podlinkowanie najważniejszych podstron ze strony głównej (zazwyczaj najmocniej podlinkowanej strony) używając jako anchorów tzw. fraz „exact match”.

Założenie wizytówki Google Moja Firma

Założenie i optymalizacja wizytówki GMF pozwoli na jeszcze lepszą widoczność domeny i firmy w wyszukiwarce. Ma to duże znaczenie w szczególności przy pozycjonowaniu lokalnym. Sprawdź: Jak założyć wizytówkę Google Moja Firma?

Zwiększanie ruchu na stronie dzięki dodatkowym działaniom off-page

Oprócz zaplanowania i publikacji treści na stronie należy również te treści wypromować w serwisach zewnętrznych oraz za pomocą social media. Temu służy linkowanie zewnętrzne (linkbuilding).

Działania w social media

Oprócz tworzenia dobrych relacji z klientami i potencjalnymi klientami, social media są bardzo dobrym nośnikiem dobrych treści. Firmy na swoich profilach socialowych powinny nie tylko promować własne produkty, ale udostępniać linki do wpisów blogowych, a nawet do płatnych publikacjach w zewnętrznych serwisach.

Marketing szeptany

Kolejnym nie co mniej znaczącym obecnie źródłem, które może zwiększyć ruch na stronie może być zrealizowanie kampanii marketingu szeptanego. Dzięki umieszczaniu postów w wybranych tematycznie wątkach możemy pozyskać potencjalny ruch oraz linki do poszczególnych podstron.

Artykuły sponsorowane

Publikacja artykułów to obecnie bardzo popularna i skuteczna forma promocji stron internetowych. Oprócz opisywania produktów, firmy warto napisać artykuł który rozwiąże pewne problemy potencjalnych klientów.

W artykule sponsorowanym warto umieścić nazwę firmy, brandu, sklepu, aby czytelnicy mogli się zapoznać marką i samodzielnie ją wyszukiwać. W artykule należy umieścić link do odpowiedniej podstrony i z odpowiednim tekstem zakotwiczenia.

Podsumowanie

Stosując się do powyższych wskazówek możemy osiągnąć bardzo efektowne rezultaty. Niezwykle istotne jest odpowiednie zaplanowanie treści na stronie i ich optymalizacja.

Poniżej możesz zobaczyć efekty działań jakie eksperci i specjaliści SEO osiągnęli dla klientów agencji Performance Media.

wzrost widocznosci ruchu w Senuto
Wzrost widoczności w Senuto (TOP10).
Wzrost widoczności w Senuto
Wzrost widoczności w wynikach organicznych Senuto (TOP3 i TOP10).
wzrost widoczności strony
Widoczność strony w wyszukiwarce Google wg. Senuto (TOP10).
spójrz jak tu ładnie rośnie widoczność strony
Wzrost widoczności w Senuto (TOP10).

Źródła:

https://backlinko.com/hub/seo/visibility

https://www.seoclarity.net/blog/boost-keyword-rankings-seo-tweaks


Porozmawiajmy o tym, jak rozwinąć
Twój biznes