Czy używanie sztucznej inteligencji do tworzenia treści szkodzi pozycjonowaniu SEO? Czy Google potrafi wykryć takie treści? Takie pytania słyszymy coraz częściej. W tym artykule przedstawiamy fakty, obalamy mity i pokazujemy praktyczne podejście do wykorzystania AI w strategiach SEO (a właściwie coraz częściej GEO, czyli Generative Engine Optimization).
Oficjalne stanowisko Google wobec treści AI
Przedstawiciele Google wielokrotnie wypowiadali się na temat treści generowanych przez sztuczną inteligencję. Przekaz jest spójny – liczy się jakość, a nie sama metoda pisania czy tworzenia tekstów.
Danny Sullivan, rzecznik Google ds. wyszukiwania, stwierdził w 2023 roku: “Koncentrujemy się na jakości treści, a nie na tym, jak została wytworzona”.
Podobne stanowisko Google zawarło w swoich oficjalnych wytycznych, podkreślając, że “używanie AI nie narusza naszych zasad”. Zresztą samo Google rozwija narzędzia GenAI oraz funkcję AI Overviews.
Jak to jest w praktyce?
Debata o zdolności Google do identyfikowania treści generowanych przez AI toczy się nieustannie. Nasz obecny stan wiedzy wskazuje, że Google najprawdopodobniej dysponuje narzędziami do rozpoznawania wzorców typowych dla niektórych generatorów AI.
Same algorytmy wyszukiwarki nie są jednak nastawione na wykrywanie i karanie treści z GenAI. Poza tym z każdą aktualizacją różnych modeli językowych, granica między tekstem napisanym przez człowieka a tym wygenerowanym przez aplikację, stopniowo się zaciera.
Czy treści z AI rzeczywiście są takie złe?
Treści generowane przez sztuczną inteligencję mogą czasem negatywnie wpływać na pozycjonowanie stron, szczególnie gdy są tworzone masowo bez większej wartości dla czytelników.
Problemem jest również brak oryginalności twórców – wiele tekstów jest kopiowanych z ogólnodostępnych źródeł i publikowanych bez dodatkowego wkładu. Ponadto AI popełnia błędy, powielając niesprawdzone informacje lub generując całkowicie błędne dane, nazywane “halucynacjami”.
Z drugiej strony odpowiednio wykorzystana sztuczna inteligencja wspiera SEO. AI umożliwia szybkie przeanalizowanie treści konkurencji, pomagając zrozumieć, dlaczego ich strony osiągają wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania.
Dzięki narzędziom AI łatwiej też znaleźć dodatkowe słowa kluczowe czy stworzyć wstępny szkic artykułu, co przyspiesza proces produkcji treści. Wreszcie, narzędzia AI pomagają pokonać blokadę twórczą, podsuwając pomysły, a także pozwalają lepiej spersonalizować komunikaty do różnych grup docelowych.
Jak wykorzystać AI w SEO bez ryzyka?
Oczywiście z rozwoju technologii trzeba korzystać mądrze. Bezpieczne wykorzystanie AI w SEO wymaga przemyślanej strategii, jasnego określenia celów oraz świadomości potrzeb odbiorców tekstu. Narzędzia AI powinny być traktowane jako wsparcie pracy copywritera oraz zespołu contentowego. Treści generowane “jednym promptem” są szybkie, tanie i… Na tym kończy się lista ich zalet.
Warto postawić na stworzenie bardziej zaawansowanego systemu, automatyzującego produkcję treści, ze wsparciem AI oraz doświadczonych specjalistów zajmujących się SEO i content marketingiem. Bardzo ważna jest także zgodność tworzonych treści z wytycznymi Google E-E-A-T (Experience, Expertise, Autoriativeness i Trust), czyli dbałość o autentyczność, wiedzę, rzetelność i wiarygodność informacji.
Regularne testowanie i analiza wyników poprzez monitorowanie zaangażowania użytkowników czy pozycji fraz kluczowych, pomagają z kolei dobrze ocenić skuteczność stosowanych rozwiązań. Ponadto treści powinny być wzbogacone o zdjęcia, wykresy, ilustracje czy filmy, co wpływa na ich lepszy odbiór przez użytkowników.
Jeśli chodzi o obrazy generowane przez AI, to Google potrafi je rozpoznawać, jednak nie nakłada automatycznie kar. Najważniejsze pozostają odpowiednie opisy alternatywne oraz kontekst. Pamiętajmy jednak, że użytkownicy preferują oryginalne zdjęcia, które skuteczniej przyciągają uwagę.
Przyszłość SEO i copywritingu to zwinne wykorzystanie narzędzi GenAI
Google każdego dnia doskonali swoje algorytmy, nagradzając treści wysokiej jakości. Przyszłość należy do hybrydowego podejścia, gdzie AI stanowi podstawowe narzędzie, wspierające research i tworzenie wstępnej wersji tekstu. Dzięki temu, wraz dodaniem do treści unikalnych przemyśleń i doświadczeń, tworzymy content, który wzbudza zaufanie użytkowników i jest ceniony przez algorytmy wyszukiwarek.
W agencji LUMO pomagamy wykorzystać możliwości AI, by usprawnić działania marketingowe w firmach MŚP. Chcesz dowiedzieć się więcej? Skontaktuj się z nami i omówmy, jak wspólnie możemy zbudować strategię treści dopasowaną do Twoich celów biznesowych!