Przejdź do treści

TOP 10 NARZĘDZI DLA GOOGLE ADS

Zapewne nie ma osoby, która potrafiłaby z głowy stworzyć optymalną kampanię Ads. W swojej pracy jesteśmy skazani na korzystanie z pomocy „z zewnątrz”. Może być ona bardziej lub mniej intensywna, ale powinna być częścią procesu zarządzania kampanią. Stąd też warto przyswoić sobie listę pomocnych narzędzi, aby nasze kampanie zapracowały na dobrą reputację.

1. Narzędzie propozycji słów kluczowych (Keyword Planner)

Zaczynamy od „wbudowanego” rozwiązania od Google. Narzędzie propozycji słów kluczowych świetnie sprawdza się zwłaszcza w momencie planowania i tworzenia kampanii. Dowiemy się z niego między innymi, jakie zapytania powinny zostać dodane do naszego portfolio fraz. Badanie zaczynamy od wpisania głównego słowa kluczowego, witryny lub kategorii, w której znajduje się nasza branża. Przed pozyskaniem wyników mamy możliwość nałożenia filtrów związanych ze statystyką, opcją dopasowania i tematyką słowa.

1

W celu oceny materiału Google przytoczy nam statystyki związane ze średnią liczbą wyszukiwań danego hasła, stawki CPC oraz konkurencyjności zapytania. Dodam jeszcze, że dane można zweryfikować wśród użytkowników danego języka czy według typów urządzeń (desktop/mobile).

2

Dzięki narzędziu dostaniemy całkiem sporo fraz, które jednak powinniśmy poddać procesowi wnikliwej ewaluacji. Po pierwsze – pamiętajmy, że nie wszystkie słowa kluczowe są trafne w przypadku naszego reklamodawcy. Część fraz powinna posłużyć budowie słownictwa negatywnego. Po drugie, ostrożnie przeglądajmy słowa pod kątem średniego kosztu kliknięcia – niektórych fraz nie warto dodawać do portfolio z uwagi na wysokie CPC. Po trzecie, ostrożnie ewaluujmy traffic (szacunkowy ruch), bo dane podane w narzędziu są uśrednione. Istotne jest zatem zdefiniowanie sezonowości branży, którą chcemy reklamować. Tę ostatnią kwestię bardzo łatwo sprawdzić przy pomocy narzędzia numer 2.

2. Google Trends

Narzędzie Google Trends pozwala na monitoring popularnych wyszukiwań i sprawdzenia ich sezonowości. Nasze poszukiwania możemy ograniczyć do konkretnego regionu lub kategorii. Dzięki Google Trends jesteśmy w stanie zidentyfikować najlepszy okres na rozpoczęcie naszych działań i odpowiednio zaplanować budżety kampanii.

3

3. Uber Suggest

Narzędzie Uber Suggets jest doskonałym dopełnieniem Google Keyword Tool. Pozwoli ono na uzupełnienie portfolio słów kluczowych poprzez sugestie z Google Instant Keywords. Narzędzie często jest też wykorzystywane przez specjalistów z branży SEO. Będzie ono szczególnie pomocne przy budowie materiału w konkretnej niszy kategorii. W celu wykorzystania Uber Suggest daną frazę wpisujemy w okienko główne i wybieramy ustawienia wyszukiwania. Następnie ukazuje się nam lista, którą możemy również wyeksportować do pliku xls.

4

4. Keyword Multiplier

„Mnożnik” słów kluczowych jest bardzo użytecznym narzędziem, które pozwala na znaczne rozbudowanie portfolio słów kluczowych. W kampaniach Ads dużą rolę odgrywają schematy wyszukiwań. Na ich podstawie jesteśmy w stanie stworzyć setki kombinacji przy pomocy wspomnianego narzędzia. Keyword Multiplerów w sieci jest obecnie mnóstwo, są to również „domowe” rozwiązania excelowe (oparte o makra VisualBasic). Ja polecam proste narzędzie ze strony: https://www.toptal.com/marketing/mergewords/, które wzbogacone jest o kilka możliwości konfiguracyjnych.

5

W celu „rozmnożenia” słów kluczowych możemy skorzystać również z Planera. Tutaj jednak możliwości rozbudowy są nieco bardziej ograniczone.

6

5. Planer kampanii displayowych

GDP jest zaawansowanym narzędziem służącym do planowania kampanii w sieci reklamowej. Został on podzielony na dwie części. W pierwszej z nich wyszukujemy propozycji miejsc kierowania. Google znajduje je na podstawie słów kluczowych, tematu lub tematyki witryny. W opcji alternatywnej możemy przejrzeć wszystkie miejsca docelowe w danej lokalizacji i manualnie zdecydować, które z placementów wybrać do naszej kampanii. Strona wynikowa pokazuje statystyki związane z dostępnymi formatami reklam, trafnością miejsca docelowego, historycznym CPC, liczbą ciasteczek oraz z liczbą wyświetleń.

7

Druga część Planera kampanii displayowych związana jest z działaniami dotyczącymi gotowego media planu. W przypadku przygotowanych kampanii możemy tutaj uzyskać informacje o zasobach reklamowych dla naszej metody targetowania (określenia grupy docelowej) oraz zweryfikować dane dotyczące trafficu, kosztu oraz stawki CPC. System pozwala modyfikować prognozę poprzez ograniczenie budżetu dziennego czy modyfikację stawki CPC.

8

6. Page Speed Insights

PSI jest narzędziem Google Devolopers. Jest ono niezwykle pomocne w optymalizacji stron docelowych naszej kampanii. Czas wczytywania strony jest jednym z czynników wpływających zarówno na kampanie Ads, jak i na wyniki w SERPach. Stąd też warto zadbać o jak najlepszy wynik w tym narzędziu. Wynik poniżej 85 punktów powinien być dla nas sygnałem do wdrożenia szybkich poprawek.

9

7. Soovle

W przypadku prowadzenia działań nie tylko w wyszukiwarce Google można pokusić się o wykorzystanie narzędzia Soovle. Soovle pozwala na sprawdzenie najpopularniejszych wyszukiwań na kilku wyszukiwarkach. Narzędzie może być również używane do brainstormingu z uwagi na natychmiastowy czas generowania propozycji – w miarę jak wpisywane jest słowo kluczowe.

10

8. Search Query Report

Raport Search Querry pokazuje, jakie wyszukiwania w rzeczywistości spowodowały wyświetlenie naszych reklam. Jest to raport przydatny w nieco innym momencie na osi czasu prowadzenia kampanii niż wszystkie wspomniane wyżej. Weryfikacja wyszukiwanych haseł następuje zazwyczaj dopiero po kilku dniach prowadzenia kampanii. Praktycznie, zestawienie może posłużyć dwóm celom. Będzie to z jednej strony rozbudowa obecnego portfolio słów kluczowych, prowadzona często poprzez proces tzw. „łatania dziur”. Drugim możliwym celem jest wyrzucenie z kampanii sformułowań, które nie są merytoryczne lub powodują nierelewantne wyświetlenia naszego linku sponsorowanego.

9. Analiza konkurencji

W tym punkcie chciałbym wspomnieć o narzędziach umożliwiających analizę działań konkurencji. Spojrzenie na najbliższych rywali może okazać się bardzo wartościowe na każdym etapie prowadzenia kampanii. Dzięki badaniu dowiemy się między innymi: na jakie słownictwo kluczowe stawiają nasi konkurencji (jakie konkretnie frazy są przez nich wykorzystywane) oraz jaki posiadają udział wydatków budżetowych i estymowane – CPC. Sprawdzić możemy również wersje reklam, których konkurenci używają do promocji. Możemy analizować trendy widoczności i dopasowywać odpowiednio własną strategię. Jednym z narzędzi dostępnych na rynku, idealnym do wspomnianego researchu, jest choćby Searchmetrics. Wartym szczególnej uwagi jest również SimilarWeb.

11

10. DoubleClick Search

Na koniec narzędzie, bez którego coraz trudniej wyobrazić sobie codzienną pracę z kontami z dużą liczbą segmentów kampanii i portfolio materiału. DoubleClick Search oferuje niezwykły pakiet możliwości, który usprawni działanie ekosystemu Ads. W roli głównej wystąpi portfolio strategii bidowania (ustalania stawek aukcyjnych), które wykona instrukcje dotyczące celów zdefiniowanych przez maximizera kampanii (czyli przez osobę odpowiedzialną za jej optymalizację). Dzięki strategiom człowiek może skupić się na realizowaniu innych istotnych działań zmierzających do rozwoju/optymalizacji konta. DoubleClick Search to jednak nie tylko system bidowania. Narzędzie oferuje również moduły rozwijające kampanie czy dogłębnie analizujące wyniki (DS posiada własny ekosystem kodów, ale można go również połączyć z innymi systemami, jak choćby GA). W przypadku braku możliwości użycia DoubleClick Search warto zapewnić minimum analizy dla kampanii poprzez użycie Google Analytics.

12

Podsumowanie

Powyższe zestawienie pokazuje 10 narzędzi dla Ads, bez których nie wyobrażam sobie obecnie swojej pracy. Naturalnie, przedstawione TOP10 nie wyczerpuje całkowicie tematu, a w Internecie można natknąć się również na alternatywne rekomendacje. Generalnie wszystkie narzędzia najlepiej sprawdzić na własnej skórze, aby dokonać indywidualnej oceny. Nie zapominajmy, że wykorzystanie narzędzi usprawniających pracę jest w końcu źródłem przewagi konkurencyjnej dla naszych kampanii. Do dzieła!


Porozmawiajmy o tym, jak rozwinąć
Twój biznes