Przejdź do treści

Skuteczne YouTube SEO. Wdróż pozycjonowanie filmów na YT!

Czy wiesz, że YouTube to nie tylko rewelacyjna platforma video, lecz również druga po Google, największa wyszukiwarka na świecie? Dziś pokażemy Ci, na czym polega skuteczne YouTube SEO i jak zadbać o pozycjonowanie Twoich filmów na YT!

Jak działa algorytm na YouTube? Poznaj czynniki rankingowe!

Pozycjonowanie na YouTube to szereg aspektów technicznych, jakie musisz wziąć pod uwagę. Poniżej zebraliśmy najważniejsze metryki, jakie wykorzystuje algorytm YouTube do oceny, czy Twoje wideo warto pokazać użytkownikowi.

  • Co oglądają widzowie – ludzie chcą oglądać to, co ich interesuje. Algorytm dąży zatem do sugerowania im kolejnych wideo, związanych z poprzednimi wyświetleniami. Jeżeli chcesz dotrzeć do konkretnej grupy odbiorców, to musisz trafić do ich „bańki informacyjnej”.
  • Czego nie oglądają użytkownicy – jeżeli użytkownicy pomijają jakieś filmy, to algorytm również nie będzie sugerował im podobnych, ucząc się w ten sposób „gustu widza”.
  • Czas spędzony na oglądaniu – im dłużej odbiorca ogląda Twój film, tym większe prawdopodobieństwo, że konkretne wideo zyska większe zasięgi i dotrze do osób o podobnych upodobaniach. Warto podkreślić, że czas oglądania jest istotny również przy formacie Shorts, gdzie wielokrotne wyświetlanie krótkiego video doskonale wpływa na zasięg filmu.
  • Pozytywne oraz negatywne oceny – jak pewnie się domyślasz, czynnikiem rankingowym jest również ilość pozytywnych oraz negatywnych ocen i stosunek pomiędzy nimi. Im więcej negatywnych ocen, tym lepiej dla Ciebie.
  • Ankiety badające zadowolenie – YouTube wykorzystuje też specjalne ankiety z prośbą o ocenę filmu obejrzanego przez użytkownika. W ten sposób może lepiej dobrać content sugerowany w sekcji „Polecane”.
  • Komentarze i udostępnienia – aktywność pod filmami również wpływa na SEO YouTube. Im bardziej angażujące i zachęcające do dyskusji są filmy z Twojego kanału, tym bardziej doceni je algorytm. Równie istotne i cenione są udostępnienia.
  • Użycie słów kluczowych w opisie – opis i tytuł filmu, podobnie jak opis samego kanału na YouTube powinny zawierać odpowiednio dobrane frazy kluczowe, korespondujące z zachowaniami użytkowników. Tytuł powinien być chwytliwy, ale również zawierać słowa kluczowe, które użytkownicy wpisują w pole wyszukiwania YouTube.

Nie zapominaj jednak, że wciąż kluczowa jest jakość Twojego video contentu. Nawet najlepsza optymalizacja SEO na YouTube nie pomoże, jeżeli będziesz zamieszczać wideo z niskiej jakości obrazem i dźwiękiem, nieniosące ze sobą wartości merytorycznej czy rozrywkowej.

Jak widzowie znajdują filmy na YouTube?

Zanim przejdziemy do omawiania tematów optymalizacyjnych, opowiemy pokrótce, jak użytkownicy znajdują filmy w serwisie YouTube! Musisz wiedzieć, że istnieje wiele źródeł pozyskiwania ruchu w tym obszarze.

  • Strona główna oraz sekcja „Subskrypcje”.
  • Wyszukiwarka YouTube.
  • Polecane filmy i strona Twojego kanału.
  • Playlisty tworzone przez użytkowników.
  • Ekrany końcowe filmów.

Pamiętaj też, że dużą rolę odgrywają źródła zewnętrzne: wyniki Google czy linki z zewnętrznych aplikacji albo newslettera czy mediów społecznościowych.

YouTube SEO – optymalizacja kanału i filmów krok po kroku

Podobnie jak w przypadku tradycyjnego SEO w wyszukiwarce Google, tak i z YouTube SEO związanych jest szereg praktycznych wskazówek, których wdrożenie, pomoże Ci poprawić widoczność contentu video. W kolejnych sekcjach pokażemy Ci krok po kroku, jak zoptymalizować swoje filmy, zgodnie ze sztuką SEO YouTube!

Stwórz opis kanału i użyj odpowiednich słów kluczowych

SEO na platformie YouTube zaczyna się już w momencie, gdy tworzysz swój kanał. Konstruując opis kanału na YouTube pamiętaj, by zamieścić w nim najważniejsze informacje na temat Twojej obecności w serwisie. Napisz o swoich produktach, usługach, firmie, marce lub osobie, jeżeli YouTube jest elementem Twojego marketingu marki osobistej.

Koniecznie zamieść też w tekście słowa kluczowe związane z zapytaniami, jakie użytkownicy mogą wpisywać do pola wyszukiwania YouTube. W ten sposób zyskasz większą szansę na pojawienie się w wynikach wyszukiwania, również w Google. Zamieszczając frazy kluczowe, osadzaj je w tekście naturalnie. Możesz też użyć tagów i hasztagów, by wyróżnić niektóre z nich. Przed publikacją opisu przeczytaj go dokładnie i… Przejdź dalej!

Przeczytaj inspirujące wpisy na blogu LUMO

Zajrzyj na bloga, którego piszemy z wielką ochotą. Dowiedz się więcej o marketingu internetowym i odkryj jak docierać do użytkowników Internetu!

Użyj słów kluczowych w tytule i opisie filmu

Planujesz opublikowanie pierwszego filmu na kanale? Świetnie, gratulujemy! Zrób to dobrze, by już na starcie zyskać przewagę nad potencjalną konkurencją w wynikach wyszukiwania. Przede wszystkim pamiętaj, że słowa kluczowe powinna zawierać już nazwa pliku! Tak, prawidłowo rozumiesz – sam plik, który uploadujesz musi być odpowiednio nazwany.

Oczywiście użycie stosowanych fraz kluczowych jest niezbędne również w tytule filmu oraz jego opisie. Pamiętaj, że kluczem do sukcesu jest zachowanie odpowiedniego balansu pomiędzy trzema obszarami: nasycenie frazami, czytelnością dla użytkownika oraz chwytliwością tytułu.

W opisie możesz też umieścić tagi, a także zachęcić do kliknięcia przycisku subskrypcji czy wejścia na Twoją stronę internetową. Możesz też promować w ten sposób swoje kanały Social Media czy newsletter (pamiętaj o polityce prywatności)!

I jeszcze słowa kluczowe w tagach i kategoriach

Kolejny aspekt to odpowiednia kategoryzacja oraz tagowanie filmów. Jeżeli chcesz zyskać większą szansę na znalezienie się Twojego wideo w wynikach wyszukiwarki YouTube, to koniecznie dobieraj nazwy tagów i kategorii z uwzględnieniem słów kluczowych, istotnych z punktu widzenia Twojej obecności w serwisie.

Stosuj karty informacyjne

Karty informacyjne to specjalne elementy, które sprawią, że Twoje filmy staną się bardziej interaktywne. Mogą one zawierać m.in. polecane wideo, playlisty czy link do strony. Uwaga! Pamiętaj, że karty nie są dostępne dla twórców, którzy publikują treści oznaczone jako „przeznaczone dla dzieci”.

Utwórz playlisty swoich filmów

Playlisty to rewelacyjny sposób na zatrzymanie użytkownika na dłużej. Nie tylko zyskasz większe zaangażowanie, lecz również wyższą ocenę algorytmu YouTube. W jaki sposób możesz podejść do budowania playlisty?

Przede wszystkim rozważ publikowanie powiązanych ze sobą linii contentu. Mogą to być wszelkiego rodzaju serie eksperckie, videoblogi, daily vlogi czy serie wywiadów z ciekawymi gośćmi. Podobnie jak w mediach społecznościowych tworzysz linie postów, tak i na YouTube możesz zaplanować publikowanie konkretnych linii tematycznych, które później dodasz do playlisty.

Karty i ekrany końcowe

Specjalne ekrany końcowe są dodawane w ostatnich 5-20 sekundach filmu. Stanowią doskonały sposób na promowanie innych filmów w kanale, zachęcanie widzów do subskrypcji czy innych działań marketingowych. Warto wiedzieć, że w standardowym filmie o formacie 16:9 masz możliwość dodania do ekranu końcowego 4 elementów. Inne formaty mogą oferować mniejsze możliwości.

Karta „Społeczność” na YouTube z kolei dostarcza Ci możliwości pozostania w kontakcie z subskrybentami. W momencie publikacji czegoś w sekcji „Społeczność”, Twoi widzowie otrzymają powiadomienie. Dodajmy, że możesz opublikować tam nie tylko film, lecz również zwykły post, ankietę, quiz czy animację GIF. To świetny sposób na budowanie zasięgów!

Angażuj i zachęcaj użytkowników do komentowania i udostępniania filmu

Zaangażowanie użytkowników, dyskusje pod filmami czy udostępnianie wideo dalej – to wszystko buduje Twoje zasięgi i jest doceniane przez algorytm! Pamiętaj o stosowaniu chwytliwych i zachęcających do rozmów w komentarzach wezwań CTA (ang. Call To Action).

Zadbaj o wygląd kanału YouTube

Nie zapomnij też o zachowaniu spójności wyglądu kanału z identyfikacją wizualną Twojej marki! Wykorzystaj grafikę na kanale, by zaprezentować swoje wartości, slogan reklamowy czy informacje kontaktowe albo skierować użytkowników do innych mediów.

Regularnie dodawaj nowe filmy

Systematyczność to chyba najważniejszy czynnik, wpływający na Twój sukces, niezależnie od platformy! Chcąc osiągnąć sukces na YouTube, musisz szczególnie zadbać nie tylko o jakość filmów, lecz również regularne publikowanie.

Oczywiście jeden długi film raz w miesiącu może pomóc Ci odnieść sukces, ale droga będzie znacznie dłuższa. Jednocześnie prawdopodobieństwo zbudowania popularności będzie mniejsze, niż w przypadku marek oraz twórców, którzy publikują co najmniej 2-3 razy w tygodniu.

Nie musisz publikować tylko długich filmów! Jeżeli w Twojej grupie docelowej są osoby o zróżnicowanych upodobaniach, to publikując krótsze i dłuższe formy, trafisz w gusta większości, zyskując oglądalność. Nie bój się zatem mieszać w swoim planie contentu na YouTube filmów trwających 15 minut z wideo o długości 60 czy 120 minut.

Pamiętaj jedynie, że bez regularnego publikowania nie osiągniesz sukcesu. Nierzadko prawdziwe efekty przychodzą dopiero po opublikowaniu kilkuset filmów.

Pozycjonowanie filmów na YouTube skutecznie zwiększa zasięgi!

Pokazaliśmy Ci prosty proces, dzięki któremu krok po kroku zadbasz o YouTube SEO! Musisz mieć świadomość, że konkurencja na YouTube jest olbrzymia i bez rozumienia oraz praktycznego wdrożenia optymalizacji filmów pod SEO będzie Ci dużo trudniej zyskać popularność. Nawet, jeśli Twoje produkcje są dopracowane i niosą ze sobą ogromną wartość merytoryczną, bądź rozrywkową. SEO zwiększy szanse na kontakt widza z Twoją treścią.

O czym jeszcze warto pamiętać?

Przedstawiliśmy Ci najważniejsze aspekty YouTube SEO! Okazuje się, że jest jeszcze kilka drobnych szczegółów, których dopieszczenie pomoże Ci zyskać większe zasięgi i osiągnąć prawdziwie spektakularny sukces na YouTube.

Stosuj znaki wodne w video

Unikalny znak wodny (np. Twoje logo) pozwala Ci na stworzenie bardziej profesjonalnego wyglądu filmów, a jednocześnie doskonale wspiera ochronę Twoich praw autorskich. Pamiętaj jedynie, by umieścić go w sposób nieutrudniający oglądania filmów. Nie może on zasłaniać materiału filmowego.

Dopieść miniatury wpisów

Miniaturki to elementy, które przykuwają uwagę! Zachowaj spójność ich wyglądu zarówno w obrębie Twojego kanału, jak i stylistyki marki. Spraw, by miniaturka na YouTube przyciągała uwagę potencjalnego odbiorcy. Korzystaj z kontrastowej kolorystyki i chwytliwych haseł.

Zwiastun kanału​ na YouTube

Zwiastun to film, który wyświetla się ludziom wchodzącym bezpośrednio na stronę Twojego kanału YouTube. Przedstaw w nim siebie, swoją marką oraz content video, jaki publikujesz. Zachęć do zapoznania się z Twoją twórczością. Bądź konkretny i angażujący!

Potrzebujesz skutecznego pozycjonowania stron? Zobacz jak robimy to w LUMO

Pomożemy Ci w skutecznym SEO YouTube i nie tylko!

Wiesz już, jak działa algorytm YouTube, a także, w jaki sposób ludzie znajdują filmy w serwisie. Wdrażając wskazówki dotyczące optymalizacji YouTube SEO, odniesiesz sukces w obszarze skutecznego pozycjonowania filmów na YT!

Jeżeli poszukujesz sprawdzonego partnera we wdrożeniu skutecznych taktyk marketingu wideo na YouTube, wynikających z Twojej strategii marketingowej, to skontaktuj się z nami! Pomożemy Ci opracować konkretny plan działania, a następnie zrealizujemy dla Ciebie konwertujące kampanie reklamowe na YouTube oraz w sieci wyszukiwania Google i GDN.


Porozmawiajmy o tym, jak rozwinąć
Twój biznes