Mimo, że wciąż większość rynku należy do tradycyjnej wyszukiwarki tekstowej Google, rośnie zainteresowanie wyszukiwarkami AI. Tekstowe narzędzia udostępniane przez Perplexity czy OpenAI, a także aplikacje do wyszukiwania graficznego i głosowego – Twoi klienci mogą korzystać z coraz wygodniejszych form dotarcia do informacji.
Jak pozycjonowanie stron dostosowuje się do nowej rzeczywistości i jakie strategie warto wdrożyć, by pozostać widocznym w wyszukiwarkach AI? Przyjrzyjmy się faktom!
Jak wyszukiwarki AI wpływają na SEO?
Wyszukiwarki oparte na sztucznej inteligencji, takie jak ChatGPT, Perplexity AI czy Google z funkcją AI Overviews, zmieniają sposób interakcji użytkowników z treściami. Tradycyjne dopasowanie słów kluczowych ustępuje miejsca zaawansowanej interpretacji intencji i pogłębionej analizie kontekstu.
Od słów kluczowych do intencji użytkownika
Jedna z najważniejszych zmian polega na przejściu od prostego dopasowania fraz do głębszego rozumienia zapytań. Mieliśmy z tym do czynienia już w trakcie aktualizacji algorytmu Google, jednak narzędzia searchowe AI robią to zdecydowanie lepiej.
- Interpretują kontekst i złożone zapytania konwersacyjne.
- Łączą powiązane koncepcje i tematy.
- Dostarczają odpowiedzi, zamiast listy linków
Według badań Marka Traphagena w 99,5% linki cytowane przez Google AI Overviews, pochodzą z TOP10 organicznych wyników wyszukiwania Google. Testy zostały przeprowadzone w drugiej połowie 2024 roku na próbce 36000 fraz kluczowych.
Te liczby potwierdzają, że tradycyjne pozycjonowanie wciąż będzie stanowiło podstawę budowania widoczności online, a nawet śmiemy twierdzić, że znaczenie SEO wzrośnie.
Wzrost ilości wyników „zero click”
Jednym z wyzwań dla specjalistów SEO jest wzrost odpowiedzi pokazywanych bezpośrednio w wynikach wyszukiwania. Badania Seer Interactive z lutego 2025 r. wykazały spadek ruchu organicznego w zapytaniach, gdzie pojawiały się Google AI Overviews.
Jednocześnie dane opublikowane przez SearchEngineLand wskazują, że strony cytowane w odpowiedziach AI mogą otrzymywać więcej kliknięć – dla zapytań transakcyjnych nawet 1,5 razy więcej niż strony pominięte w odpowiedziach AI.
Google AI Overviews już w Polsce!
Google rozszerza dostępność Google AI Overviews. Nowa funkcja pomaga użytkownikom łatwiej szukać informacji, pokazując “krótkie streszczenia” w formie notatki wygenerowanej przez GenAI. Według Google, przeglądy AI Overviews sprawiają, że użytkownicy chętniej korzystają z wyszukiwarki, są bardziej zadowoleni z wyników i częściej odkrywają nowe strony.
Czy sztuczna inteligencja zastąpi SEO?
Wbrew obawom wielu specjalistów, dane rynkowe sugerują, że SEO ewoluuje, jednak nie zniknie z naszego marketingowego krajobrazu. Zmieni się jednak wraz z rozwojem technologii i stopniowymi zmianami zachowań użytkowników.
Ewolucja w kierunku GEO (Generative Engine Optimization)
Tradycyjne SEO idzie w kierunku optymalizacji pod kątem wyszukiwarek generatywnych (GEO – Generative Engine Optimization). Oznacza to koncentrację na kilku aspektach.
- Tworzeniu treści odpowiadających na rzeczywiste zapytania.
- Pokazywaniu sprawdzonej wiedzy eksperckiej.
- Logicznym strukturyzowaniu informacji.
Analiza Gartnera przewiduje, że udział tradycyjnych wyszukiwań w ogólnym ujęciu może spaść o 25% do 2026 roku. Nie oznacza to końca SEO, a raczej zmianę w zachowaniach użytkowników.
Treści AI a wymagania Google
Google oficjalnie nie dyskryminuje treści tworzonych przy pomocy AI, pod warunkiem że spełniają one określone kryteria jakościowe. John Mueller z Google potwierdził to stanowisko w wywiadzie dla Search Engine Journal w 2023 roku. Poza tym, czy dla użytkownika ważne jest “jak” został stworzony tekst, czy jego wartość informacyjna?
Niezmiennie bardzo ważne pozostają zasady E-E-A-T (czyli Experience, Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness), niezależnie od sposobu tworzenia treści. Google i prawdopodobnie również narzędzia wyszukiwania AI będą oceniać wszelkiego rodzaju content pod kątem przydatności dla użytkownika, oryginalności i wartości dodanej, wiarygodności informacji oraz aspektów związanych z wydajnością serwisu.
Musimy oczywiście pamiętać, że treści generowane wyłącznie przez AI, bez późniejszej korekty i redakcji przez człowieka, często nie spełniają tych kryteriów i mają niższą skuteczność w wynikach wyszukiwarek. Są generyczne i nawet jeśli znajdują się wysoko w rezultatach wyszukiwania, to nie przekładają się na wzrost konwersji.
Jak skutecznie wykorzystać AI w strategii SEO?
Zamiast obawiać się wpływu AI na SEO, lepiej zastanowić się, jak wykorzystać technologię do udoskonalenia swojej aktualnej strategii pozycjonowania. Dobrym rozwiązaniem jest podejście hybrydowe, łączące możliwości AI z pracą specjalisty. Tworzenie mniejszej liczby materiałów, które są jednak bardziej wartościowe, przynosi dziś lepsze efekty niż masowa produkcja słabych treści bez polotu.
Jakie podejście rekomendujemy?
- Wzbogacanie treści o własne przemyślenia i doświadczenia.
- Koncentracja na jakości, a nie ilości publikowanych tekstów.
- Wykorzystywanie AI do analizy danych i trendów.
- Usuwanie treści niskiej jakości lub generujących znikomy ruch bez konwersji.
- Stosowanie danych strukturalnych, dbanie o UX i szybkość ładowania.
- Uwzględnianie bardziej konwersacyjnego stylu treści i sekcji FAQ.
- Adaptację strategii w odpowiedzi na rozwój AI.
Trzeba podkreślić, że sekcje FAQ naprawdę zwiększają szansę na pojawienie się w wynikach AI, ponieważ bezpośrednio odpowiadają na konkretne pytania użytkowników. Proste rozwinięcie stron ofertowych i artykułów na blogu o taką sekcję, może zdecydowanie poprawić widoczność marki – zarówno w Google, jak i wyszukiwarkach AI.
Wykorzystaj sztuczną inteligencję do generowania realnych wyników razem z LUMO!
Wiesz już, że wyszukiwarki AI nie oznaczają końca SEO, lecz zmianę podejścia w kierunku GEO (Generative Engine Optimization). Podstawy dobrego pozycjonowania pozostają niezmienne – wysokiej jakości treści, zrozumienie potrzeb użytkownika oraz optymalizacja techniczna.
Zmienia się natomiast sposób ich implementacji oraz znaczenie niektórych aspektów. Specjaliści SEO, którzy potrafią łączyć tradycyjne know-how z nowymi możliwościami oferowanymi przez sztuczną inteligencję, będą w stanie skuteczniej dostosować się do zmieniającego się krajobrazu wyszukiwania. Takich specjalistów znajdziesz w LUMO!
Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej o wpływie AI na strategię SEO Twojej firmy, to skontaktuj się z nami. Pokażemy Ci, jak dostosować Twoją obecność online do nowej rzeczywistości i budować lepszą widoczność w wyszukiwarkach GenAI.