Po niemalże dwóch dekadach niepodzielnego panowania, król zaczyna tracić koronę. Google po raz pierwszy od 2015 roku spadł poniżej 90% udziału w rynku. W tym samym czasie ChatGPT przyciąga już 800 milionów użytkowników tygodniowo, a młode pokolenie zamiast „googlować” woli szukać informacji na TikToku i Instagramie.
Co to jest wyszukiwarka internetowa?
Wyszukiwarka internetowa to witryna (ang. search engine), która umożliwi Ci przeszukiwanie zasobów zgromadzonych w Internecie. Dzięki niej możesz wpisać w pole wyszukiwania określoną frazę czy pytanie. Nie musisz znać adresu URL interesującej Cię strony, a wystarczy nazwa marki, produktu czy zwykły opis cech przedmiotu np.: „opony zimowe cena”. Następnie otrzymujesz wiele wyników wyszukiwania w postaci listy podzielonej nawet na setki stron internetowych.
Jak działa wyszukiwarka? W oparciu o specjalistyczne algorytmy wyszukiwarki katalogują strony internetowe, blogi, portale, informacje i wyświetlają je na liście od najlepszych do tych najsłabszych. Wpływ na wyniki wyświetlania się określonych sklepów czy artykułów na pierwszych stronach ma nie tylko ich popularność, ale także pozycjonowanie stron – SEO czy marketing internetowy. Jeśli wiesz, czym jest wyszukiwarka internetowa, poznaj ranking najpopularniejszych wyszukiwarek.
Ważne! Wyszukiwarka a przeglądarka – czym się różnią? Wyszukiwarka internetowa typu Google czy Yahoo to strona dająca szybki dostęp do ogromnych zasobów informacyjnych. Przeglądarka to program typu Chrome, Mozilla, Firefox, który umożliwia wyświetlanie stron na komputerze czy urządzeniu mobilnym.
W 2025 roku definicja się rozszerza – coraz częściej mówimy o „silnikach odpowiedzi”, które zamiast listy linków dostarczają Ci gotowe odpowiedzi. To zasadnicza zmiana, wpływająca na zachowania użytkowników i potencjalnych klientów Twojej firmy.
Najpopularniejsze wyszukiwarki internetowe
Od naszej poprzedniej analizy wiele się zmieniło. Pojawiły się nowe narzędzia oparte wyłącznie o AI, a równocześnie gracze tacy jak Google nie pozostali dłużni, wprowadzając między innymi AI Overviews.
Google – gigant walczy, choć jest pod presją

Z udziałem na poziomie 89,62% Google wciąż dominuje, jednak diabeł tkwi w szczegółach. Na desktopach jego udział spadł poniżej 80% – to najgorszy wynik wyszukiwarki Google od 20 lat (źródło: Statista.com). A to właśnie na desktopach ludzie wykonują bardziej złożone wyszukiwania i coraz częściej wybierają alternatywy.
Google chciał nadążać nad zmianami, jednak funkcja AI Overviews wprowadzona w maju 2024 początkowo stała się memem – system polecał jedzenie kamieni i dodawanie kleju do pizzy. Obecnie około 58-60% wyszukiwań w Google nie generuje żadnego kliknięcia – użytkownik dostaje odpowiedź bez odwiedzania strony. Wydawcy raportują znaczące spadki ruchu.
Kontrowersyjna umowa z Redditem (60 mln USD rocznie) sprawiła, że Reddit zwiększył widoczność o 1328% w rok (od lipca 2023 do kwietnia 2024), wyprzedzając YouTube i Facebooka w rankingach.
Bing – czarna owca rewolucji AI?

Microsoft Bing utrzymuje 3,95% globalnie, ale na desktopach osiągnął ponad 12% (źródło: ContentGrip). Integracja z ChatGPT przyciąga użytkowników poszukujących zaawansowanych funkcji AI. Microsoft był pierwszy – gdy Google zastanawiał się nad odpowiedzią na ChatGPT, Bing już go integrował.
Yandex – nieoczekiwany trzeci gracz!

Rosyjski Yandex zwiększył udział w 5 lat aż czterokrotnie, osiągając 2,21% globalnie (źródło: Statcounter Global Stats). W Rosji dominuje na poziomie 63% udziału w rynku. To cały ekosystem usług jak Google, ale lepiej rozumie rosyjski i lokalny kontekst.
Yahoo! Doświadczenie to nie wszystko!

Amerykańskie wyszukiwarki należy uzupełnić o Yahoo!, które działa nieprzerwanie od 1994 roku. Udział marki w rynku wyszukiwarek internetowych to zaledwie 1,51%, ale to nie wszystko. Yahoo połączyło siły z Microsoftem, dlatego użytkownicy serwisu korzystają z przeglądarki… Bing. Niestety, nawet połączenie dwóch znanych produktów nie przyniosło wielkich rezultatów – łączny udział w rynku światowym obu przeglądarek nie przekracza 5%.
Wyszukiwarka DuckDuckGo – prostota i całkowita prywatność

Tworząc ranking wyszukiwarek, nie sposób pominąć powstałego w 2008 roku DuckDuckGo. Jej udział w rynku światowym to 0,4%. Co wyróżnia wyszukiwarkę? Bardzo prosty interfejs, szybkość działania oraz… brak gromadzenia danych osobowych i przekazywania ich dalej. Użytkownicy przeglądarki pozostają całkowicie anonimowi, a do tego nie są śledzeni i nie otrzymują reklam personalizowanych. Za to zdecydowanym minusem jest brak map czy lokalizacji.
Baidu.com – chińskie Google

Baidu wyszukiwarka powstała w Chinach 2000 roku i zajmuje 4 miejsce na świecie z udziałem w rynku na poziomie 1,04%. Wyszukiwarka jest zdecydowanie najpopularniejsza w Chinach i zdetronizowała lokalnie lidera światowego rynku – głównie z powodu cenzury i wycofania się Google. Korzysta z niej 72,73% Chińczyków, co w stosunku do Google (2,02%) jest świetnym wynikiem.
Niestety, działa tylko w języku chińskim i japońskim. Swoim użytkownikom oferuje także usługi poczty, mapy, portal społecznościowy czy chmurę. Przez wielu uważana za klon Google między innymi ze względu na funkcjonalność. Chcesz prowadzić działalność internetową w Chinach? Koniecznie rób to przez Baidu i nie zapominaj o wersji strony w języku chińskim.

Wyszukiwanie z AI – nowi gracze zmieniają zasady
SearchGPT to nawet miliard zapytań dziennie

OpenAI stworzyło coś innego niż „lepszy Google”. SearchGPT (globalnie dostępne od lutego 2025) obsługuje setki milionów zapytań dziennie. Sam Altman potwierdził na TED 2025, że platforma ma 800 milionów tygodniowych użytkowników (źródło: Fortune.com).
Perplexity? Wycena jak połowa polskiego PKB!

W styczniu 2024 wart 520 mln USD, w lipcu 2025 – 18 miliardów według Bloomberg. Oferuje „silnik odpowiedzi” z wysoką dokładnością i obsesją na punkcie cytowań.
Claude jako transparentny asystent badawczy

Anthropic wszedł na ten rynek ostrożnie w marcu 2025. Claude transparentnie pokazuje swój „proces myślenia”, czyli jak doszedł do odpowiedzi.
TikTok to dziś główna wyszukiwarka Gen Z

64% Gen Z używa TikToka jako narzędzia wyszukiwania według badania Adobe. Szukają tam recenzji produktów (62% zapytań), odkrywają restauracje, sprawdzają wiadomości. Google przyznał ustami Prabhakara Raghavana, że „40% młodych, szukając lunchu, nie idzie do Google Maps. Idą na TikToka”.
Wyszukiwanie wizualne staje się coraz popularniejsze

Google Lens osiągnął 20 mld wyszukiwań miesięcznie. Pinterest Lens rozpoznaje z kolei 2,5 mld obiektów. 36% konsumentów używa wyszukiwania wizualnego. To znaczące zmiany i trendy, mające wpływ na Twoich klientów, szczególnie, jeżeli prowadzisz e-commerce.
Ranking wyszukiwarek 2025 – jak zmienia się rozkład sił?
Globalny udział (sierpień 2025)
- Google = 89,62% ↓
- Bing = 3,95% ↑
- Yandex = 2,21% ↑
- Yahoo! = 1,48% →
- DuckDuckGo = 0,90% →
- Baidu = 0,76% →
Co nas czeka w kolejnych latach?
Gartner przewiduje spadek tradycyjnych wyszukiwań o 25% do 2026. Wydawcy tracą znaczący ruch. Według różnych statystyk nawet 58-60% wyszukiwań nie generuje kliknięć¹³. Powstaje pojęcie AEO (ang. Answer Engine Optimization), gdzie nie chodzi już o pierwszą stronę Google, ale o cytowanie przez AI Overviews oraz wyszukiwarki GenAI.
FAQ – najczęściej zadawane pytania o wyszukiwarki internetowe
Która wyszukiwarka najlepsza w 2025?
To zależy od Twoich potrzeb. Google jest wciąż dobrym wyborem dla ogólnych zapytań, ChatGPT dla złożonych wyszukiwań, Perplexity dla większej dokładności z cytowaniami, DuckDuckGo dla osób oczekujących prywatności, TikTok dla młodych poszukiwaczy trendów z pokolenia Gen Z.
Czy Google straci pozycję lidera?
Nie tak szybko, ale już stracił monopol na innowację i zaufanie młodych. Spadek poniżej 90% to symboliczna granica. Co będzie dalej? To się okaże.
Co to zero-click searches?
Odpowiedź w wynikach bez klikania. Zero-click stanowi już 60% zapytań w 2025.Problemem jest fakt, że strony firmowe żyją z ruchu, bez kliknięć nie ma przychodów.
Chcesz wykorzystać potencjał nowych źródeł ruchu? Porozmawiajmy!
Stoimy u progu największej zmiany w historii wyszukiwania. Właściwie bierzemy w niej czynny udział. Google zmaga się z AI, regulacjami UE, TikTokiem i spadającym zaufaniem. Przyszłość? To loteria i prześciganie się w przewidywaniach.
Jedno jest pewne, czasy, kiedy wyszukiwanie i pozycjonowanie SEO opierały się głównie na tzw. słowach kluczowych, powoli odchodzą. Czy zatem SEO is dead? Zdecydowanie nie!
W Lumo stale obserwujemy zmiany na rynku i testujemy, jak działa wyszukiwanie z AI od podszewki. Dlatego jeżeli potrzebujesz wsparcia i powiewu świeżości w podejściu do pozyskiwania klientów z wyszukiwarek internetowych, to odezwij się do nas! Porozmawiajmy, jakie są możliwości wsparcia Twojej marki w budowaniu widoczności w nowych czasach.




