Przejdź do treści

Hosting a SEO. Wpływ hostingu na pozycjonowanie. Czym się kierować przy wyborze?

Proces uruchamiania strony czy sklepu internetowego nie zaczyna się od projektowania jego wyglądu. Pierwsza ważna decyzja, którą musisz podjąć, to wybór hostingu, bez którego świat nie ujrzy Twojego serwisu. 

To również od niego w dużej mierze zależy wydajność Twojej strony, jej bezpieczeństwo, a nawet wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania. Na co zwrócić uwagę podczas wyboru serwera? I jakie jego aspekty wpływają na SEO?  Najważniejsze informacje zebraliśmy poniżej. 

Czym jest hosting internetowy? Definicja

Hosting to usługa polegająca na udostępnianiu zasobów (serwera) w sieci Internet. To dzięki niemu możliwe jest to, że Twoja strona działa i jest widoczna dla użytkowników. Na wydzielonym miejscu możesz przechowywać nie tylko pliki witryny, ale także różnego rodzaju dokumenty czy konta e-mail.

Zastanawiasz się, czym różni się hosting od serwera? Serwer to fizyczne miejsce, które umożliwia przechowywanie plików. Tymczasem hosting to po prostu określenie usługi, która umożliwia wykupienie tego miejsca.

Na rynku funkcjonuje wiele firm, które oferują tego typu rozwiązania. Jak wybrać najlepszą ofertę dla siebie? Na jakie czynniki zwrócić szczególną uwagę i na jakie pułapki uważać? O tym wszystkim przeczytasz poniżej. 

Rodzaje hostingów www

Wybierając hosting, warto zwrócić uwagę na jego rodzaj. Istnieje ich bowiem kilka, a wszystkie z nich są przeznaczone dla odbiorców o innych potrzebach. 

Możesz spotkać się z następującymi rodzajami:

Hosting współdzielony

To zdecydowanie jeden z najpopularniejszych, a także najbardziej przystępny cenowo rodzaj hostingu. Jeżeli zamierzasz uruchomić swoją pierwszą stronę internetową, która ma się składać tylko z kilku podstawowych zakładek, być może Twój wybór padnie właśnie na to rozwiązanie. 

Współdzielenie polega na tym, że wykupujesz miejsce na serwerze fizycznym, z którego korzystają też inne osoby. Najczęściej używają one tego samego adresu IP.

Musisz jednak liczyć się z wadami takiego rozwiązania. Przede wszystkim, trudno będzie Ci wprowadzać jakiekolwiek indywidualne modyfikacje. Przy dużym natężeniu ruchu możesz także narzekać na przejściowe problemy w ładowaniu witryny. Twoja strona może działać wolniej, jeżeli inni użytkownicy będą intensywnie eksploatować serwer. Wszystko zależy jednak od konkretnej oferty. 

Serwer dedykowany

To zdecydowanie opcja dla najbardziej wymagających i właścicieli największych serwisów internetowych. Jak możesz się domyślić, serwer dedykowany należy wyłącznie do Ciebie. Masz dostęp do jego całych zasobów i nie musisz się z nikim nimi dzielić. 

Oznacza to, że możesz go w maksymalnym stopniu dostosować do swoich potrzeb, instalować oprogramowanie i konfigurować zainstalowany system operacyjny. Masz możliwość wprowadzania własnych ustawień i pełną swobodę.

Co więcej, taki rodzaj hostingu zapewnia maksymalne bezpieczeństwo odbiorcom. Między innymi dlatego na jego wybór decydują się przede wszystkim firmy, które przechowują dane swoich klientów i świadczą różnego rodzaju usługi internetowe. 

Prawdopodobnie nie będzie dla Ciebie zaskoczeniem, że jest to najdroższa możliwa opcja. Ceny hostingu dedykowanego zaczynają się od kilkuset złotych miesięcznie, a górna granica to nawet kilkadziesiąt czy kilkaset tysięcy. Wszystko zależy od przede wszystkim od ilości zasobów, jakich potrzebujesz.

Wirtualny serwer prywatny VPS (Virtual Private Server)

VPS to kompromis pomiędzy hostingiem współdzielonym a dedykowanym. Wybierając takie rozwiązanie, otrzymasz na wyłączność dostęp do części serwera fizycznego, który określany jest mianem prywatnego serwera wirtualnego. Z pozostałych części serwera korzystają inni klienci. Nie współdzielisz jednak z nimi swojej przestrzeni. Co ważne, masz gwarancję dostępu do mocy obliczeniowej o konkretnej wysokości.

VPS to pełna kontrola nad wszystkimi zasobami serwera i możliwość instalacji dowolnego oprogramowania. To rozwiązanie dla  wymagających użytkowników, którzy priorytetowo traktują wydajność i kwestie związane z bezpieczeństwem. Z tego typu hostingów korzystają duże strony i sklepy internetowe. 

Jak się domyślasz, koszty takiej usługi są wyższe niż w przypadku hostingu współdzielonego, ale nie są przerażająco wysokie. Najczęściej wahają się od kilkuset do kilku tysięcy złotych w skali roku. 

Cloud Server

Cloud servery, czyli po prostu serwery działające w chmurze, to wciąż swego rodzaju nowość na rynku hostingowym. Dostarczają  one zasoby obliczeniowe za pomocą sieci (najczęściej przez Internet). Umożliwiają oczywiście przechowywanie danych i uruchamianie aplikacji. 

Działają one na podobnej zasadzie, co tradycyjne serwery z tą różnicą, że są dostępne zdalnie, a więc mogą znajdować się w dowolnym miejscu. Pozwalają na elastyczne zarządzanie zasobami, co pozwala Ci np. za pomocą kliku kliknięć zwiększyć dostępną pamięć RAM. Gwarantują one także zwiększone bezpieczeństwo. Dane operacyjne i kopie bezpieczeństwa przechowywane są na odrębnych macierzach RAID-10.

Koszt takiego rozwiązania jest zbliżony do serwera VPS, czyli w przypadku najbardziej podstawowych opcji około 100-300 zł rocznie. Im więcej zasobów potrzebujesz, tym wyższa będzie opłata. 

Potrzebujesz skutecznego pozycjonowania stron? Zobacz jak robimy to w LUMO

Hosting SEO – czym jest?

Hosting SEO to kolejny z rodzajów hostingu. To rozwiązanie przeznaczone dla specjalistów SEO i agencji zajmujących się pozycjonowaniem stron internetowych. 

Czym różni się od zwykłego hostingu? Dzięki niemu zyskujesz dostęp do co najmniej kilku, a często nawet kilkuset adresów IP. Możesz na nich uruchomić strony internetowe, a w efekcie stworzyć zaplecze pozycjonerskie. 

Warto zdawać sobie sprawę, że mianem hostingu SEO można też określać hosting, który jest po prostu przyjazny dla działań pozycjonerskich, czyli odpowiednio zoptymalizowany pod SEO

Czy hosting ma wpływ na pozycjonowanie?

Powiedzmy to sobie wprost – hosting nie jest kluczową kwestią, gdy mowa o SEO. Nie oznacza to jednak, że nie ma on żadnego wpływu na widoczność w wyszukiwarce. Z całą pewnością, dobrej jakości hosting pozytywnie wpływa na pozycjonowanie i widoczność witryny w organicznych wynikach wyszukiwania. 

Zły wybór hostingu może w znaczącym stopniu utrudnić wszelkie działania związane z pozycjonowaniem stron. Z kolei podjęcie dobrej decyzji w tej kwestii sprawi, że wszelkie optymalizacje będą przebiegać zgodnie z planem, a serwer nie zaważy negatywnie na efektach.

Na co dokładnie wpływa wybór hostingu?

Szybkość ładowania strony www

Zły wybór hostingu może generować problemy związane z szybkością ładowania się strony. Odczują je przede wszystkim osoby, które zdecydowały się na wybór darmowych hostingów lub usług ze zbyt małym transferem danych. W konsekwencji może być im dużo trudniej zdobyć wysokie pozycje. 

Wraz z aktualizacją Core Web Vitals nie ma wątpliwości co do tego, że czas ładowania stron jest istotnym czynnikiem rankingowym. Ma także ogromny wpływ na doświadczenia użytkowników (User Experience) – jeżeli Twoja witryna nie wczytuje się wystarczająco szybko, potencjalni odbiorcy mogą zrezygnować z jej wyświetlania.  Czy wiesz, 40% odwiedzających opuszcza strony, których ładowanie trwa dłużej niż 3 sekundy?

Oczywiście hosting nie jest jedynym elementem wpływającym na szybkość ładowania strony, ale zdecydowanie ma znaczenie. 

Bezpieczeństwo przed atakami

Świat nie jest idealny, a przestępców szukających źródeł nielegalnego zarobku nie brakuje również w tej wirtualnej rzeczywistości. Potencjalne ataki hakerskie wpływają negatywnie nie tylko na wiarygodność Twojej marki czy finanse firmy, ale także pozycje strony w wynikach wyszukiwania. 

Firmy hostingowe mogą podjąć wiele kroków, by zabezpieczyć serwery przed hakerami. Chodzi tu przede wszystkim o oferowanie bezpłatnego certyfikatu SSL, wykorzystanie modułu WAF ((ang. Web Application Firewall), który pozwala na blokadę niepożądanych treści czy separację stron w ramach konta hostingowego.

Unikalny adres IP

Czy korzystanie z serwera współdzielonego, a więc brak własnego IP przekreśla Twoje szanse na sukces w SEO? Eksperci są zgodni co do tego, że tak nie jest.

To, że strona, która korzysta z tego samego IP, co Ty, umieszcza np. złej jakości content, nie wpłynie negatywnie na pozycje Twojej witryny. Nie musisz także martwić się o kanibalizację treści.

Wybór hostingu – na co trzeba zwrócić uwagę?

Zanim zaczniesz analizować poszczególne czynniki, które wpływają na atrakcyjność danego rozwiązania, określ swoje potrzeby. Najważniejsze jest to, jaką stronę stronę planujesz uruchomić i jakiego ruchu się na niej spodziewasz. Istotne jest także, ile podstron będzie się na niej znajdować i jakie będzie jej przeznaczenie. 

Kolejna kwestia, którą warto określić już na samym starcie, to Twój budżet. Nie chodzi przecież o wybór możliwie najtańszego czy najdroższego rozwiązania – a optymalnego w danym przedziale cenowym. 

Dopiero po ustaleniu tych aspektów zwróć uwagę na:

Transfer danych

Transfer to ilość danych, jakie wysyłasz użytkownikom Twojej strony czy sklepu. Zasada jest prosta – im większego ruchu się spodziewasz, tym więcej transferu potrzebujesz. 

Dobra informacja jest taka, że wiele firm hostingowych oferuje nielimitowany transfer danych. Jest to oczywiście najlepsza możliwa opcja. Dokładnie zapoznaj się więc z ofertą wybranego usługodawcy i upewnij się, że w regulaminie nie ma żadnych ograniczeń. 

Uptime – dostępność serwera

Uptime to określenie dostępności usługi hostingu. Dzięki temu wskaźnikowi dowiesz się, jak często występują awarie, zakłócające poprawne funkcjonowanie Twojego serwisu. 

Żaden serwer nie jest bowiem dostępny cały czas – chociażby ze względu na niezbędne prace serwisowe. 

Jaka wartość tego wskaźnika będzie więc odpowiednia? Bezpieczne minimum to roczne Service Level Agreement (SLA) wynoszące 99,95% lub więcej. Jeżeli firma z kręgu Twoich zainteresowań deklaruje niższą wartość, rozejrzyj się za innymi możliwościami. 

Polecamy także sprawdzić opinie klientów na temat danego hostingu i upewnić się, że cechuje się on niską awaryjnością. 

Parametry techniczne

Parametry techniczne wpływają na szybkość działania, jakość i stabilność strony www. Najważniejsze z nich to:

  • Procesor, który odpowiada za wykonywanie wszelkich operacji. 
  • Ilość pamięci RAM, czyli pamięci roboczej dla wykonywanych działań. Oczywiście im więcej, tym lepiej – absolutne minimum dla najbardziej podstawowych stron to 1GB RAM. 
  • Wersja PHP, która powinna być jak najnowsza (minimum 7.3). Chodzi o to, by wciąż otrzymywała ona aktualizacje i wsparcie, a więc była maksymalnie bezpieczna. 
  • Dyski SSD (są szybsze niż klasyczne HDD). Dzięki nim odczyt plików i szybkość wyświetlania strony będzie utrzymywać się na maksymalnym poziomie. 
  • Mechanizmy pamięci cache (MemCache lub Redis), które służy do tymczasowego przechowywania danych. Przydatne zwłaszcza w przypadku sklepów internetowych i stron z dużym ruchem. 

Pojemność i szybkość dysku

Czy wiesz, jak duża będzie Twoja witryna? Ile treści, zdjęć czy filmów masz zamiar na niej publikować? Chodzi tu zarówno o jej początkowy kształt, jak i wersję, której się spodziewasz za 2 czy 3 lata. 

Pojemność jest kluczowym aspektem, który warto wziąć pod uwagę przy wyborze serwera. Usuwanie wiadomości czy innych materiałów, by wygospodarować trochę wolnego miejsca, na dłuższą metę może stać się uciążliwe. 

Oczywiście większość hostingodawców umożliwia zwiększenie przestrzeni dyskowej, jeżeli zachodzi taka potrzeba. Pakiet z większą ilością miejsca oznacza rzecz jasna także wyższą cenę. 

Kopie bezpieczeństwa

Przezorny zawsze ubezpieczony. Przy wyborze hostingu warto kierować się tą zasadą. Sprawdź, czy wybrani przez Ciebie usługodawcy automatycznie wykonują kopie zapasowe stron. Dowiedz się także, jak często są one wykonywane i jak długo hostingodawcy przechowują dane.

Rekomendujemy Ci wybór rozwiązania, które oferuje codzienny backup.  Wykonywanie kopii co najmniej raz na 24 godziny to dziś absolutny standard. Dzięki temu w przypadku awarii hostingu zachowana kopia Twojej strony zostanie przywrócona i bez większych problemów będziesz kontynuować swoją pracę.  

Zwróć również uwagę na to, czy firma wykonuje backupy tylko baz danych, czy może także plików i kont e-mail.

Pamiętaj jednak o tym, aby zawsze wykonywać kopie zapasowe również we własnym zakresie i przechowywać je w bezpiecznej, zewnętrznej lokalizacji – np. na swoim komputerze. Da Ci to maksymalną pewność, że nawet w przypadku poważnej awarii serwera nie utracisz danych. 

Limity danych

Zdecydowana większość hostingodawców udostępnia swoje usługi w formie pakietów. Twoim zadaniem nie będzie więc tylko wybór konkretnej firmy i hostingu, ale także zakresu funkcji, z których będziesz korzystać. Najtańsze pakiety są zazwyczaj najuboższe i dają Ci dostęp do najmniejszej liczby zasobów. Wraz z ceną ich dostępność wzrasta. 

Analizując poszczególne pakiety zwróć uwagę na: 

  • Limity dotyczące miejsca na dysku i transferu. 
  • Liczbę domen, które możesz przypisać do konta. 
  • Liczbę subdomen (tutaj nie powinny występować żadne ogarniczenia). 
  • Liczbę kont e-mail. 
  • Liczbę baz danych. 

A co, jeżeli przekroczysz ustalone limity?

Przede wszystkim, usługodawca powinien poinformować Cię o tym, gdy zbliżysz się do określonego progu, co pozwoli Ci odpowiednio zareagować. Jeżeli dzieje się tak regularnie, możesz rozważyć wykupienie wyższego pakietu bądź migrację w inne miejsce. 

Musisz liczyć się z tym, że przekroczenie limitu może wiązać się z ograniczeniem dostępu do usługi, a w skrajnych przypadkach z tym, że Twoja witryna przestanie działać. 

Darmowa migracja

Masz już stronę www, a aktualny hosting nie spełnia Twoich oczekiwań? Nic nie stoi na przeszkodzie, aby przenieść ją na nowy. Co więcej, niektórzy hostingodawcy mogą Ci to ułatwić, oferując bezpłatną migrację. 

Oszczędzasz w takim wypadku czas i pieniądze, ale także zyskujesz pewność, że po migracji wszystko będzie działać bez zarzutu. A w razie ewentualnych problemów, ich usunięciem zajmie się hostingodawca. 

Certyfikat SSL

Certyfikat SSL szyfruje przesyłane dane, a więc zabezpiecza przed ich ewentualnym przejęciem przez osoby trzecie. Jego posiadanie to dziś absolutny standard, który wpływa przede wszystkim na bezpieczeństwo użytkowników, ale także kwestie związane z SEO. 

Niektórzy dostawcy usług hostingowych oferują darmowy certyfikat SSL. Jeżeli masz taką możliwość, zdecydowanie warto z niej skorzystać. W innym wypadku po prostu go wykup. 

Cennik i rabaty

To oczywiste, że cena jest istotnym czynnikiem przy wyborze każdej usługi, a hosting nie jest wyjątkiem. Nie chodzi tu jednak o to, by wybrać najtańszą opcję. 

Analizując ceny poszczególnych rozwiązań, zwróć przede wszystkim uwagę na cenę hostingu w drugim roku. Firmy bowiem często kuszą różnego rodzaju rabatami w pierwszym roku korzystania z usługi, której koszt w następnych latach znacznie wzrasta. A nie szukasz chyba hostingu na 12 miesięcy, prawda?

Dokładnie zapoznaj się więc ze wszelkimi regulaminami. Czytaj wszystko, również fragmenty oznaczone gwiazdkami i przysłowiowym małym druczkiem. 

Pomoc i wsparcie techniczne

To jasne, że chcesz wybrać najlepszą możliwą opcję. Awarie mogą się jednak zdarzyć zawsze. Gdy dotyczą one hostingu, nie odpowiadasz osobiście za ich usunięcie – to rola firmy, która dostarcza daną usługę. 

Wybierz więc hostingodawcę, który sprawnie usuwa wszelkie usterki i na bieżąco informuje o postępie prac. Pozwoli Ci to lepiej zarządzać swoim biznesem i reagować na ewentualne wyzwania. 

Support docenisz na pewno także przy różnego rodzaju codziennych pracach. W końcu zawsze mogą pojawić się jakieś wątpliwości czy pytania związane chociażby z możliwością poszerzenia oferty.

Upewnij się więc, że wybrana przez Ciebie firma udostępnia możliwości kontaktu, które są dla Ciebie wygodne. Zweryfikuj też, jak szybko zespół obsługi odpowiada na pytania. W dynamicznym świecie cyfrowym czekanie na odpowiedź przez nawet 24 godziny może okazać się wiecznością. 

Przed kupnem przetestuj hosting

W Internecie bez problemu znajdziesz wiele materiałów ze wskazówkami dotyczącymi wyboru optymalnego hostingu. Tak, dokładnie takich, jak ten. Nie musisz jednak podejmować na ich podstawie ostatecznej decyzji. Znacznie lepszym rozwiązaniem jest przetestowanie konkretnych rozwiązań i dokonanie wyboru na podstawie własnych doświadczeń – a nie opinii innych. 

Dobra wiadomość jest taka, że większość hostingodawców daje Ci możliwość przetestowania ich oferty. Zazwyczaj okres próbny wynosi 7 lub 14 dni i jest on bezpłatny. 

Pozwoli Ci to zweryfikować, czy dane rozwiązanie stwarza dostęp do wszystkich potrzebnych Ci funkcji i ich jakości. Przed rozpoczęciem testów dokładnie określ swoje potrzeby. Tylko wtedy testowanie będzie efektywne i da Ci dobrą odpowiedź na pytanie, czy to najlepsza możliwość dla Ciebie. 

Darmowe hostingi to nie jest dobre rozwiązanie

Darmowe hostingi mogą wydawać się kuszącą opcją dla osób, które uruchamiają swoją pierwszą stronę internetową. Jeżeli rozważasz takie rozwiązanie – nie idź tą drogą,

Dlaczego?

  • Darmowe hostingi tak naprawdę wcale nie są do końca darmowe. Ceną za korzystanie z nich są ogromne ilości reklam, które negatywnie wpływają na doświadczenia użytkowników odwiedzających stronę. Co więcej, Google może uznać tego typu treści za spam i nałożyć karę na Twoją witrynę. 
  • Tego typu usługi hostingowe często działają bardzo wolno. Obniża to UX, a także pozycje Twojej witryny w wyszukiwarce. 
  • Twoja strona może być postrzegana jako niewiarygodna. Ryzykujesz więc utratą potencjalnych klientów. 
  • Darmowe hostingi nie zagwarantują Ci bezpieczeństwa Twojej strony. Ryzyko ataków hakerskich jest tu znacznie wyższe niż w przypadku profesjonalnych serwerów.Nie możesz także liczyć na wsparcie techniczne. 
  • Profesjonalne, wydajne hostingi wcale nie są drogie. Ich cena zaczyna się już od ok. 100 zł w skali roku. Czy naprawdę warto ryzykować, aby zaoszczędzić taką sumę?

Masz pytania związane z wyborem odpowiedniego serwera pod działania SEO? A może chcesz zbudować widoczność strony w wyszukiwarce Google? Skontaktuj się z nami już teraz!


Porozmawiajmy o tym, jak rozwinąć
Twój biznes